Odling fjärilsciklid

#1 - 5 februari 2012 08:35
Jag har flera ggr fått fram frisimmande fjärilsyngel, men efter en vecka efter det så har dem plötsligt försvunnit. Ungefär vid den tiden då de börjar kunna ta artemia. Någon som har en teori om varför?
De går i artakvarium, en hona och hane, ph6,5 kh3
#2 - 15 februari 2012 18:16
Seriöst ingen som har något förslag?
Denna kullen är nu ca 20 dagar så problemt verkar försvunnit mysteriskt. För den som är intresserad finns en tråd som jag uppdaterar: http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/4f301ba5d4ebea088a00c2f3-fjarilsyngel-3e-ggn?discussions-1

Någon som har andra erfarenheter, och förslag på när man bör avlägsna föräldrarna exempelvis, sitt inte tysta: skriv!
#3 - 15 februari 2012 18:53
Du har inte ändrat nå´t, t.ex tagit bort nå´n fisk som varit där tidigare, möblerat om, planterat mer växter, ändrat vattenvärdena, eller nå´t så´nt?
#4 - 15 februari 2012 18:53
Om du nu haft ynglen kvar med föräldrarna så är det kanske inte helt mystiskt. Det är svårt att vara förälder... somliga ungar är helt enkelt för mycket... :-) ...ofta tar det några omgångar innan föräldrarna lär sig att ynglen är deras egna.

De som jag vet som odlar fjärilar tar undan rommen (eller föräldrarna) direkt.

Fisheye
#5 - 16 februari 2012 08:40
Nej inte vad jag kommer på! Och har inte gjort något annorlunda denna ggn eftersom jag inte visste vad jag skulle ändra på, så att säga! Men det verkar ju fungera nu... Kanske är som du säger att de bara behövde träning typ?
Det sägs nämligen att när yngeln är typ en månad så kan föräldrarna gå lös och käka upp alla, eftersom de i naturen vanligen skiljs åt då. Är det något ni vet, eller varit med om? Jag måste ju sära på dem någon ggn, karet är ju bara 50L...
Sära på rommen från föräldrarna kan jag definitivt inte tänka mig. Finns ju en anledning till varför alla fjärilar är dåliga yngelvårdare och det beror på att man särar och tar bort föräldrarna. Det bör ingen syssla med som är seriös och vill att andra också ska kunna lyckas, och dessutom på naturlig väg!
#6 - 16 februari 2012 09:53
Det är som sagt säkert föräldrarna som ätit ynglen. Precis samma sak har hänt mig varje gång jag försökt odla fjäril: om föräldrarna inte äter äggen så äter de ynglen när de blir frisimmande. Eftersom det är en så väldigt kortlivad ciklid får de inte så där väldigt många försök på sig heller.

Det här har diskuterats många gånger (gör en sökning så hittar du dussintals trådar). Som jag sagt tidigare undrar jag om fjärilar i naturen tar hand om sina yngel efter det att de blivit frisimmande, ynglen kanske skingras direkt när de börjar kunna simma? Så funkar många marina fiskar, t.ex. clownfisk, så helt omöjligt är det inte.

Jag tycker precis som du att fiskar med välutvecklad yngelvård ska få ta hand om sina yngel för att undvika att beteendet odlas bort, men det vete f-n om det gäller fjärilar.

Det säljs vildfångade fjärilar lite då och då och jag har försökt få tag i odlingsrapporter av dem för att se om de är annorlunda, men tyvärr inte hittat något.
#7 - 16 februari 2012 11:45
Mja, nu har dem ju inte tagit sina yngel denna ggn, men kanske av oerfarenhet var det anledningen förra ggn. Min plan är att när de inte längre uppvisar intresse i att skydda ynglen så flyttar jag dem. Kan tänka mig att detta händer inom någon vecka.
Tror inte jag håller med dig på den punkten, för varför skulle de då någon ggn uppvisa yngelvård men en annan gång inte? Mina var otroliga: Hjälpte ynglen vid kläckning, flyttar dem, vänder och putsar, flyttar tillbaka de som av misstag simmar iväg. Så skulle inte en fisk utan instinkter att skydda sina yngel bete sig. Några fjärilar är väl kanske dåliga föräldrar, och bör därför inte bli föräldrar? Att avlägsna rommen och dra upp den vid sidan gör ju att det blir fler fiskar som är dåliga yngelvårdare.
Det sägs att VF skall vara enklare att odla, och att de har mer utvecklade instinkter men några egna erfarenheter har jag ej tyvärr. Hade varit något att prova.
#8 - 16 februari 2012 14:10
stoodyear skrev:
varför skulle de då någon ggn uppvisa yngelvård men en annan gång inte? Mina var otroliga: Hjälpte ynglen vid kläckning, flyttar dem, vänder och putsar, flyttar tillbaka de som av misstag simmar iväg. Så skulle inte en fisk utan instinkter att skydda sina yngel bete sig.

Jag tyckte du sa att ynglen försvann precis när de skulle till att börja äta, dvs när de blev frisimmande?
#9 - 16 februari 2012 14:53
Jag skrev sedan också att det inte blivit så denna ggn, och jag vet inte varför, någon gav förslag på att de har lärt sig och tränat ungefär. Denna ggn har de varit helt otroligt duktiga och yngeln är som sagt nu ca 20 dagar gamla :) Jag var kanske otydlig med det!
#10 - 16 februari 2012 15:29
Att de sällan lyckas skulle bero på att deras yngelvård naturligt upphör i och med frisimmandet har jag som sagt svårt att tro, eftersom de, vad jag förstår, sällan kommer ens så långt, de brukar väl försvinna redan innan/vid kläckningen. Jag har haft frisimmande fjärilsyngel en gång för längese´n, och om jag inte minns fel, så har jag även sett bilder på fjärilspar med frisimmande yngel.

Jag har ett par nu, som jag tror är rätt nära en vild stam, då de inte är så stora som en del odlade "broilers" är, och att de i butiken dessutom fick en spräcklig skrämselteckning, som jag sett på vildfångade exemplar tidigare, men verkar ovanligare på odlade stammar. De här jag har nu verkar även ganska tåliga, inte sönderodlade och känsliga. Har haft dem ett tag nu, och de har hållt på med lekförberedelser ett tag också, men nå´n lek har jag ännu inte sett, kanske ännu ett tecken på att de inte är en gammal akvarieodlad stam, de är kanske helt enkelt lite svårare att få till lek än odlade, men har nog i gengäld bättre yngelvård. Hoppas de leker snart, så man får se hur deras yngelvård är.
#11 - 16 februari 2012 21:44
Håller nog med dig, kan bli spännande att se hur det går med dina.
Film på mina yngel för den intresserade:
&feature=related" target="_blank">
&feature=related

Hanen är så sur på mitt finger ;)
#12 - 17 februari 2012 00:26
Fin film :) Ett rätt rejält gäng, vore kul om de klarade sig.
#13 - 17 februari 2012 09:54
Ah dom är galet många, tänkte först att en hel del skulle stryka med men verkar inte som det har hänt :) Hoppas på att någon blir vuxen iaf!
#14 - 4 mars 2012 18:46
http://uploads.ifokus.se/uploads/c34/c340f00cc1e91dedde9951117daaeab4/dsc-1184.jpg

Så här stora är dem numera, riktiga matvrak och växer himla bra med!
#15 - 4 mars 2012 22:17
De har små o outvecklade munar som frisimmande Artemia kan många gånger vara för stort foder för dem.
Artemia som bara är några timmar gammal är bäst. Här en kull från november.
&feature=BFa&list=UUVLRmuTvF8odEPmwQ-m3ELQ&lf=context&context=C397389fFDOEgsToPDskJ0EuJubXJGgTWqsNDZUN1i" target="_blank">
&feature=BFa&list=UUVLRmuTvF8odEPmwQ-m3ELQ&lf=context&context=C397389fFDOEgsToPDskJ0EuJubXJGgTWqsNDZUN1i
#16 - 16 juli 2012 22:40
Stoodyear tog du bort föräldrarna när du tog de senaste kortet? Eller lät du dem vara kvar? Vad hände? :)

Annons