Nytt projekt (avlångt akvarium på väggen)

#1 - 24 februari 2004 10:00
Hej!

Har suttit och spånat runt lite efter snygga tavlor att hänga på väggen ovanför soffan. Har kommit fram till att jag vill bygga något själv.Men nu kom jag på den konstiga tanken att istället för att ha en tavla där så bygger jag ett akvarium! :)

Tanken är att jag ska bygga den i plyfa eller nåt sånt, med bara en framruta i glas. Tyngden bör därmed inte bli alltför stor och det blir enklare att få upp den på väggen.

<b>Mått:</b>
Måtten har jag tänkt bygga akvariet i kommer vara 150x20x15 (LxHxD) och blir därmed på 45L.

<b>Fiskar:</b>
Har tänkt ha neontetror eller annan väldigt liten tetra som kan bli fin i ett sånt akvarium och samtidigt inte känner det blir för trångt

<b>Belysning:</b>
Några lysrör kommer jag nog inte att bygga in, utan lyset kommer bestå av dioder eller nåt liknande. Tar mkt liten plats och kommer inhysas i ett genomskinligt plaströr som sitter i underkanten på locket.

<b>Filtrering:</b>
Filtreringen kommer nog att skötas utav ett litet innerfilter som ska sitta i ena hörnet.

<b>Konstruktion:</b>
Tanken är att jag ska bygga det hela i plyfa eller nåt lätt, men hållbart material så det inte blir alltför tungt, men ändå hållbart. Misstänker man inte behöver ha alltför tjockt glas och väggar då akvariet bara kommer bli ca 20 cm högt.
Själva locket kommer vara tvådelat och heltäckande med en lysdiodsslang fastsatt under sig. Sen kommer jag att klä hela "plyfamöbeln" med en tunnare typ av träimitation (som de gör med spånskivor på typ IKEA)

<b>Växter/inredning:</b>
Har tänkt ha väldigt ljus och fin sand i akvariet och kanske (eventuellt) några väldigt små växter där. Bakgrunden kommer jag bygga av en tunn frigolitskiva som jag formar lite med värmepistol och rispar små detaljer i. Den kommer sen målas väldigt mörk (svart/mörkgrå/mörkbrun) för att framhäva fiskarnas färger bättre mot bakgrunden. Självklart skall allting också lackas för att inte avge gifter och för att hålla fukten ute =) Ett tag hade jag plan att täcka hela insidan med akvariesilicon också. Kanske det är en smidig lösning? (dyr?)

Vad tror ni?
Kommer detta fungera? Blir det för tungt för väggen? (ca 60 kg) (betong). Hur tjockt glas behövs? Vilket material ska man bygga själva karet i?

Mvh Fredrik
#2 - 24 februari 2004 10:23
det finns färdiga väggakvarium att köpa på t ex. Globefish. Slipper mycket jobb, om man nu inte vill ha ett specialmåttat.

Annars så är det klart att betongväggen håller om du bara fäster det ordentligt.
#3 - 24 februari 2004 10:27
Ursprungligen skickat av supersunk

det finns färdiga väggakvarium att köpa på t ex. Globefish. Slipper mycket jobb, om man nu inte vill ha ett specialmåttat.

Annars så är det klart att betongväggen håller om du bara fäster det ordentligt.

Nu tänkte jag inte köpa ett färdigt akvarium, utan att bygga ett eget, mest för att testa och se hur det går. Älskar att bygga saker och ha projekt på g :)
Tänkte detta kunde vara ett lämpligt. Vad har Globefish för adress?

Kanske gör akvariet 2 meter långt istället =) hmm, skulle vara lite bättre mått.

Mvh Fredrik
#4 - 24 februari 2004 10:33
<font color="red">www.globefish.nu</font id="red">
#5 - 24 februari 2004 10:41
Ursprungligen skickat av ZeroZ

<font color="red">www.globefish.nu</font id="red">

De hade rätt så dyra akvarier :/
Blir lite dyrt med ett 2 meters akvarium. Sen var det lite väl högt också, hmm
Sen skulle det vara rätt nice att ha byggt det själv också ;)

*tänker vidare*
Tror man skulle klara sig med ett innerfilter? (Eheim 2208 Aquaball för 30-60L akvarium 480L/h)

Mvh Fredrik
#6 - 24 februari 2004 11:17
<font color="red">Jo, jag håller med... jag har aldrig handlat där.

Upptäckte denna: http://www.zoopet.com/akvarium/kop_och_salj_visa.asp?NR=6673

Jag tror du kommer behöva ett ytterfilter. Men köp ett bra/litet ytterfilter för 500-600kr.

</font id="red">
#7 - 24 februari 2004 11:28
bygg i marinplyfa, 9mm

glaset behöver vara 4mm.

jag skulle dra slang lite snyggt å köra ett litet eheim ecco ytterfilter.

måla hela insidan av möbeln svart, lägg på ett lager epotex akvarielack.

fräs ett 4mm spår i framkant, glid ner glasrutan i det med silikon i spåret och silikona sen runt så inget fukt tränger ner i det frästa spåret.

60kg är inget i betong med rejäla plugg och skruv. jag skulle tycka det var säkrast att liksom sätta akvariet på en hylla av konsoller istället för att försöka hänga det, men då tappar du lite tavelkänsla förståss.

#8 - 24 februari 2004 11:56
Med tanke på att du tänker sprida ut vikten på en så lång yta (150-200cm) så lär det väl fungera att hänga.. Det rymms många skruvar och pluggar på 150 cm..[;)]

//Mage
#9 - 24 februari 2004 12:06
Ursprungligen skickat av ZeroZ

Upptäckte denna: http://www.zoopet.com/akvarium/kop_och_salj_visa.asp?NR=6673

Jag tror du kommer behöva ett ytterfilter. Men köp ett bra/litet ytterfilter för 500-600kr.

Intressant kar det där. Men det är kanske lite väl stort för min smak. Ska ta fram mer exakta mått på hur stort "tavelakvariet" ska bli sen då jag kommer hem :)

Ecco+ Eheim Substrat Pro 1l 2231 (akv 100 liter 300 l/t ) fann jag på Akvarielagunen (som ligger 2km från mig).

Problemet med detta är att det tappar effekt med höjden säkert? Och då akvariet ska sitta en bit upp på väggen (säkert 1.5m) så blir det ganska orkeslöst att pumpa så högt?
Alternativet är att bygga en hylla vid sidan av, eller ett skåp, där man ställer in ytterfiltret osv?

Mvh Fredrik
#10 - 24 februari 2004 12:13
Ursprungligen skickat av orm

fräs ett 4mm spår i framkant, glid ner glasrutan i det med silikon i spåret och silikona sen runt så inget fukt tränger ner i det frästa spåret.

60kg är inget i betong med rejäla plugg och skruv. jag skulle tycka det var säkrast att liksom sätta akvariet på en hylla av konsoller istället för att försöka hänga det, men då tappar du lite tavelkänsla förståss.

Fräsa ned ett spår i framkanten ja. Ungefär så tänkte jag, men jag tänkte även bygga en "ram" kring själva hela rutan och låta den hålla rutan på plats (med silicon mellan). Så gjorde jag på min baslåda och det funkade ypperligt. Blev riktigt stumt :)
Ska skissa lite mer på det hemma få se hur jag ska göra för att få det praktiskt, snyggt och enkelt också.

Ang "hänga", så hade jag nästan tänkt bygga snygga konsoller och fästa det mot väggen. På nåt sätt så kan man kanske bygga in konsollerna så de inte syns, med hjälp av en platta (som man målar?) och har anliggande mot väggen. Men jag har inte tänkt ut en lösning där än. Några förslag någon?

Mvh Fredrik
#11 - 24 februari 2004 12:55
Vad säger eventuell partner om att plötsligt ha 45 liter vatten ovanför huvudet? Och vad händer första gången slangen "hoppar ur" när du skiftar vatten? Och när man ska ner o pilla med nya växter eller döda fiskar eller nåt?

God ide, men är det så jäkla praktiskt?
#12 - 24 februari 2004 13:09
Ursprungligen skickat av mohlin

Vad säger eventuell partner om att plötsligt ha 45 liter vatten ovanför huvudet? Och vad händer första gången slangen "hoppar ur" när du skiftar vatten? Och när man ska ner o pilla med nya växter eller döda fiskar eller nåt?

God ide, men är det så jäkla praktiskt?

Partner har jag ingen. De som sitter i soffan tror jag inte bryr sig om att ha vatten över sig. De tänker oftast inte på hur tungt det är ;) Sen, vatten skadar ju inte, det är tyngden man får i huvudet (möbeln) som jag tror gör ont.
Slangen hoppar ur vet jag inget om, för jag har aldrig använt ytterfilter. Eller tänkte du med hävert, då man byter vatten? =) Sånt ordnar sig.
Pilla med växter blir enklare i detta än i mitt 720L akvarium misstänker ;) Sen står man lämpligt på soffan så då blir akvariet bara 1 meter upp i luften.

Mvh Fredrik
#13 - 24 februari 2004 13:21
Växter kan nog bli tungt med endast diodbelysning.

Filtrering tycker jag du ska göra med 2 små innerfilter. Tror man tappa lite av "taveleffekten" om ser slangar och grejer från ytterfiltret.

Men det verkar helt klart vara ett spännande prjekt. Blir akvariemöte hos dig när du är färdig? ;-)
#14 - 24 februari 2004 13:32
Förmodligen det typiskt kvinnligt praktiska tänkandet jag lider av. Vad om, tänk om, kanske?

Go for it, och gör det nu för när du får en flickvän och ni flyttar samman så...
#15 - 24 februari 2004 13:47
Ursprungligen skickat av mohlin

Förmodligen det typiskt kvinnligt praktiska tänkandet jag lider av. Vad om, tänk om, kanske?

Vi har nog alla en liten kvinna inom oss, varesig vi vill erkänna det eller inte ;)
Och jag har tänkt mycket på de frågor som du ställer, men jag upplever mig ha lösningar på dem, eller iaf ser dem som såpass små att de inte spelar större roll. Klart man är orolig för att få 60 kg i huvudet och vatten över sig, men jag kommer nog vara mer orolig att få 720L vatten på golvet om stora karet spricker =/

Tack för dina tankar och åsikter! :)

Mvh Fredrik
#16 - 24 februari 2004 13:53
Ursprungligen skickat av davide

Växter kan nog bli tungt med endast diodbelysning.

Filtrering tycker jag du ska göra med 2 små innerfilter. Tror man tappa lite av "taveleffekten" om ser slangar och grejer från ytterfiltret.

Men det verkar helt klart vara ett spännande prjekt. Blir akvariemöte hos dig när du är färdig? ;-)

Hehe, det blir akvariemöte hos mig då det akvariet är klart, helt klart :P hehe. Då har man 2 kar igång..

Finns kanske några växter som klarar sig med väldigt liten belysning? Hmm, annars slopar man dem =)

2 små innerfilter. Blir billigare iaf. Får se vad andra säger om ytterfilter. Osäker om de orkar pumpa upp vattnet så långt.

Mvh Fredrik
#17 - 24 februari 2004 13:59
Jag har Javamossa som växer hej vilt utan speciellt mycket ljus. Sök på växter med låg ljuskänslighet här på zoopet så får du en handfull förslag.

/olivia
#18 - 24 februari 2004 14:06
Anubias klarar sig bra med infallande ljus från rummet.
#19 - 24 februari 2004 14:43
http://www.rusta.se/product.asp?product_id=2274

Denna bör ju fungera som belysning? Vattentät och bara 99kr. Bör ge en hel del ljus kan man tycka?
Fast såklart så ska man välja det vita ljuset och inte det blåa ;)

Mvh Fredrik
#20 - 24 februari 2004 15:11
nej blått blir asballt med kardinaler :)

så blire lite smaklös ungkarls-stuk med å du är ju ungkarl så kör på blått :D
#21 - 24 februari 2004 15:16
Tror kanske man skulle ha kört lite fjortisraggar-rött istället? ;)
Det är ju ungkarlsaktigt? ehm.. hehe.

Men jag tror att denna 3M långa ljusslinga kommer att lysa rätt duktigt! Undra om man kanske kan dimma den=)
Får ta en sväng förbi Rusta sen ;P

Mvh Fredrik
#22 - 24 februari 2004 18:50
Ska fara in på en akvarieaffär i morgon och prata med en kille som bygger akvarier och fråga hur mycket han ska ta för att bygga ett helglasakvarium.
Tror det ev kan bli billigare än att bygga ett akvarium i plyfa. Då blir det nog att ställa detta akvarium på en hylla med konsoller och sen får vi se hur det löser sig :)

Stay tuned, jag återkommer!;)

Mvh Fredrik
#23 - 14 mars 2006 12:01
Tryckhöjden lär du inte behöva bry dig i för du får ju ett "nolltryck" egentligen,
Iom att du får hävertverkan på sugledningen så kommer du inte att tappa så mycke.
Det hade varit annat om du bara skulle trycka upp vatten men du får ju tryck nedåt Oxå.
Bilagor:

Annons