Odla i sump?

#1 - 23 augusti 2005 18:23
Går i funderingar på att omvandla mitt 80L till en sötvattensump. Har sett några konstruktioner på internet med en kammare med sand, sten, grus och någon slags makroalg. Jag har funderingar på om det skulle vara möjligt att odla tex sötvattensräkor eller andra smådjur som hjälper till att rena vattnet och "städa" filtret?

Tror ni att det skulle funka bra?
Har ni förslag på vad man skulle kunna ha för räkor eller andra smådjur??

Undra oxå vad man ska ha för växter som ersättning för makroalger? Javamossa?
#2 - 26 augusti 2005 09:39
I min sump har jag mexikanska sötvattensräkor (hyaella azteca). De håller rent en del och följer med upp i karet med jämna mellanrum, det blir god extramat åt fiskarna.
MVH
Magnus
#3 - 26 augusti 2005 09:58
[QUOTE=Tropfrog]I min sump har jag mexikanska sötvattensräkor (hyaella azteca).[/QUOTE] Bara för att förklara: De är snarare "kräftor" än räkor.

Hejhopp. ralp
#4 - 26 augusti 2005 10:03
Små krakar, såg ut som märlor. Riktigt läckra. Är de svåra att få tag på?

MVH
/Jens
#5 - 28 augusti 2005 13:31
[QUOTE=Tropfrog]I min sump har jag mexikanska sötvattensräkor (hyaella azteca). [/QUOTE]

Låter som ett bra alternativ... Var får man tag på dom? Vad ska de ha för vattenvärden? Jag tänkte ha sumpen till ett tanganyikakar så ph blir ju ca 8. Har du någon bra länk till sida om kräftdjuren?
#6 - 28 augusti 2005 14:59
Tropfrog, hadde du inte dem i din automatiska refill? eller det var nånting du gav upp på?

Hur lättodlade är de, kan de vara ett alternativ istället för moina / daphnie, och vad utfodrar man dem med, om man inte odlar dem i anslutning till akvariet? Om du har dem i sumpen, hur hanterar de strömt vatten, och avslutningsvis, hur ofta är sumpen tom, och du måste ympa om den med en ny omgång, för att alla sköljts ut i huvudkaret och blivit dagens rätt?

B!
#7 - 29 augusti 2005 13:41
Hitentills har räkorna klarat cirkulationen på 2000 liter i timmen med galans, de betar på filtermattan 3 cm från insuget utan att verka påverkas. Jag har hällt i halva min andra kultur vid varje vattenbyte i 4 veckor, det är 3 veckor sedan nu och det är gott om räkor kvar. Jag har aldrig tömt min sump och har aldrig haft några planer på att göra det, varför?

Jag köpte mina från en tysk webshop, men jag var så missnöjd att jag inte kan skriva deras namn.

Räkorna förökar sig inte i tusental, det är inte ett alternativ för de som vill ha mycket mat. Jag köpte dem som en kul grej. En gång i veckan kan jag nog ta ut ett 50tal mm stora djur för utfodring. Då räknat på 10 liter vatten och potatis som foder.
MVH
Magnus
#8 - 29 augusti 2005 14:19
Kan du inte säga vilken så slipper någon annan få ett dåligt bemötande?
#9 - 29 augusti 2005 14:55
Tropfrog, jag tror du missförstod mig, jag menade hur ofta sumpen var tom på invånare, inte hur ofta du tömmer den på vatten :- )

Låter som om räkorna kan vara ett komplement till daphnie / moina, som jag funderat lite på att köra med, och oavsett vad jag kör på, ska det vara vattenlevande, så att de klarar sig i akvariet tills de blir "dagens". Oavsett vad det blir förnånting kommer jag bara mata med det i liten utsträckning, och räkmix kommer sanolikt fortsätta vara huvudfodret. Det är mer en fråga om nånting som håller fiskarna aktiva och alerta.

Får se vad som händer, möjligt jag om nått år hör av mig o vill tigga till mig en start kultur... ska få ordning på en hel del praktiska lösningar runt om först.
Fattig, så sånt tar tid.

Ska sluta kapa tråden nu.
B!
#10 - 17 oktober 2005 08:53
Låter intressant tropfrog...Följer kräftdjuren med vattnet in i pumpen och upp i karet och överlever de färden i så fall? Eller måste du flytta dom manuellt till karet? Istället för en sump utanför lutar det åt att jag delar av en del av akvariet till droppfilter och ev en sektion för ev. odling av fiskmat...

Du har möjligtvis inte lite bilder?
#11 - 17 oktober 2005 21:00
Bilder kommer så småningom på min zoon, det är en del tekniska detaljer som måste lösas först.

Räkorna följer med upp i karet vis returpumpen, de är mycket tåliga, så visst lever de när de kommer upp i karet.

Vad jag menade var att jag fyller på räkor med jämna mellanrum från ett avskiljt refugium. Sista påfyllningen skedde för ca 6 veckor sedan och det är fortfarande ganska så gott om räkor i sumpen. Jag hyser gott hopp om att jag så småningom kommer att kunna lägga ner refugiumet och ändå ha en kraftig population i sumpen.
MVH
Magnus
#12 - 17 oktober 2005 21:06
öhh, killar... jag har plattmaskar i min sump. skitäckliga, dom kan ni få gratis om ni vill! ;)
#13 - 17 oktober 2005 21:32
haha nä dom får du allt behålla själv ;)
#14 - 18 oktober 2005 16:34
[QUOTE=Tropfrog]

Räkorna följer med upp i karet vis returpumpen, de är mycket tåliga, så visst lever de när de kommer upp i karet.

Magnus[/QUOTE]

Superbra, kanske kan jag anpassa mitt droppfilter i ett ev. framtida projekt så att jag har rum för en liten odling...
#15 - 18 oktober 2005 16:35
[QUOTE=brams]öhh, killar... jag har plattmaskar i min sump. skitäckliga, dom kan ni få gratis om ni vill! ;)[/QUOTE]

Vad är plattmaskar bra till...eller inte..?

Annons