Oanvänt akvarium

#1 - 13 februari 2010 22:25
Hej alla.

Vad anser den samlade kunskapen egentligen om akvarier som står oanvända.
Många anser att man skall ha sådana fyllda med vatten för att inte fogarna skall torka ut.

Jag har själv haft ett litet 70l ramakvarium ståendes i 15+ år, och inga problem wse när jag tog det i bruk igen efter den tiden.

Detta var limmat med den tydligen äldre sortens vita silikon, moderna akvarier verkar ju vara limmade med svart silikon.
Utgör detta någon skilnad?

Jag har blivit tvingad att låta mitt Juwel 240l stå tomt utan bevakning i ca 4-6 månader under utlandsvistelse innan jag startar upp det igen.
Finns det någon aspekt i det här avseendet att överväga?
#2 - 13 februari 2010 22:29
Tror inte färgen spelar roll men kvalitet på silikonet möjligen och förarbetet, har själv ett 160liters som stått utomhus i 10år som funkar fint trots utsatt för massa solljus samt väder vind :)
#3 - 14 februari 2010 03:44
annars har just färgen vit nästan uteslutande använts till sanitetssillikon vilken innehåller gifter för att förhindra att mögelsporer får fäste.
#4 - 14 februari 2010 08:33
jag vet inte riktigt jag köpte ett 90 och ett 25 liters som hadde stått ett bra tag dom håller
#5 - 14 februari 2010 09:29
Jag köpte ett 375 för ett tag sen som, enligt ägaren, stått tomt i 15 år. Silikonet var kanon och det var inga som helst problem att fylla... Men visst ska man känna ordentligt på limmet innan man fyller. Tog hem ett 450 där limmet verkligen sög, och det hade bara stått tomt ett år, bara att limma om.
#6 - 14 februari 2010 09:30
Gaffel skrev:
annars har just färgen vit nästan uteslutande använts till sanitetssillikon vilken innehåller gifter för att förhindra att mögelsporer får fäste.

fast sen är det väl inte ofta man ser riktigt vitt silikon i akvarier, tror han menade det där vanliga nästan genomskinliga (med vit ton) som var väldigt vanligt förr, sen gällde frågan hållbarhet inte giftighet :)
#7 - 14 februari 2010 14:19
Fuzzop skrev:
fast sen är det väl inte ofta man ser riktigt vitt silikon i akvarier, tror han menade det där vanliga nästan genomskinliga (med vit ton) som var väldigt vanligt förr, sen gällde frågan hållbarhet inte giftighet :)

Helt rätt, jag var kanske lite oklar på den punkten.
Mitt gamla akvarium stod som sagt oanvänt i 15+ år och uppvisade inga problem när jag sedan tog det i bruk igen.

Men hur skall jag göra med det lite mer moderna, med den svarta silikonen?
Kan det stå tomt i kanske bortåt 1/2 år, eller skall jag lämna det vattenfyllt?
#8 - 14 februari 2010 14:57
ställ det mörkt och svalt så ska det inte va några som helst problem att lämna tomt i ett halvår ens om kvaliteten inte är absolut topp, det va säkert tomt och stått på nåt lager långt innan du köpte det? skadar väl inte att kolla hur det känns innan du återfyller men tveksamt att ett halvår gör så mycket ens med sämre kvalitet av silikon.
Bilagor:

Annons