Nytt tillskott, vandrande mal!

#1 - 8 februari 2005 18:08
Köpt en ny mal idag, en Clarias Batrachus! Ljus med mörka fläckar på kroppen. Riktigt charmig och glad i maten! Så kul med nya fiskar!

MVH
/Jens
#2 - 8 februari 2005 18:20
ohh.. Stor.. *borde skrivas med versaler* vad har du för akvarium till den? *har sett en men det var ett tag sedan nu..*
#3 - 8 februari 2005 18:45
Jo det blir en riktig kluns. Den är bara runt sex cm nu så den går i ett hundra sen ska den ner i ett 450 när den växt på sig lite.

MVH
/Jens
#4 - 8 februari 2005 19:32
oki.. är nog en härlig fisk *450 liter.. bara femtio liter större än mitt eget... skulle inte kunna tänka en så stor fisk i det akvariet.. hmm.. fast..det är ju inte många inneboende just nu*
#5 - 8 februari 2005 20:15
Hur stor blir den?
#6 - 8 februari 2005 20:23
[QUOTE=Zybeer]Köpt en ny mal idag, en Clarias Batrachus! Ljus med mörka fläckar på kroppen. Riktigt charmig och glad i maten! Så kul med nya fiskar!

MVH
/Jens[/QUOTE]

Läs vad som står om malen på artbeskrivningen här vettja. :p

http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=625

Hehehe....du sa den var liten nu men vänta några månader när den rensat ditt kar på alla andra fiskar.
Har sett den fullvuxen o ensam i en zooaffär, ägaren sa den åt tillomed upp stora gibbicepsmalar.

Lycka till
//Matte:)
#7 - 8 februari 2005 20:38
hmm.. undrar om den jag såg verkligen var en sådan här.. den var samma storlek och ser likadan ut *jag har sett den många gånger men det finns ingen man kan fråga som är ansvarig för det akvariet* fast det verkar vara ganska många mindre fiskar där.. finns det någon som är mycket lik tro... hmm

cool fisk iaf.. jag letar själv efter passande, köttätande mal men den där är alldeles för stor! :)
#8 - 8 februari 2005 21:31
Personligen tycker jag att 1000 L låter aningen överdrivet för den fisken... En vanlig Pleco blir lika stor och kräver inga 1000 L. Beteende skiljer ju dock våldsamt men med rätt "polare" tror jag inte det kommer att bli några större problem. Den ska få pola med några stora fengäddor. Ska bli spännande att se hur fort den växer, när den börjar växa ifrån de övriga får den byta kar. Sen tvivlar jag på att den blir fullvuxen inom de närmaste månaderna. Jag har plats för några tusen liter till i min lägis :P

MVH
/Jens
#9 - 9 februari 2005 06:25
oki.. själv bor man ju hemma så min mamma skulle fått spader...
#10 - 20 februari 2005 17:34
Dom växer fort...

[QUOTE=Zybeer]Personligen tycker jag att 1000 L låter aningen överdrivet för den fisken... En vanlig Pleco blir lika stor och kräver inga 1000 L. Beteende skiljer ju dock våldsamt men med rätt "polare" tror jag inte det kommer att bli några större problem. Den ska få pola med några stora fengäddor. Ska bli spännande att se hur fort den växer, när den börjar växa ifrån de övriga får den byta kar. Sen tvivlar jag på att den blir fullvuxen inom de närmaste månaderna. Jag har plats för några tusen liter till i min lägis :P

MVH
/Jens[/QUOTE]

Hej!

Det var iofs ett tag sedan jag hade Clarias, men jag köpte dom som c:a 5 cm långa och 1 cm i diameter. Dom fick vanlig fiskmat i granulatform att äta och som sagt, aptiten var det ju inget fel på! Dom åt tills magen var så utspänd att man såg maten inuti.

Dom växte VÄLDIGT fort... Jag kommer ihåg att jag tänkte att dom växer ju 1 cm i veckan... Möjligen lite överdrivet, med det gick undan värre. Dessutom bökade dom sönder det mesta som fanns av inredningen, men dom var väldigt personliga och roliga.

Om du någon gång tröttnar på dom kan du äta upp dom! :eek: Läste faktiskt en liten artikel i GT (tror jag att det var) där dom intervjuade en fiskhandlare som sa att dom skulle börja ta in lite mer exotisk matfisk och han nämnde speciellt Clarias och sa att man kunde vänta sig att få se dom i fiskdisken![:-99]

Lycka till med dina Clarias!

MVH Cim
#11 - 20 februari 2005 21:30
[QUOTE=Cim]
Om du någon gång tröttnar på dom kan du äta upp dom! :eek: Läste faktiskt en liten artikel i GT (tror jag att det var) där dom intervjuade en fiskhandlare som sa att dom skulle börja ta in lite mer exotisk matfisk och han nämnde speciellt Clarias och sa att man kunde vänta sig att få se dom i fiskdisken![:-99]

Lycka till med dina Clarias!

MVH Cim[/QUOTE]
Jag var på en föreläsning om matfisk i veckan och fick veta att man numer saluför Pangasius hypophthalmus som vietnamesisk sjötunga... Blev mäkta överrumplad... Den enda som reagerade över det faktum att det är en akvariefisk (eller ja... säljs som det...) var jag... Hajmal... http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=351
Denna fisken börjar också bli populär både på krogarna och i fiskaffären (läs nu FISKaffären ;) ). Så se upp för vietnamesisk sjötunga, det är bara ett förskönat namn på hajmal. Mycket god rundfisk med fast kött! Sa föreläsaren!
Goafton
Maria
#12 - 22 februari 2005 17:32

Jag var på en föreläsning om matfisk i veckan och fick veta att man numer saluför Pangasius hypophthalmus som vietnamesisk sjötunga... Blev mäkta överrumplad... Den enda som reagerade över det faktum att det är en akvariefisk (eller ja... säljs som det...) var jag... Hajmal... http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=351

Denna fisken börjar också bli populär både på krogarna och i fiskaffären (läs nu FISKaffären ;) ). Så se upp för vietnamesisk sjötunga, det är bara ett förskönat namn på hajmal. Mycket god rundfisk med fast kött! Sa föreläsaren!

Goafton

Maria

Jag har hört att dom hajmalar som importeras kommer från stora matfiskodlingar... så i det fallet verkar man kunna vända på det och säga att vi har matfisk i akvariet...

Har du någon gång varit inne i en butik som saluför exotisk mat, t ex en asiatisk butik, så kanske du har sett glasburkar med inlagd gurami...[:-85] Mums, ta en tugga till...:eek:

Annons