Nytt växtakvarium

#1 - 1 juli 2005 14:21
Hejsan!

Jag håller på att förbereda ett nytt växtakvarium.
Detta akvarium är lite speciellt (kommer från Hongkong).
Nästan en meter högt med speglarna.
(vattnet upptar ca 228L - H=60cm B=38cm L=100cm )

Det är anpassat för att ha ljusramp och filter liggandes ovanför vattenytan i en slags inbyggd glasbehållare. Se bilderna.

Nu till frågorna.

Glaset där den medföljande ljusrampen skall ligga (och hela akvariet) är exakt 10mm tjockt. Ljusrampen ligger alltså precis över 10mm glas vilket gör att mycket ljus går förlorat redan där. ??
Jag måste alltså skaffa nya ljuskällor som jag tänkt placera på den lilla ytan där det inte är glas (se bilden) På den ytan skall det medföljande filtret ligga, men får nog skaffa ett nytt ytterfilter.

Antingen två 70W MH eller klämma in massor smala T5 rör. MH känns lite för dyrt. En 150W MH hade suttit fint, men problemet är att det sitter en tjock glasbit i mitten av akvariet (kolla bilden). ca 60-70cm ovanför bottnen kommer belysningen sitta.

T5 är inga problem, har HF-don så att jag skulle kunna ha 5*24W T5, men kommer de att kunna nå botten så att man kan ha lite förgrundsväxter. T.ex. Glosso, Nålgräs, Hemianthus callitrichoides, osv...

Alla förslag gällande belysning och hur man sätter upp en snygg aquascaping på ett högt akvarium osv är välkommna.

Tack på förhand! // Micke
#2 - 1 juli 2005 16:02
Shitpomfritt vad snyggt akvarium! Lyckost! =) Dessutom ser din rotplacering extremt lovande ut, ska bli kul att följa!

Ang. glasruta och ljusförlust tror jag inte du behöver oroa dig alls. Jag har nyligen börjat med täckglas igen för att slippa all avdunstning och det märks absolut inte på tillväxten.

Jag antar att du är rädd för att inte kunna trycka ner bottentäckare, men jag tror ärligt talat inte det blir några som helst problem. Det är sällan ljusmängden som är något problem, och 5 T5-rör låter väldigt overkill. Ta så många T5:or som får plats med ordentliga reflektorer så blir det även betydligt mer ekonomiskt. Blir det för svårstyrt kan man alltid plocka bort någon reflektor för att minska ljusmängden.

Dumt att skjuta sig i foten med för mycket ljus, även om jag gissar att alla aquascapers kanske måste gå vägen om det svårtstyrda Ferrarri-akvariet tills man lessnar på att dumpa ner fulldospulser varenda dag.
#3 - 5 juli 2005 14:18
Tjena!

Jag hade tur som hittade det akvariet på en annons!
Rotplaceringen: Menar du roten som flyter vid ytan? Det i den vänstra kanten är stora lavastenar, med lite små grenar + Microsorum pteropus 'Windeløv' fastbundet.

Jag har försökt bygga en liten "terass" i mitten av akvariet, med hjälp av en glasruta som jag tryckt ner i gruset och täckt med större "engelsk sjösten". Får se hur det bli sedan när växterna kommer på plats. Har inte bestämt mig än, vilka sorter jag skall ha.

Jo ljuset kanske inte blir något problem nu när du säger det. Det jag gillar med MH är det glimmrande ljuset i vattnet... det är magiskt. Men det känns onödigt när jag har köpt HF don på tradera.

Någon som har lite bra länkar till sidor med mycket bilder på växtakvarier?
Förutom AquaBotanic och APC.

Hare gött! // Micke
#4 - 5 juli 2005 16:09

Annons