Hej!
Har suttit och spånat runt lite efter snygga tavlor att hänga på väggen ovanför soffan. Har kommit fram till att jag vill bygga något själv.Men nu kom jag på den konstiga tanken att istället för att ha en tavla där så bygger jag ett akvarium! :)
Tanken är att jag ska bygga den i plyfa eller nåt sånt, med bara en framruta i glas. Tyngden bör därmed inte bli alltför stor och det blir enklare att få upp den på väggen.
<b>Mått:</b>
Måtten har jag tänkt bygga akvariet i kommer vara 150x20x15 (LxHxD) och blir därmed på 45L.
<b>Fiskar:</b>
Har tänkt ha neontetror eller annan väldigt liten tetra som kan bli fin i ett sånt akvarium och samtidigt inte känner det blir för trångt
<b>Belysning:</b>
Några lysrör kommer jag nog inte att bygga in, utan lyset kommer bestå av dioder eller nåt liknande. Tar mkt liten plats och kommer inhysas i ett genomskinligt plaströr som sitter i underkanten på locket.
<b>Filtrering:</b>
Filtreringen kommer nog att skötas utav ett litet innerfilter som ska sitta i ena hörnet.
<b>Konstruktion:</b>
Tanken är att jag ska bygga det hela i plyfa eller nåt lätt, men hållbart material så det inte blir alltför tungt, men ändå hållbart. Misstänker man inte behöver ha alltför tjockt glas och väggar då akvariet bara kommer bli ca 20 cm högt.
Själva locket kommer vara tvådelat och heltäckande med en lysdiodsslang fastsatt under sig. Sen kommer jag att klä hela "plyfamöbeln" med en tunnare typ av träimitation (som de gör med spånskivor på typ IKEA)
<b>Växter/inredning:</b>
Har tänkt ha väldigt ljus och fin sand i akvariet och kanske (eventuellt) några väldigt små växter där. Bakgrunden kommer jag bygga av en tunn frigolitskiva som jag formar lite med värmepistol och rispar små detaljer i. Den kommer sen målas väldigt mörk (svart/mörkgrå/mörkbrun) för att framhäva fiskarnas färger bättre mot bakgrunden. Självklart skall allting också lackas för att inte avge gifter och för att hålla fukten ute =) Ett tag hade jag plan att täcka hela insidan med akvariesilicon också. Kanske det är en smidig lösning? (dyr?)
Vad tror ni?
Kommer detta fungera? Blir det för tungt för väggen? (ca 60 kg) (betong). Hur tjockt glas behövs? Vilket material ska man bygga själva karet i?
Mvh Fredrik