Odling av dvärgbotia?

#1 - 17 december 2007 14:42
Hej!

Någon som har erfarenheter av att odla dvärgbotior, Yasuhikotakia sidthimunki? Har ett gäng vuxna som går hemma...
#2 - 17 december 2007 15:49
Dvärgbotia är aldrig odlad i akvarium.

Däremot är alla sidthimunki som säljs odlade artificiellt, genom att klämma ut ägg & mjölke, efter att ha fått gonaderna att mogna med hjälp av hormoninjektioner - den är utdöd i naturen pga de vatten där den levde har förstörts.
#3 - 18 december 2007 14:01
Jaså? Jag har hört att de har odlats även i Sverige utan hormoner, men det kanske är fel??
#4 - 18 december 2007 14:04
Du kan alltid göra ett försök men för att ens ha någon liten chans för lek så måste du ha dem exakta vattenvärdena som de har ute i naturen, rätt biotop mm. Det skulle endå vara extremt svårt att få lek men är du riktigt sugen så kan du skapa alla förutsättningar som krävs för att försöka.
#5 - 18 december 2007 14:09
Pja, vem vet, men varken jag eller www.loaches.com känner i alla fall till nån odling.
#6 - 18 december 2007 17:42
Ja, jag var inne där och kikade förut i dag men de nämner ingen odling nä. Egentligen tror jag inte själva leken är så svår att få till. De har lekt i mitt akvarium förut, men några yngel har jag inte sett till. Mycket fisk i det iofs.

http://www.djurportalen.nu/dp_artarkiv.php?go=info&id=1252&site=1

Annons