Odla vad?

#1 - 3 januari 2006 22:16
Har bestämt mig för att börja odla nått kul, odlar redan ancistrus men vill börja med nått annat. Har funderat på kakaduor eller kampfiskar. eller göra karet till växtakvarium. har 110 liters eller 60 liters är fullt i 110 liters nu men går att flytta på. Ge förslag på vad jag ska odla och förklara hur man gör det bäst.
Tack!
#2 - 3 januari 2006 22:29
För att börja odla på en fisk!!! Du skall först känna fisken, veta vad den trivs i, vilka förhållanden den fordrar för att gå i lek! Så den fisk du skall börja odla har du redan! För att kunna föreslå vilka du skall sätta till lek bör du berätta vilka fiskar du har!
#3 - 3 januari 2006 22:51
nej jag har inte nån fisk jag vill börja odla på än men jag vill ju veta om nån relativt lättodlad fisk som går att odla i nått av dom akvariumen:confused:
#4 - 3 januari 2006 23:00
Jag har 3 kakaduor i ett 60-liters (det är 75 cm långt!). En hanne och 2 honor.

Dom har lekt några gånger men det har inte blivit något förrän nu. Idag kom en av honorna ut ur grottan med ett gäng pyttesmå yngel! Ett tjugotal, tror jag.

Så jag rekommenderar förståss kakaduaciklider. Spännande, underhållande och lättlekta fiskar. Och fina, särskilt hannen då.
#5 - 3 januari 2006 23:13
okej men dom får plats i ett 60 liters då och leker där i med?

Har även funderat över metallpansarmalar men vill veta under vilka förhållande dessa fiskar leker
#6 - 3 januari 2006 23:18
[quote=dave_3000]okej men dom får plats i ett 60 liters då och leker där i med?

Har även funderat över metallpansarmalar men vill veta under vilka förhållande dessa fiskar leker[/quote]

Kakaduaciklider kan man ha i 60 liter, om man bara har en hanne. Har man flera hannar måste dom ha mer plats eftersom dom är revirhävdande.[:)]

Pansarmalar vet jag inget om så det får någon annan svara på![?]
#7 - 4 januari 2006 03:52
Palettciklider sägs vara jättelätta att odla.
#8 - 4 januari 2006 10:39
[quote=toaden]Palettciklider sägs vara jättelätta att odla.[/quote]

Palettcikliden blir större än kakaduan och kräver större akvarium, 80 liter enligt artbeskrivningen här.

Den vanliga fjärilscikliden är ju också ett alternativ...:)
#9 - 4 januari 2006 12:53
okej me jag gillar kakaduacikliden för den är så fin så det blir nog den eller kampfisken så svårt att avgöra men igen har ju sagt at ja ska odla kampfisken så det blir väl kakaduan ska in och handla inredningen i helgen tror jag
#10 - 4 januari 2006 12:57
[quote=dave_3000]okej me jag gillar kakaduacikliden för den är så fin så det blir nog den eller kampfisken så svårt att avgöra men igen har ju sagt at ja ska odla kampfisken så det blir väl kakaduan ska in och handla inredningen i helgen tror jag[/quote]

Jag vet inte så mycket om kampfiskar men av det jag läst i forumet så tror jag mig förstått att det är svårt att föda upp dem när de blivit lite större. Man måste tydligen skilja på hannarna så de inte börjar slåss...

Men det vet ju andra bättre, om någon vill svara. Sök annars i trådar, vet att det varit uppe!
#11 - 4 januari 2006 13:33
Jag måste såklart rekomender sig att avla på Kampfisken. Roligare fisk finns inte att odla på (hmm nu är jag lite partisk :))
Ja hanarna måste säras på när dom blir äldre men det är oftast inga problem. Just nu har jag min 4e kull med kampfiskar, och det är fortfarande lika intressant, och dom har bland den vackraste leken :D
#12 - 4 januari 2006 16:57
tror mig nu ha bestämt mig till kapfisk fast att inte så många har hållit med.

Nu behöver jag bara veta vad som ska inhandlas vad jag har läst mig till så räcker ett 60 liters men har bara det och lyse. Så nu vill jag veta vad jag ska köpa?
#13 - 4 januari 2006 17:26
nån kampfisk kunnig som kan hjälpa mig
#14 - 4 januari 2006 18:05
www.kampfisk.just.nu

där finns de mesta om avel på kampfisk. Mycket jobb ifall de ska bli stora fina fiskar med artemia matningn etc. etc.

Men kolla hemsidan å lär :p
#15 - 6 januari 2006 14:22
Jag har två lekpar av palettciklider i ett 150 l kar och har fått yngel ett flertal gånger på dom Lätta att odla och lätta att bli av med också . Har fin sand och ett flertal krukor nersoppade där så dom kan välja vilken lya dom vill bo i och gott om växter . Så har jag ett lekpar av guldsömm i ett annat kar på 150 l och dom lägger rom nästan hela tiden . Så fort den ena kullen yngel är borta så tar det inte lång tid för än det kommer en ny . Men guldsömmen är min favorit . Hanen i lekparet är ca 25 cm och honan strax under 20 cm , väldigt vackra fiskar .
#16 - 7 januari 2006 22:11
har gjort en total vändning nu när jag var i affären och gick och titta bestämmde mig för kakaduor iaf.

Kan man odla kakaduor med svart grus?
och ska man ha mmassor med gämställe med växter och sånt med?
ska pumpen röra runt mkt?
Vem av dom vaktar ynglena?
äter nån av dom yngel?
#17 - 7 januari 2006 22:22
[quote=dave_3000]har gjort en total vändning nu när jag var i affären och gick och titta bestämmde mig för kakaduor iaf.

Kan man odla kakaduor med svart grus?
och ska man ha mmassor med gämställe med växter och sånt med?
ska pumpen röra runt mkt?
Vem av dom vaktar ynglena?
äter nån av dom yngel?[/quote]

Kan inte tänka mig att det gör något att man har svart grus, dom tycker ju om mörkt "golv".

Man ska ha mycket växter (jag har vid gavlarna och bak) och grottor att lägga rom och yngel i. Jag har en halv kokosnöt (med liten, smal ingång) som honan nu använder till ynglen. Och en liten blomkruka, också med liten, smal ingång. Man kan ha stenar också mm.

Det ska inte vara för mycket rörelse av pumpen.

Honan vaktar ynglen och tar hand om dom, hannen kan hjälpa till lite också.

Normalt äter dom nog inte ynglen men jag tror en del yngre honor kan göra det, innan dom kommer på hur man ska göra... Och om dom inte blivit upplärda av en mor utan uppfödda kommersiellt.

Min hona är en fantastisk mamma!!! Vaktar ynglen från hannen och den andra honan. Hämtar dom i munnen och spottar dom tillbaka i ungskocken om dom kommit för långt bort! :p
#18 - 7 januari 2006 22:24
okej tack så mkt ska se när jag får tummer ur r*ven och sätter och gång.
#19 - 8 januari 2006 18:45
Birgitta W du sa att du hade en kokosnät i akvariumet hur gjorde du när du la i den kokade du den då eller? hur länge då?
#20 - 8 januari 2006 20:11
[quote=dave_3000]Birgitta W du sa att du hade en kokosnät i akvariumet hur gjorde du när du la i den kokade du den då eller? hur länge då?[/quote]

Jag delade den på mitten, gjorde en ingång (drygt 1 cm bred och ca 2,5 cm lång). Kokosen fick jag ut genom att låta den torka någon dag, sedan är det bara att gröpa ur med kniv.

Sedan kokade jag den åtskilliga gånger, det blir väldigt brunt i vattnet. Jag skrapade bort det ludna utanpå, tänkte att det var det som färgade av sig...

Så gjorde jag, andra gör säkert på andra sätt...:p
#21 - 20 januari 2006 16:07
Håvade upp yngel från guldsömmarna häromdagen för att flytta dom till yngelkar redan dagen efter var det rom igen och dubbelt så mycket med.Så jag vill påstå att dom är lättodlade.Har ju fått ett flertal yngelkullar från samma lekpar så jag får väl säga att det är ett perfekt lekpar.
#22 - 23 januari 2006 14:54
Jag tycker du ska odla guppy det gör jag och försöker få fram nya färger Man behöver inte vänta så länge för dom får yngel rätt snabbt.

Annons