odla sjöstedt`s killi

#1 - 16 maj 2005 15:02
Har bara ett par av dessa killis i mitt 120 liters kar tillsammans med 1 gurami hona1 guppy hona och 9 pristellor( killi hanen har haft ihjäl gurami hanen samt 6 guppys och en pristella)har nu dessutom 4 flying fox och två choklad malar.

Nu vill jag att mina killis ska leka .Jag tror min hane oxå är inne i de tanke banorna då han jagar honan ganska ofta ( eller är han bara aggresiv)
Har ingen sån där mopp ??? ska mina killis ha det??
annars vet jag inte vad som kan vara för fel ??? Har ju inte haft dem så länge men efetrsom det är årstids fiskar så lever de väl inte så överdrivet länge ???

Tack på förhand..
#2 - 16 maj 2005 15:15
Fundulopanchax sjoestedti är inte en riktig årstidsfisk.
Den kallas semiannuell.
De vill gärna leka i bottenmoppar men fibertorv går lika bra.
Man kan även ta hand om äggen och låta dem utvecklas i vatten under 4-6 veckor.
Tyvärr är det väl så att det inte är alldeles lätt att odla den här arten av oklara anledningar. :mad:
Men några måste ju lyckas eftersom de går att köpa i affärerna. Kanske i Tjeckien.
Själv har jag tagit reda på några hundratal ägg och endast lyckats få upp två yngel till 2 cm storlek varefter de dog. På vissa sidor diskuteras hur man skall gå tillväga vad gäller olika vattenvärden (gärna mjukt vatten) och eventuella tillsatser av t ex te-extrakt. :confused:
Honan prodcerar inte många ägg som liten men desto fler när hon är fullvuxen.
Hannens befruktningsförmåga lär också öka med storlek/ålder.
Det är mina kunskaper i korthet.
Det finns lättare arter av killis att odla t ex Fundulopanchax gardneri som liknar sjoestedtin fast är mindre. :)
Här min artikel om moppar. När man gör en bottenmopp struntar man i korken.
http://zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=199014
#3 - 16 maj 2005 15:22
Hmmmm

Min hane är nu ca 7 cm stor och honan drygt 3- 4 cm vet inte om hanen är aggresiv lr uppvaktar honan ?? han är i ocg så för sig ofta inne i grottorna och flummar runt . Har det nåt med lek beteende att göra ?? Kan leken gå bättre om de får bo ensama i mitt mini akvarium eller kan du tänkas trivas bättre som de har det nu ???

Annons