Odla Ancistrus

#1 - 28 november 2010 22:17
Vi har i lördags ropat hem två lekpar av just Ancistrus! ett par guld(1+1) och ett par brun/svarta(1+2)! =)

Tänkte försöka oss på att få lite yngel på dem =)

Finns det något man skall tänka på!?

Kanske nått speciellt foder eller så..

Lämplig temperatur kanske?

Malarna går själva i var sin burk!

Tommy&Frida
#2 - 28 november 2010 22:24
Släng ner diverse stenar och kanske några rötter så är det bara att vänta :) Vissa har rör till sina, andra lerkrukor, men när jag köpte en fin, stor, hög och rymmlig grotta så dissade hanen den totalt och grävde istället en egen grotta i stenröset bakom den... :p
#3 - 28 november 2010 22:30
Förmodligen gillar de inte grottor som är rymliga, eftersom de är lättare för fiender att ta sig in i, och därför svårare att försvara. Så grottor, eller rör, som är precis så vida att hanen får plats är nog bäst.
#4 - 28 november 2010 22:36
Tacksam för svar =)
Tror alla de bitarna är som de skall ;-)
Så hur skall det vara med temperatur/foder!?

Verkar som Broccoli kan vara bra!
#5 - 29 november 2010 05:40
Broccoli, och skalade ärtor (klämmer ut innehållet i karet och skippar skalet) brukar vara smaskens. 24-26 grader skall funka.

/J
#6 - 29 november 2010 07:30
kallvatten vid vattenbyten brukar trigga mina
#7 - 29 november 2010 08:13
Mina går tillsammans med diskus i 28-29 grader. Vattenbyte 30% 2-3 gånger i vecka. De leker oavbrutet.

I karet finns det gott om rötter som de gillar att gnaga på. Algproduktionen är också god då jag har 4st 80W lysrör till 720L.

Hanen gillar att klämma in sig under en rot där ingen anna kan komma in.

Lycka till med era nyinköp. Kommer säkert att ge er många småttingar.

//Roger
Bilagor:
#8 - 29 november 2010 11:47
Tack samtliga för bra svar :-) ja vi får hålla tummarna för att de är produktiva! Blir till att handla lite broccoli då, för det är inget som hittas annars hemmavid! :P
#9 - 29 november 2010 12:07
Mina ancistrus leker nästan alltid i en snäcka, är precis att hanen kan klämma sig in i den. När jag plockade bort snäckan lekte dom under ett "lock" av en kokosnöt som blivit över när jag gjorde en grotta till mina palettciklider. Min hane dog så jag fick skaffa en ny, sen började ynglen dö som flugor, nu har jag bytt hane igen och hittills har inte ett enda dött, så antar att det hade med gener att göra på nåt vis.
//Simon
#10 - 29 november 2010 12:17
Brukar skala majs och ge mina, det är poppis.

Mina lekte och jag fick nog alla att överleva, har ca 30-40 st som går in en plastback på tillväxt.
De lekte in en halv kokosnöt.
#11 - 29 november 2010 12:28
När mina lekte hade jag runt 25 grader i karet, de fick algae wafers, Novotabs och diverse grönsaker. Fick en kull på runt 50-60 yngel varav ca hälften överlevde.
Hade ynglena i ett skilt kar på 54 l och gjorde täta vattenbyten. I början orkade jag med dagliga... men sen vartefter orken började tryta gick det ner till några i veckan. Märkte dock att de växte som fortast i början.

[ATTACH=CONFIG]39679[/ATTACH]

Här slåss de om maten ^^
#12 - 29 november 2010 12:30
Mina yngel har väldigt stora variationer i storlek i samma kull.
#13 - 29 november 2010 12:33
Det hade mina också. For iväg med dem till djuraffären här om dagen när de flesta var runt 4-4,5 cm stora, men det fanns ändå några som var runt 5 cm och några som knappt orkade över 3.. Fanns också en del färgvariationer. Vissa var nästan beigeljusa, speciellt när de var mindre, medan andra är nästan svarta, men de flesta har den ljusgrå färgen som de på bilden. (Detta då "grundfärgen" inte de färgvariationer de får vid stress, mat, olika bakgrundsfärger osv)
#14 - 29 november 2010 12:37
Samma sak här med färgvariationerna.

Vad fick du för dina i affären?
#15 - 29 november 2010 12:38
1 €/yngel i saker :p Inte blir man rik, men det är ju alltid något. Nu ska jag bara fundera ut vad jag ska köpa för mina 26 € :p
#16 - 29 november 2010 20:22
Oj vad ni har skrivit medans en vart på jobbet :P Kul!

Det verkar som det finns många olika sett att får till det på.

Skall försöka hålla temeraturen på 27-28 grader tror jag..
Maten får ju bli lite varierad, Skall prova det där med Broccoli iaf =)

I skrivande stund tuggar det gula paret på Gurka!
Har lite dåligt med rötter men det skall inhandlas..

Har tidigare inte direkt uppskattat en skäggig Ancistrus.. Men guud vad coolt vackra de är ;-)
#17 - 29 november 2010 20:54
Några bilder på dom :)

Gråa Ancistrushannen
[ATTACH=CONFIG]39701[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]39702[/ATTACH]

Albino hannen... :D
[ATTACH=CONFIG]39703[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]39704[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]39705[/ATTACH]
#18 - 29 november 2010 20:58
En fräck film på hur det kan gå till =)

Mycket nöje ;)
#19 - 29 november 2010 22:20
Ordentligt skägg du har på dina hanar :) Anledningen till att det finns många olika sätt är väl nog att du i princip kan göra hur som helst :p Har du en hona och en hane kommer du att få yngel :p Cool film du hittat också! :)
#20 - 29 november 2010 22:25
Ja de är ståtliga som bara den! =) Jo men det är väll så.
Ja vist var den häftig! =)
Bilagor:
#21 - 29 november 2010 23:13
Tjena Hellsson!

Kul med lite malodling såhär efter auktionen. Det kommer säkert gå kanon, alla era fiskar ynglar ju hela tiden. :) Nä men vanlig ancistrus brukar inte vara några direkta problem så sett.
Huruvida vattenbyten spelar in när de har blivit frisimmande är jag osäker på, sen som det redan har skrivits kan säkert gener spela in oxå på hur stor överlevnadsgrad man får på ynglen. Har inte dratt upp så mkt ancistrus i mina dar men om jag skall ge nått tips så är det att se till att de får tillräckligt med mat (kanske självklart men detta är viktigt i synnerhet i början).
Under de första dagarna brukar ju en hel del yngel droppa av (beroende på art) pga klena gener typ men matar man bara bra så kan man hjälpa även de lite klenare individerna på traven å på det sättet få upp mer fisk.

Förresten om ni fastnar för ancistrus så finns ju alltid den "tyska" röda ancistrusen, dessutom finns de olika färgvarianterna av ancistrus även som longfin. Dessa fiskar (röda och longfins) betingar ett högre pris och är ibland attraktivare för butiker såväl som privatpersoner. Lite tips bara om ni nu fortsätter med ancistrusodlandet... ;)
#22 - 29 november 2010 23:36
Rooster skrev:
Tjena Hellsson!

Kul med lite malodling såhär efter auktionen. Det kommer säkert gå kanon, alla era fiskar ynglar ju hela tiden. :) Nä men vanlig ancistrus brukar inte vara några direkta problem så sett.

Huruvida vattenbyten spelar in när de har blivit frisimmande är jag osäker på, sen som det redan har skrivits kan säkert gener spela in oxå på hur stor överlevnadsgrad man får på ynglen. Har inte dratt upp så mkt ancistrus i mina dar men om jag skall ge nått tips så är det att se till att de får tillräckligt med mat (kanske självklart men detta är viktigt i synnerhet i början).

Under de första dagarna brukar ju en hel del yngel droppa av (beroende på art) pga klena gener typ men matar man bara bra så kan man hjälpa även de lite klenare individerna på traven å på det sättet få upp mer fisk.

Förresten om ni fastnar för ancistrus så finns ju alltid den "tyska" röda ancistrusen, dessutom finns de olika färgvarianterna av ancistrus även som longfin. Dessa fiskar (röda och longfins) betingar ett högre pris och är ibland attraktivare för butiker såväl som privatpersoner. Lite tips bara om ni nu fortsätter med ancistrusodlandet... ;)

Ja det är änna roligt =) vi får la se hur det går ;) Ja vi har haft riktigt produktiva fiskar än sålänge.. Får hoppas det håller i sig =)
Mat skall de nog inte snålas på när väl gulesäcken släpper! Innan dess är det väl ingen mening med att mata antar jag!?
Ja jo det finns ett antal olika modeller har jag sett! Kent har ju den röda du pratar om men inte "Longfin" vad jag vet iaf!
Får väl se om man kan komma över nått fräckt någon gång =)

Det är roligt när du skriver dina inlägg Peter! Man har att göra en stund ;-) hihi (Positivt)
#23 - 30 november 2010 21:35
Hellsson skrev:
Ja det är änna roligt =) vi får la se hur det går ;) Ja vi har haft riktigt produktiva fiskar än sålänge.. Får hoppas det håller i sig =)

Mat skall de nog inte snålas på när väl gulesäcken släpper! Innan dess är det väl ingen mening med att mata antar jag!?

Ja jo det finns ett antal olika modeller har jag sett! Kent har ju den röda du pratar om men inte "Longfin" vad jag vet iaf!

Får väl se om man kan komma över nått fräckt någon gång =)

Det är roligt när du skriver dina inlägg Peter! Man har att göra en stund ;-) hihi (Positivt)

Ja jag ser ingen anledning till varför det inte skulle hålla i sig. ;)
Nä innan gulesäcken är borta tror jag inte ens att de äter, är inte säker dock. Men när jag har haft ancistrusyngel så har de inte lämnat "grottan" förens de har absorberat gulesäcksinnehållet å gulesäcken har försvunnit ändå. Så nä innan dess är det ingen mening med att mata dem. Ja alla sätt är bra utom de dåliga säg... :) Jasså så Kent har den inne säger du, att bero på så har han faktiskt longfins inne emellanåt oxå. Ja ni verkar ju inte direkt ha svårt att skrapa fram "fräcka" fiskar! =)
Hehe ja jag är en tjötröv, kul att det uppskattas iaf. ;)
Trevligt å givande samtal idag oxå Tommy. :)
#24 - 30 november 2010 23:09
Ursäkta mig, men jag tänker ytterst våldsamt under pistolhot att stjäla denna tråd lite. :>

Funderar på att föra över mitt lekpar till ett eget kar (de förbannade neontetrorna verkar inte få nog av att käfta med hanen)
Och jag funderar lite på hur ancistrusen är gällande växtkrav.
Trots att jag lyckats få någorlunda bra med alger (siameserna rensar lite för bra) och att dom får gött med käk så envisas dom med att äta upp precis alla växter jag har i karet.
Så om jag nu vill inreda ett kar just för dessa 2 (och de yngel dom redan har) hur ska jag göra detta?

(stora stenar etc. har jag redan)
och grottor verkar (i mitt fall) vara extremt ointressant.
Även rör verkar ointressant.
Men som sagt, måste man ha växter i ett ancistruskar? För på inte alltför lång tid har dom käkat upp... säkert en femhundring i växter O.O
#25 - 30 november 2010 23:20

Helt rätt där! Så länge dom har gulesäcken så ska ingen mat i alls. Ynglen kommer helt enkelt inte att äta något så länge dom har gulesäcken att tillgå och därför kommer maten bara att förruttna och därmed förgifta vattnet. 4-5 dagar efter att dom kläckts är gulesäcken borta och då ska det vara konstant tillgång till föda för ynglen.

Se till att hela tiden ha färska grönsaker i karet och byt ut dessa varje dygn. De flesta grönsaker går bra så länge dom är förvällda (kokta under väldigt kort tid). Dom äter t.o.m. potatis men den måste dock vara helt kokt. Kombinera detta med lite algtabletter då och då. Som jag uppfattat det har du vanlig ancistrus och golden och dessa är rena växtätare. Mata därför inte med frysfoder eller annat foder som har en hög proteinhalt. Deras tarmsystem klarar inte av att behandla sådan föda och det kan leda till yngeldöd i längden.

Själv hade jag även kört dagliga vattenbyten då rent vatten är den mest bidragande faktorn till hög överlevnadsgrad och bra tillväxt. Byter själv vatten dagligen på mina yngel (molly och platy), hade varit mer noga med just ancistrus i.o.m. att man måste ha i grönsaker hela tiden i karet.
#26 - 30 november 2010 23:28
roosterboy skrev:
Ursäkta mig, men jag tänker ytterst våldsamt under pistolhot att stjäla denna tråd lite. :>

Funderar på att föra över mitt lekpar till ett eget kar (de förbannade neontetrorna verkar inte få nog av att käfta med hanen)

Och jag funderar lite på hur ancistrusen är gällande växtkrav.

Trots att jag lyckats få någorlunda bra med alger (siameserna rensar lite för bra) och att dom får gött med käk så envisas dom med att äta upp precis alla växter jag har i karet.

Så om jag nu vill inreda ett kar just för dessa 2 (och de yngel dom redan har) hur ska jag göra detta?

(stora stenar etc. har jag redan)

och grottor verkar (i mitt fall) vara extremt ointressant.

Även rör verkar ointressant.

Men som sagt, måste man ha växter i ett ancistruskar? För på inte alltför lång tid har dom käkat upp... säkert en femhundring i växter O.O

Höjer armarna och välkomnar dig in i tråden ;)
Det verkar väl inte vara en dum ide, om du nu har ett par som lekt tidigare. Då är det ju som gjort ;)
Asså de äter upp dina växter.. har du prövat med lite hårdare växter, typ anubias? Det har jag aldrig haft några problem med..
Vad det gäller inredning är jag kanske inte rätt person att svara, men jag tänker inte ha annat om ens det en anubias i de karen lekparen går i.. sen kommer jag försöka ha en del bröte i tex. rot grottor och nån gammel båt ;) så de har lite att välja på.. tror att har de väl hittat ett ställe de uppskattar så återkommer nog följande lek dit med.. men det är bara en tanke jag har..

Lycka till med dina malar =)
#27 - 30 november 2010 23:34
Hellsson skrev:
Höjer armarna och välkomnar dig in i tråden ;)

Det verkar väl inte vara en dum ide, om du nu har ett par som lekt tidigare. Då är det ju som gjort ;)

Asså de äter upp dina växter.. har du prövat med lite hårdare växter, typ anubias? Det har jag aldrig haft några problem med..

Vad det gäller inredning är jag kanske inte rätt person att svara, men jag tänker inte ha annat om ens det en anubias i de karen lekparen går i.. sen kommer jag försöka ha en del bröte i tex. rot grottor och nån gammel båt ;) så de har lite att välja på.. tror att har de väl hittat ett ställe de uppskattar så återkommer nog följande lek dit med.. men det är bara en tanke jag har..

Lycka till med dina malar =)

Tackar tackar ^^
Jo, den är (relativt) orörd i mitt kar, så det skulle nog kunna funka :>
#28 - 30 november 2010 23:38
Cyruz10 skrev:
Helt rätt där! Så länge dom har gulesäcken så ska ingen mat i alls. Ynglen kommer helt enkelt inte att äta något så länge dom har gulesäcken att tillgå och därför kommer maten bara att förruttna och därmed förgifta vattnet. 4-5 dagar efter att dom kläckts är gulesäcken borta och då ska det vara konstant tillgång till föda för ynglen.

Se till att hela tiden ha färska grönsaker i karet och byt ut dessa varje dygn. De flesta grönsaker går bra så länge dom är förvällda (kokta under väldigt kort tid). Dom äter t.o.m. potatis men den måste dock vara helt kokt. Kombinera detta med lite algtabletter då och då. Som jag uppfattat det har du vanlig ancistrus och golden och dessa är rena växtätare. Mata därför inte med frysfoder eller annat foder som har en hög proteinhalt. Deras tarmsystem klarar inte av att behandla sådan föda och det kan leda till yngeldöd i längden.

Själv hade jag även kört dagliga vattenbyten då rent vatten är den mest bidragande faktorn till hög överlevnadsgrad och bra tillväxt. Byter själv vatten dagligen på mina yngel (molly och platy), hade varit mer noga med just ancistrus i.o.m. att man måste ha i grönsaker hela tiden i karet.

Det var ett mycket bra svar vi fick ta del av där Cyruz10 =)
Har en liten fundering.. när du väl fått yngel på malarna. flyttar du dem eller låter du dem gå kvar i samma kar?
När det gäller vattenbyten, har du då i någon form av beredningsmedel eller så?
Har provat med grönsaker i form av gurka till mina lekpar nu och det var populärt =)
Skall inhandla lite mer grönsaker.
Tack för tipset om frysfoder.. Hur är det ställt med räkor? Det är mycket populärt bland mina andra Ancistrus i övriga kar!
#29 - 1 december 2010 05:30
har ju fått en massa tips redan men här är en länk till en bra artikel om just ancistrus + odling

http://www.planetcatfish.com/cotm/cotm.php?species=ancistrus+cf_cirrhosus&article_id=112

Lycka till nu!! (tror inte det behövs då dessa skall vara betydligt mer lättlekta än påfåglar)
#30 - 1 december 2010 20:11
jag har haft några ancistrus förut men har då inte blivit någonting, min hane dog och jag skaffa då en albino hane och efter ca en månad var alla mina 3 honor feta och lade ägg :). Jag tror att det beror nog på hanen lite också hur han e och så. har yngel nu som är ca 8 dagar gammla nu :)
#31 - 1 december 2010 22:19
Big_Sal skrev:
har ju fått en massa tips redan men här är en länk till en bra artikel om just ancistrus + odling

http://www.planetcatfish.com/cotm/cotm.php?species=ancistrus+cf_cirrhosus&article_id=112

Lycka till nu!! (tror inte det behövs då dessa skall vara betydligt mer lättlekta än påfåglar)

WAAA den e ju på Engelska! :P skall sätta mig å läsa den ;)
Hehe ne det sägs så.. det har ju gått försvånansvärt bra.. de leker i skrivande stund! ;-)
#32 - 2 december 2010 08:18
Hellsson skrev:
WAAA den e ju på Engelska! :P skall sätta mig å läsa den ;)

Hehe ne det sägs så.. det har ju gått försvånansvärt bra.. de leker i skrivande stund! ;-)

google translate :P
#33 - 2 december 2010 16:57
Big_Sal skrev:
google translate :P

Sedär ja nu fick jag lärt mig något nytt i dag med ;)
Funkade ju perfa =)
Och texten var trevlig att läsa, Tack för det =)
#34 - 5 december 2010 02:45
Hellsson skrev:
Det var ett mycket bra svar vi fick ta del av där Cyruz10 =)

Har en liten fundering.. när du väl fått yngel på malarna. flyttar du dem eller låter du dem gå kvar i samma kar?

När det gäller vattenbyten, har du då i någon form av beredningsmedel eller så?

Har provat med grönsaker i form av gurka till mina lekpar nu och det var populärt =)

Skall inhandla lite mer grönsaker.

Tack för tipset om frysfoder.. Hur är det ställt med räkor? Det är mycket populärt bland mina andra Ancistrus i övriga kar!

Kul att mitt svar gav något och lessen för det sena svaret, får skylla på mitt hektiska jobbschema :D

Har faktiskt inte odlat ancistrus än men morsan har fått yngel vilket tvingat mig att skaffa ett intresse :) Men själv hade jag tagit bort först honan och sedan låtit ynglen gå kvar i samma kar med farsan. Finns ju dom som vill ta bort ynglen men detta är ju ett stressmoment och då farsan aldrig är ett hot så finns det i min mening ingen orsak att ta bort ynglen.

Vid vattenbyte så kör jag oftast i något medel, mest som en försäkring ifall det kommunala vattnet krånglar. Dock blir det ju riktigt dyrt med vattenmedel om man kör v.b. varje dag och min erfarenhet är att det faktiskt går bra även utan medel. Använder Seras toxivec som dels är riktigt drygt och även det bästa medel jag hittat mot höga nitrit- och ammoniakhalter och vid nitrittoppar är detta medel klockrent att använda vid v.b..

Räkor är alltid populärt bland ancistrus men samma sak gäller där som vid all annan föda med hög protein/kötthalt. Visst går det bra att mata med räkor nån gång i veckan men i grund och botten så är det växter och alg tabletter som gäller för ancistrus. Nån gång i veckan kan dock räkor funka, så länge det inte blir för mkt eller för ofta så att deras matsmältningsorgan inte tar skada. Proteinet bör påskynda tillväxten.
#35 - 5 december 2010 17:39
Jag vet jag vet, vi gör detta till den officiella ancistrustråden :cool:

Mina leker för jämnan i fisksoppan (222L) och idag har som varje månad i ett halvår upptäckt att hanen ligger och fläktar en klump rom. Jag har aldrig på allvar försökt driva upp några förut utan naturen har fått ha sin gång, vissa gånger har det inte ens blivit yngel då rommen legat utsatt och blivit mat.
Men så denna gången är jag sugen på att driva upp en kull :)
Nu är frågan hur snart ska jag stjäla rommen? Väntar jag tills de kläcks så kan jag ju glömma att få tag på fler än 2 yngel..som bäst.
Tänkte ta rommen med slang och lägga den i något lämpligt i ett 12L med syresten som fläktar och flytta till 54L ganska snart efter kläckning eftersom jag inte har ljus osv till 12L.
#36 - 6 december 2010 19:02
danne0301 skrev:
Jag vet jag vet, vi gör detta till den officiella ancistrustråden :cool:

Mina leker för jämnan i fisksoppan (222L) och idag har som varje månad i ett halvår upptäckt att hanen ligger och fläktar en klump rom. Jag har aldrig på allvar försökt driva upp några förut utan naturen har fått ha sin gång, vissa gånger har det inte ens blivit yngel då rommen legat utsatt och blivit mat.

Men så denna gången är jag sugen på att driva upp en kull :)

Nu är frågan hur snart ska jag stjäla rommen? Väntar jag tills de kläcks så kan jag ju glömma att få tag på fler än 2 yngel..som bäst.

Tänkte ta rommen med slang och lägga den i något lämpligt i ett 12L med syresten som fläktar och flytta till 54L ganska snart efter kläckning eftersom jag inte har ljus osv till 12L.

Kul att det händer grejer ;)
Jag hade nog ändå låtit de kläckas och sedan tagit dem! tror de behöver sin far som sköter sitt jobb med dem..
Lycka till =)
#37 - 6 december 2010 21:18
Håller med Hellsson, flytta på äggen är det sista du ska göra. Om farsan inte får ligga och fläkta friskt vatten på äggen, samtidigt som han gör rent äggen med sin känsliga mun, kommer äggen att bli angripna av diverse bakterier och dö. Finns ingen chans att du kan få äggen att hålla sig friska till kläckning utan farsan. En syresten kommer du inte långt med.

Finns bara ett sätt att odla ancistrus och det är att du gör som Hellsson, skaffa ett kar dedikerat till detta syfte. Om du vill odla mer än en kull och vill flytta ynglen från föräldrarna måste du ha två kar, ett där du låter ditt lekpar ha sitt lilla roliga och ett där du flyttar ynglen ungefär en vecka efter att dom kläckts. När ett lekpar väl valt ett ställe att leka på så håller dom sig till det. Flyttar du på en/bägge för att sedan återinföra den/dem kan det ta upp mot ett år innan dom leker igen.
#38 - 6 december 2010 21:33
Okej då lugnar jag mi så får vi se om jag föröker suga lite yngel när de kläckts +ett par dagar kanske :)
#39 - 6 december 2010 22:02
Hos mig har vi ett litet tegelrör. Där blir det lek och sedan fluktar hannen. Röret står upprätt.Alltså ena öppningen är rakt ner i sanden.
Så ingen kommer in och han kan vakta ifred.
När de var frisimmande så täppte vi igen båda öppningar. Så allt var intakt när vi lyfte över röret med yngel och hanne, till ett yngelkar på ca 50 liter.
Ingen luft kom in i röret vid flyttningen.
Gick super och alla 40 verkar klara sig.
Kul när det lyckas.[:-15]A.
#40 - 6 december 2010 22:08
Det låter ju riktigt smidigt Annika..synd att mina 5 av de 6 sista gångerna lekt i en rot som ligger bökigt till..
Undrar om man vågar lyfta ur hela roten när de kläckts så det blir ett par sekunder 'airborn'? Räknar med att alla sitter fast rätt bra inne i håligheterna..
#41 - 7 december 2010 19:28
Lyckat =)

Rolig uppdatering ;)
Vårt Bruna/Svarta lekpar har ägg :)
Det är idag tio dagar sedan kärleksparet flyttade in hos oss i sitt nya 54L kar!

[ATTACH=CONFIG]40038[/ATTACH]

Nu är vi ju nybörjare på Ancistrus.
Så vi får väl se hur det slutar, men en bra början iaf :d:d:d:d:d:d:d:d:d:d:d:d

[ATTACH=CONFIG]40039[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]40040[/ATTACH]

Stolta pappan :)
[ATTACH=CONFIG]40041[/ATTACH]

Tommy/Frida
#42 - 7 december 2010 19:48
Grattis, och jäkla läckert skägg den sorten får :)
#43 - 14 december 2010 12:49
Liten uppdatering.
Tyvärr gick det inte så bra med våra ancistrusägg... De försvann en efter en i grottan... :(

Igår bestämde vi oss för att flytta ancistrusarna till ett annat kar då platsen detta karet stod på vart lite ivägen.
Så vi flyttade massa vatten, sand och inredning. När vi till sist lyfte på grottan (pappan fortfarande i) såg vi 5-6 små yngel som klarat sig! :d
Lite svårt att flytta över dem till de andra karet men de gick till sist... Några hamna tyvärr utanför grottan efter vi flyttat dem men får hoppas de kan klara sig ändå!

[ATTACH=CONFIG]40247[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]40248[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]40249[/ATTACH]
#44 - 15 december 2010 09:32
Vad tråkigt :(, tyvär är det stor chans att det blir så när man flyttar på ynglen/äggen, hoppas nu dessa 6 klarar sig
#45 - 15 december 2010 09:36
Chippen81 skrev:
Vad tråkigt :(, tyvär är det stor chans att det blir så när man flyttar på ynglen/äggen, hoppas nu dessa 6 klarar sig

Jo men äggen hade försvunnit innan vi flyttade dem, det var därför vi vågade göra det.... och det var då vi upptäckte att ca 6 faktiskt hade klarat sig! :)
#46 - 15 december 2010 11:04
Försvunnit?? Någon fisk som mumsat eller vadå???
Föräldrarna själv käkar ju inte upp dem.....

Flyttade själv över en ny kull guldancistrus igår men de var små.. Äggulfläcken var kvar. De får gå i ett 45 liters...med dem små ifrån förra kullen för några veckorsedan.

De lyckas nog igen era skäggmalar...[;)]lycka till A.
#47 - 15 december 2010 16:27
AnnikaMo skrev:
Försvunnit?? Någon fisk som mumsat eller vadå???

Föräldrarna själv käkar ju inte upp dem.....

Flyttade själv över en ny kull guldancistrus igår men de var små.. Äggulfläcken var kvar. De får gå i ett 45 liters...med dem små ifrån förra kullen för några veckorsedan.

De lyckas nog igen era skäggmalar...[;)]lycka till A.

Jag vet inte hur de försvunnit, har inga andra fiskar där i! Skumt är de iaf... Vi såg att äggen blev "tomma" en efter en under några dagar... Tillsist var även alla skal borta och vi såg inte skymten av något yngel (var ju en hel del ägg från början)
Men så när vi flyttade ancistrusarna så såg vi några stycken i grottan! :) Vart resten tagit vägen är ett mysterium...

Kul att du lyckats med dina ancistrus! :)
#48 - 15 december 2010 17:51
Jag tror bestämt mina kläcktes samma dygn som era, eller närapå iaf :)
De lekte i 222 så jag flyttade roten med hane+nykläckta till ett 54L. Idag är dom ute och simmar själva så jag lyfte tillbaks pappa+rot till 222, det tar väl några dagar innan jag kan uppskatta hur många som klarat sig då jag har mer grejer i karet och mindre insyn (kortsida bara) :)
#49 - 16 december 2010 15:09
Vad kul danne!
Hoppas de går vägen och att de klarar sig. :) du får ta lite bilder på dom o slänga upp ;)
#50 - 2 januari 2011 10:35
Ställer en fråga till er andra som också har yngel... Hur länge ska man göra dagliga delvattenbyten? Min känns "stora" nu ;) och är ca 1,5 cm långa......
#51 - 2 januari 2011 12:17
Ju längre du gör det desto mer främjas tillväxt kan man väl säga. 'kris'tiden varar väl egentligen inte många dagar, de flesta L malar är tåliga jäklar.
#52 - 10 januari 2011 17:13
Joacim skrev:
Broccoli, och skalade ärtor (klämmer ut innehållet i karet och skippar skalet) brukar vara smaskens. 24-26 grader skall funka.

/J

hörde att man va tvungen att blanchera broccolin innan den skulle ges..hur håller ni den på botten???
Bilagor:
#53 - 10 januari 2011 17:15
Hellsson skrev:
Liten uppdatering.

Tyvärr gick det inte så bra med våra ancistrusägg... De försvann en efter en i grottan... :(

Igår bestämde vi oss för att flytta ancistrusarna till ett annat kar då platsen detta karet stod på vart lite ivägen.

Så vi flyttade massa vatten, sand och inredning. När vi till sist lyfte på grottan (pappan fortfarande i) såg vi 5-6 små yngel som klarat sig! :d

Lite svårt att flytta över dem till de andra karet men de gick till sist... Några hamna tyvärr utanför grottan efter vi flyttat dem men får hoppas de kan klara sig ändå!

[ATTACH=CONFIG]40247[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]40248[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]40249[/ATTACH]

vicken kamera du måste ha som kan ta de fina bilderna..va har du mannen?? :)
#54 - 10 januari 2011 19:44
pernilla78 skrev:
hörde att man va tvungen att blanchera broccolin innan den skulle ges..hur håller ni den på botten???

Tyng ner maten med en sked eller nåt som du t.ex. sticker igenom.
#55 - 10 januari 2011 21:18
danne0301 skrev:
Tyng ner maten med en sked eller nåt som du t.ex. sticker igenom.

Så gör jag med! Funkar kalas och är uppskattat. :-)
#56 - 25 januari 2011 21:49
Tråkig nyhet :( En av våra mörka avelshonor har idag mist livet! Tror faktiskt det var ålderdom som tog henne. såg frisk ut tills igår, då började hon se lite vissen ut. Alla andra mår bra i karet 30-40 yngel och 1+1 vuxna.

/Tommy
#57 - 26 januari 2011 07:27
När jag har lekt av mina ancistrus har det varit planerat. De har flyttats till ett litet kar med lågt vatten med normal temp. Sedan har jag dagligen fyllt på med kallt vatten (1-2L) tills karet varit fullt. Då har de lekt.
#58 - 26 januari 2011 09:37
qenzo skrev:
När jag har lekt av mina ancistrus har det varit planerat. De har flyttats till ett litet kar med lågt vatten med normal temp. Sedan har jag dagligen fyllt på med kallt vatten (1-2L) tills karet varit fullt. Då har de lekt.

Detta låter intressant.. om jag förstår det hela rätt.. om du tex har ett 54 L kar så har du bara ? 20L vatten i? å fyller på lite varje dag? med kallt vatten!? eller förstod jag dig rätt?
#59 - 26 januari 2011 13:17
Hellsson skrev:
Detta låter intressant.. om jag förstår det hela rätt.. om du tex har ett 54 L kar så har du bara ? 20L vatten i? å fyller på lite varje dag? med kallt vatten!? eller förstod jag dig rätt?

Ja precis :) Oftast gör jag det i samband med ett vattenbyte i 200L, så slipper jag avlas med omstart av burkar osv. När jag sedan fyller på med nytt vatten dagligen, använder jag riktigt kallt vatten. Vet inte vad det är som gör att de leker då, men det fungerar galant :)
Det kallas någonting fint, som jag självklart har glömt, när man gör så här (tidvatten, vattenfall? nåt i den stilen). Fick det som tips av tantNancy (gammal z-pet'are) när jag skulle leka av mina första ancistrus.
#60 - 4 februari 2011 12:50
Då detta verkar vara den officiella tråden om ancistrusodling och allt däromkring tänkte jag fråga lite här. Igår upptäckte jag att min ancistrushane var borta när det var utfodringsdags (vanligtvis är han en girig jävel och samlar all mat (små bitar av algtab) under sig och låter ingen annan komma nära). Jag var rädd att han hade simmat vidare och letade efter honom. När jag lyfte den ruin vi har (som fiskarna kan simma in i) så kom han till slut fram, men så fort jag ställde ned ruinen så simmade han in där igen. Idag såg jag honom bara som snabbast utanför när han jagade bort några andra fiskar som gottade på tabletten som låg utanför. Maten brydde han sig inte om utan simmade snabbt in igen. Tror ni att det är bäbisar på gång eller att han bara vill vara ifred?
#61 - 13 februari 2011 11:42
Mycket intressant tråd eftersom att jag själv har planer att skaffa ett kar och börja odla ancistrus. Finns bara en sak jag undrar! Om du har ancistrusarna för sig själv i ett kar utan några andra fiskar. Måste man då flytta någon av föräldrarna eller ynglena eller kan hela familjen gå ihop tills ynglena blivit lite större så man kan sälja/ge bort dom.
#62 - 13 februari 2011 11:48
Hela familjen kan gå kvar det är inga problem, täta vattenbyten bara för att maximera tillväxten ;)
#63 - 13 februari 2011 12:05
Okej de låter bra :)!
#64 - 13 februari 2011 15:38
Hepzheba skrev:
Då detta verkar vara den officiella tråden om ancistrusodling och allt däromkring tänkte jag fråga lite här. Igår upptäckte jag att min ancistrushane var borta när det var utfodringsdags (vanligtvis är han en girig jävel och samlar all mat (små bitar av algtab) under sig och låter ingen annan komma nära). Jag var rädd att han hade simmat vidare och letade efter honom. När jag lyfte den ruin vi har (som fiskarna kan simma in i) så kom han till slut fram, men så fort jag ställde ned ruinen så simmade han in där igen. Idag såg jag honom bara som snabbast utanför när han jagade bort några andra fiskar som gottade på tabletten som låg utanför. Maten brydde han sig inte om utan simmade snabbt in igen. Tror ni att det är bäbisar på gång eller att han bara vill vara ifred?

Säkerligen är det så att han ligger å fläktar på ägg där inne.. :-) Bara å hålla tummarna så har du säker små Ancistrus på G ;)
#65 - 13 februari 2011 15:39
Kul att de tär lite liv i tråden emellanåt :) Min Bruna hane ligger å fläktar för fullt nu.. var så i en vecka snart så det är nog snart dags :)

/Tommy
#66 - 13 februari 2011 16:15
Hellsson skrev:
Kul att de tär lite liv i tråden emellanåt :) Min Bruna hane ligger å fläktar för fullt nu.. var så i en vecka snart så det är nog snart dags :)

/Tommy

Detta är en bra tråd :)! As bra efter som jag själv är i full gång och letar akvarie där jag tänkte odla lite :)! Vad gör du med ynglena som blir över :)
#67 - 15 februari 2011 20:31
Hellsson skrev:
Säkerligen är det så att han ligger å fläktar på ägg där inne.. :-) Bara å hålla tummarna så har du säker små Ancistrus på G ;)

Ja, jag tror ännu mer på det nu. Han har lagt sig inne i en smal gång så man bara ser honom om man vet vart man ska titta. Det ser ut som om han fläktar :D
#68 - 15 februari 2011 21:33
låter som det är dags att säga grattis och hoppas fortsättningen går bra för dig hepzheba
#69 - 15 februari 2011 21:55
Hepzheba skrev:
Ja, jag tror ännu mer på det nu. Han har lagt sig inne i en smal gång så man bara ser honom om man vet vart man ska titta. Det ser ut som om han fläktar :D

Låter ju lysande :) Hoppas du ser lite småttingar snart då :) Jag väntar på att min bruna hane skall släppa sina små med.. stackarn är väl hungrig vid detta laget med hehe
#70 - 18 februari 2011 12:48
Igår börja våra ancistus yngel komma ut från "grottan"... :)
Idag är de överallt hehe.. hur många som helst.

Förra kullen gick det inge vidare med... De dog en efter en... Varför??
Mata bra och bytte vatten regelbundet... Något tips man kan göra för att de ska klara sig bättre denna gången?
De går själva i karet på ca 40 liter med mamma och pappa utan några andra fiskar.
/Frida
#71 - 18 februari 2011 14:29
gurka.. mina är galna i det stora bitar och dela på längden, jag brukar tynga ner med en gaffel
Bilagor:
#72 - 18 februari 2011 14:34
jockesthlm skrev:
gurka.. mina är galna i det stora bitar och dela på längden, jag brukar tynga ner med en gaffel

Det är våra med tokiga i ;)... Maten är nog inget problem men tycker det är konstigt att de dog... Aja, får hoppas de funkar bättre denna gången!
#73 - 18 februari 2011 14:55
Huir ofta är regelbundna vattenbyten? Märkte mina överlevde bäst - och växte bäst också med dagliga vattenbyten :)
#74 - 18 februari 2011 14:58
Miliimli skrev:
Huir ofta är regelbundna vattenbyten? Märkte mina överlevde bäst - och växte bäst också med dagliga vattenbyten :)

Vi försökte byta ca 2ggr i veckan... Kanske var för sällan?
Men denna gången tänkte även vi byta lite dagligen! Hoppas de funkar bättre. :)
#75 - 18 februari 2011 15:07
Jag märkte i alla fall skillnad, i början blev de dagliga vb och allt var frid och dröjd, sedan blev det lite slarvat en tid och då började yngel dropp av, och när jag sen tog tag i mig själv och började med dagliga vb igen så slutade dödsfallen. Och de växte som sagt också¨bäst medan de fick lite nytt vatten varje dag :)
#76 - 18 februari 2011 16:56
Tror absolut att svält är den största orsaken till bortfall av yngel de första veckorna. Det och att man inte gör täääääta vattenbyten.
#77 - 18 februari 2011 17:16
Okej... Kan vara så.
Vi gav de iaf mat varje dag och det variera mellan gruka, broccoli, waffers mm...
Hade även ett par neontetror där i då som fick flingfoder.. Ibland kunde man även se malarna äta på de med.
Men det var säkert vattenbyterna då... Uppdaterar om hur de går framöver :)
#78 - 19 februari 2011 11:44
Hur mycket vatten brukar ni byta när ni byter så pass ofta? När ska man börja med dagliga vb? Är det när man ser ynglen eller ska jag börja redan nu?
#79 - 19 februari 2011 19:12
Hepzheba skrev:
Hur mycket vatten brukar ni byta när ni byter så pass ofta? När ska man börja med dagliga vb? Är det när man ser ynglen eller ska jag börja redan nu?

vi började när vi såg ynglen :) Hoppas det funkar bättre nu.. har sett några som droppat av.. men inte lika många som sist. Vet inte exakt hur mycket vi byter.. kanske 20-30%
/Tommy
#80 - 24 februari 2011 10:58
Imorse när jag vaknade och tittade på akvariet (det är ju det första man gör när man är ledig :)) så såg jag några ancistrusyngel! :D Fyra st satt på rutan vid pumputblåset. Inte jättemånga direkt, men hoppas att iaf någon överlever. Jag tyckte de såg ganska stora ut ca 1 cm. Upptäckte dessutom att en av mina guppyhanar hade halva stjärtfenan avtuggad, kan detta bero på pappa ancistrus? :S Vet att detta inte är tråd om guppys och skador, men tänkte att någon kanske ändå vet vad jag ska göra med herr guppy? Bara låta det vara och se hur det går, eller?
#81 - 24 februari 2011 11:21
om man ska odla malar ska man ha mer en ett lek par i samma kar?
#82 - 25 februari 2011 17:23
Ancistrus har väl revir och kan väl bli aggressiva, om jag inte minns fel, så om man ska ha fler par så bör man nog ha tillräckligt stort kar (hur stort tillräckligt är vet jag inte)
#83 - 25 februari 2011 17:37
Min hane ligger och vaktar sina yngel som kläckts nyligen. Andra kullen jag får. Tycker dock att de blir så få... jag har inga andra fiskar i karet och byter vatten varje dag (har gjort det sedann i november då första kullen kom). Kan det vara så att min Helena-snäckor äter äggen för jag såg tre av dem inne i grottan brevid äggen för någon dag sedan?

Annons