Odla fisk som föda till större fisk

#1 - 12 augusti 2010 14:32
Hur många och av vilken sort ska man ha för att kunna använda dom som föda till två Ctenolucius hujeta (dvs så att man hinner få nya yngel och så att dom hinner växa upp innan dom blir föda)? Givetvis beror det på storleken på hujetorna men dom är ca 8 cm nu.

Eller är det enklare/mer ekonomiskt att köpa nån färdig mat?
#2 - 12 augusti 2010 15:28
Min första tanke är "ska du ha fiskarna, fodret, i ditt kar tillsammans med de som ska äta eller separat?

Platys, guppys, mollys, borde väl vara det enklaste fodret för dina fiskar. De förökar sig som kaniner och tåliga jävlar.
#3 - 12 augusti 2010 15:30
Nej dom ska gå i ett eget kar. Misstänker att hujetorna har svårt att hålla sig så att foderfiskarna hinner växa till sig annars :)

Hur många ska man ha då för att dom ska hinna yngla av sig?
#4 - 12 augusti 2010 15:42
Okej, då är jag med, Då tror jag att ettt 54l passar utmärkt för "foderautomat" ;)

Jag skulle köpa 2 hanar och 4-6 honor, just för att få en bra start med yngel. Det tar en stund för ynglarna att växa men när de väl kommer upp i den storleken du vill mata de med, så har en till kull "kläckts":)

Men i början tror jag att du får köpa fisk och mata, eller räkmix?
Om de blir jätte stora...funkar det inte med att mata m typ torskbitar? kanske tom räkor ?
#5 - 12 augusti 2010 16:18
Kör på guppys istället för mollys/playts. Då är chansen större att inte lika många yngel blir uppäten av föräldrarna. Om du inte har bråttom så kan du ju låta den första kullen yngel få växa upp, så att du har kanske 20 vuxenfiskar som ynglar av sig istället för 4-6. Ett förslag :)
#6 - 12 augusti 2010 16:25
annars kan du mata dom med rödamygglarver eller mysis.
#7 - 12 augusti 2010 16:31
Kör på guppys istället för mollys/playts. Då är chansen större att inte lika många yngel blir uppäten av föräldrarna. Om du inte har bråttom så kan du ju låta den första kullen yngel få växa upp, så att du har kanske 20 vuxenfiskar som ynglar av sig istället för 4-6. Ett förslag :)

Precis. Och se till att behålla så många honyngel som möjligt. Fler honor = fler yngel. Till en början varjefall :)
#8 - 12 augusti 2010 16:53
Det kommer inte att räcka. Om du vill ha tillräcklig produktion för att mata gädd-tetrorna kan du testa att sätta upp ett par 400-liters kar och fylla dem med ett par hundra guppies som du sen matar hårt med proteinrikt foder så de producerar yngel i optimalt tempo - men enklare är nog att lära gäddorna att äta dött foder.
#9 - 12 augusti 2010 17:19
Jag var ner och köpte nån typ av frysta räkor (ett par mm stora, förpackade precis som frysta mygglarver som "chokladkakor") men dom verkar inte jätteintresserade. En smaskade i sig en räka men annars hände ingenting. Kan man göra något speciellt för att få dom intreserade?

Nu flyter det omkring lite räkhögar och så finns det lite på botten också.
Ska jag låta det vara kvar eller kommer det att smutsa ner vattnet? Allt som hamnar på botten verkar en mal gladeligen äta upp så det blir troligtvis inte kvar så länge, problemet är att allt inte sjunker ner (fast om gäddorna faktiskt åt så är det ju bara bra att maten flyter, dom verkar hålla sig nära ytan oftast).
#10 - 12 augusti 2010 18:29
Håller med Azur. Det kommer behövas ett stort kar för att guppys osv ska kunna vara produktiva för mat till andra fiskar. De kommer klart föröka sig, men det tar tid...(vet av egen erfarenhet)
#11 - 13 augusti 2010 05:59
Ta bort mat som inte blir uppätet.
#12 - 13 augusti 2010 18:15
Idag smaskade dom i sig dom frysta räkorna utan problem. Aptit är tydligen den bästa kryddan :)
Det var för övrigt gammarus-räkor jag hade köpt.
#13 - 13 augusti 2010 21:36
Hur ofta ska man mata gäddorna och hur mycket ska man ge av dom frysta räkorna?
#14 - 13 augusti 2010 21:56

Inte alla Mollys, plays äter upp sina yngel. Har besvis på det. Har ett 54l akvarium på jobbet där Platysarna aldrig rör sina yngel. De delar fint algtabletter med varandra. Men å andra sidan så kanske de skule ge sig på sina yngel om de inte fick mat.
Sen ska de självklart ha ett inrett akvarium m flytväxter och täta växter att gömma sig i, yngeln.
#15 - 13 augusti 2010 22:09
Hur har du det med plats? Kan du starta upp ett stort kar och dimpa ner 30-50st fiskar som får yngla av sig och sedan bli mat?
Finns fördelar med att kunna ge frysfoder, räkmix till sina fiskar, De blir inte personliga, man slipper stressa de när man ska mata de till större fiskar ;)
men är de kräsna och bara vill ha levande foder kanske man får göra plats föe en stor balja och sen dra igång en stor stoor odling som Azur föreslår.

Ang matning: jag vet inte hur ofta sådana fiskar ska ha mat. De kanske inte nöjer sig med varannan var tredje dag. Finns säkert ngn som vet bättre :)
#16 - 14 augusti 2010 08:13
Jag har lagt ner planen att odla foderfisk, verkar ju som att dom nöjer sig med frysta räkor. Funderar eventuellt på att odla gammarus-räkor, se tråden http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=141827
#17 - 14 augusti 2010 09:11
ahaaaa.... Ja odla fisk är inte bara att starta igång ett kar, man måste ha rätt antal mängder fisk och så ska man ha ett gäng och så dröjer det och ibland kan saker gå fel, eller fel balans i karet, ja listan kan bli lång.

Bra att de nöjer sig med räkor! :D Har du testat med räkmix? ratar de det?
Du kanske kan ge de levande föda lite då och då som godis :D

Annons