Odling av Danio margaritatus, Pärlrasbora, galaxyrasbora.

#1 - 18 oktober 2011 02:25
Har nyss köpt in ett gäng på 12 individer, dom verkar ha det bra men tror dom får det bättre när jag skaffat ett gäng flytplantor som ger dom mera skugga, märker att dom är ganska ljus skygga!

Funkar det med darkwater för att få dom mer självsäkra?

Till vad det igentligen ska handla om, odlig av dessa små liv. Om jag har förstått det rätt skaffar jag en odligs akvarium. Fyller det med 15cm vatten och gott om måssa rötter och växter, släpper ner ett par och sänker vatten hårdheten dag för dag med hjälp av destilerat vatten?

Måste man ha ett filter i ett sådant akvarium eller räcker det med en syrepump och många vattenbyten?

När blir dom könsmogna? 2 cm? eller är dom klara för att köra strax över 1?

Finns det böcker att läsa om ämmnet? isåfall var kan jag köpa dom?

Tack för alla svar!
#2 - 18 oktober 2011 02:34
ehobro skrev:
Har nyss köpt in ett gäng på 12 individer, dom verkar ha det bra men tror dom får det bättre när jag skaffat ett gäng flytplantor som ger dom mera skugga, märker att dom är ganska ljus skygga!

Funkar det med darkwater för att få dom mer självsäkra?

Till vad det igentligen ska handla om, odlig av dessa små liv. Om jag har förstått det rätt skaffar jag en odligs akvarium. Fyller det med 15cm vatten och gott om måssa rötter och växter, släpper ner ett par och sänker vatten hårdheten dag för dag med hjälp av destilerat vatten?

Måste man ha ett filter i ett sådant akvarium eller räcker det med en syrepump och många vattenbyten?

När blir dom könsmogna? 2 cm? eller är dom klara för att köra strax över 1?

Finns det böcker att läsa om ämmnet? isåfall var kan jag köpa dom?

Tack för alla svar!

Googla på det!
Annars mörk botten lekmopp och levandefoder. Bort med firrarna när dom lekt.
Se till att ha stort nog akvarium men lågt vatten. Dom leker i en Tekopp men du behöver vattenmängd för att dra upp ynglen.
#3 - 18 oktober 2011 09:38
Ett tips är att separera könen. Danios leker annars mest hela tiden, dvs jämt förutom när man vill att de ska göra det. De flesta Danios triggas till lek av morgonsolen, så släpp ihop könen på kvällen så bör de leka när ljuset tänds på morgonen. "Pygmé-danios" som margaritatus, tinwini och erythromicron är inte fullt lika entusiastiska äggätare som de större arterna, och ibland kan ungar till och med överleva tillsammans med de vuxna fiskarna även i små kar, men det är ändå en bra idé att flytta bort föräldrarna så snart som möjligt efter lek.
#4 - 18 oktober 2011 10:48
Hittade denna hemsidan, http://www.danios.info/Content/Book.aspx. Finns en bok att köpa på ämnet gällande danios. Kanske blir en sån :P

Annars är internett lite tunt med info på svenska tycker jag.

Men så jävla svårt kan det ju inte vara, skaffar mig ett yngelkar och börjar exprementera helt enkelt. Om det finns några danio kunnare där ute så får ni gärna skriva några rader. Återkommer för vidare frågor eller lyckad odling.

Största frågan kvarstår, vid vilken storlek blir dom könsmogna?
#5 - 18 oktober 2011 14:53
ehobro skrev:
så jävla svårt kan det ju inte vara

Vet inte om du riktigt lyssnat på Bosse & mig... ;)

Det finns rätt gott om info om odling av D. margaritatus här på zoopet.

De är pyttesmå, blir bara strax över 20 mm, och fiskar blir som regel könsmogna långt innan de når full storlek.
#6 - 18 oktober 2011 15:14
ehobro skrev:
Största frågan kvarstår, vid vilken storlek blir dom könsmogna?

Jag tror att det syns iallafall på hannarna att de blir mycket rödare, särskilt på magen.

Var har du för syfte med din odling? Att få massor som du kan sälja eller att det skulle vara kul att få lite yngel? I det senare fallet händer det av sig själv att något yngel då och då överlever om du har mycket växter. Jag började med 5 för ca 9 månader sedan och nu har jag några och tjugo. :D

Nykläckt artemia gör dessa fiskar extra glada och leksugna även om golden pearls 100-200 funkar bra.
#7 - 18 oktober 2011 16:18
Azur skrev:
Vet inte om du riktigt lyssnat på Bosse & mig... ;)

Det finns rätt gott om info om odling av D. margaritatus här på zoopet.

De är pyttesmå, blir bara strax över 20 mm, och fiskar blir som regel könsmogna långt innan de når full storlek.

Ja helt rätt. Det är en av anledningarna att man skall separera könen om man tänker odla fisk.

Det är också en av anledningarna till att fiskar inte blir så stora och kraftiga som de borde bli.
Detta är ofta ett bortsett fenomen bland hobby odlare. Detta ingå också i det man kallar konditionering.

Om man nu skall dra paralleller med människor så kan vi konstatera att barn ofta blir könsmogna långt innan det är lämpligt att föda barn. Sedan begränsar man ofta antalet genom livet. Det vore faktiskt inte fel med preventivmedel till fiskarna ibland!

För att lyckas med att odla fisk så finns det ett par saker att tänka på.
Både föräldrar och yngel kräver vatten som är rent och anpassat till dem. Detta gäller både vattenkemi och temperatur. Visst kan man få fiskar att leka även under miserabla förhållanden men resultatet blir ofta där efter. En del fiskar leker faktiskt när de är nära att dö. Detta har med artens fortbestånd att göra. Det är därför helt fel att säga att mina fiskar trivs för de leker hela tiden!

Mat, Både föräldrar och yngel kräver rätt och näringsriktig mat för att växa och leva sunt. Framförallt yngel kräver mat i stora mängder och hela tiden.

Att få dessa 2 saker att mötas är oftast det stora problemet.
#8 - 19 oktober 2011 12:13
Ok, har ju alla vatten värde testen hemma, så får försöka vara så noggrann så möjligt. Har beställt hem lite java mossa att knyta på rötterna.

jag gillade Zoooophie lösning med påse och flytande planter i säck, men får se om jag har möjlighet att lösa det på så vis, annars blir det kanske ett litet lek akvarium på 20-30 L med mycket plantor, låta ett par fiskar leka vänta tills ynglen är stora nog att återförenas med sina fäder och sen leka igen.

Beställer hem lite Artemia Eggs är det näringsriktigt nog bosse?
#9 - 19 oktober 2011 16:41
ehobro skrev:
Ok, har ju alla vatten värde testen hemma, så får försöka vara så noggrann så möjligt. Har beställt hem lite java mossa att knyta på rötterna.

jag gillade Zoooophie lösning med påse och flytande planter i säck, men får se om jag har möjlighet att lösa det på så vis, annars blir det kanske ett litet lek akvarium på 20-30 L med mycket plantor, låta ett par fiskar leka vänta tills ynglen är stora nog att återförenas med sina fäder och sen leka igen.

Beställer hem lite Artemia Eggs är det näringsriktigt nog bosse?

Jag har ingen erfarenhet av dessa små juveler och kan bara uttala mig generellt.

Jag skulle skippa växter helt i lekakvariet och bara använda artificiellt substrat. Det blir liksom lite svårt att hålla koll om man har för mycket grejor. Mörk glasbotten är ofta bra för fisken och för dig att se rom och yngel.

Om du skall skaffa akvarium eller kanske limma ett se till att du får stor vattenyta. Det är viktigare än volymen. Ser du till att ha rejält med och bra avklorerat vatten med samma värden som i akvariet stående fixar du vattenbyten enkelt.

Artemia är nog bra för de vuxna fiskarna och när ynglen blir så stora att de får in dem i munnen. Jag TROR att infusorier skulle vara rätt mat här. Det finns också något flytande man kan köpa men jag har aldrig testat det.
#10 - 19 oktober 2011 16:46
Glömde en sak vilka vattentester har du? Många typer är inte värda namnet.
Det är betydligt viktigare att allt vatten är lika när man odlar. Det som är i akvariet och det man byter med. Samma PH, temp, etc.
Om du testar och ser exempelvis Nitrit i ett yngel akvarium är det ofta redan kört.
#11 - 19 oktober 2011 17:54
bossep skrev:
Artemia är nog bra för de vuxna fiskarna och när ynglen blir så stora att de får in dem i munnen. Jag TROR att infusorier skulle vara rätt mat här. Det finns också något flytande man kan köpa men jag har aldrig testat det.

Jag har själv kört med Sera Micron och GP 5-50 och båda har varit bra. Det tar ca en vecka eller 10 dagar innan ynglen får i sig artemia. Det är mycket viktiga att mata minst två gånger om dagen i början! Lite och ofta är modellen.

Dessa danios gillar lite kallare vatten, jag har ca 22-23 och det gillas. När det var varmare i somras dök det inte upp ett enda yngel men nu har många honor runda magar.

Obs, jag talar med begränsad erfarenhet. Har haft D. Margaritatus nu i ca 9 månader och bara fött upp de yngel som dykt upp i mitt 72L akvarium.
#12 - 19 oktober 2011 21:39
bossep: Tetra test ær det jag anvænder æn sålænge. spenderat en del pengar hær så får hoppas att dom inte ær skit...
artificiellt substrat?? artificiella føremål som erbjuder samma praktiska egenskaper som levande væxter, førstog jag dig rætt?

Tomwid: 22-23 grader sæger du. stæmmer sækert men vafør uppger zoopet något annat i artbeskrivningen? http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1225

Har det lite varmare i mitt kar, sækert 26 grader, men tycker honorna ær tjoka och fina ændå...

Børjar førstå att som glad amatør i akvarieværlden gør man nog bæst att inte stælla før många frågor eftersom svaren blir många och den lilla hobbyn genast mycket seriøs och omfattande, men det finns bara ett sætt att læra sig. den hårda och mødosamma vægen.
#13 - 19 oktober 2011 22:38
ehobro skrev:
bossep: Tetra test ær det jag anvænder æn sålænge. spenderat en del pengar hær så får hoppas att dom inte ær skit...

artificiellt substrat?? artificiella føremål som erbjuder samma praktiska egenskaper som levande væxter, førstog jag dig rætt?

Tomwid: 22-23 grader sæger du. stæmmer sækert men vafør uppger zoopet något annat i artbeskrivningen? http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1225

Har det lite varmare i mitt kar, sækert 26 grader, men tycker honorna ær tjoka och fina ændå...

Børjar førstå att som glad amatør i akvarieværlden gør man nog bæst att inte stælla før många frågor eftersom svaren blir många och den lilla hobbyn genast mycket seriøs och omfattande, men det finns bara ett sætt att læra sig. den hårda och mødosamma vægen.

Med tetras tester, se resultatet i bäta fall som riktvärden. KH och PH bord visa ganska rätt.
Man skall framför allt köra på magkänsla och det man sjäv tror på. Det finns ett engelsk ordspråk som säger. "There is many ways to skin a cat." Det stämmer i hög grad in här!

artificiellt substrat: Ja jag gillar att använda sånt som går att koka eller på annat sätt sterilicera. speciellt om jag skall odla känsliga sorter eller få upp mycket fisk per kull. En grej jag kört med för romspridare är glaskulor och mycket lågt vatten. Jag skall vid tillfälle testa biobollar då det borde funka bra då de ofta är svarta.
#14 - 20 oktober 2011 06:05
Galaxyn är lättodlad, men ger små kullar. Får du 20 vid en lek så är det bra. De är inte särdeles känsliga för vattenvärden, har fått yngel av dem i Malmös kranvatten (KH 5-6, pH 7,5-8). Har lekt bra såväl i "slarvburkar" (dvs inte rengjorda särdeles mer än normal skötsel) samt i mer äkta lekburkar. Enklast är som nämns ovan, separera könen. Mata på bra och sköt vattenkvaliteten. Brukar funka bäst om honorna är rätt runda om magen vid lekförsök, de ska iaf vara välmatade (inga insjunkna magar).

Gör i ordning ett lekakvarie, behöver inte vara stort (10 l räcker). Bra med lekraster, lekmopp eller en klump javamossa. Filter, belysning och värmare kan du lugnt hoppa över, om karet står någorlunda varmt (22-23 grader iaf). Släpp ned ett-två par enligt Azurs instruktioner. Vänta något/några dygn - spana på honorna, är de märkbart tunnare har de lekt. Flytta de vuxna efter lek och vänta. Rommen ser du knappast om karet är dunkelt, men efter ett par-tre dagar så bör du se yngel som "rusar" efter botten om du lyser med ficklampa.

Hos mig var ynglen extremt bottenorienterade ett bra tag, men andra har andra erfarenheter. Ynglen är inte extremt små, men verkligen inga jättar heller. Smått levandefoder är bäst, jag körde med moina och ibland med Sera micron (torrfoder, pulver). Har även fått yngel på dem i det kar de gick i normalt - med ett par täta snår javamossa, lite javaormbunkar samt flytormbunke på ytan skulle jag bli förvånad om det inte dök upp yngel. Tippar de är könsmogna vid 1,5 cm, kanske som ännu mindre - kika på beteendet: jagar hannarna honorna, drar in i täta snår, fightas hannarna med varandra?

Sök lite härinne eller på nätet, finns hur mycket som helst om odling av dessa fiskar. Själv har jag nog plitat ned denna info iaf fem gånger...

Lycka till!!
#15 - 20 oktober 2011 15:39
Se där ja! Då har vi lurat in mäster hit. Se och lär från vad Patrik säger.
#16 - 20 oktober 2011 15:43
Patrik,
är det inte med dessa som med andra danios att mean med fördel kör dem i grupp?
#17 - 20 oktober 2011 19:57
hadde dena fiskmaten funkat att köra med ibörjan och sen gå över till artemia?
http://www.aquamanias.no/productdetails.php?product=3031

B
lir ett sådant här lekakvarium för att maximera bottenyta.
http://www.aquamanias.no/productdetails.php?product=1011

O
m jag nu skippar filter och doppvärmare, vilken typ av syresättning ska jag köra på. förslag?
#18 - 20 oktober 2011 20:25
Tror denna skulle vara mycket bättre till småttingarna: http://www.aquamanias.no/productdetails.php?product=3345
Fick höra att den skulle vara likvärdig med Sera Micron.

ehobro skrev:
hadde dena fiskmaten funkat att köra med ibörjan och sen gå över till artemia?

http://www.aquamanias.no/productdetails.php?product=3031

#19 - 20 oktober 2011 20:44
Tomwid: tips på syresättning till ett sånt plastakvarium?
#20 - 21 oktober 2011 04:51
Nu tror jag ni kanske missat lite I det här med akvarium yta och så vidare.
Tar man ett vanligt akvarium låt oss säga 50X25X 25 cm och fyller detta till 10 cm, funkar det bra till några galaxyrasboras att leka i. Fördelen med det att man kan fylla på vattenmängden efter hand som ynglen växer.

Det bör funka utan vare sig filter eller luftstenar. Det blir tillräcklig syresättning vid ytan då detta står i relation till biomassan, dvs. vikten på fisken. Senare också kanske bakterier.

Om trådskaparen har ett mindre akvarium stående så använd det för allt i världen och testa!
#21 - 21 oktober 2011 07:24
Om du bara släpper i fisken för lek ett/ett par dygn så finns det syre i vattnet - burken är rengjord från början, vattnet nytt och fräscht och inga direkt syrekrävande processer är igång. Vill du kan du köra med en luftpump/syresten för att få en svag genomströmning. Kan vara bra att ha senare också om/när det blir yngel. Genomströmningen ska iaf vara svag när ynglen kläcks och ett tag efter det, annars förbrukar de mycket energi på att simma. Yngel ska helst matas ofta i vilket fall, men man behöver inte försvåra för dem.

Bosse,
det där med vilket antal fisken helst leker i får man prova sig fram. Jag brukar starta med ett par, om jag inte på förhand känner till något. Det är en vetenskap i sig... får man ingen lek kan paret vara oharmoniskt (ffa smyckestetror och en del Rasbora som är kräsna i partnerval). För vissa arter funkar det bättre med en hanne och två honor, medans det för andra arter leder till snabb romrövning (den extra honan går efter det lekande paret och käkar rommen). Andra arter verkar funka bäst med två hannar och en hona (Corys t ex). Somliga trivs bäst i "ormgrop", ett helt gäng par på en gång. Det enda raka är att läsa vad duktiga odlare skrivit om en specifik art och så prova själv. Bara fisken som har facit...

Hos mig funkade Galaxyn bra i par, inga problem där. De lekte iof i stim också, men i den normala burken. Testade aldrig med att verkligen sätta flera par till lek, iom att par funkade.
#22 - 21 oktober 2011 07:44
Jag använder svampfilter i yngelkar, strömningshastigheten är så låg att det är helt säkert även med extremt små yngel, och det hjälper en del med vattenkvaliteten. Yngel av vissa arter, t.ex. malar och räkor, gillar att födosöka i gucket på svampen.
#23 - 21 oktober 2011 08:18
Azur, helt sant - till vissa arter är svampfilter suveräna. Räkor hade jag aldrig kört utan sådana, inte heller malar och ciklider. Stimfiskar brukar också nafsa på dem, men det funkar att dra upp dem ett tag utan filter.
#24 - 21 oktober 2011 15:40
Mycket bra råd från Patrik och Azur!
Patrik: Naturligtvis beror det här med individer mycket på typ och art.
Sedan kanske lite tycke och smak hos odlaren också.;)
Filter och bakterier i odlingsburkar IMHO: I dessa moderna tider tycks det som om alla fiskar skulle tvärdö av syrebrist om man inte har en pump som kör runt allt vatten i ett akvarium 2-5 gånger i timmen. Så är inte fallet. Som Patrik säger det finns och blir nog med syre i alla fall i början.
När sedan ynglen blir större är enligt min uppfattning svampfilter helt fantastiska. Ser man bara till att ha nog stort akvarium för det antal fiskar man drar upp så funkar det nog hur man än beter sig, nästan.

När jag höll på med romspridare/ stimfiskar gjorde jag så här: 3 akvarier. Ett för hanar och ett för honor samt 1 lekakvarium. Avelsdjuren matade jag rejält med levandefoder typ vattenloppor. När fiskarna såg lekmogna ut stoppade jag ned de som skulle lekas av i lekakvariet. När dessa lekt tog jag bort fiskarna så fort som möjligt och bytte försiktigt så mycket vatten jag kunde utan att torrlägga romen eller suga upp den. Min erfarenhet är att rom är mindre känslig än yngel. Detta är inte nödvändigt om man bara leker av ett par i rejält med vatten!
#25 - 21 oktober 2011 15:56
Man blir ju bra sugen att pröva alla dessa goda råd från mästarna :)
#26 - 21 oktober 2011 16:02
tomwid skrev:
Man blir ju bra sugen att pröva alla dessa goda råd från mästarna :)

Jag begriper inte varför folk inte försöker odla lite fisk som hobby om de så bara är för att fylla på det egna stimmet i sälskapsburken. Det är faktiskt intressant att odla och rätt kul att kunna säga. Dom där fiskarna har jag dragit upp själv.
#27 - 21 oktober 2011 16:09
Ha, men det har fiskarna redan fixat på egen hand i våras och nu i höst till viss del, kanske 2-3 yngel har överlevt varje månad i stora burken. Tycker det roligaste är när när ynglen precis blivit stora nog att få i sig en artemia och magen ser ut som en röd spärrballong relativt den lilla bleka kroppen :D
Jag tänkte snarare på att leka ett par i en separat burk och se hur många man kan få att överleva.
#28 - 21 oktober 2011 17:25
Vill tacka för all info har precis satt upp ett akvarium och tänkt odla dessa så fiskar så den här tråden kom precis lagom.
#29 - 21 oktober 2011 20:41
Vill självklart också tacka för alla de tips som kommit in! Sänkt graderna i burken till 22 grader och börjar forhoppningsvis odla i nästa vecka! återkommer med resultat!
#30 - 22 oktober 2011 13:26
ehobro skrev:
Vill självklart också tacka för alla de tips som kommit in! Sänkt graderna i burken till 22 grader och börjar forhoppningsvis odla i nästa vecka! återkommer med resultat!
Det ser vi framemot!:D
Lycka till
#31 - 23 oktober 2011 14:14
Här är min burk som jag idag stoppade i ett par i . Tror ni att det är ett måste att flytta paret efter lek för att få några yngel lr kommer några klara sig iaf?

[ATTACH=CONFIG]48519[/ATTACH]
#32 - 23 oktober 2011 15:36
Det ser ju väldigt fint ut! Men jag skulle nog ha detta till föräldrarna.
Som lek och yngelakvarium är det för mycket grejor som kan gå fel. Enligt mitt huvud alltså.
Vad du kan testa är att ha föräldrarna i konstant och se om det blir några yngel. Men det kommer inte att bli några stora kullar som klarar sig. Skulle jag tro.

Sedan kan du ju testa att plocka bort föräldrarna och se vad som händer och fötter.
Varför inte testa med lite vissna löv på botten och ympa dessa med lite infusorier?
Jag skulle nog plocka bort mastodont filtret/pumpen! Vad är det till höger, som det ser ut att gå en sladd till?

Nu blir jag sugen att sätta upp ett par burkar och se om jag kan hitta någon lämplig rom spridare.
Men jag måste nog fixa matfrågan först!
#33 - 23 oktober 2011 16:29
Tanken va att låta paret gå där i konstant och hoppas på att några yngel klarar sig. Lite vissna löv är en bra ide som ska ordnas . Det till höger är en liten värmare som jag måste ha då karet står i sovrummet och tempen där inne ligger väll på ca 15grader nattetid.
#34 - 23 oktober 2011 17:26
chricka skrev:
Tanken va att låta paret gå där i konstant och hoppas på att några yngel klarar sig. Lite vissna löv är en bra ide som ska ordnas . Det till höger är en liten värmare som jag måste ha då karet står i sovrummet och tempen där inne ligger väll på ca 15grader nattetid.

Ok förstår det där med värmaren. Hur stort är akvariet. Det ser ganska litet ut och skulle platsa som ett snyggt nano akvarium om du döljer tekniken lite!
Det skall bli kul att se hur det går.
#35 - 23 oktober 2011 18:13
Karet är bara på 20l så det är ett nano ska se om jag inte kan jaga fatt i ett miniytterfilter lr nått sånt och får det bara växa på sig lite i det andra hörnet så försvinner nog värmaren i snåret så blir det nog bra.
#36 - 24 oktober 2011 08:49
Mm, hade nog också kört det till föräldrarna. Med lite tur klarar sig några yngel, men det beror på så mycket. Är det många hungriga föräldrar så ryker det mesta. Med två par och bra matning ökar chanserna. Med dubbelt så stor burk, lika packad inredning och bara två par så blir det ännu mera plus. Filtret kan också ta en del yngel, går att säkra det med filtermatta eller byta ut filtret mot ett med svamp (finns både luftdrivet och ryggsäcksfilter som funkar ok).

Det är kul att få egna yngel, helt sant. Testa och se!!
#37 - 24 oktober 2011 15:57
Tänkte testa att köra det så här ett tag kanske fylla på med lite mer mossa.Funkar det inte o inga yngel syns till då blir det att testa att köra akvariet tomt och bara nått lekraster.

Annons