odla alger

#1 - 16 maj 2005 22:03
mors.
finns det nåt sätt att odla grön alger på en rot bit utan att få en massa andra alger ?

mvh Raven
#2 - 17 maj 2005 07:31
Platta ut en Cladophoraboll och knyta fast?
Mvh Cecilia
#3 - 17 maj 2005 12:25
intressant "växt" men funkar inte.
tänkte ha det som extra föda till mina räkor och dom äter inte cladophora-
#4 - 25 maj 2005 20:08
Inte säker, funderar lite på om man genom att göda kan "odla" alger, och genom att välja vad man göder med, välja vilken typ av alger? jag har funderat mer specifikt på KNO3, för att driva algväxten i riktning mot grönalger i min malavi balja... Tropfrog bland andra borde kunna ha en bättre motiverad gissning på det här... Det skulle möjligen även kunna göras i förebyggande syfte för att undvika tex cyano... inget jag har problem med (än)

B!
#5 - 25 maj 2005 20:19
Hej!

Jag tog in sten från vår näckrosbalja som mat till min mal.
Det bästa är nog att odla i separat kärl, tex en plastback där man har ljus på hela tiden. Sen kan man ju prova med olika gödningslösningar, tex blomgödning. Akvarievatten är nog en bra grund.
Men att odla i karet hade jag nog inte vågat.

http://www.zpet.se/forum/showthread.php?t=55115&highlight=odla+gr%F6nalger+till+mal

http://www.zpet.se/forum/showthread.php?t=38165&highlight=odla+gr%F6nalger+till+mal

Urban
#6 - 25 maj 2005 20:19
Stämmer bra det mrB. Varje gång det blir en felbalans i gödningen så uppkommer det alger. Man brukar kunna gissa sig till vilken obalans som finns i gödningen genom vilka alger som visar sig.

Nu gäller detta växtakvarium, i växtfria kar kan det vara svårare. Men visst skulle nitrat kanske kunna funka. Jag körde hög nitrat och låg fosfat i mitt växtfria kar och hade massor av fina ljusgröna alger. Men jag kan inte garantera att det kommer att ske samma i ditt kar. Räkorna föredrar förövrigt fiskmat.
MVH
Magnus
#7 - 25 maj 2005 20:27
om ja försöker så blir de inte i akvariet utan i en plastback.

har inte märkt att räkorna varit så förtjusta i fiskmaten(flingor) iallafall inte i dom röda å gula flarnen.
men däremot har dom gått promenader på vallisneriorna och tagit trådalger.
gått över anubias å vattenspikblad med.
då och ibland en djungeltur i javamossan också.
ofta på ena sidorutan där de finns grönalger
#8 - 25 maj 2005 20:40
jag kommer antagligen att testa en omgång KNO3 från Granholmarna. Vem vet, det KAN fungera.

B!
#9 - 1 juni 2005 17:33
tog upp en rot ur akvariet ida med grönalger på och slängde ner i en behållare med vatten och pmdd gödning(samma som till akvariet) och en 11w lågenergilampa.

får se vad som händer.
#10 - 1 juni 2005 18:44
Hej!

Ska bli spännande!

fortsätt raportera

Urban
#11 - 1 juni 2005 19:09
ska göra :)

ja har märkt en klar ökning av grönalger sen jag började med pmdd vilket räkorna tycker om.
#12 - 1 juni 2005 20:19
Konstig. Mina körsbärsräkor har sig aldrig brytt om alger.

Hejhopp. Ralf
#13 - 1 juni 2005 20:34
ser dom ofta sitta på ena sidorutan där ja har en grön fläck med alger efter innerfiltret.
rötterna gillar dom också.

anubiasen är dom ofta på och håller HELT ren.
vattenpesten och en annan grön växt håller dom också rena men inte vallisnerian så mycket.

läste nånstans att dom ska va mycke bättre än amano på att ta alger
#14 - 1 juni 2005 21:29
[QUOTE=Raven]läste nånstans att dom ska va mycke bättre än amano på att ta alger[/QUOTE]
Vilken art är det du har då?
#15 - 1 juni 2005 21:35
3st körsbärsräkor.

fiskarna snor mer eller mindre all mat jag har i så räkorna har inte mycket att välja på.

Red Cherry Shrimp are some of the best algae eating shrimp around. In my tanks they eat all types of algae, including string and slimy algae types.

http://www.petshrimp.com/redcherryshrimp.html
#16 - 3 juni 2005 21:23
vattnet börjar bli lite disigt men det ser ut som grönalgerna på roten har växt till sej lite men det har hänt mindre än jag trodde det skulle göra.
#17 - 5 juni 2005 02:08
mors igen.

har definitivt kommit mer grönalger på roten och ser ut som det börjar komma trådalger också nu.

God Natt
#18 - 6 juni 2005 11:49
Hej!

Har du ingen liten pump eller innerfilter?

Urban
#19 - 6 juni 2005 13:36
nope.
roten ligger i en avskuren cola flaska bara och de funkar tydligen.
#20 - 6 juni 2005 16:25
Mina körsbärsräkor syns knappt så du måste ha tur ;)
#21 - 6 juni 2005 16:49
kan ofta se alla 3 från soffan då är jag 2 meter från karet.

planterar bara växter längs sidorutorna och bakrutan såd å är de inte så svårt.

visa stunder simmar räkorna runt lika mycke som fiskarna gör dom är aktiva hela tiden.
#22 - 7 juni 2005 22:09
flytta roten till en ny behållare med rent klart kranvatten och roten var vackert grön.
ska byta vatten ikväll och engång till imorron och sen åker den ner i karet.

Annons