OBS OBS - Svara INTE på spam i forumet

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 13 juni 2008 11:20
Då och då dyker det upp "spammare" här i forumet (t.ex. har jag just raderat ett antal inlägg från "loveumaryii" och deletat denne som medlem.
Tråkigt, men det är sådant som man får leva med.

Ser man ett spam skall man omedelbart klicka på varningstrianglen som finns angiven längst ner under signaturen i varje inlägg. Skriv sedan bara "spam" i meddelanderutan och skicka. Detta tar 10 sekunder för er att göra.
Sedan går det väldigt lätt för mig att leta reda på varje inlägg som denne spammare har gjort och ta bort dom.

Vad ni absolut INTE skall göra är att svara på spaminlägget, kommentera spammet, skrika troll, troll etc. etc.
Då är ni som förstör tråden för den som startade den och ni framstår också själva som väldigt korkade eftersom jag ju tar bort själva spammet - varvid ni kommer att kommentera inlägg som inte längre existerar.
Så kommenterar du ett spam, så dels förstör du tråden för skaparen och dels verkar som om du har en skruv lös.

Om ni absolut har något slags inre behov av att vräka ut er ilska över spammare så starta istället en egen tråd om detta i "Off topic"
Om ni vill att forumet skall fungera bra - så svara inte spam, och rapportera istället spammen.
#2 - 14 juni 2008 21:26
bump...
#3 - 17 juni 2008 06:32
då var det dags igen ;)
#4 - 17 juni 2008 07:19
Nina82 skrev:
då var det dags igen ;)

Jepp! [:o]
Enklare att rapportera än att skriva svar när man upptäcker spammet även om man inte egentligen vill vara en sladdrare.

Var så artig.
#5 - 17 juni 2008 07:20
Sladdrar gärna på dessa spammare eftersom de förstör en del :(
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 17 juni 2008 07:23
Ville bara påminna om detta

Ser man ett spam skall man omedelbart klicka på varningstrianglen som finns angiven längst ner under signaturen i varje inlägg. Skriv sedan bara "spam" i meddelanderutan och skicka. Detta tar 10 sekunder för er att göra.

1/ Att bara skriva - "så var det dags igen" leder inte till något.
2/ Klicka som sagt på VARNINGSTRIANGELN och anmäl.
Skickar man ett pm så går det bara till mig - varningsmail går både till mig och Christian och den som ser det snabbast kan plocka bort. Jag kan ju vara bortrest och ser det då inte alls.
Även om jag är hemma så kollar jag bara på pm högst en gång om dan - mailen en gång i timmen.

Annars var det ju bra att ingen hade kommenterat spammen denna gång
#7 - 17 juni 2008 07:25
Jag har raporterat Kjell. Inte alla men har du inte fått någon raport?
#8 - 17 juni 2008 07:25
Nina82 skrev:
Sladdrar gärna på dessa spammare eftersom de förstör en del :(

Ja, så slipper man att sitta och reta sig i evigheter när man hittar dem. Har sett att det har gjort nytta att rapportera så jag fortsätter.

Var så artig!
#9 - 17 juni 2008 07:39
Anledningen till att jag bumpar denna tråden är att andra som kanske har missat den läser och ser hur man ska göra och inte göra.
Jag själv har gjort misstaget att kommentera spam i en tråd och hade gärna läst detta innan.
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 17 juni 2008 07:45
Nina82 skrev:
Anledningen till att jag bumpar denna tråden är att andra som kanske har missat den läser och ser hur man ska göra och inte göra.

Jag själv har gjort misstaget att kommentera spam i en tråd och hade gärna läst detta innan.

Absolut inget fel att bumpa tråden så att folk påminns - det viktigast är dock att anmäla genom att klicka på varningstrianglen.
#11 - 17 juni 2008 07:49
Absolut inget fel att bumpa tråden så att folk påminns - det viktigast är dock att anmäla genom att klicka på varningstrianglen.

Självklart :)..
#12 - 17 juni 2008 07:53
är det inte väldigt mycket spam i forumet nu? har iofs inte vart jätteaktiv under våren på zoopet men det känns som det är mycket mer nu än tidigare..?
#13 - 17 juni 2008 08:11

Om man klickar på varningstrianglen, kommer det då en rapport till admin direkt?
Jag menar, räcker det med det, man behöver inte pm:a eller nåt sånt?
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 17 juni 2008 10:35
NIC skrev:
Om man klickar på varningstrianglen, kommer det då en rapport till admin direkt?

Jag menar, räcker det med det, man behöver inte pm:a eller nåt sånt?

Ja om du sedan skriver ett kort meddelande och klickar på "Skicka rapport" så kommer det ett mail direkt till både mig och Christian. Så använd rapportering och INTE pm
#15 - 17 juni 2008 11:26
Ja om du sedan skriver ett kort meddelande och klickar på "Skicka rapport" så kommer det ett mail direkt till både mig och Christian. Så använd rapportering och INTE pm

Ok!
#16 - 17 juni 2008 11:42
Vad klassar ni som spam? Jag har inte varit här på ett tag, och verkar ha missat detta..
#17 - 17 juni 2008 11:49
Med spam här tror jag Kjell menar ovidkommande inlägg av det slag du skulle kalla spam om det kom i ett e-mail.
#18 - 17 juni 2008 11:54
Alltså typ botar som skickar ut reklam mm, inte de inläggen som går OT i trådar som funnits här ett tag?
#19 - 17 juni 2008 13:51
Det inlägget jag hittade imorse var någonting på engelska om dataspel eller -program som plötsligt låg i en tråd om artemia. Användarnamnet var väl ett ganska typiskt spamnamn med fyra siffror på slutet.
#20 - 18 juni 2008 08:24
Förstår inte detta problem. om det kommer spam får man väl anmäla det så får kjell vara vaken och ta bort det. Och om det blir mycket från samma användare eventuellt blockera denne.
Guest
#21 - 18 juni 2008 12:01

Sedan går det väldigt lätt för mig att leta reda på varje inlägg som denne spammare har gjort och ta bort dom.

Vad ni absolut INTE skall göra är att svara på spaminlägget, kommentera spammet, skrika troll, troll etc. etc.

Då är ni som förstör tråden för den som startade den och ni framstår också själva som väldigt korkade eftersom jag ju tar bort själva spammet - varvid ni kommer att kommentera inlägg som inte längre existerar.

Så kommenterar du ett spam, så dels förstör du tråden för skaparen och dels verkar som om du har en skruv lös.

Om ni absolut har något slags inre behov av att vräka ut er ilska över spammare så starta istället en egen tråd om detta i "Off topic"

Om ni vill att forumet skall fungera bra - så svara inte spam, och rapportera istället spammen.

Vart tog de vänliga orden av?
Varför inte bara skriva: Snälla, svara inte på spammare! Och: Snälla, rapportera dom! Och: Tack till dig som rapporterar!

Nu är det mer som, DU SKA, annars så är DU VÄLDIGT KORKAD!
Sen kan man ju alltid ändra sina inlägg i efterhand om man skulle skrivet/svarat en spammare, så det är väl inte hela världen.
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 18 juni 2008 13:02
Anettejt skrev:
Vart tog de vänliga orden av?

Varför inte bara skriva: Snälla, svara inte på spammare! Och: Snälla, rapportera dom! Och: Tack till dig som rapporterar!

Nu är det mer som, DU SKA, annars så är DU VÄLDIGT KORKAD!

Sen kan man ju alltid ändra sina inlägg i efterhand om man skulle skrivet/svarat en spammare, så det är väl inte hela världen.

1/ Du behöver inte läsa in mer än vad jag har skrivit i min text. Jag har inte skrivit att någon är korkad - däremot att man kan framstå som att man är det efter att spammen har deletats och bara ens eget inlägg står kvar. Detta är något helt annat än att jag skulle mena att folk är korkade.
2/ Jodå, jag började säkert med snällare ord i början, men till slut så tryter tålamodet;)
Det var väl ungefär som när jag i början alltid flyttade nya trådar som hamnade i fel kategori. Resulatet blev bara att ännu fler slutade bry sig om i vilken kategori man la in sina nya trådar: Antagligen tänkte dom som så - varför bry sig, det där puckot sitter ju ändå och sliter häcken ur sig för att vara oss till lags, så han kan gärna få jobba ännu mer:p.
Så det blev istället den hårda vägen - dvs "Deleta direkt" och tänk det funkar.[:o]
3/ Jodå det vore ju bra om man deletade sina inlägg efteråt - tyvärr är det ytterst få som gör det.

Annons