Nubi, har du plastlådan med äggen stående på lysrampen? Jag gjorde nämligen precis som du och tog upp en äggklase och la på en frigolitbit i en liten plastlåda. Men sätter jag den direkt över lysrören så känns det som att det blir väldigt varmt. Och sätter jag den i ett hörn så känns det som att det blir lite för kallt. .
Jag har en genomskinlig matlåda. Tyckte att glasslådan jag hade tidigare inte var bra, såg inte de småttingarna förutom vid VB.
Jag håller med om man får ett intryck att det måste bli jätte varmt i det lilla vattnet. Det är några grader varmare än i akvariet. Men de verkar inte må dåligt av det. Magkänslan säger att jag gör rätt. :)
Lysarmaturen jag har har bara ett lysrör och på den sidan där matlådan står blir det inte lika varmt.
Nu lyser mitt kar från 07-11, släkt mellan 11-13, tänd 13-21.
Vet inte om det är RÄTT, men jag gör så.
Jag byter vatten till de en gång om dagen, ibland blir det två, beroende på vad jag har gett de för mat.
Har redan ett helt gäng småsnäckor som man nu börjar se i karet men man ser redan nu att deras skal inte kommer att bli så fina och jag har ingen lust att slänga ner kalk i mitt SA-kar. Därför tänkte jag plocka ut de här och låta dem växa upp i en annan liten balja istället.
myslas= Jag har inte äppelsnäck-lingarna i akvarium änn, Läste att de kan drunkna om de inte når upp till vattenytan, när de är så små.
Ändå har jag sett flera som är i 225 (??) hur de kommit dit vet jag ej.
Jag kör med terrarium kalksten, kalksköldpadda de som ser ut som små sköldpaddor, Broccoli, och äggskal i en liten skål direkt i karet. Allt jag matar det stora karet får de små snäck-lingarna oxå :)
Det fanns en tid då jag märkte på snäckorna att deras skal var fula, efter att ha börjat mata 2-4 ggr i veckan med Broccoli och köpt kalksten verkar det fula skalet bli bättre :)
Jag har två st Ap. Borelli i det karet, och de går på äggskalet, äggulan, Broccoli och kalksköldpaddan lika mkt som de andra fiskarna. Har inte märkt någon förändring på de.
[:-34] Det är första gången jag har Äppelsnäckor och första gången de lägger ägg. Så jag är ingen expert!
Jag har frågat en massa zoopetare och sen provat mig fram. [:-34]
Med tanke på de misslyckande försök jag haft med fisk "odling" så måste jag väl lycka med något ;)