Odling och lek

#1 - 19 januari 2004 15:14
Undrar lite om odling och lek, har köpt fiskar på en helt vanlig zoo-affär, och antar att det tar ett tag innan det börjar "hända saker", men guppy hanen har börjat simma i raketfart efter en väldigt fet(?) hona. Kan det ändå vara någonting på G?? Vilka arter ynglar av sig mer än andra??

Tillägg: Hannen är enbart intresserad av den redan feta honan, den andra skiter han fullständigt i! är hon ninte ordentligt könsmogen eller kan det vara något annat?

Tacksam för svar till nybörjare.
#2 - 19 januari 2004 15:24
alla levandefödare ex. svärbärare, platy, guppy osv ynglar av mer an andra fiskar =) jag tror någ att det kan ha hänt något i ditt akvarie // R
#3 - 19 januari 2004 15:25
Ja...Guppys är alltid på tjocken!!!

Men dä ä ju alla levandefödare bra på ;-)

#4 - 19 januari 2004 15:26
Åhå!=) Där ser man! Får väl se om det kan tänkar hända nåt snart då!=)
#5 - 19 januari 2004 15:28
Glömde...!=) Att lilla bruden är fet är alltså ett tecken på att hon har en massa yngel på gång?
#6 - 19 januari 2004 15:36
Att lilla bruden är fet är alltså ett tecken på att hon har en massa yngel på gång?

Visst, det låter precis som om det är yngel på väg! Med guppies behöver man inte göra något för att de ska sätta igång och leka -- de fixar det där själva och hannarna fortsätter dessutom helt outtröttligt! För honorna kan det dock bli litet väl jobbigt efter ett tag att ständigt få nya ungar.

Förmodligen kommer du se en massa yngel i akvariet snart, om inte de andra fiskarna äter upp dem. Det händer tyvärr ibland... Fast på sitt sätt kan det vara bra också, för annars skulle man snart få ett helt överbefolkat akvarium. Det kan nämligen bli rätt många yngel varje gång!
#7 - 19 januari 2004 20:19
Har två guppyhonor, bör jag köpa fler, så att han inte tröttar ut dom??
#8 - 19 januari 2004 20:27
Det finns skjäl till att guppies kallas miljonfiskar :)
#9 - 19 januari 2004 20:31
min guppy hona dog för att hon håll på att föda.. men nu är den andra honan gravid :)
#10 - 19 januari 2004 20:56
haha guppys för ökar sig mer en sniglar ju :P men dom är nice

Annons