Odla snäckor i yngelbur?

#1 - 14 oktober 2013 07:31
Hej gott folk!

Skriver mitt första inlägg på detta forum :)

Ska snart sätta upp ett 240-l-akvarium, där jag planerar att hålla bl a dvärgpuffers. Men först måste jag ju försäkra mig om att jag kan hushålla med snäckmat. Hade tänkt att i bakgrunden bakom alla växter dölja en yngelbur och låta odla snäckorna där. Vad tror ni om det?

Är det för litet eller har någon provat?

Tacksam för svar och synpunkter!

Cilla
#2 - 14 oktober 2013 07:35
Välkommen hit:)!

Det är nog lättare att odla dem i ett eget kar, de lär nog inte stanna så länge i en yngelbur. Skulle de nu göra det, så får de knappast rätt förutsättningar att bli så många där:).
#3 - 14 oktober 2013 14:42
cl7 skrev:
Ska snart sätta upp ett 240-l-akvarium, där jag planerar att hålla bl a dvärgpuffers. Men först måste jag ju försäkra mig om att jag kan hushålla med snäckmat. Hade tänkt att i bakgrunden bakom alla växter dölja en yngelbur och låta odla snäckorna där. Vad tror ni om det?

Kan kanske funka, om du matar snäckorna ordentligt, men du får knappast så många snäckor att kulfiskarna kan leva på dem. Men du vet om att dvärgkulfiskar också äter annat än snäckor? De tar vanlig fiskmat.
#4 - 16 oktober 2013 17:04
Tack för svar! Jag har tänkt att variera kulornas kost så mycket som möjligt, men om snäckorna inte förökar sig som jag vill vågar jag inte köpa fiskarna. Jo, det blir att lägga i flitigt med mat. Volymen är ju inte så stor i buren, men ytan kan ju ökas om man lägger i musselskal och äggskal som kalk-källa till snäckorna. Men vore riktigt intressant att höra om någon har praktisk erfarenhet.
#5 - 16 oktober 2013 18:05
Jag samlar snäckor jag fått med när jag köpt växter i ett akvarium. De förökar sig inte så värst mycket fast de inte har några fiender. Det är kanelbullesnäckor , physa och posthorn med andra snäckor. Blir ingen invasion direkt...[:-60]
#6 - 25 oktober 2013 10:48
Starta en liten vas med bara snäckor i annars!

Annons