Oansvarigt eller inte?

#1 - 25 november 2007 08:49
Vissa fiskar SKA gå i stim men ändå säljer akvariehandlare exempelvis pansarmalar som gärna går i stim om tio fiskar enstaka individer... är det enligt er rätt eller rentav oansvarigt gentemot den hobby vi håller på med?
#2 - 25 november 2007 09:01
Upplysning ska finnas om det är stimfiskar parfiskar eller solitärer antingen om man frågar personalen eller skylt vid akvariet tycker jag. Men självklart ska man få sälje eller köpa enstaka individer även av stimbildande arter. För om jag har ett gäng fiskar hemma men vill utöka stimmet med en eller två till så är det väl lite opraktiskt om jag måste köpa 10 stycken när jag egentligen bara behöver två ...
#3 - 25 november 2007 09:07
ja exakt!

säg att jag har ett 100 liter kar.
jag har 12 pansarmalar men 3 dog i går.
Att jag då måste köpa 10 verkar ologiskt;)
Jag skulle hellre köpa 3 då.:)
#4 - 25 november 2007 09:10
patdah skrev:
Vissa fiskar SKA gå i stim men ändå säljer akvariehandlare exempelvis pansarmalar som gärna går i stim om tio fiskar enstaka individer... är det enligt er rätt eller rentav oansvarigt gentemot den hobby vi håller på med?

Helt rätt. Du ska kunna köpa så många eller få fiskar du vill. Varför är ett stim just 10 fiskar? Det kan väl lika gärna vara 4? Ett stim i naturen är säkert flera 100 fiskar, minst. Är det inte oansvarigt att då sälja mindre än 100 fiskar åt gången?
#5 - 25 november 2007 09:12
Helt rätt. Du ska kunna köpa så många eller få fiskar du vill. Varför är ett stim just 10 fiskar? Det kan väl lika gärna vara 4? Ett stim i naturen är säkert flera 100 fiskar, minst. Är det inte oansvarigt att då sälja mindre än 100 fiskar åt gången?

Det var min tanke också:)
#6 - 25 november 2007 09:17
Själv tycker jag att det är mer oansvarigt av handlarna att sälja fisk till folk med för små akvarium. De borde göra som vissa handlare, fråga om akvariestorlek innan de säljer fisk.
#7 - 25 november 2007 09:21
Guy Palm skrev:
Själv tycker jag att det är mer oansvarigt av handlarna att sälja fisk till folk med för små akvarium. De borde göra som vissa handlare, fråga om akvariestorlek innan de säljer fisk.
Visst!
Allting vore mycket praktiskare då, så man slipper köpa en fisk som växter ur akvariet.
#8 - 25 november 2007 09:50
Jag kanske formulerade mig lite tokigt... när jag går i en affär så ser jag ju exempelvis barnfamiljer där de små i familjen väljer fiskar och föräldrarna betalar... oavsett om fiskarna kommer fungera bra ihop eller inte...

Dom som vet att en stimfisk bör gå i stim handlar säkerligen så många som anses vara vettigt...
#9 - 25 november 2007 10:01
patdah skrev:
Jag kanske formulerade mig lite tokigt... när jag går i en affär så ser jag ju exempelvis barnfamiljer där de små i familjen väljer fiskar och föräldrarna betalar... oavsett om fiskarna kommer fungera bra ihop eller inte...

Dom som vet att en stimfisk bör gå i stim handlar säkerligen så många som anses vara vettigt...

Det är kanske därför många affärer brukar ha ett styckpris och ett annat pris när man köper flera.
#10 - 25 november 2007 10:05
patdah skrev:

Tycker att det framförallt är köparna, inte affärerna, som agerar oansvarigt.
#11 - 25 november 2007 10:28
Tycker att det framförallt är köparna, inte affärerna, som agerar oansvarigt.

Håller helt med dig. Ska man köpa en hund, kanin eller annat däggdjur så tar man ju reda på om man kan ta hand om den på bästa sätt. Så ett tungt ansvar ligger på köparen att ta reda på hur fiskarna fungerar och vilka krav på vatten etc de ställer.
Men givetvis tycker jag även att vissa säljare är lite väl slappa, tar ju inte många sekunder att informera att en neontetra inte trivs ensam eller att den reiskeras att ätas upp av stora rovfiskar.
#12 - 25 november 2007 10:32
jag håller med daniel blom helt, om det kmr in en morsa med sitt lilla barn och ska välja en fisk så är det *välj vilken fisk du vill ha* det klassiska, jag vill ha en slöjsjärt, hur stort akvarium har du: 30 liter...om säljaren säger att det är för litet så och att de får välja någon annan fisk så blir ju barnet sur för att han inte får sin fisk och de går till en annan djuraffär för där vet de att de får sin fisk...och kvar står säljaren med en förlorad kund, säljaren måste nästan sälja dem den fisken de vill ha för annars så får de nästan inha kunder.
#13 - 25 november 2007 10:41
macke_fisk skrev:
... säljaren måste nästan sälja dem den fisken de vill ha för annars så får de nästan inha kunder...

Ja, kan vara så många gånger. Men min gamla akvariehandlare var benhård, visst någon kund miste han, men samtidigt spreds ryktet att han var bra och kunde sin sak så i slutänden fick han mer kunder på grund av hög klvalite på fiksar, rätt uppmärkta och ypperlig service med information och så.

Om bara fler handlare kunde vara lite mer som honom så skulle många problem kunna undvikas. Dra paralellen med hunduppfödare, en som säljer till vem som helst får snart mindre kunder och anses oseriös,
#14 - 25 november 2007 10:48
hos han jag handlar hos är med seriös när det gäller fiskar, han frågar alltid hur stort akvarium man har och så föreslår han lite fisk till det då. mkt bra gjort av han.
#15 - 25 november 2007 11:05
jubbe063 skrev:
Håller helt med dig. Ska man köpa en hund, kanin eller annat däggdjur så tar man ju reda på om man kan ta hand om den på bästa sätt. Så ett tungt ansvar ligger på köparen att ta reda på hur fiskarna fungerar och vilka krav på vatten etc de ställer.

Men givetvis tycker jag även att vissa säljare är lite väl slappa, tar ju inte många sekunder att informera att en neontetra inte trivs ensam eller att den reiskeras att ätas upp av stora rovfiskar.

Fast det är ju verkligen inte så självklart för alla. Hur många har inte schäfer, doberman eller rottweiler som de bara går en sväng runt kvarteret med? Eller för att inte tala om alla terriers som inte används som de jakthundar de egentligen är. Finns det folk som bryr sig så lite när det gäller så stora djur som hundar och som man ändå lever så nära inpå och som verkligen kan ställa till med problem för en själv om man inte väljer rätt ras som passar för en, så varför skulle folk bry sig då när det gäller små akvariefiskar?
#16 - 25 november 2007 11:11
Man måste ju förstå dom också, dom kan ju inte spara 2 fiskar som ska vara minst 10 innan dom kan sälja, då skulle fiskarna leva hela livet i ett akvarium på zoo. Bättre då att dom får vara i ett sälskapsakvarium hemma hos någon då?
#17 - 25 november 2007 12:11
Eurydike skrev:
Fast det är ju verkligen inte så självklart för alla. Hur många har inte schäfer, doberman eller rottweiler som de bara går en sväng runt kvarteret med? Eller för att inte tala om alla terriers som inte används som de jakthundar de egentligen är. Finns det folk som bryr sig så lite när det gäller så stora djur som hundar och som man ändå lever så nära inpå och som verkligen kan ställa till med problem för en själv om man inte väljer rätt ras som passar för en, så varför skulle folk bry sig då när det gäller små akvariefiskar?

Nej, men om du läser om mitt inlägg så ser du att jag menar att köpare och säljare har ansvar för vad det gör. Säljaren bör kunna informera om djurens krav och skötsel, köparen måste själv fundera på om de klarar att hålla djuret på bästa sätt. Kanske dumt att ta upp hundar som exempel, men att det finns folk som har hundar de inte borde ha belyser väl om något att de inte tagit sitt ansvar fullt ut.
Men oavsett hur mycket säljare informerar så kommer det nog alltid vara så att vissa människor köper utan att tänka sig för, men förhoppningsvis med information kan man få ner antalet "dumma rfiskköpare"
#18 - 25 november 2007 12:36
Det jag tycker man kan "kräva" är att det informeras om att det _är_ en stimfisk. Antingen via lappar på karen eller muntligt. Det stora bekymret, anser jag, är att folk helt enkelt inte får veta vad för fisk de köper eftersom informationen inte finns/ges.
#19 - 25 november 2007 12:46
lili76 skrev:
Det jag tycker man kan "kräva" är att det informeras om att det _är_ en stimfisk. Antingen via lappar på karen eller muntligt. Det stora bekymret, anser jag, är att folk helt enkelt inte får veta vad för fisk de köper eftersom informationen inte finns/ges.

Då krävs det även att kunden tar till sig informationen, hur många gånger har man inte hört: Ja jag ser att det står att de skall ha minst 250 liter, men min kompis bror har dem i ett 70-liters och de trivs.
#20 - 25 november 2007 12:51
jubbe063 skrev:
Nej, men om du läser om mitt inlägg så ser du att jag menar att köpare och säljare har ansvar för vad det gör. Säljaren bör kunna informera om djurens krav och skötsel, köparen måste själv fundera på om de klarar att hålla djuret på bästa sätt. Kanske dumt att ta upp hundar som exempel, men att det finns folk som har hundar de inte borde ha belyser väl om något att de inte tagit sitt ansvar fullt ut.

Men oavsett hur mycket säljare informerar så kommer det nog alltid vara så att vissa människor köper utan att tänka sig för, men förhoppningsvis med information kan man få ner antalet "dumma rfiskköpare"

Jag förstod att du menade det. Men jag menar att det är väldigt väldigt många som inte tar något ansvar som köpare alls. Om det är av okunskap eller om de inte bryr sig låter jag vara osagt.

Jag kan absolut förstå att man som säljare måste kunna leva på sin röresle också att det många gånger kan vara en balansgång mellan att tänka på fiskens bästa och att få sälja så mycket som möjligt. De kan ju eg inte göra så mycekt mer än att informera och det bästa vore väl eg om det stod på etiketter på varje akvarium med bild så det tydligt går att läsa hur stor fisken blir, hur många liter den behöver och hur många de bär vara. Så kan man bara hoppas att ev köpare (framförallt då kanske föräldrar) läser det innan barnet fastnat för mycket vid slöjfisken till sitt 30 literskar.
Bilagor:
#21 - 25 november 2007 13:00
Guy Palm skrev:
Då krävs det även att kunden tar till sig informationen, hur många gånger har man inte hört: Ja jag ser att det står att de skall ha minst 250 liter, men min kompis bror har dem i ett 70-liters och de trivs.

Ja, även då bör det upplysas. Sen kan ju aldrig säljaren vara säker på att köparen har talat sanning. Men de har iaf _upplyst_. Resten av ansvaret ligger på köparen.
Problemet är att man sällan upplyses om varken antal eller storlek.

Annons