patdah skrev:Vissa fiskar SKA gå i stim men ändå säljer akvariehandlare exempelvis pansarmalar som gärna går i stim om tio fiskar enstaka individer... är det enligt er rätt eller rentav oansvarigt gentemot den hobby vi håller på med?
Robin_Hedstrom skrev:Helt rätt. Du ska kunna köpa så många eller få fiskar du vill. Varför är ett stim just 10 fiskar? Det kan väl lika gärna vara 4? Ett stim i naturen är säkert flera 100 fiskar, minst. Är det inte oansvarigt att då sälja mindre än 100 fiskar åt gången?
Visst!Guy Palm skrev:Själv tycker jag att det är mer oansvarigt av handlarna att sälja fisk till folk med för små akvarium. De borde göra som vissa handlare, fråga om akvariestorlek innan de säljer fisk.
patdah skrev:Jag kanske formulerade mig lite tokigt... när jag går i en affär så ser jag ju exempelvis barnfamiljer där de små i familjen väljer fiskar och föräldrarna betalar... oavsett om fiskarna kommer fungera bra ihop eller inte...
Dom som vet att en stimfisk bör gå i stim handlar säkerligen så många som anses vara vettigt...
patdah skrev:Vissa fiskar SKA gå i stim men ändå säljer akvariehandlare exempelvis pansarmalar som gärna går i stim om tio fiskar enstaka individer... är det enligt er rätt eller rentav oansvarigt gentemot den hobby vi håller på med?
Daniel Blom skrev:Tycker att det framförallt är köparna, inte affärerna, som agerar oansvarigt.
macke_fisk skrev:... säljaren måste nästan sälja dem den fisken de vill ha för annars så får de nästan inha kunder...
jubbe063 skrev:Håller helt med dig. Ska man köpa en hund, kanin eller annat däggdjur så tar man ju reda på om man kan ta hand om den på bästa sätt. Så ett tungt ansvar ligger på köparen att ta reda på hur fiskarna fungerar och vilka krav på vatten etc de ställer.
Men givetvis tycker jag även att vissa säljare är lite väl slappa, tar ju inte många sekunder att informera att en neontetra inte trivs ensam eller att den reiskeras att ätas upp av stora rovfiskar.
Eurydike skrev:Fast det är ju verkligen inte så självklart för alla. Hur många har inte schäfer, doberman eller rottweiler som de bara går en sväng runt kvarteret med? Eller för att inte tala om alla terriers som inte används som de jakthundar de egentligen är. Finns det folk som bryr sig så lite när det gäller så stora djur som hundar och som man ändå lever så nära inpå och som verkligen kan ställa till med problem för en själv om man inte väljer rätt ras som passar för en, så varför skulle folk bry sig då när det gäller små akvariefiskar?
lili76 skrev:Det jag tycker man kan "kräva" är att det informeras om att det _är_ en stimfisk. Antingen via lappar på karen eller muntligt. Det stora bekymret, anser jag, är att folk helt enkelt inte får veta vad för fisk de köper eftersom informationen inte finns/ges.
jubbe063 skrev:Nej, men om du läser om mitt inlägg så ser du att jag menar att köpare och säljare har ansvar för vad det gör. Säljaren bör kunna informera om djurens krav och skötsel, köparen måste själv fundera på om de klarar att hålla djuret på bästa sätt. Kanske dumt att ta upp hundar som exempel, men att det finns folk som har hundar de inte borde ha belyser väl om något att de inte tagit sitt ansvar fullt ut.
Men oavsett hur mycket säljare informerar så kommer det nog alltid vara så att vissa människor köper utan att tänka sig för, men förhoppningsvis med information kan man få ner antalet "dumma rfiskköpare"
Guy Palm skrev:Då krävs det även att kunden tar till sig informationen, hur många gånger har man inte hört: Ja jag ser att det står att de skall ha minst 250 liter, men min kompis bror har dem i ett 70-liters och de trivs.