Lägger de rommen på flytväxterna då?
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Ja, på "bladen" till [COLOR=Green]
hornsärv[/COLOR], [COLOR=Green]
Riccia[/COLOR] och liknande, eller på nedhängande rötter från [COLOR=Green]
Pistia[/COLOR], [COLOR=Green]
vattenormbunke[/COLOR], [COLOR=Green]
Salvinia[/COLOR] etc. (Det finns flera arter av [COLOR=Green]
Salvinia[/COLOR]. Min personliga favorit är [COLOR=Green]
Salvinia natans[/COLOR]
1 2 som har blad som bara blir lite drygt 1 cm långa, men rötter som blir 4-5 cm.)[/SIZE][/FONT]
Så då ska jag alltså enbart ta vatten+växt+rom, vilken temp ? räcker det med 3L och sedan öka när jag fått yngel?
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Vatten, växter och rom, ja. Tre liter räcker fint; temperaturen bör ligga i intervallet 23-26 grader, precis som för de vuxna djuren.[/SIZE][/FONT]
eller menar du att jag ska ta en behållare och fylla med flytväxter och låta dom leka där i?
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Det går också bra. Tänk på att den måste vara väl övertäckt bara, eftersom dessa, precis som de flesta andra växtlekare, gärna hoppar ur akvariet (eller vad man nu håller dem i).[/SIZE][/FONT]
Det låter ju annars enkelt att odla dem. Fäster de sin rom på flytväxter är dem ju inte romspridare bland växter som jag trodde.
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Nej, inga killis är romspridare; alla arter lägger sina ägg ett och ett - någon enstaka gång två-tre åt gången - så kullarna blir inte så stora. Och ja, de flesta stammar av [COLOR=Green]
Aplocheilus lineatus[/COLOR] är lättodlade, och det är oftast enkelt att dra upp ynglen. Ibland kan man dock få ganska sned könsfördelning på avkomman. (Huruvida man får flest hannar eller flest honor är olika. Jag vet inte vad det beror på, men det finns indicier som tyder på att vattentemperaturen och/eller pH spelar in.)
[/SIZE][/FONT]