Odla neontetror

#1 - 29 september 2008 12:12
Tja,
ska försöka mig på den ädla konsten att odla upp egna neontetror.
Behöver därför få svar på ett par frågor först.

1) Jag har fått tag på ett 6-liters akvarium som skulle passa fint som odlingsakvarium.
Dock slog det mig att man kanske borde ha en pump i. Men hur går det med romen då? Ska man ha samma temp i akvariet också?

2) Har läst mig till att man ska ha ett skyddande galler vid botten. Hur viktigt är det egentligen?

3) Java-mossa känns given i akvariumet. Finns det några fler grejer som man bör ha i akvariumet?

4) Kan man se på något sätt vilka fiskar som är lämpliga för avel?
Kan någon lägga upp tydliga bilder där man ser skillnad på hane och hona. Inte fattat det där med böjen på den blå randen riktigt.

5) Något annat man ska tänka på?

Många frågor, men jag har blivit förbluffad av all kunskap som Zoopets medlemar har tidigare. :)

Tack på förhand// Exworks
#2 - 29 september 2008 12:47
Börja med att läsa på forumet. Det finns många tidigare trådar på detta ämne. Tex:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=52884&highlight=odling+neontetror
#3 - 29 september 2008 12:56
Exworks skrev:

1) Jag har fått tag på ett 6-liters akvarium som skulle passa fint som odlingsakvarium.

Det GÅR att odla neoner på 6 liter vatten, men det försvårar det hela avsevärt. Jag hade valt 25-30 liter i alla fall.
#4 - 29 september 2008 13:33
Aha, tack för tipset.
Det är en djungel det där.
Har tyvärr inget 25, men testar med ett 16 L som jag har stående.

Nån som vet hur man ska göra med pump?
#5 - 29 september 2008 13:54
Pump är bra. Den ska helst "plaska" på rejält i ytan så du verkligen syresätter vattnet.
#6 - 3 oktober 2008 14:30
Är inte risken stor då att de nykläckta ynglen sugs in då?
#7 - 4 oktober 2008 16:32
Du får väl "yngelsäkra" den med t.ex. en nylonstrumpa.
#8 - 29 oktober 2008 00:22
Det är ganska svårt att odla dessa fiskar, men har du tålamod och ork så varför inte:)
Håll oss uppdaterade om hur det går:)
#9 - 18 november 2008 16:30
något som hänt med odlingen :)? framsteg:)?
#10 - 26 november 2008 12:51
Jag blev aningen avskräckt av hur svårt det verkar vara. Har iofs vetat att det är väldigt knepigt. Har naivt försökt att få yngel i mitt vanliga akvarium. Har serverat mygglarver, kokta ärtor och bytt vatten vilket verkligen sätter fart i karet. De parar sig nästan varje dag. Har också köpt nya växter och rötter. Dock har jag inte sett något. Så jag ska nog starta upp ett litet kar nu till helgen. Jag berättar hur det går då. Tack för alla tips.
#11 - 26 november 2008 13:44
Förresten?
Någon som vet vad som är bäst? Att köra med galler så att rommen faller igenom och plocka bort eller är det bäst att plocka bort de lekande fiskarna efter någon timma, och lägga dem i ett annat akvarium?
Tänker att det kanske blir svårt med växter mm i ett akvarium med galler, men ändå kanske mer effektivt? :confused:
Guest
#12 - 26 november 2008 14:04
När jag har odlat på romrövande fiskar så har jag lagt nät i odlingskaret, efter leken tar man sen bort paret/gruppen.
Jag har alltid haft lite växter i mina odlingskar. Men med sand blir det svårare att hålla rent så det är ju ett val man får göra.
#13 - 27 november 2008 14:32
Ungefär hur många yngel brukar det bli om man låter ett par leka?
#14 - 27 november 2008 15:31
Två sista frågor? Hur länge ska man låta de leka? Och efter hur många dagar går det att se ynglen?
#15 - 17 december 2008 15:54
Nu är odlingskaret igång iaf. Nytt grovtgrus, växter och en rot gör det trevlig. Dock undrar jag hur man gör när man väl kläckt äggen. Enligt Zoopet tar det ca 6 dagar innan de är frisimmande. Hur ska man mata dem då eller har de gulsäck som räcker? Hur matar jag de frisimmande ynglena på bästa sätt sen?
#16 - 17 december 2008 16:58
Exworks skrev:
Nu är odlingskaret igång iaf. Nytt grovtgrus, växter och en rot gör det trevlig. Dock undrar jag hur man gör när man väl kläckt äggen. Enligt Zoopet tar det ca 6 dagar innan de är frisimmande. Hur ska man mata dem då eller har de gulsäck som räcker? Hur matar jag de frisimmande ynglena på bästa sätt sen?

köp artemia ägg och kläck dem i en liten skål och "fiska" upp dem och ge dem till ynglen... det blir itne bättre än så :)

Annons