Men det är ju att ett överskott på hannar ställer till problem.
jag redigerar svaret, då jag gjorde en tankevurpa och trodde du hade ett överskott av honor...
Denna webbplats artbeskrivning är endast tillgänglig för guldmedlemmarna, men det finns andra sidor med artbeskrivningar,
http://www.aquaticcommunity.com/se/b...odessabarb.php denna exempelvis. Förvisso står det ingenting om det du undrar över ändå, jo könsskillnaden.
Jag skulle gjort så här, smugit mig tillbaka till zoobutiken inkognito du köpte barberna i och kollat hur resterande fiskar beter sig i försäljningsakvariet. Alternativt kollat i andra butiker också, men kanske bäst hemma hos någon annan akvarist med odessabarber, då alla slags fiskar i allmänhet beter sig annorlunda i ett försäljningsakvarium än i ett "hemmaakvarium"...
Men det är ju ändå helt klart att ett överskott på hannar ställer till problem.
En zoohandlare som byter in fiskar är nog dumsnäll, risken är ju att hen får in sjukdomar i försäljningsakvariet, och hen kanske inte vill ha alltför många karantäner i butiken, eller dess lager.
Men jag tycker ändå, som steg två, att du kan ta upp en diskussion med försäljaren.
Sedan är det mycket svårt att håva upp hanar och honor i liknande mängd ur ett försäljningsakvarium, särskilt som det är få könsskillnader.
Sedan är ju barber i allmänhet rätt så aktiva och simmar ju gärna omkring hela tiden, men dom kanske vill ha mer skugga, eller fler större växter att delvis gömma sig bakom.
Även yttre faktorer i rummet runt akvariet kan påverka, människor, barn, djur, reflexer, hög musik... ja bara fantasin kan sätta gränser. Jag vet att när mina barnbarn är hemma och rumstrerar om och får fart på hunden simmar fiskarna in bakom alla växterna tills "kusten är klar".... och som jag nämnde en annan gång gillar mina tetror inte basgången i Pink Floyds "Money" och det beror inte på att den går i 7/8-dels takt, utan för att dom inte gillar vibrationerna, ljudet, som fortplantar sig in i akvariet... (tetror är extra ljudkänsliga).