[QUOTE=neon_kimpan]hoppas det går bra om jag frågar ett par saker här :)
jag har ochså tänkt att odla kopparbarber, så jag har köpt ett 40 liters som nu är fyllt. det enda jag har i nu är en bunt med jawamossa, men vad ska jag ha mer ?? stenkulor i bottnen ??
[/QUOTE]
[QUOTE=dgqlof]
Oroa dig inte så mycket för att mycket rom blir uppäten, lyckas leken ordentligt kommer du trots det att få fler kopparbarber än du någonsin kommer att lyckas sälja.
[/QUOTE]
jag har bara en hona och en hane, bör jag ha fler ?? isåfall hur många ? jaja nån erfaren kanske kan berätta hur h*n gjort ? jaja ha de bra !!
//kim
Hej Kim.
Några av dina frågor hag jar redan ställt och fått svar på i denna tråden.
dgqlof tycker inte man behöver skydda rommen så noga, då man vid lek får mycket rom över ändå.
Bara du håller koll på när de lekt så de inte får gå och käka rom flera dagar.
Angående hur många man skall leka av, har jag inget direkt svar mer än min egen teori:
Säg att du har två honor och två hanar.
Ett par av dessa leker medans de andra inte alls vill leka, men ser rommen som ett gott kosttillskott och sätter i sig den allra mesta rommen.
Ett annat scenario är att alla fyra leker och du får således dubbelt så mycket rom. (Behöver du all rom?)
Har du en hane och en hona och vill leka av.
Kanske dessa inte funkar ihop och leken uteblir.
Så allt handlar nog om vad man själv tror om just sina fiskar.
Ser en hona ut att vara romstinn och man har en hane som man ser är aningen aggresiv och man tror klarar av att leka honan, så skulle jag köra en hona och en hane.
Jag har som sagt två honor isolerade i ett 45L kar nu.
Båda honorna är lika smala/tjocka nu.
Om nån sväller upp mer än den andra på en vecka så sätte jag nog ihop hanen med endast den honan.
Långt svar, hoppas du finner nåt vettigt i mitt inlägg!
Lycka till.
Du får givetvis rapportera hur det går.
När hade du tänkt att börja?
andreas