Odling ny kategori?

#1 - 13 februari 2008 12:28
Skulle tycka det vore intressant med en kategori där det gick att lägga in lyckade odlingar med inriktning på arter som kanske inte odlas så ofta. Där skulle man kunna få tips på hur man kan göra m.m. Och att det "omöjliga" går ibland. Skulle kunna ge lite matnyttigt till artbeskrivningarna.
#2 - 13 februari 2008 12:59
Tycker det är en bra idé.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 13 februari 2008 13:53
Hur odling skall gå till skiljer sig ju rätt mycket mellan olika grupper av fiskar och därför är det bättre att skriva om fiskodling i resp. fiskkategori i forumet.
#4 - 13 februari 2008 14:10
Jag tänkte mer odlingsrapporter än "hur det skall gå till". Vore kul att ha det samlat om man är intresserad av odling. Det mesta i resp kategori handlar ju om annat. Det verkar inte som så många spontant skriver " Jag har odlat..." Förutom räkfolket förståss:)
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 13 februari 2008 14:13
Varför i så fall inte lägga in en odlingsrapport i resp. artbeskrivning
#6 - 13 februari 2008 14:17
Varför i så fall inte lägga in en odlingsrapport i resp. artbeskrivning

Om det låg som en egen kategori kunde man ju skicka svar och kommentera eller ställa frågor.
Bara en liten ide.
#7 - 13 februari 2008 20:05
Har alltid undrat över varför det inte finns en egen odlingskategori i forumet. Allt är ju inte heller art- eller fisktyps-specifikt. Generella tips för t.ex. odling av romspridare vs romläggare osv kan ju diskuteras i vilken som helst av fiskkategorierna och blir därför svårare att hitta än om det fanns en egen kategori för odling.
#8 - 13 februari 2008 21:42
Jag hade inte haft något emot en odlingskategori i forumet iaf. Tycker faktiskt att det är en strålande idé!
#9 - 13 februari 2008 21:58
inte jag heller! har dom på zookoll
#10 - 14 februari 2008 05:59
jag tror dock att ett "odlingsforum" snabbt skulle översvämmas av "guppyodlare" precis som levandefödarforumet... jag säger inte att det är negativt... bara enformigt...

tror mer på att lägga till odlingsrapporter i artbeskrivningarna isf, men då får man ju lita på att folk som odlat arten skriver en rapport och skickar in den, så inte kjell får sitta och skriva hela bunten...
#11 - 14 februari 2008 09:59
Jag skulle också uppskatta en odlingskategori i forumet. Man kan ju skriva vilken fisk det gäller i rubriken. Vill man inte läsa om guppyodling så kan man ju bara hoppa över dem.
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 14 februari 2008 10:10
Men odling är ju så mycket mer än själva odlingen. T.ex. hur ett lämpligt akvarium skall inredas, vilka andra fiskar man skall ha som sällskap. Dessa frågor hör då istället hemma i resp. fiskgruppskategori.
Så en del kommer då att skriva i resp. fiskgruppskategori andra i odlingskategorin och det blir minst sagt rörigt.
Dessutom ligger det ju redan mängder av odlingsrapporter inlagda i resp, fiskgruppskategori och dessa skall ju då flyttas annars kommer dessa att finnas på två ställen och då kommer folk att skriva på bägge ställena.
Att gå igenom tiotusentals med trådar för att flytta de som då kommer att ligga fel är ett gigantiskt jobb.

Detta senare är faktiskt den viktigaste anledningen till att det är flera år sedan vi la in någon ny kategori.
Annars har jag själv funderat på att införa 2 nya kategorier
a) datafrågor
b) miljöfrågor
men jag har dragit mig för att göra detta just pga ovanstående och då skulle det ändå vara betydligt mindre jobb att införa dessa bägge kategorier än en odlingskategori
#13 - 14 februari 2008 11:24
vad är det som säger att man måste zappa igenom alla trådar genom åren och flytta dom direkt?
Kan man inte ta det allt eftersom dom dyker upp i dom andra delarna av forumet?

Annons