Nyupptäckt stam

#1 - 31 maj 2008 07:59
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=775062

Blev helt beklämd när jag såg detta på nyheterna igår... tror ni de lever kvar om 10 år?
#2 - 31 maj 2008 09:03
Otroligt.. Här sitter vi och knappar på datorn medan de lever kvar i en svunnen tid.

Jag undrar vad de tänkte när de såg jätteflugor på himlen som dessutom dönar ;)

Inom 10år tror jag att amerikansk TV har kontaktat dem för att vara de första som visar hur den civiliserade världen ser ut och göra en dokumentär på det.
#3 - 31 maj 2008 09:16
Det var för massa år sedan en dokumentär om en stamm i afrika som aldrig hade sett någona nnan, rätt kul att se :D

Nu tror jag dock att den stammen är död om några år, skogshuggare kommer skjuta dom och så fort dom kommer i kontakt med oss så kommer dom bli sjuka och dö..
#4 - 31 maj 2008 11:37
Om inte skogen huggs ner så.
Fast det är ett rätt stort "om", det mesta av amazonas torde vara oljepalm/sojaböns/eukalyptus plantage inom tio år.

Annars beror det mest på hur aggressiva de är. Det finns ett par stenåldersfolk kvar i Andamanerna som inte har någon kontakt med omvärlden pga att de försöker döda alla som kommer nära deras öar, och har på så sätt lyckats hindra varaktig kontakt i hundra år.
#5 - 31 maj 2008 13:24
Nina82 skrev:
Otroligt.. Här sitter vi och knappar på datorn medan de lever kvar i en svunnen tid.

Jag undrar vad de tänkte när de såg jätteflugor på himlen som dessutom dönar ;)

Inom 10år tror jag att amerikansk TV har kontaktat dem för att vara de första som visar hur den civiliserade världen ser ut och göra en dokumentär på det.

Man ser ju att de reagerar på helikoptern och börjar skjuta pilar på den.
#6 - 31 maj 2008 14:04
Mamma Mia skrev:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=775062

Blev helt beklämd när jag såg detta på nyheterna igår... tror ni de lever kvar om 10 år?

Tja, det funkar väl som det nog oftast gör när nå´t hittas i en outforskad del av världen, det blir deras dödsdom. Man tycker ju att den "civiliserade" världen borde tänka (även om de från början borde inse att det inte håller att skövla och förstöra) "här är nå´t nytt, det måste vi bevara och hjälpa". Men inte den "intelligenta" varelsen människan inte, det nya ska exploateras och tjänas pengar på (spelar ingen roll om de så hittar en sällsynt marsiansk muppläpp, skövlingen lär fortsätta ändå), och enda skillnaden mot innan upptäckten är att de nu ser vad de förstör och dödar. Visst, folk som vill bevara och skydda naturen och dess invånare (dit även vi räknas) finns ju, men har de höga positioner och kan göra nå´n skillnad, så tystas eller mutas de nog snabbt.
#7 - 1 juni 2008 15:49
coolt
#8 - 1 juni 2008 16:00
Nu påträffades ju dessa människor i ett "miljöskyddat område" och så vitt jag vet blir det dessutom allt vanligare att förmögna privatpersoner köper stora delar av amazonas. Bara att hoppas att majoriteten av dessa ochså kan se ett värde i bevarande och inte exploaterande.
#9 - 1 juni 2008 17:56
- Profit går före moral. Så enkelt är det. Kan vi tjäna en slant så får det kosta i andra änden. Lite av evolutionens baksida.

Annons