Hejsan!
Jag håller på att förbereda ett nytt växtakvarium.
Detta akvarium är lite speciellt (kommer från Hongkong).
Nästan en meter högt med speglarna.
(vattnet upptar ca 228L - H=60cm B=38cm L=100cm )
Det är anpassat för att ha ljusramp och filter liggandes ovanför vattenytan i en slags inbyggd glasbehållare. Se bilderna.
Nu till frågorna.
Glaset där den medföljande ljusrampen skall ligga (och hela akvariet) är exakt 10mm tjockt. Ljusrampen ligger alltså precis över 10mm glas vilket gör att mycket ljus går förlorat redan där. ??
Jag måste alltså skaffa nya ljuskällor som jag tänkt placera på den lilla ytan där det inte är glas (se bilden) På den ytan skall det medföljande filtret ligga, men får nog skaffa ett nytt ytterfilter.
Antingen två 70W MH eller klämma in massor smala T5 rör. MH känns lite för dyrt. En 150W MH hade suttit fint, men problemet är att det sitter en tjock glasbit i mitten av akvariet (kolla bilden). ca 60-70cm ovanför bottnen kommer belysningen sitta.
T5 är inga problem, har HF-don så att jag skulle kunna ha 5*24W T5, men kommer de att kunna nå botten så att man kan ha lite förgrundsväxter. T.ex. Glosso, Nålgräs, Hemianthus callitrichoides, osv...
Alla förslag gällande belysning och hur man sätter upp en snygg aquascaping på ett högt akvarium osv är välkommna.
Tack på förhand! // Micke