Odling och yngel

#1 - 5 april 2006 11:14
Jag har nyss fått en hyfsat stor kull ancistrusyngel som jag har tillsammans med lekparet i ett 105 liters kar. Paret kom från grannen som har två par stora ancistrus, och nu när vi lekt av det ena paret tänkte vi testa de andra också. Frågan är dock om det nya paret kommer att sätta i sig de ynglen som går i burken nu? Vi skulle då flytta bort det paret som lekt och sätta i det nya paret i den burken.
#2 - 5 april 2006 22:19
............
HazelCR
#3 - 8 april 2006 04:21
Jag har ett lekpar som leker regelbundet. Jag flyttar de största ynglen, när kull nummer tre kommer. Detta vuxna par visar inga tendenser att äta sina egna yngel , ej heller EndlersGuppy yngel.
Min gissning blir att de andra vuxna Ancitrusarna inte äter malyngel.

Men , om ni har ett 105 liters att tillgå, så kan ni ju även dela av karet med en filtermatta och ha ett lekpar på vardera sidan. :)
Får ni igång båda paren, så får ni en herrans massa yngel att sköta om och därmed uppstår kanske angenäma problem att ordna en hyfsad uppväxt för dem.
#4 - 8 april 2006 05:05
[quote=HazelCR]Min gissning blir att de andra vuxna Ancitrusarna inte äter malyngel..[/quote]

Har sett dom mumsa på förlupen rom men aldrig på yngel..

[quote=HazelCR]Får ni igång båda paren, så får ni en herrans massa yngel att sköta om och därmed uppstår kanske angenäma problem att ordna en hyfsad uppväxt för dem.[/quote]

Precis, har dom väl börjat leka brukar det bli rätt många efter ett tag så det behöver både finnas utrymme och någonstans att lämna iväg dom till när de blivit lite större. Bra att göra klart med zooaffär eller liknande så man vet att man blir av med dem.

Annons