Att de sällan lyckas skulle bero på att deras yngelvård naturligt upphör i och med frisimmandet har jag som sagt svårt att tro, eftersom de, vad jag förstår, sällan kommer ens så långt, de brukar väl försvinna redan innan/vid kläckningen. Jag har haft frisimmande fjärilsyngel en gång för längese´n, och om jag inte minns fel, så har jag även sett bilder på fjärilspar med frisimmande yngel.
Jag har ett par nu, som jag tror är rätt nära en vild stam, då de inte är så stora som en del odlade "broilers" är, och att de i butiken dessutom fick en spräcklig skrämselteckning, som jag sett på vildfångade exemplar tidigare, men verkar ovanligare på odlade stammar. De här jag har nu verkar även ganska tåliga, inte sönderodlade och känsliga. Har haft dem ett tag nu, och de har hållt på med lekförberedelser ett tag också, men nå´n lek har jag ännu inte sett, kanske ännu ett tecken på att de inte är en gammal akvarieodlad stam, de är kanske helt enkelt lite svårare att få till lek än odlade, men har nog i gengäld bättre yngelvård. Hoppas de leker snart, så man får se hur deras yngelvård är.