Odla ancistrus i 63 liter? För högt akvarium?

#1 - 18 februari 2006 10:09
Funderar nu på att avveckla plastbaljorna och deras dagliga vattenbyten pga min whiplash-skada. Kan man odla ancistrus i ett 63-liters? Det är 30*60*35 cm, alltså 35 cm högt. Blir det för "högt" för ancistrusyngel? Har läst något om deras tarmandning och att de helst ska ha låga akvarier. I detta tänkte jag byta vatten 2-3 gånger i veckan, om det fungerar. Har ett yngelsäkert fliter (hoppas jag). Förut har jag flyttat pappan och rommen och låtit ynglen växa upp i plastbaljor.
#2 - 18 februari 2006 11:06
hej
jag tror du kan dina yngel däri.

jag har ca 70 yngel och mamma o pappa + en eldstjärt i ett 110 långt 100l.

har ett stort filter, powerhead 902 med filtermatta så det är rejäl cirkulation. byter 30% en gång i veckan.

problemet är att jag tycker de växer väldigt sakta, vet inte om det beror på att de går trångt. yngelna är ganska stora, de äldsta är 6 mån.

Angående tarmandning har jag inte hört nåt om detta. Jag har även ancistrusyngel i ett 60 cm högt 450l, har inte märkt några problem än.

mvh
Lena-Maria
#3 - 18 februari 2006 11:45
[QUOTE=Fisktjejen]Förut har jag flyttat pappan och rommen och låtit ynglen växa upp i plastbaljor.[/QUOTE]

Hmm, jag tror ancistrusyngel bör växa upp med sina föräldrar...
#4 - 18 februari 2006 11:53
varför ska dem det?
#5 - 18 februari 2006 12:06
[quote=batski]Hmm, jag tror ancistrusyngel bör växa upp med sina föräldrar...[/quote]
Jo, de skulle ju få det nu i så fall. Förut har jag låtit pappan bo kvar ett tag för att han ska få vila och äta upp sig, men nu skulle de ju bo tillsammans hela tiden då.
#6 - 18 februari 2006 12:41
[QUOTE=smurfmats]varför ska dem det?[/QUOTE]

Vad jag förstått så är det en anledning till att vissa ciklider inte vet hur man ska ta hand om sina yngel just att de inte fått växa upp med sina föräldrar. Jag antar att det borde gälla för alla yngelvårdande arter.
#7 - 18 februari 2006 13:08
Om ynglen har fått "lov" av pappan att gå ut utanför grottan/roten där han har fläktat dem så har han jobbat färdigt och behövs inte mer. Han, för att tala klarspråk, skiter fullständigt i sina "barn" och de får klara sig bäst de vill. Hans jobb är att fläkta rommen och ynglen så länge de har gulesäck. That´s it!

Jag har haft mina i ett 54-liters akvarium och det funkar men inte mycket mer... det kommer troligtvis att bli trångt och pga detta växer de inte jättesnabbt samt att du måste fortfarande vara nogrann med vattenbytena... men det har liksom ingen betydlse hur stort karet är när det gäller vattnet. Nått ancistrusyngel INTE tål är "dåligt" vatten så därför är det viktigt att byta ofta.

att ett akvarium skulle vara för högt har jag faktiskt aldrig hört talas om förrens nu... låter inte riktigt rätt tycker jag.
#8 - 18 februari 2006 14:52
[quote=batski]Vad jag förstått så är det en anledning till att vissa ciklider inte vet hur man ska ta hand om sina yngel just att de inte fått växa upp med sina föräldrar. Jag antar att det borde gälla för alla yngelvårdande arter.[/quote]

mina malhane sket fullständigt i ynglen när de lämnat nöten, men jag kanske har en ovanligt elak hane... är ancistrus yngelvårdande?:confused:
#9 - 18 februari 2006 14:56
[quote=smurfmats]mina malhane sket fullständigt i ynglen när de lämnat nöten, men jag kanske har en ovanligt elak hane... är ancistrus yngelvårdande?:confused:[/quote]

Som Maya säger så fläktar han lite på yngeln så länge de har gulsäcken kvar. Sedan struntar han i dem...

Annons