Odling på Äppelsnäckor

#1 - 31 december 2009 16:49
Nu har jag fått bevis på att 1 av mina 5 snäckor är av det mostsatta könet, dvs en hona.

Lagom till att jag tömde 40l karet så la Äppelsnäckan ett kokong. Så nu har jag bestämt mig för att starta igång ett projekt för att få de alla att kläcka :)
I mitt 225l där snäckorna går går oxå hungriga ciklider :) De skulle lätt ge sig på de små äppelsnäckorna därför ska jag starta upp mitt 40l kar där äppelsnäckorna får gå tills de blivit lika stora som gruset så cikliderna eller andra fiskar inte ger sig på de.

Vet äppelsnäckorna vart de ska lägga sina ägg, typ att det är bra temp och luftfuktighet för äggen?? Eller lägger de äggen på måfå?

Frågan är om jag behöver en pump i 40l karet eller ska jag byta vatten 1 gång om dagen. Vad är bäst, ingen pump eller luftpump?

Äggen som sitter fast på kökstapeterna. Bakom akvariet.
[ATTACH]26163[/ATTACH]

En trött hona som ligger bland anubisarna. Henne hittade jag bakom akvariet.
[ATTACH]26164[/ATTACH]
#2 - 31 december 2009 16:55
oh va tufft, då vet jag va jag ska be dig om mot våren ;) hoppas du kyckas :D
#3 - 31 december 2009 17:15
Mina Äppelsnäckor lägger sina ägg lite här och där. Oftast på undersidan av täckglaset, men de har även tagit sig upp på den övre sidan av glaset och lagt ägg där. :D /Per
#4 - 31 december 2009 19:31
Ja dom kan ta sig ut o lägga precis vart som. Jag brukar alltid ta bort klasarna o lägga dom på en bit frigolig som sedan fluter på ytan o akvariumen. Har aldrig kört utan pump men det borde ju gå pga att dom går upp och tar luft över ytan.

Lycka till o gott nått år
Bilagor:
#5 - 31 december 2009 22:45
pereli skrev:
Mina Äppelsnäckor lägger sina ägg lite här och där. Oftast på undersidan av täckglaset, men de har även tagit sig upp på den övre sidan av glaset och lagt ägg där. :D /Per

Jag hade hoppats på att honan skulle lägga äggen nära lysröret, eller ovansidan av täcklglaset så som du beskriver inte utanför akvariet på köksväggen där jag inte når.
Bilagor:
#6 - 31 december 2009 22:47
Ja dom kan ta sig ut o lägga precis vart som. Jag brukar alltid ta bort klasarna o lägga dom på en bit frigolig som sedan fluter på ytan o akvariumen. Har aldrig kört utan pump men det borde ju gå pga att dom går upp och tar luft över ytan.

Lycka till o gott nått år

Tack! :) Gott Nytt åt på er med! :D
#7 - 1 januari 2010 17:10
pereli skrev:
men de har även tagit sig upp på den övre sidan av glaset och lagt ägg där. :D /Per
då blir det stekt ägg:p;)
#8 - 1 januari 2010 17:17
Kul nubi är ju den nya projekt drotningen! :p:d
#9 - 1 januari 2010 20:52
Kul nubi är ju den nya projekt drotningen! :p:d

Hahaha! när blir man drottning?? jag vill vara Prinsessa! Jag är "Nya projekt prinsessan"

Fundering, ska jag låta äggen vara kvar på köksväggen, klarar sig äggen där, eller måste jag plocka bort det från väggen?
Om jag råkar ha sönder kokongen, klarar sig några av snäck-bäbisar?
#10 - 1 januari 2010 21:05
Jag har inte odlat äppelsnäckor och har dem inte ens själv, men jag är rätt säker på att dom behöver fukten som dunstar från akvariet. Många gör som malawifisken med framgång.
#11 - 1 januari 2010 21:18
som jag misstänkte :) nu måste jag bara komma på ett bra sätt att komma åt äggen.
#12 - 1 januari 2010 21:38
Fan fan faaan!! Var i köket och försökte peta bort äggen från väggen.
Jag får inte in armen bakom karet, med stekspade når jag inte (fattas en bit) med en linjal gick så där lyckas peta på äggen, inte tillräckligt stark. En trä måttstock gav samma resultat :( it's doomed!

Jag vill inte och orkar inte tömma 225l för att kunna flytta akvariet ett par cm från väggen så jag når med stekspaden.

Luktar det om äggen när de börjar mögla?
#13 - 1 januari 2010 22:15
nej det luktar någ inte, dom kommer att torka ut bara. Men försök komma på nått att ta bort dom med.. Har hon inte lagt fler än en klase? Brukar bli runt 3st men någon dags mellanrum
#14 - 1 januari 2010 22:24
Jag håller ögonen på henne, jag har för mkt vatten i akvariet och jobbar nonstop i helgen, får hoppas att hon håller sig under vattenyta hela helgen :) så jag hinner tömma karet lite.
#15 - 1 januari 2010 22:26
någon minut måste du väl ha över.
#16 - 2 januari 2010 21:06
tömma ett 225L på hälften tar inte så långt tid, men räcker det? blir det tillräckligt "lätt" för att kunna flytta karet...hmm..får se vad vi gör imorgon när jag har mer tid
#17 - 3 januari 2010 15:07
hälften av 225 är 112,5 plus grus och inredning så det blir någ runt 150kg ändå. Finns de inget annat att komma åt o skrapa bort äggen med?
#18 - 3 januari 2010 20:15
Något långt som är hård och är smalt som når ca 40cm in bakom karet. För det är mitt bakom karet snäckan lagt ägget.

Ansjo du kan bara knipa igen :P För jag vet nog att du har någon härlig kommentar om detta inlägget ;)
#19 - 3 januari 2010 20:18
får nog oxå knipa igen på vad jag tänkte skriva ^^ ;)
#20 - 3 januari 2010 20:53
Heheeh. så smal är den inte :P

Om man råkar ta sönder ägget på ena sidan, klarar sig de andra snäcklingarna som befinner sig långt ifrån det skadade sidan??
#21 - 4 januari 2010 13:16
så! nu fick jag bort det torkade ägget från väggen!
med en skärbräda (IKEA) gick det tokenkelt! :) sen fick man dammsuga upp allt på golvet.
Imorse hittade jag ytterligare två st kokonger, dessa satt på undersidan av lysarmaturen.
Tog bort de därifrån och la de i en glasslåda med vatten på en frigolit så de flyter där med lock. Jag ställde lådan på lysarmaturen.

Kommer det att bli tillräckligt fuktigt för de eller ska jag dumpa ner de på e frigolitbit i 225l? vet att jag har många nyfikna fiskar och de lär vilja smaka på frigoliten och jag är rädd att äggen kommer att trilla ner i karet.
#22 - 4 januari 2010 15:14
som jag skrev tidigare hittade jag fler kokonger.

Jag hoppas att det blir tillräckligt varmt och fuktigt på detta sätt. annars får jag fukta de lite varje dag.

[ATTACH]26229[/ATTACH]

[ATTACH]26230[/ATTACH]

[ATTACH]26232[/ATTACH]

[ATTACH]26231[/ATTACH]
#23 - 11 januari 2010 15:13
Jag bytte från stora plastlådan till en matlåda och idag märkte jag en rolig grej! DE har börjat kläcks! :)

Trodde först det var synvilla att de små små snäckorna flöt omrking i matlådan, men det visade sig vara små små snäckor som tog sig ur kokongen :D

[ATTACH]26482[/ATTACH]

[ATTACH]26483[/ATTACH]

[ATTACH]26484[/ATTACH]

Och så hittade jag denna :)
[ATTACH]26485[/ATTACH]

Såg att en av snäckornas skal, på toppen har börjat bli ful i färgen. Vad kan det berop på??
#24 - 11 januari 2010 18:59
Kan kanske bero på kalkbrist?
#25 - 11 januari 2010 20:08
Kan vara det. Ger de broccoli nästan varje dag, varit en uppehåll på en vecka nu för det varit så mkt inte varit hemma heller.
ska köpa en kalksten att ha i karet, kanske hjälper en del när man inte har tid att dimpa ner grönsaker varje dag=)
#26 - 11 januari 2010 21:45
köp sånt där sepia skal som man har till undulater;) kostar typ 30 spänn tror jag... kanska poröst och lätt att gnaga på..
eller kokt äggskal
#27 - 11 januari 2010 22:08
går ju köpa en liten bit vanlig kalksten sådan som många som har malawi kör med (dom jag pratat med iallafall) annars och gömma i ett hörn i akvariet, kör med det i mina kar där jag har snäckor, en liten bit gör stor skillnad utan att höja ph:t för mycket. :)
#28 - 12 januari 2010 10:20
karrokaja skrev:
köp sånt där sepia skal som man har till undulater;) kostar typ 30 spänn tror jag... kanska poröst och lätt att gnaga på..

eller kokt äggskal

Äggskalet flyter upp :( trotts att de varit kokta. Tror att det är malarna som är där och mumsar. Ska testa med sepia skal :)

gustinger skrev:
går ju köpa en liten bit vanlig kalksten sådan som många som har malawi kör med (dom jag pratat med iallafall) annars och gömma i ett hörn i akvariet, kör med det i mina kar där jag har snäckor, en liten bit gör stor skillnad utan att höja ph:t för mycket. :)

Jag har funderat på att köpa en sån, behöver inte vara några jätte jätte stora, och som du säger, så kan man gömma de :)
ska förbi djurbutiken idag.
#29 - 12 januari 2010 10:21
Planen är att snäckorna ska sen vara i 180L där de har gott om utrymme på ovansidan att lägga sina ägg. Det karet är inte öppet.
Bilagor:
#30 - 12 januari 2010 16:16
Köpe idag en kalksten :) lika stor som min näve. Hoppas att de nu ska gilla stenen :)
Borneosuckern var den första att smaka på stenen.

Mina snäckor börjar kläcka mer och mer. slängde ner en salladsblad i matlådan för att se om de ville äta.

När ser man att det inte finns fler snäckor i kokongen som lär kläckas?
När kan man slänga ner snäckorna i det stora karet??
#31 - 18 januari 2010 00:22
Lila äppelsnäckor

Gissa om jag vart förvånad när jag såg flera små små äppelsnäckor i akvariet idag. Jag vart orolig för de för jag har läst att små nykläckta snäckor kan ha svårt för att ta sig upp till vattenytan när de behöver syre och drunknar... De jag hittade la jag i matlådan.

De nådde upp till ytan!!
[ATTACH]26791[/ATTACH]

Tänk att dessa pytte pytte kommer att bli så stor!
[ATTACH]26792[/ATTACH]

Jag har tagit bort de två första kokongerna som jag hittade och lagt i en genomskinlig matlåda och där har alla kläckts fint. Byter deras vatten en gång om dagen, lämnar lite vatten kvar, och de får det vattnet som finns i akv. Ger de samma mat som jag ger i 225l. Där De vuxna äppelsnäckorna håller hus.

Enda kokongen som är kvar i akvariet är den på inlägg # 24 men jag trodde inte att de skulle börja kläcka nu, de är en vecka för tidig...eller har jag upptäckt kokongen en vecka försent?
Vilket fall som helst så tog jag bort den kokongen därifrån, la ner i matlådan som står på akvariet.

Inte precis den vackraste kläcknings akvarium men definetivt den praktiska :)
[ATTACH]26795[/ATTACH]

[ATTACH]26794[/ATTACH]

[ATTACH]26793[/ATTACH]

Bjussar på lite fler bilder :)

[ATTACH]26783[/ATTACH]

[ATTACH]26784[/ATTACH]

[ATTACH]26785[/ATTACH]

[ATTACH]26786[/ATTACH]

[ATTACH]26787[/ATTACH]
#32 - 18 januari 2010 00:28
snyggt :D, vill oxå ha snäckbebisar ^^
#33 - 18 januari 2010 00:32
gustinger skrev:
snyggt :D, vill oxå ha snäckbebisar ^^

Tack!
Får skicka till dig när det blir varmare och de kommit upp i en behändigare storlek :)
Bilagor:
#34 - 19 januari 2010 19:09
Har aldrig sett hur det går till när en hane befruktar en hona. Idag när jag gick förbi akvariet höll Äppelsnäckorna på för fullt på framrutan!:eek:

En armlängd därifrån hade jag min kamera.

[ATTACH]26849[/ATTACH]

[ATTACH]26850[/ATTACH]

[ATTACH]26851[/ATTACH]

Nu hoppas jag på att jag ska kunna se och fota äggläggningen :)

Någon som vet hur långt tid det tar tills de lägger ägg??
#35 - 19 januari 2010 22:48
Vilka jättefina snäckor du har! Kul med så många bebisar :-)
Jag såg en söt liten mal på rutan i inlägg #31, bild 8 tror jag det var, vad är det för sort?

Mvh Caysa
#36 - 19 januari 2010 23:24
Caysa skrev:
Vilka jättefina snäckor du har! Kul med så många bebisar :-)

Jag såg en söt liten mal på rutan i inlägg #31, bild 8 tror jag det var, vad är det för sort?

Mvh Caysa

Tack! Hoppas att alla snäckor överlever :) Verkar inte vara svåra att föda upp.

Den som sitter på framrutan är en Gastromyzon ctenocephalus, Borneo Sucker. http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1028&SOK=1
Det är ingen mal, det är något annat. Grönling tror jag de heter.
Finns fler andra Som liknar Borneo Suckern.
Beaufortia
kweichowensis och Beaufortia leveretti
Googla på deras latinska namn på nätet så får du se riktigt snygga bilder :)

De är jätte söta och livliga som trivs bra i större grupper :) De gillar att "sola" på platta stenar och gräva i fin sand.
#37 - 20 januari 2010 10:44
Aha, tack för svaret, ruggigt söta är dom :-) Får ta och kolla upp dem.

Mvh Caysa
#38 - 20 januari 2010 15:03
Caysa skrev:
Aha, tack för svaret, ruggigt söta är dom :-) Får ta och kolla upp dem.

Mvh Caysa

Gör så :) Det finns de andra som är dyrare, de heter Kina något, De är jätte fina oxå, men dyrare i pris.
#39 - 21 januari 2010 22:40
Med mobilkameran lyckades jag få tag på hyfsade bilder på snäckbäbisarna, eller heter det snäcklingar eller kanske snäckyngel ;)

Ser ni de små tentaklerna :) Är de inte söta!
[ATTACH]26880[/ATTACH]

[ATTACH]26881[/ATTACH]

[ATTACH]26882[/ATTACH]

[ATTACH]26883[/ATTACH]

[ATTACH]26884[/ATTACH]

De börjar få samma färg som föräldrarna. Matar de med lite av varje, Byter vatten varja dag.
De är så himla söta! :) märkt att föräldrarna varit igång igen och börjat lekt.
Ska bli skoj att se om det blir fler kokonger.

Bör man undvika att ha andra Äppelsnäckor av olika färger i samma kar. Kan de blanda sig i färgerna?
#40 - 22 januari 2010 07:19
Jag kör med "Snäcklingar" Det låter gulligt!
#41 - 22 januari 2010 10:34
Vilken härlig tråd! De är verkligen dundersöta!
#42 - 22 januari 2010 11:02
Nubi, har du plastlådan med äggen stående på lysrampen? Jag gjorde nämligen precis som du och tog upp en äggklase och la på en frigolitbit i en liten plastlåda. Men sätter jag den direkt över lysrören så känns det som att det blir väldigt varmt. Och sätter jag den i ett hörn så känns det som att det blir lite för kallt.

Har redan ett helt gäng småsnäckor som man nu börjar se i karet men man ser redan nu att deras skal inte kommer att bli så fina och jag har ingen lust att slänga ner kalk i mitt SA-kar. Därför tänkte jag plocka ut de här och låta dem växa upp i en annan liten balja istället.
#43 - 22 januari 2010 14:07
Linda_A skrev:
Vilken härlig tråd! De är verkligen dundersöta!

Tack! :)
#44 - 22 januari 2010 14:28
myslas skrev:
Nubi, har du plastlådan med äggen stående på lysrampen? Jag gjorde nämligen precis som du och tog upp en äggklase och la på en frigolitbit i en liten plastlåda. Men sätter jag den direkt över lysrören så känns det som att det blir väldigt varmt. Och sätter jag den i ett hörn så känns det som att det blir lite för kallt. .

Jag har en genomskinlig matlåda. Tyckte att glasslådan jag hade tidigare inte var bra, såg inte de småttingarna förutom vid VB.
Jag håller med om man får ett intryck att det måste bli jätte varmt i det lilla vattnet. Det är några grader varmare än i akvariet. Men de verkar inte må dåligt av det. Magkänslan säger att jag gör rätt. :)

Lysarmaturen jag har har bara ett lysrör och på den sidan där matlådan står blir det inte lika varmt.
Nu lyser mitt kar från 07-11, släkt mellan 11-13, tänd 13-21.
Vet inte om det är RÄTT, men jag gör så.

Jag byter vatten till de en gång om dagen, ibland blir det två, beroende på vad jag har gett de för mat.

myslas skrev:
Har redan ett helt gäng småsnäckor som man nu börjar se i karet men man ser redan nu att deras skal inte kommer att bli så fina och jag har ingen lust att slänga ner kalk i mitt SA-kar. Därför tänkte jag plocka ut de här och låta dem växa upp i en annan liten balja istället.

myslas= Jag har inte äppelsnäck-lingarna i akvarium änn, Läste att de kan drunkna om de inte når upp till vattenytan, när de är så små.
Ändå har jag sett flera som är i 225 (??) hur de kommit dit vet jag ej.

Jag kör med terrarium kalksten, kalksköldpadda de som ser ut som små sköldpaddor, Broccoli, och äggskal i en liten skål direkt i karet. Allt jag matar det stora karet får de små snäck-lingarna oxå :)

Det fanns en tid då jag märkte på snäckorna att deras skal var fula, efter att ha börjat mata 2-4 ggr i veckan med Broccoli och köpt kalksten verkar det fula skalet bli bättre :)

Jag har två st Ap. Borelli i det karet, och de går på äggskalet, äggulan, Broccoli och kalksköldpaddan lika mkt som de andra fiskarna. Har inte märkt någon förändring på de.

[:-34] Det är första gången jag har Äppelsnäckor och första gången de lägger ägg. Så jag är ingen expert!
Jag har frågat en massa zoopetare och sen provat mig fram. [:-34]

Med tanke på de misslyckande försök jag haft med fisk "odling" så måste jag väl lycka med något ;)
#45 - 22 januari 2010 15:15
Nubi skrev:
Jag har en genomskinlig matlåda. Tyckte att glasslådan jag hade tidigare inte var bra, såg inte de småttingarna förutom vid VB.

Jag håller med om man får ett intryck att det måste bli jätte varmt i det lilla vattnet. Det är några grader varmare än i akvariet. Men de verkar inte må dåligt av det. Magkänslan säger att jag gör rätt. :)

Lysarmaturen jag har har bara ett lysrör och på den sidan där matlådan står blir det inte lika varmt.

Nu lyser mitt kar från 07-11, släkt mellan 11-13, tänd 13-21.

Vet inte om det är RÄTT, men jag gör så.

Jag byter vatten till de en gång om dagen, ibland blir det två, beroende på vad jag har gett de för mat.

myslas= Jag har inte äppelsnäck-lingarna i akvarium änn, Läste att de kan drunkna om de inte når upp till vattenytan, när de är så små.

Ändå har jag sett flera som är i 225 (??) hur de kommit dit vet jag ej.

Jag kör med terrarium kalksten, kalksköldpadda de som ser ut som små sköldpaddor, Broccoli, och äggskal i en liten skål direkt i karet. Allt jag matar det stora karet får de små snäck-lingarna oxå :)

Det fanns en tid då jag märkte på snäckorna att deras skal var fula, efter att ha börjat mata 2-4 ggr i veckan med Broccoli och köpt kalksten verkar det fula skalet bli bättre :)

Jag har två st Ap. Borelli i det karet, och de går på äggskalet, äggulan, Broccoli och kalksköldpaddan lika mkt som de andra fiskarna. Har inte märkt någon förändring på de.

[:-34] Det är första gången jag har Äppelsnäckor och första gången de lägger ägg. Så jag är ingen expert!

Jag har frågat en massa zoopetare och sen provat mig fram. [:-34]

Med tanke på de misslyckande försök jag haft med fisk "odling" så måste jag väl lycka med något ;)

Ok, då får de väl stå lite ovanför ena lysröret så får jag se hur det blir. Få väl kolla med termometer hur varmt det blir. Jag har ju 180W fördelat på fyra lysrör till mitt akvarium men kan se till så att lådan bara står ovanför ett av dem.

Jag hittade min första klase vid jul och den kläcktes någon vecka in på nyåret. Jag lät den sitta kvar och några stycken har uppenbarligen klarat sig i mitt 420-liters där det bland annat går Nyckelhålsciklider som brukar vara ganska glada i småsnäckor.

Lite kul och se vilka färger det blir på mina för övrigt för jag har fem stycken vuxna snäckor i fyra olika färger i karet. :)
#46 - 22 januari 2010 15:35
Ja jag har ju bara ett lysrör och det kanske gör saken enklare. :)
Testa och se vad för grader det blir om du har en petbox (eller vad du nu har) matlåda ;) ovanpå lysramperna, sen testa och ha ovanpå täckglaset. Vad blir det för temp skillnad?

Jag vill inte blanda mina snäckor, Den enda färgen jag gillar är Lila :)
Ska bli kul att se om de får någon annan färg är Lila :) Vet att hon jag köpte de ifrån hade Blåa oxå.

Jag kom nu på att det finns glasslådor som är genomskinliga! C'artado, har inte degenomskinliga glasslådor?

Lycka till :D
#47 - 22 januari 2010 15:56
Jag har inte direkt täckglas utan det är som två stycken stora svarta plastbitar som jag sedan monterat fast lysrörshållare på + en liten mittdel som är den ordinarie lysrörsarmaturen. Det hela är delar av ett möbelakvarium. Men om jag ställer lådan i en hörna så står den inte direkt över något lysrör. Fast då känns det som om att det blir lite för kallt och det bildas heller ingen kondens och då är kanske risken att äggen torkar.

Jag vet inte vilka temperaturer äppelsnäckor klarar heller men det kanske går bra om man ligger runt 30 grader. Jag har en i min räkvas och där är det nu på vintern runt 21 grader och den verkar mest ligga i dvala. I stora akvariet är det 24-25 grader just nu.
#48 - 22 januari 2010 16:08
Ja just ja du kör med juwel! :) ställ det pådet svarta plastbitarna :)
Min teori:
1. den varma luften måste ta vägen ngnstan och det är upp :)
2. Småttingar behöver mer värme än de vuxna. ialf i en viss period.

Jag såg att det var 30C i den lilla matlådan. Och i karet 27. snäckorna är mer aktiva i 25-27 grader än i ett kar med 21-24 grader.
#49 - 22 januari 2010 16:14
Det är ett Rubin, inte Juwel, men de ser ungefär likadana ut. :)
#50 - 22 januari 2010 16:16
mmm samma sätt med "täckrampen"
:D
#51 - 22 januari 2010 22:42
Vad kul, mcyket intressant tråd. Odling är alltid skoj, särskilt när man lyckas.

Hur går det med snäkclingarna? Mår det bra, växer de? Färgen hur är den?

Kan man efterlysa en eller eller ett par, i såna fall vad skulle det kunna kosta?

Hittar inga snygga äpplen här och även om jag skulle det så är jag pank till februari någon gång, inte långt kvar men räkningarna ska ju in...

Iaf kul tråd.

/Nicke
#52 - 23 januari 2010 19:04
30-31 grader blir det i vattnet i min lilla plastburk där jag har frigoliten med äggen på just nu. Får hoppas att det inte är för varmt.

Kollade lite noggrannare i mitt stora kar idag och såg att det faktiskt var en hel del småsnäckor som klarat sig så även om det är ett högt kar (56 cm) så har de små klarat sig bra än så länge. Skulle tro att det är i alla fall 50 stycken.
#53 - 23 januari 2010 21:04
hej Växjöbor(och alla andra) liksom jag! vad jag vet så lever äppelsnäckor kortare tid ju varmare de har, fast kanske inte lika alerta vid kallare vatten,jag har mina vid 22 gr men då de får många avkommor så spelar det ju mindre roll om de inte lever i "evighet":) www.applesnail.net ps fina foton du har Nubi!
#54 - 24 januari 2010 11:51
Mycket riktigt att Snäckorna blir mer allerta vid varmare vatten och det tar slut på de fortare i varmare vatten.
En vuxen äppelsnäcka kan leva upp till 3-5 år! :) Vad jag har fått höra. och jag har planer på att mina ska leva så länge :)
#55 - 24 januari 2010 11:57
myslas skrev:
30-31 grader blir det i vattnet i min lilla plastburk där jag har frigoliten med äggen på just nu. Får hoppas att det inte är för varmt..

Det viktigaste tror jag när de är i kokongen är fuktighet. Så äggen aldrig torkas ut.
Genoom att ha varmt vatten i plastlådan och locket på sniskan så det bildas luftfuktighet, borde man komma väldigt långt :)

myslas skrev:
Kollade lite noggrannare i mitt stora kar idag och såg att det faktiskt var en hel del småsnäckor som klarat sig så även om det är ett högt kar (56 cm) så har de små klarat sig bra än så länge. Skulle tro att det är i alla fall 50 stycken

Visst är det skoj när man märker småttingarna i det stora karet! :) Jag är lite nojig så jag plockade upp mina, så de får en chans att växa till sig lite mer :) sen ska jag doppa tillbaka de i 225l. Eller 190l. Inte bestämt ännu :)
#56 - 24 januari 2010 12:04
Tänkte förklara lite mer hur jag gjorde vid kokongstadiet, dvs första stadiet:

Jag gjorde så att jag bara koncentrerade på att få så fuktigt i plastlådan som möjligt när det bara var kokong, dvs innan de kläcktes. Vilket det blir vid 26-30grader i vattnet (i plastlådan).

Varje morgon sprutade jag lite vatten på kokongen så de inte torkade. Vattnet på locket avdunstar under kvällen när lamporna släcks. Därför sprutade jag vatten på kokongen.

När jag började se att de kläcktes tog jag lite äggskal och la ner i lådan tillsammans med krossad Flingfoder.

Jag bytte vatten en till två gånger om dagen och såg till att det fortfarande var fuktigt på locket och sprutade vatten på kokongen. Vb gör jag så att jag tar en håv, häller i vattnet i håven så om några snäcklingar åker med får man upp de i håven. Sen tar jag vatten från akvariet (där föräldrarna går) och fyller i platslådan.

De sista snäckorna som ligger i mitten av kokongen fick jag hjälpa loss. Bröt upp kokongen i två och började sakta pilla bort (med våta fingrar).

Jag har kvar frigolitbiten trotts att alla snäckor är kläckta. De behöver en landsdel att kliva upp på, och frigoliten är rätt så bra :) som "sten"
Bilagor:
#57 - 24 januari 2010 22:36
Jag lyckades fånga på bild när min äppelsnäcka lägger ägg! [:-79] [:-79]
[ATTACH]26949[/ATTACH]

[ATTACH]26950[/ATTACH]

[ATTACH]26951[/ATTACH]

[ATTACH]26952[/ATTACH]

[ATTACH]26953[/ATTACH]

Jag tror inte det kunde ha blivit ett bättre projekttråd ;)

Imorgon ska de små snäcklingarna få flytta till ett 40l kar tillsammans med små ciklid yngel :)
#58 - 24 januari 2010 22:53
Wow va coolt! har aldrig sett det själv när dom lägger ägg.
Alla småtips som man måste experimentera sej fram till slipper man ju nu eftersom du visar hur man gör;) Fucking nice QUINNA!!!

Konstigt egentligen... mina snäckor har slutat att läga ägg:(
Trodde först att utrymmet mellan glaset och vattenytan var för tight men jag ser ju din snäcka nu och det är ungefär samma mellanrum som jag har nu...
Hmm. och dom ska ju bra mina snäckor! dom får massa gurka och gottis i princip varje dag!!
#59 - 25 januari 2010 12:54
:) Jag har märkt att de lekt mer nu när jag gjort vb på 10% varje dag. med lite kallare vatten. Testa :) kanske hjälper.
småttingarna fick idag flytta från matlådan till en 40l akvarium. De verkar trivas :) där i simmar ciklidynglerna oxå :D
#60 - 25 januari 2010 13:15
vad har du tänkt göra av alla dina äppelsnäckebebisar? fylla 720l med bara äppelsnäckor eller ;)

dina snäckor är tveklöst värre än både guppy och kaniner.. jisses alltså
#61 - 25 januari 2010 13:18
hahaah =)
Jupp ska ha BARA snäckor i mitt 720l av en färg :)
#62 - 25 januari 2010 13:20
Nubi skrev:
hahaah =)

Jupp ska ha BARA snäckor i mitt 720l av en färg :)

kommer bli homogent och ashäftigt :D

tänk dig 400 äppelsnäckor i ett 720, fyllt endast med typ vallisnerior i växtväg. väää-ääldigt speciellt hehe
#63 - 25 januari 2010 13:22
Endlers kanske man ska ha oxå ;)
#64 - 25 januari 2010 13:24
Nubi skrev:
Endlers kanske man ska ha oxå ;)

de blir ju så stora :(

satsa på microrasbora då istället
#65 - 25 januari 2010 13:27
*asg!* endlers, de blir inte stora, honorna blir stora, men de blir mååååååååååååååååååånga på en kort tid :)
Haft miljon-fisken en gång, aldrig mer
#66 - 25 januari 2010 13:28
Nubi skrev:
*asg!* endlers, de blir inte stora, honorna blir stora, men de blir mååååååååååååååååååånga på en kort tid :)

Haft miljon-fisken en gång, aldrig mer

de blir ju lätt typ två cm.. alldeles för stort för ett litet 720..
#67 - 25 januari 2010 14:00
Marnat skrev:
vad har du tänkt göra av alla dina äppelsnäckebebisar? fylla 720l med bara äppelsnäckor eller ;)

dina snäckor är tveklöst värre än både guppy och kaniner.. jisses alltså

Det lilla "problemet" kan jag hjälpa henne med... :d
#68 - 25 januari 2010 14:01
Det lilla "problemet" kan jag hjälpa henne med... :d

då måste du filma all blodsutgjutelse :D
#69 - 25 januari 2010 14:16
Marnat skrev:
då måste du filma all blodsutgjutelse :D

Japp.. Jag har redan "lovat" att det ska bli en liten film om Dvärgkulfiskarnas middag..

(Om de hinner fånga något innan Praktbotiorna glufsar i sig.....:) )
#70 - 25 januari 2010 15:38
:) jag kan börja odla på lite skärpsnäckor :) men äppelsnäckorna används inte som mat till kulisarna :(
hört att deras och sandsnäckas skal är för hårda....kan det stämma?
#71 - 25 januari 2010 15:55
Möjligt att skalet är för hårt, men mina dvärgkulfiskar "suger ut" snäckorna och biter aldrig i skalet. Så vitt jag vet har inte dvärgkulerna problem med att tänderna blir för långa så som för andra kulfiskar.
#72 - 25 januari 2010 17:44
Nee, inga av mina äppelsnäckor ska bli kulismat ;)
#73 - 25 januari 2010 18:23
Nubi skrev:
Nee, inga av mina äppelsnäckor ska bli kulismat ;)

;)
#74 - 26 januari 2010 12:43
Två st ägg har äppelsnäckorna lagt, Får se om jag har lika tur denna gång :)
#75 - 26 januari 2010 13:29
Måste säga att jag inte blir mindre avundsjuk på dig...

Har hittat ett par typ tigersnäckor i stan, men vet inte om det är äppelsnäckor eller en annan sort, ska fråga imorrn när jag ska dit.

Men jag har ju följt din tråd nu och det vore väldigt roligt att få ta del av dina små snäcklingar, kanske ev. om du kan skicka några mot betalning eller om du vill skänka? Finns ju en historia bakom de som man känner till och det känns roligare även om jag skulle hitta några snygga snäckor i en butik ;-)

Lycka till med uppfödningen, jag hänger på och läser varje rad.

Nicke
#76 - 27 januari 2010 00:37
Kul med äppelodling!
Har själv ett hundratal blåa och gula små snäcklingar som knatar runt i lilla 55literskaret, tillsammans med massa räkyngel i väntan på att växa till sig lite innan de åker i det stora karet.

Sedan ser jag fram emot när mina lila, vita och rosa äpplen blir gamla nog att börja lägga ägg! De lila är så snyggt mörklila och en av de rosa verkligen glänser.

Endlers förresten, jag har fem hanar men letar efter ett par honor!
#77 - 27 januari 2010 09:23
Tack alla som följt tråden! Jag har som jag skrev tidigare haft tur! :)
Jag kommer att sälja snäckorna men bara när de kommit upp i en viss storlek och inte förräns vädret tillåter det :) dvs plusgrader.
#78 - 27 januari 2010 09:23
Messina skrev:
Kul med äppelodling!

Har själv ett hundratal blåa och gula små snäcklingar som knatar runt i lilla 55literskaret, tillsammans med massa räkyngel i väntan på att växa till sig lite innan de åker i det stora karet.

Sedan ser jag fram emot när mina lila, vita och rosa äpplen blir gamla nog att börja lägga ägg! De lila är så snyggt mörklila och en av de rosa verkligen glänser.

Endlers förresten, jag har fem hanar men letar efter ett par honor!

Vita och lila`??? Owaow! Har du bild på de?
#79 - 28 januari 2010 00:48
Har massor av bilder på skönheterna, ska försöka lägga upp imorgon!
#80 - 28 januari 2010 10:57
Messina skrev:
Har massor av bilder på skönheterna, ska försöka lägga upp imorgon!

Kul!! :) Väntar med spänning :D
#81 - 28 januari 2010 20:01
Det här var ju jätteroligt att läsa....det var väldigt vilka prodihtiva snäckor du har :D Hoppas de växer och blir stora :D
#82 - 28 januari 2010 20:40
Enola skrev:
Det här var ju jätteroligt att läsa....det var väldigt vilka prodihtiva snäckor du har :D Hoppas de växer och blir stora :D

Tack! vad glad jag blir!

Har ett 720L som behövs skitas ner lite ;)

Jag har skämt bort mina snäckor lite, varje gång jag ska mata så gör de så här
" target="_blank">
#83 - 1 februari 2010 11:26
Mina älskade snäcklingar (och snäckor) var igår hungriga.
R räknade igår de som hängde på framrutan 70 st! inkl de stora.

[ATTACH]27148[/ATTACH]

Den där vita randen ovanför vattenytan fanns inte där igår när vi tog kortet...vart kommer den ifrån???
[ATTACH]27149[/ATTACH]

De stora fattar snabbt när maten kommer :)
[ATTACH]27150[/ATTACH]

När vi håller på i köket ställer sig alltid de större snäckorna mot framrutan och väntar :) nu vet jag inte om de små fattar, men jag vill tro det :)
#84 - 1 februari 2010 11:49
Är du säker på att de ställer sig vid ytan för att de är HUNGRIGA? Låter lite osannolikt att alla skulle göra det. Snarare något med vattnet att göra, typ syrebrist eller dylikt
#85 - 1 februari 2010 11:51
Nej det tror jag inte!
Gjorde ett Vb strax innan så det kan hänga ihop med det ;)
pumpen bubblar jämt :)
#86 - 1 februari 2010 11:52
Då hänger det nog ihop med vattenbytet, har själv gjort den observationen :)
#87 - 1 februari 2010 11:54
Johanski skrev:
Då hänger det nog ihop med vattenbytet, har själv gjort den observationen :)

om vattennivån avdunstar mer än vanligt (om man varit borta en helg) gör de likadant.

Men de går fram mot rutan (de största) på kvällarna och väntar på ngt gott :) speciellt om man står länge i köket

Jag säger ialf att de väntade igår på ngt gott ;)
#88 - 1 februari 2010 15:22
Vad matar du med?:)
#89 - 1 februari 2010 15:43
Allt :)
De får frysfoder, grönsaker, algtabletter, deras favorit är broccoli och rökål :)

I det karet går mina ciklidyngel oxå :) De får artemior och då städar snäckorna upp det som inte ynglerna äter :)
#90 - 2 februari 2010 19:23
Kul tråd! Kul med äppelodling :) Det är inte så att en viss fröken Nubi skulle vara interesserad av export till Schweiz? :) Har en förkärlek för djur som äter små snäckor och alger men inte yngel...
#91 - 3 februari 2010 15:32
skojfisk skrev:
Kul tråd! Kul med äppelodling :) Det är inte så att en viss fröken Nubi skulle vara interesserad av export till Schweiz? :) Har en förkärlek för djur som äter små snäckor och alger men inte yngel...

Hej! :) Kul att du gillar tråden :)
Vad menar du med export till Schewiz + Förkärlek som ÄTER små snäckor??

Jag vill inte att mina snäckor ska gå till mat :( de är ju mina bäbisar....
#92 - 3 februari 2010 20:55
Ägg....IGEN :D

Jag flyttade över mina snäcklingar och snäckor (5 vuxna) till mitt 40l där jag de fick bo med mina ciklid yngel.

Jag skulle släcka lamporna i köket när jag såg detta! :)

[ATTACH]27230[/ATTACH]

[ATTACH]27231[/ATTACH]

[ATTACH]27232[/ATTACH]

[ATTACH]27233[/ATTACH]

[ATTACH]27234[/ATTACH]

Dessa har jag tänkt får kläcka av sig själva. Jag ska inte flytta på de, får se om det går utan hjälp.

Detta är 3.e gången jag ser när de lägger ägg :) Riktigt skoj!

Det börjar bli en hel del Snäcklingar, [SIZE=1]de lär behöva komma till snälla hussar och mattar ;) [/SIZE]
#93 - 3 februari 2010 21:23
Fina bilder,det är kul att se dom lägga ägg. Jag har nåra bilder då man kan följa ägget ut ur kroppen tills det läggs. man ser den lilla plutten glida fram genom "röret" ska se om jag hittar dom fotona å fixar lägga upp dom. Lycka till med dina "bäbisar":)
#94 - 3 februari 2010 21:36
doppingen skrev:
Fina bilder,det är kul att se dom lägga ägg. Jag har nåra bilder då man kan följa ägget ut ur kroppen tills det läggs. man ser den lilla plutten glida fram genom "röret" ska se om jag hittar dom fotona å fixar lägga upp dom. Lycka till med dina "bäbisar":)

Jag orkade inte vänta så länge, vet att det kan ta lååångt tid för de att bli klara, och de lägger alltid ägg sent på kvällen, ialf mina.
:D
Lägg gärna upp bilder! :D
#95 - 5 februari 2010 09:47
Nubi skrev:
Hej! :) Kul att du gillar tråden :)

Vad menar du med export till Schewiz + Förkärlek som ÄTER små snäckor??

Jag vill inte att mina snäckor ska gå till mat :( de är ju mina bäbisar....

Nej, jag menar inte att de ska bli mat, snarare att de faar stopp paa mitt "smaadummabruna snäck" problem daa jag har hört att de äter mindre snäckor...

För övrigt bor jag i Schweiz, därav fraagan om exportering... :):);)
#96 - 5 februari 2010 13:36
Bara Anentome Helena som äter småsnäckor , om jag inte är ute å seglar....
Försök med praktbotia annars, dom äter tydligen snäckor med , om jag inte är ......
:)
#97 - 6 februari 2010 23:24
förresten Nubi intresserad av att utväxla några Guld Äpplen mot några bruna senare när mina småttingar vuxit till sig?
#98 - 7 februari 2010 19:47
Racerman skrev:
Bara Anentome Helena som äter småsnäckor , om jag inte är ute å seglar....

Försök med praktbotia annars, dom äter tydligen snäckor med , om jag inte är ......

:)

Praktbotior är väl lite väl stora för ett 72l. sällskapskar? :)
#99 - 8 februari 2010 08:19
skojfisk skrev:
Praktbotior är väl lite väl stora för ett 72l. sällskapskar? :)

Så sant så....då är det Helena som gäller för dig.
#100 - 10 februari 2010 11:30
Jag är så trött på att folk rekomenderar botior som snäckmördare. Det är inte 100% säkert att botior ger sig på snäckor. Dessutom blir de gigantiska (de vanligaste botior man hittar i djurbutiker)

Om man har problem med skärpsnäckor så är det för att man matar mkt.
Ska man eliminera skärpsnäckor ska man köpa A. Helenor! De är små och effektiva små j*vlar :D och fina att titta på :)

Personligen gillar jag skärpsnäckor :) De håller akvariet rent och tillsammans med räkor har man alltid städare i ett akvarium :)
Förstår inte varför folk tycker skärpsnäckor är jobbiga :)
#101 - 10 februari 2010 11:31
skojfisk skrev:
Nej, jag menar inte att de ska bli mat, snarare att de faar stopp paa mitt "smaadummabruna snäck" problem daa jag har hört att de äter mindre snäckor...

För övrigt bor jag i Schweiz, därav fraagan om exportering... :):);)

Jahaaaa. :) Har ni inga lila/bruna snäckor i Schweiz? :) *nyfiken*
Var i Tyskland i helgen och de hade super coola färger på posthornsnäckor :D vita skal med rosa fot :D Grymt coola :D

A. Helenor är nog de effektivaste snäckorna om du vill bli av med skärpsnäckor :)
#102 - 10 februari 2010 12:42
Nubi skrev:
Jag är så trött på att folk rekomenderar botior som snäckmördare. Det är inte 100% säkert att botior ger sig på snäckor. Dessutom blir de gigantiska (de vanligaste botior man hittar i djurbutiker)

Ska man eliminera skärpsnäckor ska man köpa A. Helenor! De är små och effektiva små j*vlar :D och fina att titta på :)

Personligen gillar jag skärpsnäckor :) De håller akvariet rent och tillsammans med räkor har man alltid städare i ett akvarium :)

En del har väl ingenting som reglerar själva mängden... Dom är ju duktiga på att göra kompisar.
Men har man någonting som äter snäckor så löser det sig automatiskt/naturligt?
#103 - 10 februari 2010 12:48
Nubi skrev:

Håller med dig Nubi. Mitt ex's föräldrar klaga bla på att deras botior inte gick på skräpsnäckorna :p men anledningen, enligt mig, att folk stör sig så mycket på dom är att folk övermatar eller det blir för mycket mat över till snäckorna. Själv tycker jag som dig, att små skräpsnäckor är trevliga :) har dock inte sett någon på flera månader ^^
#104 - 10 februari 2010 16:09
Andrém skrev:
Håller med dig Nubi. Mitt ex's föräldrar klaga bla på att deras botior inte gick på skräpsnäckorna :p men anledningen, enligt mig, att folk stör sig så mycket på dom är att folk övermatar eller det blir för mycket mat över till snäckorna. Själv tycker jag som dig, att små skräpsnäckor är trevliga :) har dock inte sett någon på flera månader ^^

Kanske för att du matar rätt :)
#105 - 10 februari 2010 16:11
Nubi skrev:
Kanske för att du matar rätt :)

Gör jag? *slänger i en näve mat*
#106 - 10 februari 2010 16:12
Lite bilder på Äppelsnäckorna (röd juvelciklids yngel ville vara med på bild)

[ATTACH]27460[/ATTACH]

[ATTACH]27461[/ATTACH]

[ATTACH]27462[/ATTACH]
#107 - 11 februari 2010 18:46
Nubi skrev:
Jahaaaa. :) Har ni inga lila/bruna snäckor i Schweiz? :) *nyfiken*

Var i Tyskland i helgen och de hade super coola färger på posthornsnäckor :D vita skal med rosa fot :D Grymt coola :D

A. Helenor är nog de effektivaste snäckorna om du vill bli av med skärpsnäckor :)

Nej, bara guld finns det.
Posthornssnäckorna låter interessanta... Får köra över gränsen då. Är ju bara 1 timme eller så... Helenasnäckor, är de vanliga?
Anledningen till att jag HATAR skräpsnäckor är att de kalasar upp mina växter *sniff sniff* och är fula som attan. Hade jag haft ett större kar skulle jag haft praktbotior bara för att de är så fina...
#108 - 11 februari 2010 18:54
Aha :) Men det är inte bara en timme från gränsen till mig :P
Från Göteborg hem till oss äre ca 42 mil, du är mer än välkommen hem till oss på en fika ;)

A helenor såg jag på Mässan i Tyskland, de kostade 10kr st. Kika runt i affärerna, du kanske hittar de.
Här är de rätt så vanliga, kanske inte i alla butiker, man hittar de annars på nätet.
#109 - 11 februari 2010 19:33
Ok...Får ge mig runt stan och leta då, precis som förra lördagen när jag sökte ett filter. Specialakvarie affären hade ingen, precis som de andra 7 affärerna jag letade i. Hopplöst.
Leta leta leta leta.
Nu tror jag att jag lämnar tillbaka tråden så Nubi får fortsätta med bebbarna...
Tyvärr liiite långt till fikat :)
#110 - 12 februari 2010 11:25
Imorse räknade jag till 5 kokonger, 5st har mina äppelsnäckor lagt på täckglaset :D
De håller på som kaniner, ändå vid vb så tillsätter jag varmare vatten för att inte trigga igång de...
någon som har tips på hur man inte triggar igång de ;)
#111 - 12 februari 2010 11:29
Nubi skrev:
Imorse räknade jag till 5 kokonger, 5st har mina äppelsnäckor lagt på täckglaset :D

De håller på som kaniner, ändå vid vb så tillsätter jag varmare vatten för att inte trigga igång de...

någon som har tips på hur man inte triggar igång de ;)

Herre Jisses, de är verkligen som kaniner..
Tur att du snart blir av med några snart då ;):d
#112 - 12 februari 2010 20:29
hihi, ja skönt att folk gillar de lika mkt som jag gör ;)

De börjar bli riktigt stoooora :D
#113 - 12 februari 2010 20:48
Oj vad snäckor du får!
Nu har jag övertalat min sambo att skräpsnäckorna ska få vara kvar till viss del =)

Ser väldigt fint ut med den där växt/mossbollen på bilden =)!

(kan man kanske få köpa en snäcka när vädrets makter tillåter*viskar så inte sambon hör* ;))
#114 - 12 februari 2010 20:55
Pliina skrev:
Oj vad snäckor du får!

Nu har jag övertalat min sambo att skräpsnäckorna ska få vara kvar till viss del =)

Ser väldigt fint ut med den där växt/mossbollen på bilden =)!

(kan man kanske få köpa en snäcka när vädrets makter tillåter*viskar så inte sambon hör* ;))

HahaahahahahaHAAHAH!!! :) Psst, växt/mossbollen är en broccoli *HAAHAHAH!!*
mmm, du kan bara säga att det är en ovanlig snygg skärpsnäcka ;)
#115 - 12 februari 2010 20:58
Nubi skrev:

;)

Det tog ett tag för mig oxå innan jag såg att det var en broccoli..
#116 - 12 februari 2010 20:59
Ahahaha!!
#117 - 12 februari 2010 21:17
brocoli är en mirakelgrönsak!! mina snäckor har vart redigt trötta ett tag och jag var säker på att det berodde på att jag matat med endast gurka en lång period nu.
dom satt bara och sov hela tiden.
nu fixade jag lite brocoli och nu dom har börjat rusa runt, hoppa ner från rötter, surfa på ytan och allt det som äppelsnäckor gör. och dom har bara fått en bit...
Gurka smakar nog bra men det är ju bara 97% vatten vilket dom har i överflöd runt sej.
Brocoli innhåller ju massa mineraler och kalk och har inte alls samma mängd vatten i sej;) Brocoli is tha shit!!
#118 - 12 februari 2010 21:18
karrokaja skrev:
brocoli är en mirakelgrönsak!! mina snäckor har vart redigt trötta ett tag och jag var säker på att det berodde på att jag matat med endast gurka en lång period nu.

dom satt bara och sov hela tiden.

nu fixade jag lite brocoli och nu dom har börjat rusa runt, hoppa ner från rötter, surfa på ytan och allt det som äppelsnäckor gör. och dom har bara fått en bit...

Gurka smakar nog bra men det är ju bara 97% vatten vilket dom har i överflöd runt sej.

Brocoli innhåller ju massa mineraler och kalk och har inte alls samma mängd vatten i sej;) Brocoli is tha shit!!

Duktigt Karro :P Dvala dina snäckor sådär :p:p
Testa med ärtor, det sätter fart på de med ;)
#119 - 12 februari 2010 21:23
A men det får dom;) i räkmixbitarna som fiskarna missr!
Dom gillar räkägg från frysta räkor! räggäggen är lixom ihopklistrade till en klump vilket gör det lätt fr snäckan att hålla i:) dom kommer till och med fram ur skalet om man tar upp dom, lägger dom i handen med lite räkägg in front.

Fn mitt tangentbord börjar ge efter! skriver som en dyslektiker:P
#120 - 12 februari 2010 21:26
Mina älskar när jag matar ynglerna med bosmidier, artemia o andra frysfoder,
såg en igår som höll fast en frysfoders bit :) egoistisk.
#121 - 12 februari 2010 21:31
Nubi skrev:

mmm, du kan bara säga att det är en ovanlig snygg skärpsnäcka ;)

Hahaha! Jag undrade vad det var för snygg växt *asg* Kanske ska pynta mitt kar med lite broccoli ikväll ;)

Undrar om han går på den, man han skulle nog inte våga ta i den ändå så då får den stanna varesig han vill eller inte *devil* :d
#122 - 14 februari 2010 09:12
Pliina skrev:
Hahaha! Jag undrade vad det var för snygg växt *asg* Kanske ska pynta mitt kar med lite broccoli ikväll ;)

Undrar om han går på den, man han skulle nog inte våga ta i den ändå så då får den stanna varesig han vill eller inte *devil* :d

Berätta att de skulle åka i mixern om du inte hade räddat de ;)
Ge honom the puppy eyes ;)
#123 - 14 februari 2010 09:24
ojoj mina posthorn jag fick av karro har fått 3 kullar ett enda stort inavel:d nu kan jag inte räkna dom längre men har alldrig hittat en sånddärina kokong
#124 - 14 februari 2010 09:26
ojoj mina posthorn jag fick av karro har fått 3 kullar ett enda stort inavel:d nu kan jag inte räkna dom längre men har alldrig hittat en sånddärina kokong

Grattis!! :)
#125 - 14 februari 2010 09:33
ska till affären snart och köppa äppelsnäckor eller så kollar jag med nån. Nån som vill sälja äppelsnäckor??
#126 - 15 februari 2010 22:39
Hur stora är snäcklingarna nu?
#127 - 16 februari 2010 09:30
Pliina skrev:
Hur stora är snäcklingarna nu?

Vissa är mindre än en ärta och andra är större :)
Jag ska ta lite bilder ikväll om jag orkar (är sjuk )
#128 - 16 februari 2010 10:25
Inte kul att vara sjuk...
Ser fram emot bilder :D
#129 - 16 februari 2010 10:27
Krya på dig

Jag ser oxå fram emot bilder.:d
#130 - 17 februari 2010 15:24
Så här ser det ut när jag försöker kläcka äggen från Äppelsnäckorna.
5 st på en veckas tid har mina äppelsnäckor lagt. Nu har jag försökt göra vb med samma temp som karet så de inte blir triggad :) av vb.

[ATTACH]27819[/ATTACH]

[ATTACH]27820[/ATTACH]

[ATTACH]27821[/ATTACH]

[ATTACH]27822[/ATTACH]
#131 - 17 februari 2010 21:42
Ojojoj, du kommer bada i snäckor snart Nubi! :D

De måste verkligen trivas hos dig ! :)
#132 - 18 februari 2010 07:58
Hur många snäckor har du nu, kan du inte räkna dem så vi får veta?;);)
#133 - 18 februari 2010 08:54
Nubi skrev:
Så här ser det ut när jag försöker kläcka äggen från Äppelsnäckorna.

5 st på en veckas tid har mina äppelsnäckor lagt. Nu har jag försökt göra vb med samma temp som karet så de inte blir triggad :) av vb.

Så sött med så många. Du vet att jag gärna köper utav dig sen ;)
#134 - 18 februari 2010 08:58
LLL skrev:

Nema problemas :D *leR*
#135 - 18 februari 2010 09:00
Pliina skrev:
Ojojoj, du kommer bada i snäckor snart Nubi! :D

De måste verkligen trivas hos dig ! :)

Jag verkar vara en duktig värd ;) De trivs som bara den. Och jag tror att det funkar med att göra vb med samma temp som i karet. De har inte lagt ägg på ca 5 dagar *glad* eller så är de bara "uttömda" *skratt*

PiaJo skrev:
Hur många snäckor har du nu, kan du inte räkna dem så vi får veta?;);)

Om man inte räknar posthornsnäckorna (5st) och inte de vuxna (5st) så fick jag det till 70!
Hade glömt sätta på pumpen i går kväll vid matning och alla stod vid vattenytan, enkelt att räkna :)

LLL skrev:

En zoopetrally borde väl gå stapel snart :D
#136 - 18 februari 2010 10:06
Igår såg jag att några små snäcklingar försökte ta sig ut ur deras kokong.
Först höll jag på och pillade bort skalet på kokongen, men det tar sån tid!
Med blomspruta och ett lock fick jag bort snäcklingarna från kokongen.
Var mkt enklare än vad jag trodde. Blomspruta funkar 100ggr bättre :)

det vart ett par st snäcklingar ;)

[ATTACH]27847[/ATTACH]

[ATTACH]27848[/ATTACH]

[ATTACH]27849[/ATTACH]
#137 - 18 februari 2010 10:59
ohh! häftigt, skithäftigt med dessa äpplen och alla snäcklingar..:)
#138 - 18 februari 2010 11:54
Racerman skrev:
ohh! häftigt, skithäftigt med dessa äpplen och alla snäcklingar..:)

Tack!! :) såg att du oxå hade odling på snäckorna. Vad har du för färger? :)
#139 - 18 februari 2010 13:18
Tjena Nubi, ja en så länge bara gula, men blåa är beställda. Skulle få dom idag men det ser mörkt ut, verkar som zoo affärerna har lättare att få tag i gula. Dessa ser man överallt. Ja mina gulingar verkar trivas i sitt nya kar. Dom gör inte annat än "gängar" :)
Än så länge har jag plats för fler men även ett 110 kar kan bli fullt.
Med vad matar du snäcklingarna med, prövat med broccoli men svårt å se om dom äter.
#140 - 18 februari 2010 14:34
Jag matar mina med ALLT :)
Broccoli slänger jag ner till de och låter vara i 2 dagar. Efter 2 dagar har jag inget förutom skaftet kvar och får pilla bort små snäcklingar från broccolin.
Ger de sallad
paprika
räkmix
frysfoder (fiskarna får och snäckorna dammsuger upp resten)
Vitlök (ingen hit)
Paprika
Zuccini
Ägg :)
räkmix med massor av räkor älskar de :)
De är lite av en asätare oxå, sett de legat och mumsat på en död fisk.
#141 - 18 februari 2010 19:25
Första kokongen jag plockade bort kläcktes inte så när jag hittade två till så satte jag dem på en frigolitbit i mitt karantänakvarium istället och det funkade bättre. Idag har en kokong kläckts och nu är det en hel massa småsnäckor i karet. Får hoppas de klarar av 30 grader för jag har en skalar där just nu som håller på att repa sig från en svampinfektion.
#142 - 18 februari 2010 19:45
ohh tackar ska försöka med lite av varje med andra ord...:)
#143 - 18 februari 2010 20:15
Köpte räkmix från ett ställe, de ade STORA bitar, trista var att det inte sjönk :( så äppelsnäckorna "uppfattade" inte riktigt vart bitarna var någonstans.
#144 - 21 februari 2010 19:21
Nu är skalaren borta och jag sänkte temperaturen lite grann. Har en vägg där ljuset går ner som är full med grönalger och där sitter nästan hela skocken och mumsar. :D Det är runt 100 stycken i alla fall. Ska slänga ner lite broccoli också så får man hoppas det blir fina skal på dem.

Andra kokongen har mörknat lite och kläcks väl vilken dag som helst också.
#145 - 21 februari 2010 19:22
myslas skrev:
Nu är skalaren borta och jag sänkte temperaturen lite grann. Har en vägg där ljuset går ner som är full med grönalger och där sitter nästan hela skocken och mumsar. :D Det är runt 100 stycken i alla fall. Ska slänga ner lite broccoli också så får man hoppas det blir fina skal på dem.

Andra kokongen har mörknat lite och kläcks väl vilken dag som helst också.

vad kul! har oxå en kokong som lär kläcka när som helst! :)
Hittade en ny kokong! i 180l på luckan (möbelakvarium jewel)
#146 - 21 februari 2010 19:24
några av pluttisarna jag fick av dej tog livet av sej tillsammans med en DYR posthorn från tyskland:(

Men dom som lever växer så det sprutar;)
#147 - 21 februari 2010 19:26
karrokaja skrev:
några av pluttisarna jag fick av dej tog livet av sej tillsammans med en DYR posthorn från tyskland:(

Men dom som lever växer så det sprutar;)

Huh!? Why?! hur?!
Vad gör du med snäckorna för att de ska vilja begå självmord ;)
#148 - 21 februari 2010 19:28
Nubi skrev:
Huh!? Why?! hur?!

Vad gör du med snäckorna för att de ska vilja begå självmord ;)

sjunger för dom:p

Nej dom tog sej in i filtret och fastnade i impellern... tror inte dom mosades av den utan snarare att dom fastnade och drunknade:(
#149 - 21 februari 2010 19:29
karrokaja skrev:
sjunger för dom:p

Nej dom tog sej in i filtret och fastnade i impellern... tror inte dom mosades av den utan snarare att dom fastnade och drunknade:(

Stackars snäckorna (alla ink dyra snäckan ;) )
Du har väl ett räksäkert filter som du köpt i tyskland??
#150 - 21 februari 2010 19:35
Hur ser ett räksäkert filter ut Nubi?
#151 - 21 februari 2010 19:41
Pliina skrev:

Det är en luftppump som sitter på ett filter, som gör att luften åker ner i karet, bildar bubblor och så åker allt skit in i filtret.
ehm... någon som kan förklara bättre?? Karro har inte du en sån filter du köpte i Tyskland? :D

Eller så gör man en själv. Hittade på nätet
http://www.akvaristen.anettejt.se/Ham/3.jpg
#152 - 21 februari 2010 19:41
Nubi skrev:
Stackars snäckorna (alla ink dyra snäckan ;) )

Du har väl ett räksäkert filter som du köpt i tyskland??

Jo det har jag.... emn.. har bara en luftpump och den ska ju vara till räkkaret... men jag tätade till filtret med en sönderklippt stayup;) så själmordbenägna snäckor lär hålla vid liv;)
#153 - 21 februari 2010 19:46
Nubi skrev:
Det är en luftppump som sitter på ett filter, som gör att luften åker ner i karet, bildar bubblor och så åker allt skit in i filtret.

ehm... någon som kan förklara bättre?? Karro har inte du en sån filter du köpte i Tyskland? :D

Pliina skrev:

ehhrrmmm skitsvårt att förklara.... men det är skitsimpellt och effektivt;) det kallas för billigfilter tror jag, sök i forumet;)
Det drivs endast av en luftpump som skapar ett sug. eftersom att filtermasan är ganska stor i förhållandet till suget så kan inga djur sugas fast i, på, under. faktum är att räkor gillar att sitta PÅ filtret och äta små mikroskopiska godbitar;)
#154 - 21 februari 2010 19:52
karrokaja skrev:
ehhrrmmm skitsvårt att förklara.... men det är skitsimpellt och effektivt;) det kallas för billigfilter tror jag, sök i forumet;)

Det drivs endast av en luftpump som skapar ett sug. eftersom att filtermasan är ganska stor i förhållandet till suget så kan inga djur sugas fast i, på, under. faktum är att räkor gillar att sitta PÅ filtret och äta små mikroskopiska godbitar;)

Har du din igång?
#155 - 21 februari 2010 22:17
Ok, tack Karrokaja och Nubi =)

Mina räkor sitter under filtret men de sugs inte in!
#156 - 21 februari 2010 22:34
Nubi skrev:
Har du din igång?

nej filtret är inte itgång... ska som sagt starta upp det med mitt lilla räkkar jag köpte i tyskland.. måste bara hitta sånt där grus som anders köpte du vet... men jag har inte letat:P jonas skulle länka en massa men han är väl på toa:P

Pliina skrev:
Ok, tack Karrokaja och Nubi =)

Mina räkor sitter under filtret men de sugs inte in!

Nej dom behöver inte sugas in heller;)
Det lämpar sej skitbra till yngelkar då dessa löper ganska stor risk att sugas in i ett vanligt filter.
#157 - 22 februari 2010 09:44
Billigfilter tagen med mobil. Funkar skitbra här hos räkorna :p.. I vanliga fall täcks den med en sten och javamossa, flyttade runt lite för att kunna ta bild..
#158 - 22 februari 2010 09:46
Ja titta där!

Olika filter har ju såklart olika utseende men dom fungerar på samma sätt;)
#159 - 22 februari 2010 10:02
karrokaja skrev:
Ja titta där!

Olika filter har ju såklart olika utseende men dom fungerar på samma sätt;)

Haha försök inte påstå att mitt hemmabygge är fult :d:p;)
#160 - 22 februari 2010 10:12
hahahaha!!
#161 - 22 februari 2010 10:13
Äh, du har bara spillt för mycket cola igen ;)
#162 - 22 februari 2010 14:03
haaah =) super smaart och billigt filter för mindre kar :)
Undrar hur stort det skulle behöva vara för att ha till ett 980l räkkar ;)
#163 - 23 februari 2010 17:07
I förrgår fick mina fiskar och snäckor broccoli för första gången (köpte snäckorna i söndags. En hyfsat rejäl bit

Det gjorde verkligen succé hos dem alla! Idag har de ätit upp precis allt, t o m stammen.

Hur ofta kan jag ge dem broccoli? Fiskarna har inte fått annan mat när de haft broccolin.
#164 - 23 februari 2010 17:18
LLL skrev:
Billigfilter tagen med mobil. Funkar skitbra här hos räkorna :p.. I vanliga fall täcks den med en sten och javamossa, flyttade runt lite för att kunna ta bild..

Tack så jättemycket för bild :) Funderar på att skaffa ett litet kar och ha räkor i, då vet jag vad jag ska leta efter för filter isf!
#165 - 23 februari 2010 21:16
Mysgrisen skrev:
I förrgår fick mina fiskar och snäckor broccoli för första gången (köpte snäckorna i söndags. En hyfsat rejäl bit

Det gjorde verkligen succé hos dem alla! Idag har de ätit upp precis allt, t o m stammen.

Hur ofta kan jag ge dem broccoli? Fiskarna har inte fått annan mat när de haft broccolin.

Jag brukar ge mina 2ggr i veckan, varierar en hel del med andra grönsaker :)
#166 - 23 februari 2010 21:23
Härligt projekt, även fast jag inte är ett så jättestort fan av snäckor [:o]
#167 - 24 februari 2010 09:09
Min andra kokong kläcktes igår så nu är det fullt med småsnäckor i 50-litersbaljan. :)

Jag stoppade ner en algtablett igår innan jag släckte och när jag tände i morse så var alla snäckorna borta från algväggen. De var allihopa i en stor klump där jag lagt algtabletten, såg rätt kul ut. :D

Broccoli var det inte många som nappade på. Behöver jag göra något med den innan jag slänger i den?
#168 - 24 februari 2010 12:29
myslas skrev:
Min andra kokong kläcktes igår så nu är det fullt med småsnäckor i 50-litersbaljan. :)

Jag stoppade ner en algtablett igår innan jag släckte och när jag tände i morse så var alla snäckorna borta från algväggen. De var allihopa i en stor klump där jag lagt algtabletten, såg rätt kul ut. :D

Broccoli var det inte många som nappade på. Behöver jag göra något med den innan jag slänger i den?

Ger du broccoli åt de små eller stora snäckorna??
de små snäckorna får algtabletter, flingfoder och ärtor. När de blir lite större så ger jag de broccooli. Alla grönsaker är ekologiska.

Till mina stora brukar jag låta broccolin ligga ett dygn. första natten har de inte hunnit äta upp hela, dagen därpå vid eftermiddagen är allt borta :)

Låt broccoli ligga över ett dygn i karet. Märkt att vissa grönsaker föredrar de när det är lite mer dinkiga.
#169 - 24 februari 2010 12:34
Nubi skrev:
Ger du broccoli åt de små eller stora snäckorna??

de små snäckorna får algtabletter, flingfoder och ärtor. När de blir lite större så ger jag de broccooli. Alla grönsaker är ekologiska.

Till mina stora brukar jag låta broccolin ligga ett dygn. första natten har de inte hunnit äta upp hela, dagen därpå vid eftermiddagen är allt borta :)

Låt broccoli ligga över ett dygn i karet. Märkt att vissa grönsaker föredrar de när det är lite mer dinkiga.

Jag har testat både till stora, små och mittemellan men antingen missar de broccolin totalt eller så är de inte så glada för det. Lät det ligga i två dygn och det var i stort sett orört.

Zucchini däremot samlar de sig på fort som tusan.
Bilagor:
#170 - 24 februari 2010 12:43
myslas skrev:
Jag har testat både till stora, små och mittemellan men antingen missar de broccolin totalt eller så är de inte så glada för det. Lät det ligga i två dygn och det var i stort sett orört.

Zucchini däremot samlar de sig på fort som tusan.

skippa broccoli och ge det till malarna istället (om du har malar :) )
Ger du småttingarna kalk ? :)
#171 - 24 februari 2010 12:58
Nubi skrev:
skippa broccoli och ge det till malarna istället (om du har malar :) )

Ger du småttingarna kalk ? :)

Jag ska fixa det nästa vecka. Har lite fullt upp med jobbet (och OS) just nu.
#172 - 24 februari 2010 12:59
myslas skrev:
Jag ska fixa det nästa vecka. Har lite fullt upp med jobbet (och OS) just nu.

ahahha OS... Vad är det? ;)
#173 - 26 februari 2010 18:17
[ATTACH]28079[/ATTACH]
Zucchini är mumsigt.
#174 - 1 mars 2010 12:41
myslas skrev:
[ATTACH]28079[/ATTACH]

Zucchini är mumsigt.

Vilken SÖT bild :)
Mina tyckte blomkål var mumma :D
#175 - 1 mars 2010 13:44
Hej!
Vet inget om äppelsnäckor annat än att de förökar sej som råttor ^^

jag har 4 stora snäckor som har hjälpts åt att lägga 5 kokonger varav 2 har börjat kläckas!
om vi säger såhär vartannnat gruskorn är inte ett gruskorn :)

lycka till o pilla loss den där, låter som du behöver det. ;)
#176 - 1 mars 2010 17:27
Bytte vatten i stora karet idag och tog lite (dåliga) kort på några av de små som växt till sig lite grann där.

[ATTACH]28203[/ATTACH]

[ATTACH]28204[/ATTACH]
#177 - 1 mars 2010 17:33
Nubi skrev:
Heheeh. så smal är den inte :P

Om man råkar ta sönder ägget på ena sidan, klarar sig de andra snäcklingarna som befinner sig långt ifrån det skadade sidan??

Ja det tror jag inte e något problem :D
#178 - 2 mars 2010 17:09
Fyra st kokonger hittade jag i 180l De får bo kvar där :D
3 av 5 kokonger i matlådan har kläckts :D
Jösses vad de förökar sig, kan man typ ge de p piller i vattnet så de kan pöka men inte få snäcklingar? ;)
#179 - 4 mars 2010 08:17
Har slängt i en kalksten i burken nu och testade att slänga ner spenat till dem igår. Det var tydligen väldigt uppskattat för allting är borta nu på morgonen. :)
#180 - 4 mars 2010 08:44
spenat är uppskattat :) Brukar mixa spenat i räkmixern till de :)
Det de inte gillar är morötter, ialf inte mina.
#181 - 4 mars 2010 09:14
Passar på att fråga dig som verkar veta allt om snäckor, hoppas det är ok; Går det att ha 2-3 stora Äppelsnäckor i samma kar som man har 2 stycken snäckätande Helenor eller är det bättre att ha dem i ett eget kar?
#182 - 4 mars 2010 09:20
Dexter skrev:
Passar på att fråga dig som verkar veta allt om snäckor, hoppas det är ok; Går det att ha 2-3 stora Äppelsnäckor i samma kar som man har 2 stycken snäckätande Helenor eller är det bättre att ha dem i ett eget kar?

Hehe, jag kan inte ALLT om snäckor, men jag lär mig dag för dag :)
Mkt roliga små individer :)

Tillbaka till din fråga. Om du frågar mig så säger jag på en gång att det är bättre att ha Äppelsnäckorna i ett eget kar, av egen erfarenhet. Folk som blir upprörda för ingenting bör ej läsa vidare!

Jag har testat. Hade en mellanstor äppelsnäcka som var sjuk, saknade halva skalet på undersidan och sin "dörr"´, åt aldrig lika bra som syskonen.

Jag slängde ner den i karet med bara A Helenor,räkor och småfiskar. I det karet har jag ca 40st A helenor. Dag ett gick bra, dag två oxå, dag tre var det ca 20 A.Helenor på äppelsnäckan.

Jag trodde inte att Helenorna skulle ge sig på en STÖRRE snäcka. Vad fel man kan ha. så nej, jag tror inte det funkar.
A.Helenor är köttätande sniglar.
#183 - 4 mars 2010 09:24
Nubi skrev:
Om du frågar mig så säger ja på en gång att det är bättre att ha Äppelsnäckorna i ett eget kar.

Jag har testat. Hade en mellanstor äppelsnäcka som var sjuk, hade dåligt skal och var väldigt slö.

Jag slängde ner den i karet med bara A Helenor,räkor och småfiskar. I det karet har jag ca 40st A helenor. Dag ett gick bra, dag två oxå, dag tre var det ca 20 A.Helenor på äppelsnäckan.

Jag trodde inte att Helenorna skulle ge sig på en STÖRRE snäcka. Vad fel man kan ha. så nej, jag tror inte det funkar.

A.Helenor är köttätande sniglar.

Ok, jag tänkte att storleken kanske gjorde att Äppelsnäckorna skulle klara sig, men om det blir inköp av Äppelsnäckor får de vara i 220-literskaret istället för säkerhets skull. Tack för svaret! :)
#184 - 4 mars 2010 09:31
Se till att ha ett snäcksäkert kar :) Dvs med täckglas :) för de ger sig ut på upptäcksfärder när de vill lägga sina ägg.
De vill oxå ha en "luftficka":)
#185 - 4 mars 2010 09:56
Nubi skrev:
Se till att ha ett snäcksäkert kar :) Dvs med täckglas :) för de ger sig ut på upptäcksfärder när de vill lägga sina ägg.

De vill oxå ha en "luftficka":)

Tack snälla för tipsen! :)
#186 - 4 mars 2010 10:49
Dexter skrev:
Tack snälla för tipsen! :)

Nema problemas :D
#187 - 14 mars 2010 19:44
Är det fler som tillsätter vid vb 1tsk bikarbonat till sina snäckor?
#188 - 15 mars 2010 08:36
hoppas det är ok att jag oxå ställer nån fråga [:I]
hur är det med helena snäckor, jag har nämligen bara 1st. kan det hända att den lägger ägg och förökar sig?

om man nu bara har 1st helena, kan man då ha nån/nåra äppelsnäckor utan fara för deras liv?
#189 - 15 mars 2010 09:30
Yollis skrev:
hoppas det är ok att jag oxå ställer nån fråga [:I]

hur är det med helena snäckor, jag har nämligen bara 1st. kan det hända att den lägger ägg och förökar sig?

om man nu bara har 1st helena, kan man då ha nån/nåra äppelsnäckor utan fara för deras liv?

Vet ej, aldrig bara haft en helena. jag fick 4 helenor. och nu är de 30 st och jag har sett de i kar jag aldrig trott jag hade de i *hehe*
Jag tror inte de är hermafrodite, de behöver ngn för att befrukta äggen, men jag kan ha fel.

Jag skulle inte våga ha Helenor med Äppelsnäckor
#190 - 15 mars 2010 10:18
tack! :)
#191 - 15 mars 2010 11:48
Nubi skrev:
Är det fler som tillsätter vid vb 1tsk bikarbonat till sina snäckor?

Jag tillsätter bikarbonat å höjer därmed ph till 9-9,5 vilket är bra för snäckorna:)
#192 - 15 mars 2010 12:13
doppingen skrev:
Jag tillsätter bikarbonat å höjer därmed ph till 9-9,5 vilket är bra för snäckorna:)

Jo för bara kalksten funkar tyvärr inte i mitt kar har jag märkt. behöver då mera kalksten och den som legat i karet i 6mån den har en genomskinlig hinna, inga fiskar/malar går på den stenen och putsar.
Får nog bli bikarbonat i framtiden.
#193 - 15 mars 2010 15:35
Äppelgenetik

Jag såg för några sidor sedan i denna tråd att det fanns en fråga om hur de olika färgerna blandar sig.

Jag vet inte om ni har lagt märke till det, men det finns i princip bara två färger på kroppen och tre färger på skalen. Kroppen kan antingen vara gulaktigt vit eller blåaktigt svart. Skalen kan antingen vara; vita, gula eller randiga i någon form av vinrött.

Mörk kropp + vitt skal = Blå snäcka
Ljus kropp + vitt skal = Ivory snäcka
Mörk kropp + gult skal = Jade snäcka
Ljus kropp + gult skal = Gul snäcka
Mörk kropp + vinrött skal = Lila snäcka
Ljus kropp + vinrött skal = Rosa snäcka

Jag vet inte säkert vad som är dominant och recessivt av dessa anlag. Men jag hade en odling av äppelsnäckor bestående av ivory hanar och rosa samt blå honor. Jag fick ungar av samtliga färger, men de vanligaste var rosa (eventuellt var den honan aktivast). Jag TROR att vit kropp och vitt skal är recessivt = båda föräldrarna måste bära anlagen. Dvs om båda föräldrarna har vit kropp eller vitt skal så kommer alla ungarna att få det. Men två mörka snäckor med färgade skal skulle, beroende på vilka anlag de fått från sina föräldrar, kunna få ungar med både ljusa och mörka kroppar samt färgade och vita skal.

Hängde ni med? ;)
#194 - 15 mars 2010 16:13
Dexter skrev:

jag skulle defenitivt inte stoppa ner en helena till mina äpplen,då försvinner nog alla- här en bra sida om du inte redan sett den www.applesnail.net:)
#195 - 15 mars 2010 18:54
Mums!

[ATTACH]28630[/ATTACH]
#196 - 15 mars 2010 19:31
Ett par bilder på några lite större snäckor som levt i det stora akvariet.

[ATTACH]28632[/ATTACH]

[ATTACH]28633[/ATTACH]
#197 - 15 mars 2010 19:36
stiliga bilder, mina äpplen samt Elefantsnäckorna älskar åxo broccoli:D
Bilagor:
#198 - 16 mars 2010 17:07
Mona skrev:
Jag såg för några sidor sedan i denna tråd att det fanns en fråga om hur de olika färgerna blandar sig.

Jag vet inte om ni har lagt märke till det, men det finns i princip bara två färger på kroppen och tre färger på skalen. Kroppen kan antingen vara gulaktigt vit eller blåaktigt svart. Skalen kan antingen vara; vita, gula eller randiga i någon form av vinrött.

Mörk kropp + vitt skal = Blå snäcka

Ljus kropp + vitt skal = Ivory snäcka

Mörk kropp + gult skal = Jade snäcka

Ljus kropp + gult skal = Gul snäcka

Mörk kropp + vinrött skal = Lila snäcka

Ljus kropp + vinrött skal = Rosa snäcka

Jag vet inte säkert vad som är dominant och recessivt av dessa anlag. Men jag hade en odling av äppelsnäckor bestående av ivory hanar och rosa samt blå honor. Jag fick ungar av samtliga färger, men de vanligaste var rosa (eventuellt var den honan aktivast). Jag TROR att vit kropp och vitt skal är recessivt = båda föräldrarna måste bära anlagen. Dvs om båda föräldrarna har vit kropp eller vitt skal så kommer alla ungarna att få det. Men två mörka snäckor med färgade skal skulle, beroende på vilka anlag de fått från sina föräldrar, kunna få ungar med både ljusa och mörka kroppar samt färgade och vita skal.

Hängde ni med? ;)

Genetik all over again ;) Skolminnen.
Kul att ngn kunde förklara på svenska :) alltid trött på att nyttig info alltid står på engelska.
Har du bilder på dina snäckor :D
Bilagor:
#199 - 16 mars 2010 17:08
doppingen skrev:
stiliga bilder, mina äpplen samt Elefantsnäckorna älskar åxo broccoli:D

Upp med bilder!! på elefantsnäckan! :D
#200 - 17 mars 2010 10:56
Nubi skrev:
Genetik all over again ;) Skolminnen.

Kul att ngn kunde förklara på svenska :) alltid trött på att nyttig info alltid står på engelska.

Har du bilder på dina snäckor :D

Jag kan inte lägga upp bilder just nu då jag har en lucka i mitt guldmedlemsskap, men mina gamla bilder finns här.
#201 - 18 mars 2010 12:02
Doppingens Elefantsnäckor :)

[ATTACH]28677[/ATTACH]

[ATTACH]28678[/ATTACH]
#202 - 18 mars 2010 12:04
Mona - det var fina posthornssnäckor du hade bild på! :)
Den blåa snäckan var cool, den hade röda små prickar. har Aldrig tänkt/sett det tidigare.
#203 - 18 mars 2010 13:39
TACK Nubi! för du la in mina bilder, jag har en gul(på bilderna, inl 201) och en med grön fot:)tack för hjälpen
#204 - 23 mars 2010 14:47
Oh!!! Idag när jag gjorde vattenbyte och pratade med snäckorna (ja jag pratar med mina akvarium, ärvt av morsan)
Jag såg vita snäckor med rosa ränder :) De såg ut som polkagrisar men med jordgubbsmak *hihi*
ska försöka ta bild på de lite senare :D
#205 - 23 mars 2010 15:40
Det låter fint!! Skulle verkligen vilja se bilder.
#206 - 23 mars 2010 18:29
hittar den inte nu. Hittade en som åkte snålskjuts på sin sitt större och äldre syskon :)
#207 - 23 mars 2010 18:44
Det låter som en rosa (eller eg Light Striped Purple). Grattis, det är min favoritfärg på äpplena. :d
#208 - 23 mars 2010 18:46
Mona skrev:
Det låter som en rosa (eller eg Light Striped Purple). Grattis, det är min favoritfärg på äpplena. :d

Skönt att ha en färgexpert :D som kikar på tråden :)
Ja den är super super fin! och ränderna är jätte tydliga och starka *looove* den säljer jag ICKE :D

Ska få lila (m lila fot) :D :D
#209 - 23 mars 2010 19:10
Bilder!!! :d
#210 - 23 mars 2010 19:23
I know Iknow, de ligger i kameran. Sambon har städat så jävla braa att jag inte hittar sladden. Den man har från kameran till datorn.
#211 - 27 mars 2010 19:04
Nu kommer det bilder :D:D
#212 - 28 mars 2010 10:23
Igår vid 19.30 tiden försökte jag ladda upp snäckbilder, höll på med 10 andra saker oxå, och så när jag går tillbaka till Zoopet och ser hur bilderna nästan är nerladdad så stängs allting av, EART Hour. Nu får man börja om från början igen.

Vissa bilder är kassa men jag orkade inte ligga på badrumsgolvet (180l står i badrummet)

[ATTACH]28966[/ATTACH]

[ATTACH]28967[/ATTACH]

Nyinklomlingen, Lila skal och lila fot :D
[ATTACH]28968[/ATTACH]

Har 5 st av dessa och jag hoppas det finns både hanar och honor :)
[ATTACH]28969[/ATTACH]

Ingen bra bild, men dessa är ljus ljus rosa med mörkrosa ränder :D (favoriter)
[ATTACH]28970[/ATTACH]

[ATTACH]28971[/ATTACH]

[ATTACH]28972[/ATTACH]

[ATTACH]28973[/ATTACH]

[ATTACH]28974[/ATTACH]
#213 - 28 mars 2010 12:43
Nubi, hur stort kar har du till dina?
#214 - 28 mars 2010 12:53
LLL skrev:
Nubi, hur stort kar har du till dina?

180l :D
Diamant tetrorna är där i med. Hoppas på att de ska leka :D
#215 - 28 mars 2010 12:58
gu vad fiiina!!!!! VILL HAAA!!!
#216 - 28 mars 2010 13:00
De lila (5st) som jag fick måste växa till sig för att lägga ägg och SEN säljer ja de, så om ett par månader är de redo att leka :D *jippy!*
#217 - 28 mars 2010 13:02
Woohoooo!! ... fast jag kan nog inte köpa....
#218 - 28 mars 2010 14:03
ÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ, snacka om distraherande! Nu ska ni se hur det går när man har 1000 andra saker samtidigt som man gör ett VB: ca 30% av vattnet fanns kvar hos snäckorna. *höhöhö* verkar som diamanttetrorna och malarna gick igång på det, för nu håller diamanttetrorna på och leker O_O.
Skönt ialf att ingen kom till skada.
#219 - 28 mars 2010 14:17
Här är några utav mina sötnosar från Nubis snäckstall :D

Jag hoppas verkligen dom är i leksize snart för jag vill också ha bäbissnäckor!
#220 - 28 mars 2010 14:34
LLL skrev:
Här är några utav mina sötnosar från Nubis snäckstall :D

Jag hoppas verkligen dom är i leksize snart för jag vill också ha bäbissnäckor!

Gudomligt söta! :D Leksizen på mina var ungefär som en golfboll. :)
#221 - 28 mars 2010 14:42
Vilka fina snäckor i ditt tidigare inlägg! Har inte skaffat några Äppelsnäckor än men nu blev jag riktigt, riktigt sugen. Kul att de finns i så många olika färger. Zebrasnäckorna ska nog få några äppelkompisar i 220-liters karet.:D
#222 - 28 mars 2010 14:53
Dexter skrev:
Vilka fina snäckor i ditt tidigare inlägg! Har inte skaffat några Äppelsnäckor än men nu blev jag riktigt, riktigt sugen. Kul att de finns i så många olika färger. Zebrasnäckorna ska nog få några äppelkompisar i 220-liters karet.:D

Jag har äpplen i flera olika färger, sålde till Tassarna förra året, hoppas nu på ny avkomma-främst då de lila å rosa. Var på Tassarna idag å de har i flera färger åxo nu:)
#223 - 28 mars 2010 15:37
doppingen skrev:
Jag har äpplen i flera olika färger, sålde till Tassarna förra året, hoppas nu på ny avkomma-främst då de lila å rosa. Var på Tassarna idag å de har i flera färger åxo nu:)

Vad kul! kan tänka mig att man kan bli lika biten av att odla snäckor som man kan bli av att odla Guppy till exempel. Det är så spännande att se vilken färgvariant det blir. :) Skönt det inte bara är vi som är på "Tassar" o springer för jämnan. ;)
#224 - 30 mars 2010 19:32
Tumregel när det gäller att köpa snäckor i butiker.

Min tumregel är att aldrig köpa en snäcka som inte rör sig i butiken. Sitter de stilla på rutan så fråga personalen om de kan flytta på snäckorna och sen studera om de rör sig.

Mina äppelsnäckor är ALDRIG på ett och samma ställe. De är konstant på vift (i karet)
#225 - 31 mars 2010 11:07
Nu har även jag "Nubi" snäckor farandes i mitt akvarium :o)
Sociala sniglar med härliga färger.
Tack Nubi!!
Hoppas dom växer fort så jag med får bebisar....

/ Katarina
#226 - 31 mars 2010 11:11
säljer du några snäckor nubi?
#227 - 1 april 2010 09:01
mmmm, finns på annonssidan och du har ett pm :)
#228 - 2 april 2010 07:59
Bilder bilder

Vad tiden går fort, mina små små små snäckor har blivit jätte stora och utspridda i hela Sverige :) 6 kokonger hittade jag uppe på täckglaset :)

Undrar om det är "normalt" att de äldre som snart blir 6 månader, att deras skal blir sämre, sämre färger, med tiden? Jag tillsätter bikarbonat vid varje vb för att höja ph värdet och jag har kalkstenar och de får äggskal och broccoli minst 2 ggr i veckan. Men ändå så blir de vuxnas färger mkt blekare och en såg jag igår har en liten ful spricka :(

Tips någon?

Bilderna är tagna när jag precis släppt ner de i 180l med nytt grus :) Gruset och karets nya inredning är väldigt uppskattande :) av alla invånare

[ATTACH]29193[/ATTACH]

[ATTACH]29194[/ATTACH]

[ATTACH]29195[/ATTACH]

[ATTACH]29196[/ATTACH]

The bib papa, ser ni det vita sträcket på skalet nära huvudet, det var inte där för någon vecka sen.
[ATTACH]29197[/ATTACH]

Igår kväll
[ATTACH]29198[/ATTACH]

Idag
[ATTACH]29199[/ATTACH]
#229 - 2 april 2010 08:21
Riktigt fina snäckor du har :) och ja dom förökar sig fort! räknade lite lätt nere på odlingen och det är över 100st där nu :p
#230 - 2 april 2010 08:52
Mina snäckor låg häromkvällen i en enda stortrasselhög och hade kul för sig mistänker att det var parnig då dom pilla in diverse redskap under skalen på varandra :p men hur lång dit tar det innan dom kilar upp o spyr ut äggen o gör en kokong?
Har rdan förberet ett litet 20 liters kar med frigolit skiva där kokongen ska få ligga sen tills den kläcks :)
#231 - 2 april 2010 10:48
Duktigt av dig Danne :) Se till att 20l har högt luftfuktighet :) så äggen aldrig blir torra.

hmm..ja det tog nog 1-2 veckor beroende på temp i karet oxå :)
Leker dina på botten? coolt, aldrig sett mina göra det, de leker bara på glasrutan, de är lite pervo, de vill att folk ska se när de håller på med hanky panky ;)
#232 - 2 april 2010 10:49
Tack! :D
Vad har du för färger??

bong skrev:
Riktigt fina snäckor du har :) och ja dom förökar sig fort! räknade lite lätt nere på odlingen och det är över 100st där nu :p
#233 - 2 april 2010 21:22
Nubi skrev:
Tack! :D

Vad har du för färger??

Alla :D
#234 - 2 april 2010 21:28
Nubi skrev:
Duktigt av dig Danne :) Se till att 20l har högt luftfuktighet :) så äggen aldrig blir torra.

hmm..ja det tog nog 1-2 veckor beroende på temp i karet oxå :)

Leker dina på botten? coolt, aldrig sett mina göra det, de leker bara på glasrutan, de är lite pervo, de vill att folk ska se när de håller på med hanky panky ;)

Okej då vet jag ja mina leker på botten o dom håller på nu igen såg jag.... 20 liters baljan start klar bara smattra i lite vådis o dra igång lampan så ska det nog bli fukigt nog :)

Sen blir det nog snäckodling i 60 litaren då jag fastnat ordentligt för dessa krabater :)
#235 - 3 april 2010 16:15
Det är riktigt skoj med snäckor. De är duktiga dammsugare oxå, kanoners att ha i malkaret. :)
#236 - 3 april 2010 17:08
Lite fler bilder på mina söta snäckor :)
skulle vara coolt att hitta fler coola färger förutom blått och gult.
[ATTACH]29274[/ATTACH]

[ATTACH]29275[/ATTACH]

[ATTACH]29276[/ATTACH]

[ATTACH]29277[/ATTACH]

[ATTACH]29278[/ATTACH]
#237 - 3 april 2010 17:21
Nytagna bilder!

I karet bor borneosucker, snäckor, fejk pitbull malar, diamanttetor
och sandsnäckor.
[ATTACH]29279[/ATTACH]

[ATTACH]29280[/ATTACH]

[ATTACH]29281[/ATTACH]

[ATTACH]29282[/ATTACH]

[ATTACH]29283[/ATTACH]
#238 - 3 april 2010 18:10
Alla dina snäckor är så fina, de gula ser dock lite avanligare ut mot de man ser i butik här. :)
#239 - 3 april 2010 19:21
snyggt :D
#240 - 3 april 2010 20:43
bong skrev:
Alla :D

Vad innebär ALLA??
Har du bilder, eller orkar du ta bilder på dem:P
Jag skulle vilja hitta någon annorlunda färg :)
#241 - 3 april 2010 20:43
Tack :) De är mina ögonstenar *LeR*
hult87 skrev:
snyggt :D
#242 - 3 april 2010 20:44
Alla dina snäckor är så fina, de gula ser dock lite avanligare ut mot de man ser i butik här. :)

mmm de gula är inte någon favorit.
Är det någon som har sett med egna ögon skillnad på hane och hona på sina snäckor. Har ni bild på hane och hona?
Vore kul och lära sig att se skillnaden :)
#243 - 3 april 2010 21:08
Nubi skrev:
Vad innebär ALLA??

Har du bilder, eller orkar du ta bilder på dem:P

Jag skulle vilja hitta någon annorlunda färg :)

Ska se om jag får med mig kameran ner imorn :)

Gula
blåa
gröna
vita
rosa-polka
brun-polka
lila-polka

Tror jag fick med alla :)
#244 - 3 april 2010 21:09
jag vill skaffa snäckor :D
#245 - 3 april 2010 21:18
bong skrev:
Ska se om jag får med mig kameran ner imorn :)

Gula

blåa

gröna

vita

rosa-polka

brun-polka

lila-polka

Tror jag fick med alla :)

oh oh! lila-polka, rosa-polka och BRUNA-polka vill jag ha bild på :)
Gröna?! huuuur gröna är dem. *nyfiken nyfiken nyfiken *
#246 - 3 april 2010 21:18
hult87 skrev:
jag vill skaffa snäckor :D

De är super fina :) eller hur :D
#247 - 3 april 2010 21:28
Nubi skrev:
oh oh! lila-polka, rosa-polka och BRUNA-polka vill jag ha bild på :)

Gröna?! huuuur gröna är dem. *nyfiken nyfiken nyfiken *

oliv-gröna typ

ska se om jag får någon bra bild imorn :)
#248 - 3 april 2010 21:30
tycker det ser ut som att du har rosa och lila polka redan? :p
#249 - 3 april 2010 21:35
Nubi skrev:
Är det någon som har sett med egna ögon skillnad på hane och hona på sina snäckor. Har ni bild på hane och hona?

Vore kul och lära sig att se skillnaden :)

Här finns bilder: http://sexingapplesnails.blogspot.com/
#250 - 3 april 2010 21:37
Mona skrev:

Tack Mona! :D
Ja så har jag oxå sett, filmade mina när de var "inaction" *hehe* jag tänkte mer på om man kunde se könsskillanden på utsidan av skalet. Men det är inte så svårt att se kön på snäckorna när man lyfter de sådär :D
#251 - 4 april 2010 13:37
Så härliga de är! :D ser framemot när några av dem kan flytta hit!
#252 - 4 april 2010 19:08
7st snäckor satt igår kväll på insuget (det är som en liten korg vid insuget) och där har snäckor suttit tidigare och mumsat på saker som fastnat in i insuget.
Nu satt det 7 av mina snyggaste snäckor (överdriver icke) och jag tyckte det var skumt att de inte gick därifrån efter jag hade ätit mat, en snäcka är aldrig på ett och samma ställe en lång stund.

Efter middagen tittade jag till de igen och skakade på insuget, tar bort allt som sitter för korgen och snäckorna faller ner till gruset, de rör rör sig inte och fiskarna simmar dit direkt och börjar äta på en av mina LILA! O_O

6 av 7 är döda, hur fan går det till? Samma pump har jag haft till 180l när de bodde i badrummet och inte hände det något då...

Fick snabbt hitta på en lösning, ett filtermassa (en såndär rund) trädde igenom korgen, flödet funkade precis som förut. Hoppas bara ingen går och fastnar på något annat sätt.

känsliga läsare läs ej detta!

Testade och ge A.Helenor två döda äppelsnäckor, de ratade snäckorna, de föredrog levande.
#253 - 4 april 2010 19:34
Nej va tråkigt :( Hade som sugits fast alltså eller vad hade hänt?
#254 - 4 april 2010 19:35
De hade sugits fast :( bra sug i ytterfiltret, men konstigt att det aldrig hänt tidigare....
#255 - 4 april 2010 19:37
Låter riktigt skumt faktiskt :(
#256 - 4 april 2010 19:43
mm I know :( men nu är det snäcksäkert :D
#257 - 4 april 2010 20:16
trist :( bra att det är säkert nu iaf :)
#258 - 4 april 2010 21:03
Vad tråkigt Nubi [:(]
#259 - 4 april 2010 21:21
Det är bara för att jag ska köpa ett gäng ju! Är det ett tecken måntro? :(
Bilagor:
#260 - 6 april 2010 07:58
Det är bara för att jag ska köpa ett gäng ju! Är det ett tecken måntro? :(

Nej inte alls, bara klanthet från min sida. Jag vet faktiskt inte varför de fastnade där när de aldrig gjort det tidigare :(

men nu är det fixat :D så sånt händer inte igen :D
#261 - 6 april 2010 08:00
Äter dina snäckor något på växterna i karet?
#262 - 6 april 2010 08:18
Äter dina snäckor något på växterna i karet?

Ja, den enda växten de har gett sig på var en anubis, När jag flyttade på karet tog jag bort all inredning och glömde en rot med en anubis i badkaret utan vatten. På kvällen såg jag den och slängde tillbaka den i 180l.
Alla snäckor var genast där och mumsade på den. Alla blad som var skrynkliga hade de sett sig på.
Den växten har varit i 180l tidigare och då åt de inte på den.
#263 - 6 april 2010 08:19
Tänkt göra en lista på hur man ser att en Äppelsnäcka är dålig,på väg att dö eller helt enkelt död. Komplettera gärna om jag glömt något :)

Men först: En frisk och kry snäcka ska ha fint skal, allert.
De är otroligt aktiva, nyfikna små rackare som tar sig ut om man inte har täckglas eller snäcksäkert kar :)(hittade en äppelsnäcka i hundens vattenskål en morgon)
Alltid på upptäcksfärd. De kan oxå vara stilla på ett och samma ställe upp till 20min.

Är det så att det finns elaka fiskar i karet som ger sig på snäckorna kommer de aldrig att komma ut ur sitt skal. och de kan dö av svält.

På vilka sätt vet man att en Äppelsnäcka är död?

*Snäckan har inte rört på sig och ligger kvar på samma ställe i 20min (eller mindre)
*ta upp snäckan, lukta på den. En frisk snäcka ska inte lukta något.
*Ta upp snäckan, pilla på snäckans "dörr" se om den drar ihop sig eller ej.
* Plocka upp snäckan från vattnet, ställ den på bordet, om snäckan inte tittar fram eller "rymmer" efter några min så är den nog död/dålig.
*Ta i "dörren" på snäckan och pilla på den, drar inte snäckan in dörren och du lätt får ut dörren, så är den d ö d.

Är det fler som har märkt att snäckorna gillar att flyta runt ibland??
Vissa snäckor, speciellt de små, gillar att dra ihop sig vid vattenytan och sen åka med strömmen, de kan hålla på så i flera minuter, sen släpper de luften och så åker de ner på botten, fler som märkt detta beteende??
Det är bara i en viss storlek (ialf hemma hos mig) som de gör så.

Någon som sett två stora snäckor bråka??
#264 - 6 april 2010 08:31
Nubi skrev:
Ja, den enda växten de har gett sig på var en anubis, När jag flyttade på karet tog jag bort all inredning och glömde en rot med en anubis i badkaret utan vatten. På kvällen såg jag den och slängde tillbaka den i 180l.

Alla snäckor var genast där och mumsade på den. Alla blad som var skrynkliga hade de sett sig på.

Den växten har varit i 180l tidigare och då åt de inte på den.

Med andra ord slaktade de bara skadade delar av plantan? Jag hoppas det går bra här hemma då de flesta bladen är mer eller mindre algtäckta.

Bra guide du lade upp! Den kommer komma till användning. :)
Bilagor:
#265 - 6 april 2010 08:45
bra guide :) då vågar man kanske skaffa lite snäckor snart :D btw vilken världsdel kommer äpplesnäckorna från? :)
#266 - 6 april 2010 08:50
ja de åt ialf upp bladen som hade skrumpnat. De gav sig inte på de nya skottten.
Det sig en äppelsnäcka på växter så har man inte matat tillräckligt med grönsaker eller algtalbetter. eller vad man nu ger sina äppelsnäckor :)

Med andra ord slaktade de bara skadade delar av plantan? Jag hoppas det går bra här hemma då de flesta bladen är mer eller mindre algtäckta.

Bra guide du lade upp! Den kommer komma till användning. :)
#267 - 6 april 2010 08:52
hult87 skrev:
bra guide :) då vågar man kanske skaffa lite snäckor snart :D btw vilken världsdel kommer äpplesnäckorna från? :)

http://www.applesnail.net/ är en bra sida

" Asolene, Felipponea, Marisa och Pomacea tillhör den Nya Världenfamlijerna (Sydamerika, Central Amerika, Väst Indien och Södra U.S.A), medan underfamiljerna Afropomus, Lanistes och Saulea hittas i Afrika. Underfamiljen Pila har sitt ursprung i både Afrika och Asien."
#268 - 6 april 2010 09:03
okej tack för all info Nubi :D
#269 - 6 april 2010 09:47
Nubi skrev:
Tänkt göra en lista på hur man ser att en Äppelsnäcka är dålig,på väg att dö eller helt enkelt död. Komplettera gärna om jag glömt något :)

Men först: En frisk och kry snäcka ska ha fint skal, allert.

De är otroligt aktiva och är aldrig på ett och samma ställe långa stunder (förutom vid mat)

De är nyfikna små rackare som tar sig ut om man inte har täckglas eller snäcksäkert kar :)(hittade en äppelsnäcka i hundens vattenskål en morgon)

Alltid på upptäcksfärd.

Är det så att det finns elaka fiskar i karet som ger sig på snäckorna kommer de aldrig att komma ut ur sitt skal. och de kan dö av svält.

På vilka sätt vet man att en Äppelsnäcka är död?

*Snäckan har inte rört på sig och ligger kvar på samma ställe i 20min (eller mindre)

*ta upp snäckan, lukta på den. En frisk snäcka ska inte lukta något.

*Ta upp snäckan, pilla på snäckans "dörr" se om den drar ihop sig eller ej.

* Plocka upp snäckan från vattnet, ställ den på bordet, om snäckan inte tittar fram eller "rymmer" efter några min så är den nog död/dålig.

*Ta i "dörren" på snäckan och pilla på den, drar inte snäckan in dörren och du lätt får ut dörren, så är den d ö d.

Är det fler som har märkt att snäckorna gillar att flyta runt ibland??

Vissa snäckor, speciellt de små, gillar att dra ihop sig vid vattenytan och sen åka med strömmen, de kan hålla på så i flera minuter, sen släpper de luften och så åker de ner på botten, fler som märkt detta beteende??

Det är bara i en viss storlek (ialf hemma hos mig) som de gör så.

Någon som sett två stora snäckor bråka??

min kan ligga still mer än 20 min. särkillt på morgonen. o ibland är han tokaktiv.
#270 - 6 april 2010 15:09
mina kan ligga stilla väldigt länge, flera timmar ibland-sen har de en väldig fart flera timmar,pigga och alerta, varit så flera år så inte behöver de vara döda om de varit stilla 20 min inte:)haft många-många snäckor under ett par år å endast en som dött, som sagt så kan de vara stilla länge-länge, sen full fart,växer å frodas. Ja mina gillar åxo flyta kring vilket de gör då de hämtat luft å det gör att de flyter
#271 - 6 april 2010 15:34
hannesc skrev:
min kan ligga still mer än 20 min. särkillt på morgonen. o ibland är han tokaktiv.

doppingen skrev:
mina kan ligga stilla väldigt länge, flera timmar ibland-sen har de en väldig fart flera timmar,pigga och alerta, varit så flera år så inte behöver de vara döda om de varit stilla 20 min inte:)haft många-många snäckor under ett par år å endast en som dött, som sagt så kan de vara stilla länge-länge, sen full fart,växer å frodas. Ja mina gillar åxo flyta kring vilket de gör då de hämtat luft å det gör att de flyter

Vilken temp i karet har ni till snäckorna?
Mina snäckor är aldrig still väldigt länge. vad har ni för färger...kan det ha något betydelse?
Bilagor:
#272 - 6 april 2010 15:39
temperaturen ligger på 22 gr sen olika färger som gula,blåa, rosa, lilarandiga samt brun/bronsfärgade-alla beter sig ungefär lika:)
#273 - 6 april 2010 15:50
Mina kan också ligga och slumra väldigt länge, liksom i perioder och gärna uppe i flytväxterna efter en svävtur vid ytan. Sedan, som sagt, pigga och glada och porrsugna igen.
Jag ser ingen skillnad på beteéndet i ålder eller färg, men de riktiga småttingarna är en aning mer aktiva får jag känslan av. Kanske för att de måste stressa över akvariets något stora ytor. ^^

Temp ligger på ungefär tjugosex grader i stora burken, tjugoen - tjugotvå i lilla.
#274 - 6 april 2010 15:54
Vad intressant!! att höra hur era beteer sig.
Jag har börjat titta mer (än vanligt) i karet, de största, de flyter lite mer än småttingarna, småttingarna (blåbärstorlek) de är och far överallt hela tiden :)

Nu har jag gjort VB och då sticker alla ner till botten av karet och bökar runt :)
#275 - 9 april 2010 16:42
Kom på en sak.
Den dagen då man behöver avliva en snäcka, hur gör man på snabbaste humanaste sättet?
#276 - 9 april 2010 16:48
Nubi skrev:
Kom på en sak.

Den dagen då man behöver avliva en snäcka, hur gör man på snabbaste humanaste sättet?

Ta på skorna, gå ut, lägg snäckan på marken och stampa. Inga problem...

Sen kan dom ligga stilla i flera dagar, läste någonstans att det var naturligt för dom...
#277 - 9 april 2010 16:59
bong skrev:
Ta på skorna, gå ut, lägg snäckan på marken och stampa. Inga problem...

Sen kan dom ligga stilla i flera dagar, läste någonstans att det var naturligt för dom...

ehmm..verkligen, är det v e r k l i g e n den humanatse sättet?
tänkte mig mer kastrull med kokande vatten....inte?

Mina måste vara van vid stockholmsrusningen ;) för de är ALDRIG stilla (undantag de äldre)
#278 - 9 april 2010 17:03
måste lägga upp lite fler bilder på sötisarna :)

[ATTACH]29513[/ATTACH]

[ATTACH]29514[/ATTACH]

[ATTACH]29515[/ATTACH]

[ATTACH]29516[/ATTACH]

Den lila som jag bytte mig till, den har börjat få fula sprickor på skalet.
tänkte om det kunde bero på kalkbrist, men mina ser inte så ut på skalet. De är oxå lika stora. Det kanske är en gammal skada, typ hemifrån innan den kom hem till mig.
#279 - 9 april 2010 17:03
Nubi skrev:
ehmm..verkligen, är det v e r k l i g e n den humanatse sättet?

tänkte mig mer kastrull med kokande vatten....inte?

Mina måste vara van vid stockholmsrusningen ;) för de är ALDRIG stilla (undantag de äldre)

Tja vad skulle du välja själv? att släppas ner i kokande vatten eller att en jätte plötsligt stampade på dig?

Jätten hade jag valt iaf.. snacka om slut direkt [:o]

Ja det är ju dessa hektiska stockholmare ;)
#280 - 9 april 2010 17:06
hmm.... kan man få välja skott i nacken?
Jätten som trampar ihjäl mig låter bra, men ursh! det där ljudet, den kommer förfölja mig...
Sambon får ta död på dem...eller så skaffar man sig en Botia ;)

bong skrev:
Tja vad skulle du välja själv? att släppas ner i kokande vatten eller att en jätte plötsligt stampade på dig?

Jätten hade jag valt iaf.. snacka om slut direkt [:o]

Ja det är ju dessa hektiska stockholmare ;)
#281 - 10 april 2010 17:26
Vad fina snäckorna är!
Gillade särskillt den på översta bilden. Vad kallas den färgen?
#282 - 10 april 2010 19:29
Pliina skrev:
Vad fina snäckorna är!

Gillade särskillt den på översta bilden. Vad kallas den färgen?

Lila tror jag....Mona vet säkert bättre. Den är cool, fick den i utbyte mot ett par av mina snäckor.
Trist är att två har gått och begått självmord i insuget :( Tur att man har 3 kvar.

funderar på att låta de gå i ett kar tillsammans med vita snäckor eller rosa :) skulle vara kul om man fick en kokong med blandade färger :)
#283 - 14 april 2010 16:29
ÄNTLIGEN! En kokong har uppenbarat sig, Woho liksom :-)
#284 - 14 april 2010 16:47
Nubi skrev:
Lila tror jag....Mona vet säkert bättre. Den är cool, fick den i utbyte mot ett par av mina snäckor.

Trist är att två har gått och begått självmord i insuget :( Tur att man har 3 kvar.

funderar på att låta de gå i ett kar tillsammans med vita snäckor eller rosa :) skulle vara kul om man fick en kokong med blandade färger :)

Har du löst insugsproblemet?
#285 - 15 april 2010 19:28
Uppdatering på snäckorna.
Pappa och mamma snäcka såg lite ledsna ut, dagen därpå låg de och flöt. snabbt som fan tog jag upp de och la de på akvarielocket, de luktade illa :( VB på 50% och i med Easylife.
Tre nya kokonger har dykt upp, de har jag släng. har FÖR många i karet. De är så pass stora att de inte får plats i en snusdosa *hehe*

Annars så har jag försökt få till det med tre olika färger, Lila vit och rosa, hoppas på att det ska bli något där :)

Insugsproblemet är inte helt löst :( Det fastnar fortfarande småttingar där ibland, man får kika då och då. Jag är så oteknisk och med alla tider jag fått nu från jobbet har jag inte tid :( R är bortrest så min injengör är inte hemma.
#286 - 15 april 2010 21:35
Nubi skrev:
Kom på en sak.

Slängde ut min sjuka snäcka på balkongen tog sats från tröskeln och bah BAMM! rakt på med stålhettade jobbardojor (dom som R´s farsa tog fel på:p)
Fan va död den var;)
#287 - 16 april 2010 06:37
Nubi, Inte får man väl slänga kokonger .-) jag kan ta dom istället ;)
#288 - 16 april 2010 07:04
Nubi skrev:
Lila tror jag....Mona vet säkert bättre.

Här kommer Messersmitten :D, det vi kallar lila heter eg Dark Striped Purple.

karrokaja skrev:
Slängde ut min sjuka snäcka på balkongen tog sats från tröskeln och bah BAMM! rakt på med stålhettade jobbardojor (dom som R´s farsa tog fel på:p)

Fan va död den var;)

Kan jag låna dej om jag behöver avliva en snäcka? [xx(]
#289 - 16 april 2010 07:24
Går här o väntar på att min första kokong ska kläckas riktigt spännande börjar väll närma sig 2 veckor nu så snart borde det ju börja knaka lite i fogarna......Nä nu måste jag röjja upp lite i det karet om alla snäckor ska få plats efter kläckningen....
#290 - 16 april 2010 11:18
Mona skrev:
Här kommer Messersmitten :D, det vi kallar lila heter eg Dark Striped Purple.

Kan jag låna dej om jag behöver avliva en snäcka? [xx(]

DSP :) låter som en sjukdom. Men Grymt snygga är de!

Vet du om man kan få vit skal med blå fot, eller gul fot och blå skal?
vilka av dessa tre färger är domminanta och ressesiva (stavning)

Vit med vit fot
Rosa med vit fot
Lila med lila fot

Skönt att veta att det finns ngn som har stålkängor som kan ta död på snäckor, alla dåliga snäckor skickas till Karro så hon kan ta död på dem ;)
Bilagor:
#291 - 18 april 2010 19:13
En kokong till hittad. jag hoppas verkligen den blå snäckan har haft ett finger med i spelet på någon utav dom :-)
#292 - 19 april 2010 07:51
Jag håller tummarna för dig Linda! :D
Mina vill inte leka, de jag har i 54l. Tror det är för kallt för dem i det karet. temp ligger mellan 24-25 grader.
#293 - 19 april 2010 09:54
Vilken temp vill de har när de leker då?
Jag har 25,5-26 i mitt 180l där snäckorna susar runt :)

Jag är såå nöjd med dem. Inatt fick de lite broccoli som de satt och åt på imorse *ler*
#294 - 19 april 2010 09:56
Jag har ganska exakt 24grader i mitt kar :-)
#295 - 19 april 2010 11:38
Nubi skrev:
Vet du om man kan få vit skal med blå fot, eller gul fot och blå skal?

vilka av dessa tre färger är domminanta och ressesiva (stavning)

Vit med vit fot

Rosa med vit fot

Lila med lila fot

Vita skal och ljus fot är recessivt, dvs två ivory snäckor kan bara få ivory bebisar. Mörk fot och färgade skal är dominant och de snäckorna kan bära på dolda recessiva anlag. Ivory och rosa kan få både ivory och rosa bebisar om den rosa snäckan bär på anlag för vitt skal. Lila (randig) snäcka och ivory kan bland annat få; lila, ivory, rosa och blå. Lila och rosa kan få samma som lila och ivory. Klart som korvspad eller hur :D

Här kan du testa vad olika kombinationer av snäckor kan få: http://www.angelfire.com/va/myevolution/snails/applet/color_cross.htm
#296 - 19 april 2010 18:31
Mona skrev:
Vita skal och ljus fot är recessivt, dvs två ivory snäckor kan bara få ivory bebisar. Mörk fot och färgade skal är dominant och de snäckorna kan bära på dolda recessiva anlag. Ivory och rosa kan få både ivory och rosa bebisar om den rosa snäckan bär på anlag för vitt skal. Lila (randig) snäcka och ivory kan bland annat få; lila, ivory, rosa och blå. Lila och rosa kan få samma som lila och ivory. Klart som korvspad eller hur :D

Här kan du testa vad olika kombinationer av snäckor kan få: http://www.angelfire.com/va/myevolution/snails/applet/color_cross.htm

Genetik var inte en kurs jag tyckte var så himla kul i gymnasiet, men jag hade VG i det :)
Jag misstänkte att ivory var recessiv.
Bilagor:
#297 - 19 april 2010 19:31
igår kläcktes mina snäckbebisar :)
#298 - 19 april 2010 20:02
vad roligt :D
#299 - 20 april 2010 16:33
Å idag har jag fått 2 kokonger, uppe på var sitt täckglas, blir ju kul då de behöver tas bort(glasen alltså):D få se vilken/vilka färger de är, har ju flertalet olika
#300 - 20 april 2010 17:45
Grattis Danne och Drattis Doppingen :D Vad skoj!
Ni får lägga upp bilder på småttingarna
#301 - 20 april 2010 18:04
Vill visa en bild på en av mina fina äppelsnäckor :D Undrar var de kommer ifrån...tjejen med orange ringar runt ögonen...:d
#302 - 20 april 2010 20:08
grymt snygg snäcka! :D den tjejen har många fina färger på sina snäckor :)
#303 - 21 april 2010 05:28
Nubis snäckor är dom finaste :)

4 kokonger här nu under loppet utav några dagar och jag har 5 snäckor. Det borde betyda att jag har 4 honor och en hane, eller? :-)
#304 - 21 april 2010 08:37
Föresten, en till kokong hittad så så fick jag svar på min egna fråga..
#305 - 21 april 2010 09:13
PiaJo skrev:
Vill visa en bild på en av mina fina äppelsnäckor :D Undrar var de kommer ifrån...tjejen med orange ringar runt ögonen...:d

Vilken FIN bild :) och självklart fin snäcka ;)
#306 - 21 april 2010 09:14
Mina lila snäckor verkar inte vara sugen på att pöka. :( jag hade hoppats på att de och de rosa skulle bli ett fint par och få små söta snäcklingar
De kanske måste lära känna varandra bättre ;)
#307 - 23 april 2010 12:28
Här kommer en fin bild till på Nubi´s snäckor, så glad att de här två finns hos mig nu :)
#308 - 23 april 2010 12:38
Nubi skrev:
Mina lila snäckor verkar inte vara sugen på att pöka. :( jag hade hoppats på att de och de rosa skulle bli ett fint par och få små söta snäcklingar

De kanske måste lära känna varandra bättre ;)

Mina blå pökar utav bara attan...men inga ägg ännu. Antingen är de DINKs eller så är de pojkar allihop. [:o]
#309 - 23 april 2010 12:52
shiet va hittar ni alla fina snäckor??=)
#310 - 23 april 2010 19:46
Verkar ju inte finnas någon hejd på hur många kokonger våra tänkt lägga...borde vara uppe i en 9-10 stycken nu.
#311 - 24 april 2010 15:02
Bänke skrev:
Verkar ju inte finnas någon hejd på hur många kokonger våra tänkt lägga...borde vara uppe i en 9-10 stycken nu.

Grattis!!! :)
#312 - 24 april 2010 15:03
Mona skrev:
Mina blå pökar utav bara attan...men inga ägg ännu. Antingen är de DINKs eller så är de pojkar allihop. [:o]

Vad är DINKs??
Jag kunde inte se om de var pojkar eller flickor, de kom aldrig ut ur skalet när jag gjorde könstestet.
#313 - 24 april 2010 15:09
*host* vad är "könstestet"??
#314 - 24 april 2010 15:16
*host* vad är "könstestet"??

könstestet är när man stället en bild på en kille och en tjej vid karet, och den snäckan som går....Skämt åt sido.

Det är enkelt, Ta upp snäckan ut vattnet, vänd uppochner på den och vänta på att den ska komma ut, ser du ett hål på sidan av snäckan (inne i skalet) är det en tjej. Är det en till tentakel så äre en pojk:)

det finns en länk i denna tråd på hur man gör könstestet. Mona var den som postade länken, Bara å leta :)
#315 - 24 april 2010 15:56
Nubi skrev:
könstestet är när man stället en bild på en kille och en tjej vid karet, och den snäckan som går....Skämt åt sido.

Det är enkelt, Ta upp snäckan ut vattnet, vänd uppochner på den och vänta på att den ska komma ut, ser du ett hål på sidan av snäckan (inne i skalet) är det en tjej. Är det en till tentakel så äre en pojk:)

det finns en länk i denna tråd på hur man gör könstestet. Mona var den som postade länken, Bara å leta :)

Könstestet...då vet jag att jag har minst en hona :) såg hålet idag ;)
#316 - 24 april 2010 16:13
Nubi skrev:
Vad är DINKs??

Jag kunde inte se om de var pojkar eller flickor, de kom aldrig ut ur skalet när jag gjorde könstestet.

DINK = Double Income No Kids :d
#317 - 24 april 2010 16:17
Mona skrev:
DINK = Double Income No Kids :d

VA!? *wikopedian* ahaahah! flator *fniss*

Kan de bli det av sönderavel? eller kan man sönderavla en äppelsnäcka, med tanke på hur många kokonger de lägger?
#318 - 26 april 2010 10:00
Undrar om Paletter skulle vara elaka mot äppelsnäckor....
#319 - 27 april 2010 06:19
Första kokongen av 8 är knäckt nu :-)
#320 - 27 april 2010 14:12
LLL skrev:
Första kokongen av 8 är knäckt nu :-)

Grattis!! :D

Hittade igår en kokong! :D *jippy* från de lila (lila fot) karet :) Ska bli super spännande att se vad det blir förnågot.
Har de i 54l och där går ca 40 A- Helenor. som tur hinner man flytta äggen innan de kläcks :D
#321 - 27 april 2010 14:36
Jag tror att mina tre blå snäckor är hanar, de turas om att vara överst vid parningarna....:(
Inga ägg så långt ögat kan nå...

Btw, DINK har inget med homosexualitet att göra - det är bara sådana par som inte har barn.
#322 - 27 april 2010 19:31
Min enda Blå är hona såg jag vid senaste parningen :-)
#323 - 27 april 2010 20:19
Mona skrev:
Jag tror att mina tre blå snäckor är hanar, de turas om att vara överst vid parningarna....:(

Inga ägg så långt ögat kan nå...

Btw, DINK har inget med homosexualitet att göra - det är bara sådana par som inte har barn.

mmm man kan vara två mammor som uppfostrar ett barn, min faster bodde med sin bästa vän i 10 år, tillsammans hade de bästakompisens barn. Grannar trodde dock de var flator *skratt*
De var en DINK
#324 - 27 april 2010 20:52
När äppelsnäckorna kommer hit blir de garanterat DINK, som resten av fiskarna... :(
#325 - 28 april 2010 10:53
När äppelsnäckorna kommer hit blir de garanterat DINK, som resten av fiskarna... :(

Hahah, de är inte DINK hittade kokong som ligger på täckglaset :D
Man måste ha tålamod;)
#326 - 28 april 2010 13:34
Fick hem ett gäng rosa/rosarandiga av Nubi för ett tag sedan som just nu går i ett eget 54l akvarium. Nöjd är jag med dem. :) Alla klarade av resan hit. Var lite orolig eftersom vi hade det kallt de dagarna de var på väg hit, men efter att ha tinats upp sniglade alla runt.

Har några gula äpplen sedan förut som lagt rom i rampen. Tyvärr så har alla 4 kokongerna torkat (kokongerna bara cm från ljusröret) och alla snigelbebbarna dött. :( Så nu kollar jag varje morgon innan jag tänder för att kanske kunna rädda någon kaka från ut torkning.
//Camilla
#327 - 28 april 2010 19:46
Tjihoooooooo!
Nu såg jag vad mina två lila snäckor var (de som går i 54l) En hane och en hona!!
Hanen satt som superbondklister på en av de gulfotade/rosa snäckan! *glad*
En kokong sitter i täckrampen, den andra lär komma när som :)

Fotat en massa, ska slänga upp bilderna imorgon, nu ska jag och hunden och katten och fiskarna sooova :)

såå himla glad!
#328 - 29 april 2010 07:40
bilder bilder bilder

Igår fick jag ett ryck och började ta kort på 54l :) Det var full fart i karet.
Äppelsnäckorna pökade och räkorna for runt som galningar och bamburäkorna filtrerade med sina jätte filter (men inte när jag skulle ta kort)

Det jag har lagt märke till är att de lila snäckorna med lila fot, de är lite mer agressiva, de ska PÅ och de ger sig inte heller, medans de med gul fot (ialf i mitt kar) de ger sig när de inte inser att de inte får algtabletten för den har en lila snäcka, de lila snäckorna de ger inte upp lika lätt.

[SIZE=3]En kväll i karet[/SIZE]

Den vita gillar att gömma sig men kommer fram vid matdags
[ATTACH]30062[/ATTACH]

Delar fint med andra snäckor ;)
[ATTACH]30063[/ATTACH]

Favorit tablett!
[ATTACH]30064[/ATTACH]

sååå gött!
[ATTACH]30065[/ATTACH]

[ATTACH]30066[/ATTACH]

Bäst att ha den för sig själv
[ATTACH]30067[/ATTACH]

[ATTACH]30068[/ATTACH]

Nyfiken Helena, men ger sig snabbt iväg
[ATTACH]30069[/ATTACH]

Lila snäcka kommer i världens fart och ska HA tabletten. Trotts fler algtabletter i karet.
[ATTACH]30070[/ATTACH]

Han gav sig inte på ett bra tag
[ATTACH]30071[/ATTACH]

Hittar en annan att terra
[ATTACH]30072[/ATTACH]
#329 - 29 april 2010 07:46
Bild på karet :) som loovat ;) Nu ska "bara" växterna få växa på sig lite så man får en buskigare image.

Har en moss-växt som Karro gav mig, den ska växa som ogräs, den ligger på kortsidan av karet, bakom pumpen. Snart VB och pmdd. :)

invånarna i karet: Helenor och äppelsnäckor I know!! tänkte inte mig för när jag stängde av 60l. Körsbärsräkor, Bamburäkor 4st. Dvärgrasboras, 2 ottos.
Alla snäckor lever. Tror att storleken på äppelsnäckorna spelar roll. A-Helenorna ger sig inte på de. Finns det mängder av sandsnäckor som helenorna äter varje dag.

algerna på framsidan av rutan är till ottosarna, De sitter där på morgonen innan lampan går igång :)
[ATTACH]30073[/ATTACH]

[ATTACH]30074[/ATTACH]

[ATTACH]30075[/ATTACH]

En kokong! och fler lär dyka upp snart.
[ATTACH]30076[/ATTACH]
#330 - 29 april 2010 08:03
den vita är sjukt cool. vart fick du tag i den? :)
#331 - 29 april 2010 08:06
LLL skrev:
den vita är sjukt cool. vart fick du tag i den? :)

Den kom ut bland mina rosa :)
Har fler sånna hemma, inga som kan skickas för de är för stora för en snusdosa. Fick inte du med dig vita?

180L karet.
[ATTACH]30079[/ATTACH]

[ATTACH]30080[/ATTACH]

[ATTACH]30081[/ATTACH]
#332 - 29 april 2010 08:10
Coolt med alla snäckorna :) Hur många tror du att du har i burken?
#333 - 29 april 2010 11:06
Klotte skrev:
Coolt med alla snäckorna :) Hur många tror du att du har i burken?

Well menar du BARA äppelsnäckorna eller ALLA snäckor :)
Äppelsnäckor: om jag ska gissa (kan ha HUR fel som helst) runt 20-40 st, varierande storlekar.

Sen har jag 4 kokonger = ca 50snäcklingar per ägg
#334 - 29 april 2010 19:10
Just i denna sekund lägger min blåa hona en kokong. Ska hålla koll på just den för att se hur snäckorna rosa-blå blir :-)
#335 - 30 april 2010 11:51
LLL skrev:
Just i denna sekund lägger min blåa hona en kokong. Ska hålla koll på just den för att se hur snäckorna rosa-blå blir :-)

Fan vad skoj! jag har nu plockat bort kokongerna i 54l och satt i en liten matlåda på 180l täckglas. ska bli kul att se vad som ploppar ut :)
*spännande!!*
#336 - 30 april 2010 11:52
Vi får byta lite färger sen :-)
#337 - 30 april 2010 11:53
LLL skrev:
Vi får byta lite färger sen :-)

ABSOLUT! :D Vill du ha vita? De som är stora?
Jag funderar om jag ska upp till Stockholm på måndag (arbetslös hela veckan) R är ialf bortrest hela veckan, vad ska man göra hemma.
#338 - 1 maj 2010 21:10
Hejsan!
Kul avatar du har :D

Skulle meddela att snäckorna ser ut att må kanon :) Men va snabbt de växer!!! De 3 största jag fick skulle inte gå ner i en snusdosa längre ;)
#339 - 2 maj 2010 06:20
Ingen som vill ha en kokong? Det blir nya hela tiden och jag har inte hjärta att kasta dom :(
#340 - 2 maj 2010 10:27
LLL skrev:
Ingen som vill ha en kokong? Det blir nya hela tiden och jag har inte hjärta att kasta dom :(

Det blir så, man tycker synd om kokongerna, men hellre det än att ha miljontals snäckor och kokonger som tar över ens lgh.

Jag brukar krossa kokongerna innan jag slänger dem. Släng in dem i en svart påse och sen krossa med en hammare. Brutalt & snabbt.
#341 - 2 maj 2010 10:28
Pliina skrev:
Hejsan!

Kul avatar du har :D

Skulle meddela att snäckorna ser ut att må kanon :) Men va snabbt de växer!!! De 3 största jag fick skulle inte gå ner i en snusdosa längre ;)

heheh, tack tack :)
Visst växer de så det knakar *hihi*
Och duktiga städare är dem!

Kom ihåg att lägga upp lite bilder:)
#342 - 2 maj 2010 11:18
Nubi skrev:
Det blir så, man tycker synd om kokongerna, men hellre det än att ha miljontals snäckor och kokonger som tar över ens lgh.

Jag brukar krossa kokongerna innan jag slänger dem. Släng in dem i en svart påse och sen krossa med en hammare. Brutalt & snabbt.

Får väl bli så helt emkelt :(

I Veckan får jag hem bruna snäckor föresten. Mörkbruna med ljusbruna ränder :D
#343 - 2 maj 2010 13:20
*Skratt* Det är makalöst vilket engagemang de små liven kan väcka! Skitkul att höra vad alla lyckas blanda fram.
Själv har jag ett par sådana här i mitt kar. Guld med honungsränder. Gul snäcka + rosa:

[ATTACH]30177[/ATTACH][ATTACH]30178[/ATTACH][ATTACH]30179[/ATTACH]

Kanske inte särskilt ovanliga när det kommer till kritan, men jag tycker att de är pärlor! XD
#344 - 2 maj 2010 13:21
LLL skrev:

ooooooooooooh! de måste du lägga upp bild på (och dela med dig ;)!)
OM det inte är sånna som äter upp växter...för sånna vill jag inte ha *skratt*
#345 - 2 maj 2010 13:21
Pickles skrev:
*Skratt* Det är makalöst vilket engagemang de små liven kan väcka! Skitkul att höra vad alla lyckas blanda fram.

Själv har jag ett par sådana här i mitt kar. Guld med honungsränder. Gul snäcka + rosa:

[ATTACH]30177[/ATTACH][ATTACH]30178[/ATTACH][ATTACH]30179[/ATTACH]

Kanske inte särskilt ovanliga när det kommer till kritan, men jag tycker att de är pärlor! XD

super söta! :D
#346 - 2 maj 2010 19:26
LLL skrev:

Vi kanske kan byta så att vi får "tvärtomsnäckor" i så fall! XD
#347 - 2 maj 2010 19:27
... och visst är de söta! Kanske inte färgsprakande regnbågar, men de är snitsiga ändå. ^^
#348 - 2 maj 2010 19:33
Märker du någon skillnad på beteende bland dina vita och lila snäckor Nubi?
För mig så har det nästan hela tiden nu varit så att de vita åker runt vid framrutan och far runt i särven för att gnaga medans de lila håller sig mer i gömställen och bak i karet. Det verkar inte vara någon slump precis.:confused:
#349 - 2 maj 2010 19:37
Märker du någon skillnad på beteende bland dina vita och lila snäckor Nubi?

För mig så har det nästan hela tiden nu varit så att de vita åker runt vid framrutan och far runt i särven för att gnaga medans de lila håller sig mer i gömställen och bak i karet. Det verkar inte vara någon slump precis.:confused:

Alla är lika aktiva tycker jag, Ser aldrig en snäcka på en och samma ställe :)
#350 - 2 maj 2010 19:41
Mina verkar ha någon slags reviruppdelning baserad på färg, vita frame och uppe med de lila bak och i grottorna. Vad har du för smygrassar i karet? :(
#351 - 2 maj 2010 19:47
Mina verkar ha någon slags reviruppdelning baserad på färg, vita frame och uppe med de lila bak och i grottorna. Vad har du för smygrassar i karet? :(

smygvadå??
Nope, inget sån uppdelning i mitt kar, tror du analyserar FÖR mkt. De är snäckor, äta, sova, pöka, lägga ägg, äta, sova, pöka det är det de gör :P
#352 - 2 maj 2010 19:52
Nänä, det där tror jag inte på. Mina snäckor planerar planerar både månresor och världsherravälde!

Det är soft att de håller pli på min hornsärv så slipper jag ansa. De ger sig iaf inte på något annat, än iaf. ;)

Jag ska testa att mata med grönsaker och har jag tur vill de äta dem, mina andra fiskar som SKA äta sådant bryr sig inte alls...
#353 - 2 maj 2010 19:53
Du tramsar, Darkness! XD
Jag har rosa/lila/gula/gulrandiga snäckor i karet och de har alla samma feber, så att säga.
Nubi har rätt!
#354 - 2 maj 2010 20:21
Haha!
Fånig, fånigare, jag ;)
Vilken fantastisk slump det måste vara!
#355 - 3 maj 2010 10:15

Det är soft att de håller pli på min hornsärv så slipper jag ansa. De ger sig iaf inte på något annat, än iaf....

Menar du att de ÄTER på din hornsärv?? O_O
Är du 100 på att de äter växten och inte rester av mat och gojs som blir kvar när man har mkt hornsärv i karet?
#356 - 3 maj 2010 13:21
Japp, jag borde filmat när den ena sakta tryckte i sig två av bladen. ;)
Det var ju dock en gammal bit som skulle ansas bort egentligen som de åt av och slitna växtdelar får de gärna tugga i sig!

Ps. Fick mina första äggklasar, trodde jag. Synd bara att det var en dröm...
#357 - 3 maj 2010 15:31
Japp, jag borde filmat när den ena sakta tryckte i sig två av bladen. ;)

Det var ju dock en gammal bit som skulle ansas bort egentligen som de åt av och slitna växtdelar får de gärna tugga i sig!

Ps. Fick mina första äggklasar, trodde jag. Synd bara att det var en dröm...

Ja det förstnämnda, att de ansar tror jag mer på, eftersom de aldrig gått på friska blad :)

Ha tålamod snart har du kokonger så det räcker och blir över *skratt*
#358 - 3 maj 2010 15:51
Jag tror det även jag, även om jag har hornsärv så det räcker och bli öööveeer. ;)
Hur går det med kokongerna du hade i en låda när jag var förbi?
#359 - 3 maj 2010 16:20
Jag tror det även jag, även om jag har hornsärv så det räcker och bli öööveeer. ;)

Hur går det med kokongerna du hade i en låda när jag var förbi?

Det lär kläcka närsomhelst :)
#360 - 4 maj 2010 14:36
Kikade på de imorse och hela kokongen såg svart ut. Kom hem och kikade ner i lådan igen, Poff! såg ut som en explosion. Första kokongen har kläckts :) hoppas på lila färger :D:D:D

[ATTACH]30224[/ATTACH]

[ATTACH]30225[/ATTACH]

Dem ska om ett par dagar få simma bland sina vänner i 180l.
#361 - 4 maj 2010 18:15
Nubi skrev:
Kikade på de imorse och hela kokongen såg svart ut. Kom hem och kikade ner i lådan igen, Poff! såg ut som en explosion. Första kokongen har kläckts :) hoppas på lila färger :D:D:D

[ATTACH]30224[/ATTACH]

[ATTACH]30225[/ATTACH]

Dem ska om ett par dagar få simma bland sina vänner i 180l.

Ååååh så spännande!
#362 - 4 maj 2010 19:02
Woho!
Vem vet vad du kan hitta för olika färganlag, så hoppas du får någon riktigt läcker! :D
#363 - 4 maj 2010 20:11
Åhhh, jag blir knäpp på alla dessa färgbenämningar. Jag har uppenbarligen fattat fel hela tiden (vilket inte är helt ovanligt, även när det gäller andra ämnen än snäckor och dess färger). :)

Finns det ingen sida där man tydligt ser de olika färgerna med bilder?
#364 - 5 maj 2010 12:44
Appelsnail.net är en bra sida, eller så frågar du Mona =)
#365 - 6 maj 2010 12:18
Jo, jag kollade på applesnail.net innan och de hade en länk till sen sådan sida men den sidan fanns inte längre. :(

Verkar som om de flesta småsnäckor jag har är sådana som Pickles visade på förra sidan.
#367 - 6 maj 2010 13:40
Ja, det var där jag tittade och man kan ju klicka lite i de där rutorna och få fram lite färger men jag är helt ointresserad av själva genetiken. Längst nere på sidan finns en länk till "Donya's Apple Snail Color page" som verkar vara precis vad jag letar efter, men den funkar inte.
#368 - 6 maj 2010 13:49
Nu hittade jag den här sidan. :D

Det var precis vad jag var ute efter, men synd att det inte fanns bilder på alla varianter.
#369 - 6 maj 2010 20:08
Vilken BRA sida du hittade!

Dessa är de färgerna jag har

Light Striped Purple (pink version)
Light Striped Purple (ivory version)
Plain Purple
Dark Striped Purple
Ivory
Kan hända att jag oxå har Bugrundy :D

Sen har jag Lila snäcka med lila fot. Den ena har blivit så pass mörk att den nästan är svart!
Ytterligare 4 kokonger från den lila/ivor karet :D
#370 - 6 maj 2010 20:33
Idag ar jag plockat upp alla snäckor från grabbens kar o startat upp en 31 liters burk enbars för snäckor nu börar odlingen på riktigt :)
#371 - 7 maj 2010 08:21
Idag får mina (många) snäckbebbar flytta från sin 5 litersbunke till ett 54liter. ska bli kul att se vad det blir av dom .-)
Bilagor:
#372 - 7 maj 2010 08:44
LLL skrev:
Idag får mina (många) snäckbebbar flytta från sin 5 litersbunke till ett 54liter. ska bli kul att se vad det blir av dom .-)

bilder bilder! :D
#373 - 7 maj 2010 09:29
Bilder kommer efter flytten :-)
#374 - 7 maj 2010 14:37
LLL skrev:
Bilder kommer efter flytten :-)

Vilken Flytt!? O_O aaaaaaah! den flytten *hehehe*
#375 - 7 maj 2010 14:52
Nubi skrev:
Vilken Flytt!? O_O aaaaaaah! den flytten *hehehe*

Haha ja, inte ska jag flytta iallafall :-)
#376 - 7 maj 2010 16:48
LLL skrev:
Haha ja, inte ska jag flytta iallafall :-)

Hahaha =) Ska du, ;) Till ett 5kvm ;)
#377 - 7 maj 2010 17:59
Jag tyckte alla vuxna blev slöa när jag stoppade i snåsniglarna.. Undrar varför..
#378 - 7 maj 2010 19:51
LLL skrev:
Jag tyckte alla vuxna blev slöa när jag stoppade i snåsniglarna.. Undrar varför..

Nyfikna kanske :D

Två nya kokonger i 54l hittade jag *jay!*
#379 - 13 maj 2010 19:29
Hur lång tid brukar det ta för att det ska bli kokonger i karet? Jag är otålig! ;)

Ps. Du matar med Zucchini/gurka och liknande? Mina verkar inte alls intresserade av några grönsaker, utan äter mest alger och någon växtbit.
#380 - 13 maj 2010 19:31
I karet kan det ta mkt mkt längre tid eftersom det inte är lika mkt fuktighet i karet som i en matlåda med lock.
Alla mina kokonger (5st) har nu kläckts och det är mer än 50% som är lila med lila fot *glad!*
de får algtablett, zuccini, broccoli varannan dag eller vartredje beroende på grönsaken :D
#381 - 13 maj 2010 19:40
Nubi skrev:
I karet kan det ta mkt mkt längre tid eftersom det inte är lika mkt fuktighet i karet som i en matlåda med lock.

Alla mina kokonger (5st) har nu kläckts och det är mer än 50% som är lila med lila fot *glad!*

de får algtablett, zuccini, broccoli varannan dag eller vartredje beroende på grönsaken :D

Jag undrar då jag är fundersam på om alla är honor då jag inte sett någon som jag tycker ser som en hane när de klättrat runt. Skickligt plockat värre av mig om det är så. ;)

De verkar tycka bättre om alger med ett och ett annat näringsbegränsat blad än grönsaker för mig. Det ända de kommer till när jag släpper i (jag har t o m testat att flytta någon till grönsaken) är spirulina, men de är för långsamma mot fiskarna.

Åh! spännande tillökning du fått! :)
#382 - 13 maj 2010 19:43
Det kanske är så oturligt att du har bara honor, Vi får hoppas att de fick ett ligg innan de flyttade hem till dig ;)
Vet du hur man gör för att se könet på de?

Mina älskar broccoli, zuccini, algtabletter.
Småttingarna får tom flingfoder.
#383 - 13 maj 2010 19:52
Mina gillar oxå broccoli sallad går bra me,, hur ser man om de fått ett ligg kanske glöder lite om dom???:D
hur ser man skillnad på hane och hona??
#384 - 13 maj 2010 19:54
Sådana här guider finns det tydligen gott om:
http://www.aquariacentral.com/forums/blog.php?bt=2787

Jag måste ha tråkiga grönsaker (gurka, zucchini, ärtor, broccoli etc) då jag varken fått pleco, sewellia, pansarmaler eller snäckor att äta dem. ;)

Vi får hoppas att det finns någon kille med, annars får jag beställa några fler! :D
#385 - 13 maj 2010 20:01
det måste vara ekologiska:D
mina ansistrus och snäckor äter tamej tusan allt grönt :D
#386 - 13 maj 2010 20:07
Här spelar det inte någon stor roll om det är ekologisk eller ej, men vi kör ekologisk till fiskar och snäckorna. katten äter oxå broccoli.

VD- Du får sätta fiskarna på vattendiet ett par dagar och sen ge dem grönsaker igen ;)
#387 - 13 maj 2010 20:11
Nubi skrev:
Här spelar det inte någon stor roll om det är ekologisk eller ej, men vi kör ekologisk till fiskar och snäckorna. katten äter oxå broccoli.

VD- Du får sätta fiskarna på vattendiet ett par dagar och sen ge dem grönsaker igen ;)

Jag köpte broccoli åt fiskarna och snäckorna men de var tydligen lika intresserade av den som jag så familjen fick äta upp allt. :mad:

Vattendieten fungerade för frystorkad tubifex men med grönsaker vet jag inte vad jag ska ta mig till? Nåväl, snäckorna ansar ju bort de dåliga delarna av djungeln iaf. ;)
#388 - 13 maj 2010 20:11
Här finns en bättre sida på hur man ser skillnaden på könet :)
http://sexingapplesnails.blogspot.com/
#389 - 13 maj 2010 20:15
Nubi skrev:
Här finns en bättre sida på hur man ser skillnaden på könet :)

http://sexingapplesnails.blogspot.com/

Det var den jag letade efter men hittade inte nu! Tycker alla mina ser ut att sakna manliga attribut, eller så har de duschat kallt. ;)
#390 - 13 maj 2010 20:15
inte här heller, tänkte mer på VDs fiskar om dom va kräsna:d
men går det se skillnad på hana och hona på snäckorna jag vet inte något om dom, syster va här och lämnade 4 st och jag tänkte kan vara kul att testa..
#391 - 13 maj 2010 20:17
Vattendieten fungerade för frystorkad tubifex men med grönsaker vet jag inte vad jag ska ta mig till? Nåväl, snäckorna ansar ju bort de dåliga delarna av djungeln iaf. ;)

Snäckorna är bra att ha till mkt, de är duktiga städare :D
#392 - 13 maj 2010 20:20
Jo det går att se skillnad på hona och hane :) Man måste ha tålamod, det lättaste är att leta efter hålet (hona) eller extra tentakeln(hane) när de "pumpar" luft.
Gonzo Vilka färger fick du av systern?
#393 - 13 maj 2010 20:32
Nubi skrev:
Jo det går att se skillnad på hona och hane :) Man måste ha tålamod, det lättaste är att leta efter hålet (hona) eller extra tentakeln(hane) när de "pumpar" luft.

Gonzo Vilka färger fick du av systern?

2 av dom är Rosa väldigt mörkt rosa och 2 lite ljusare.. det är dom på bilden i tråden på begäran av hannes.. jo en av dom har mer tentakler än dom andra..
#394 - 15 maj 2010 12:29
Råkar ni ut för att snäckorna rymmer? I natt var det en som inte bara lyckades smita ur akvariet, den var halvvägs på väg mot balkongen. Då hade den avverkat ca 3 meter.:d ./Per
#395 - 15 maj 2010 16:27
pereli skrev:
Råkar ni ut för att snäckorna rymmer? I natt var det en som inte bara lyckades smita ur akvariet, den var halvvägs på väg mot balkongen. Då hade den avverkat ca 3 meter.:d ./Per

Jupp innan jag skaffade täckglas hittade vi varje morgon en eller två som hade tagit sig ner för karet och sen gått till hundens matskål och sen ploppat in i den tomma hundskålen O_O *haha*

Vill man ha sina snäckor i karet så använder man täckglas :D
#396 - 16 maj 2010 17:54
Nubi skrev:
Jupp innan jag skaffade täckglas hittade vi varje morgon en eller två som hade tagit sig ner för karet och sen gått till hundens matskål och sen ploppat in i den tomma hundskålen O_O *haha*

Vill man ha sina snäckor i karet så använder man täckglas :D

Haha, det måste varit en chock för hunden:D
Det gäller att se sig för när man går förbi så man inte trampar på något hårt:d ./Per
#397 - 16 maj 2010 21:19
pereli skrev:
Haha, det måste varit en chock för hunden:D

Det gäller att se sig för när man går förbi så man inte trampar på något hårt:d ./Per

Har hört hur folk krossat sina snäckor på morgonkvisten, tänk dig själv, nyvaken, barfota och så hör och känner man ngt kladdigt på golvet :S *uursk!*
#398 - 16 maj 2010 21:24
Jag måste köra utan locken om dagarna nu för att det inte ska bli för varmt (blir det ändå!) så jag hoppas de har vett att hålla sig inne i karet. :p
#399 - 16 maj 2010 21:30
Jag måste köra utan locken om dagarna nu för att det inte ska bli för varmt (blir det ändå!) så jag hoppas de har vett att hålla sig inne i karet. :p

Stäng av doppvärmaren :)
#400 - 16 maj 2010 21:35
Nubi skrev:
Stäng av doppvärmaren :)

Svårt att stänga av något jag redan plockat bort för säsongen. ;)
Har du inga problem med värmen? Dock så hjälper en inglasad altan utanför ena väggen att dra upp värmen i vardagsrummet rejält.

Sewelliorna är de jag oroar mig för men på plussidan är att snäckorna är aktivare än någonsin och zebafiskarna lekt och fått yngel! :D
#401 - 16 maj 2010 21:40
:) Grattis, nej jag har 24 grader i mina kar :) Vet inte hur det kommer sig, å andra sidan så gör jag Vb 50% och fyller med kallt vatten.
#402 - 16 maj 2010 21:46
Lyx! Vanligtvis ligger jag på 24-25 men idag fick jag panik och kastade iväg locken då det steg mot 29! :O

Ska kanske skaffa ljusblå snäckor med mörk fot och röda prickar, låter så fint på pappret. :)
#403 - 17 maj 2010 11:01
Lyx! Vanligtvis ligger jag på 24-25 men idag fick jag panik och kastade iväg locken då det steg mot 29! :O

Ska kanske skaffa ljusblå snäckor med mörk fot och röda prickar, låter så fint på pappret. :)

De är riktigt fina och väldigt kåta av sig *skratt*

Slängde idag alla individer som kom ut ur de 5 kokongerna. De går nu i 180l.
Kan säga att man ser inga av de, pytte pytte, kanelbullesnäckorna är gigantiska jämfört med äppelsnäcklingarna.
#404 - 23 maj 2010 12:39
Jag kan säga att här har det kläckts ett par hundra snäcklingar nu och dom växer så det knakar! :p
#405 - 23 maj 2010 14:13
Wow... det var ganska många...
#406 - 23 maj 2010 16:00
Haha ja det är en hög ja.. Men snart kan några börja flytta hemifrån så det blir lite plats :-)
#407 - 23 maj 2010 16:32
LLL skrev:
Haha ja det är en hög ja.. Men snart kan några börja flytta hemifrån så det blir lite plats :-)

Ååååh vad söta!! :D
GRATTIS till snäcklingarna :D
#408 - 23 maj 2010 16:39
snäckor överallt ;) :p
#409 - 23 maj 2010 17:55
Har sett 3 olika färger med både ljus och mörk fot. Ska bli spännande att se lite bättre när dom växer till sig lite.. :-)

Hur går det med dina Nubi?
#410 - 23 maj 2010 19:24
LLL skrev:
Har sett 3 olika färger med både ljus och mörk fot. Ska bli spännande att se lite bättre när dom växer till sig lite.. :-)

Hur går det med dina Nubi?

Mina mår kanoners :) Jag har nu 6 kokonger (de bara ploppar ut) och de går i en matlåda. Jag dimper ner de i 180l efter ett par dagar.

Ska bli spännande att se vad det blir av dem:)
#411 - 23 maj 2010 19:34
Härligt! Ska börjar linjeavla mina lite mer nu när den här babyboomen växt upp för att testa lite roliga kombinationer .-)
#412 - 23 maj 2010 19:35
LLL skrev:
Härligt! Ska börjar linjeavla mina lite mer nu när den här babyboomen växt upp för att testa lite roliga kombinationer .-)

Tycker jag låter TOPPEN! :D
#413 - 23 maj 2010 19:37
Hur var det nu Nubi, har du några med mörk fot? Jag ska ju få hem ett gäng nästa vecka! :D

Jag kan tyvärr inte ha aromgälört i 180l då äppelsnäckorna, två av guramis och pansarmalarna mumsar den kal. Det spelar ingen roll vad jag gör. Det märks varför den används i matlagning, blir kanske goda äppelsnäckor nu. ;)
#414 - 23 maj 2010 19:42
Hur var det nu Nubi, har du några med mörk fot? Jag ska ju få hem ett gäng nästa vecka! :D

Jag kan tyvärr inte ha aromgälört i 180l då äppelsnäckorna, två av guramis och pansarmalarna mumsar den kal. Det spelar ingen roll vad jag gör. Det märks varför den används i matlagning, blir kanske goda äppelsnäckor nu. ;)

Hahaha, jag har sett ett par st m mörk fot :) de är minimini miinimala i storleken och är i 180l.
#415 - 23 maj 2010 19:44
Du får även du linjeavla fram något roligt! :)
#416 - 23 maj 2010 19:51
Du får även du linjeavla fram något roligt! :)

Jag tycker bara det är roligt att mina snäckor mår bra och pyntar mitt kar så fint :)
Linjeavel...nee finns andra som har tid och engagemang för sånt *leR*
#417 - 23 maj 2010 19:52
Nubi, vi borde starta ett odlingsprojekt tillsammans :)
#418 - 23 maj 2010 19:53
Man får nog fram det mesta genom slumpen. ;)
Mina jag har nu verkar fortfarande inte veta vad förökning är så det är nog bra med ett tillskott om en 10st. :D ;)
#419 - 23 maj 2010 19:54
LLL skrev:

Visst Det kan jag gå med på! Du får bli projektledare :)
#420 - 23 maj 2010 19:54
LLL skrev:

Hihi, visst! Vad ska vi ha för kennel namn ;)
#421 - 27 maj 2010 17:29
Idag räknade jag mina snäckor. 50 snäckor (de flyttade till stockholm) + 70-80 småttingar som kläckts i kokongen + 4 kokonger som inte kläckts ännu.
Dessa 4 nya är från lila snäckor :) *spännande!!*
#422 - 27 maj 2010 17:47
Snäckfabriken minsann! ;)
Jag undrar verkligen hur du bär dig åt. :p
#423 - 27 maj 2010 18:00
Snäckfabriken minsann! ;)

Jag undrar verkligen hur du bär dig åt. :p

LOVE LOVE LOVE och mat såklart ;)
#424 - 27 maj 2010 18:05
Lite bilder där man ser det tydliga hålet på en hona och en tydlig 3e tentakel på en hane.

[ATTACH]31266[/ATTACH]

[ATTACH]31267[/ATTACH]

[ATTACH]31268[/ATTACH]

[ATTACH]31265[/ATTACH]

Efter ca 2 veckor (hemma hos mig) blire ägg
[ATTACH]31269[/ATTACH]
#425 - 27 maj 2010 18:07
Kärlek finns icke i mina kar, det är mer tredjevärldskrig än "sådant trams". ;)
Men mat finns det gott om. Grönsaker och ständig tillgång till en smarrig alg- och växtbuffé låter väl bra? Jag tror mer på kalkbrist då allt som finns i som är kalkhaltigt är två hyfsat kalkhaltiga stenar.
#426 - 27 maj 2010 18:09
Vilka fina bilder på dem! Praktisk äggplats de hittat hos dig. :)
#427 - 27 maj 2010 18:12
Vilka fina bilder på dem! Praktisk äggplats de hittat hos dig. :)

Jo väldigt :) Bra med täckglas oxå där har de lagt ägg ett par ggr :)
#428 - 27 maj 2010 20:40
3kant hos snäckorna

Snygga bilder!

Har inte lyckats se kön på mina snäckor men på de bilderna syns det ju att "utrustningen sitter på höger sida så då kan man kanske hoppas på lite ägg så småningom...den brunrandiga och den rosarandiga har hållit på och brottats i flera dagar nu av och till men idag kom den stora brunröda och skulle ge sig in i leken oxå:d

Hur länge tar det innan de lägger ägg efter parning??

3kant bild: http://img522.imageshack.us/i/020xd.jpg/ (fan va svårt det ska va att få rätt färger med mobilkameran, får investera i en vettig kamera när skatteåterbäringen kommer :)
#429 - 27 maj 2010 22:52
Så nu har jag läst igenom hela denna tråden.
HERREGUD vad era snäckor är pilska!
Verkar som det bara är jag och VisulalDarkness som har helt ointresserade snäckor!
Jag har försökt med god mat, (ärtor, broccoli, zuchini..), gjort större luftspalt. Men inget hjälper!
Blir galen!
Såg ändå 2 st para sig för några veckor sen, men inte några ägg, nädå..
Varför?? *buhu*
#430 - 28 maj 2010 08:52
Tinka skrev:
Så nu har jag läst igenom hela denna tråden.

HERREGUD vad era snäckor är pilska!

Verkar som det bara är jag och VisulalDarkness som har helt ointresserade snäckor!

Jag har försökt med god mat, (ärtor, broccoli, zuchini..), gjort större luftspalt. Men inget hjälper!

Blir galen!

Såg ändå 2 st para sig för några veckor sen, men inte några ägg, nädå..

Varför?? *buhu*

tålamod tålamod :)
#431 - 28 maj 2010 11:47
Men vänta lite nu....
Sa ni att det tar 2 VECKOR innan honan lägger äggen??
Jag trodde det var 2 DAGAR!
För om det är så så har det ju gått 2 veckor först på söndag! :D
Och idag var det 2 rosa som hade det riktigt roligt :D
#432 - 28 maj 2010 19:36
Tinka skrev:
Men vänta lite nu....

Sa ni att det tar 2 VECKOR innan honan lägger äggen??

Jag trodde det var 2 DAGAR!

För om det är så så har det ju gått 2 veckor först på söndag! :D

Och idag var det 2 rosa som hade det riktigt roligt :D

*håller tummarna* :) Om ett par veckor lär du skriva ett inlägg som lyder "Fan vad ska jag göra av alla 3000 snäcklingar" ;)
Bilagor:
#433 - 28 maj 2010 21:52
Nubi skrev:
*håller tummarna* :) Om ett par veckor lär du skriva ett inlägg som lyder "Fan vad ska jag göra av alla 3000 snäcklingar" ;)

Hoppas på samma sak för mig! Eventuellt överskott blir ju finfrukost åt mina framtida botior. :p ;)
#434 - 28 maj 2010 22:21
Ja jag hoppas på att jag säger det :) *lääängtar!*
#435 - 30 maj 2010 18:29
Idag fick jag klartecken av HsB (Han som Bestämmer) att starta upp 40l i köket där de nykläckta snäcklingarna får gå :)

Några verkar ha intressanta färger, de är prickiga O_O.
#436 - 30 maj 2010 20:09
wow!
prickigt? Finns det i snäckvärlden? :)
Vad är föräldrarna för färger?
#437 - 30 maj 2010 20:17
Tinka skrev:
wow!

prickigt? Finns det i snäckvärlden? :)

Vad är föräldrarna för färger?

Jag har heller aldrig hört om det! Kanske blir det ränder allt eftersom de växer eller så har Nubi fått sig en jackpott. :D
#438 - 30 maj 2010 20:21
Ååååh prickiga...:d vill haaaa....:p
#439 - 30 maj 2010 21:16
Ja det lät väldigt spännande!
#440 - 30 maj 2010 21:31
Nubi skrev:
Idag fick jag klartecken av HsB (Han som Bestämmer) att starta upp 40l i köket där de nykläckta snäcklingarna får gå :)

Några verkar ha intressanta färger, de är prickiga O_O.

HsB, kul benämning.
Låter spännande med prickiga snäckor.
#441 - 31 maj 2010 19:19
som de ser ut nu så äre inte ränder, det är prickar, ska bli riktigt spännande att se de, ska försöka hitta ett par i 40l och fota dem :)
inte lätt att hitta de små i ett 40l kar *skratt*
#442 - 1 juni 2010 18:59
Nubi skrev:
som de ser ut nu så äre inte ränder, det är prickar, ska bli riktigt spännande att se de, ska försöka hitta ett par i 40l och fota dem :)

inte lätt att hitta de små i ett 40l kar *skratt*

Ser fram emot foton
Bilagor:
#443 - 1 juni 2010 19:02
Jag har nog bara killar i mitt kar.. ser bara extra snablar på alla.
#444 - 2 juni 2010 11:30
PiaJo skrev:
Jag har nog bara killar i mitt kar.. ser bara extra snablar på alla.

Det är inte andningssnabeln du ser då? ;)
#445 - 18 juni 2010 23:22
Hur mycket luftspalt behövs för äggläggningen??

Jag har ju ett gäng äpplen i mitt 140l. som har hållit på och "haft roligt" i ca: 3 veckor nu...men har inte sett att det har dykt upp några ägg någonstans.

De brukar va uppe och utforska ovanför men frågan är om det är för dåligt med utrymme för dem:confused:

Vattenytan går nu i linje med ramen och den är 4 cm.

Bild: http://img443.imageshack.us/i/006ilm.jpg/

Jag tycker det borde räcka egentligen, va har ni för erfarenheter av detta??

Skulle ju kunna sänka vattennivån något men dels så känns det inte riktigt bra med tanke på övriga fiskar och så tycker jag att det inte är direkt snyggt, speciellt inte i ett ramakvarium
#446 - 19 juni 2010 14:42
cavelzini skrev:
Jag har ju ett gäng äpplen i mitt 140l. som har hållit på och "haft roligt" i ca: 3 veckor nu...men har inte sett att det har dykt upp några ägg någonstans.

De brukar va uppe och utforska ovanför men frågan är om det är för dåligt med utrymme för dem:confused:

Vattenytan går nu i linje med ramen och den är 4 cm.

Bild: http://img443.imageshack.us/i/006ilm.jpg/

Jag tycker det borde räcka egentligen, va har ni för erfarenheter av detta??

Skulle ju kunna sänka vattennivån något men dels så känns det inte riktigt bra med tanke på övriga fiskar och så tycker jag att det inte är direkt snyggt, speciellt inte i ett ramakvarium

Jag tycker det ser lagom ut :) Har du täckglas till ditt kar? om ja- så kommer de lägga äggen på täckglaset (vilket inte är fel)
Ha tålamod så lär du snart ha kokonger :D
#447 - 19 juni 2010 18:57
Bra att det verkar OK:)

Joo jag har täckglas på främre delen av karet, dock inte under rampen, då jag råka paja det och inte brytt mig om att skaffa ett nytt.

Får ta och utnyttja min starkaste sida tålamod då;) så får vi se ifall det händer nånting såsmåningom
#448 - 19 juni 2010 20:29
Det behöver du inte, täckglas under tampen, jag har haft snäckor som lag äggmellan lysören. De hittar alltid ställen att lägga kokongerna på :)
#449 - 28 juni 2010 19:59
Så ÄNTLIGEN hittade jag en efterlängtad korv i mitt akvarium!
Har vart utomlands i 2 veckor och kom hem och såg en klase hänga där. Snacka om att jag blev ÖVERLYCKLIG!
Nu är jag dock lite orolig. Den sitter i luftspalten, men behöver jag göra nåt med klasen? Tex fukta den? Den verkar rätt torr.
Kan man se på ett ungefär när de ska kläckas för jag har ju ingen aning när klasen las. Och kan man veta färgen på bebisarna innan? Klasen är typ rosagulaktig.
#450 - 28 juni 2010 20:15
....jag är så avundsjuk, jag är så avundsjuuk...
#451 - 28 juni 2010 21:50
Hihi jag tänkte på dig Visual Darkness och tänkte att du kanske också hade fått dig lite klasar, men inte?
#452 - 28 juni 2010 21:57
Tinka skrev:
Så ÄNTLIGEN hittade jag en efterlängtad korv i mitt akvarium!

Har vart utomlands i 2 veckor och kom hem och såg en klase hänga där. Snacka om att jag blev ÖVERLYCKLIG!

Nu är jag dock lite orolig. Den sitter i luftspalten, men behöver jag göra nåt med klasen? Tex fukta den? Den verkar rätt torr.

Kan man se på ett ungefär när de ska kläckas för jag har ju ingen aning när klasen las. Och kan man veta färgen på bebisarna innan? Klasen är typ rosagulaktig.

Grattis:d...

här har det inte blivit några ägg än heller, fastän de rumlar runt hela tiden och i varje fall den ena honan är uppe och kryper runt ovanför vattnet varje dag i stort sett...kanske får testa med att lämna en större luftspalt ändå och se ifall det gör nån skillnad men jag tycker att det ska räcka som det är nu...

Hur stor luftspalt har du:confused:
#453 - 28 juni 2010 22:02
Jag hade först bara 5 cm men ökade sen till 10 då det aldrig las några ägg. Tycker egentligen inte det är så snyggt med så stor luftspalt men tydligen vill de ha det så :) Fast det tog ett tag efter att jag hade ökat luftspalt innan ägg las.
#454 - 28 juni 2010 22:19
Ok, jag får avvakta lite till, annars så får jag testa med att öka jag med...håller med dig att det är ju verkligen inte snyggt, speciellt inte då jag har äpplena i 140l. som är ramkar...men det kan va värt att testa ett tag för det skulle va roligt ifall det blev nåt, kan ju alltid flytta klasen och fylla upp igen ifall man det blir nåt... känns ju som det blir lite dåligt med plats kvar för fiskarna kanske då mitt kar bara är 40 högt :confused:
#455 - 28 juni 2010 22:41
Jag har inte ens täcklocken på för det mesta nu på sommare, inte hjälper det...
#456 - 28 juni 2010 22:54
Jag har bara täckglas på den delen ev karet som inte rampen täcker och det är bara på nattetid nu då det är så varmt...snäckorna är ju uppe och krälar på kanten lite då och då har jag sett men då har jag flyttat tillbaka dom, dels för att de inte ska trilla i golvet lr gå samma öde tillmötes som bamburäkorna jag hade som kom ur karet och blev riktigt dyr kattmat;).

De mindre karen kör jag öppna hela tiden för där håller sig invånarna i karen, för det mesta iaf.:)

Börjar ju bli riktigt varmt nu så jag funderar lite på vad man ska göra för att hålla koll på temperaturen, har ökat ungefär en grad nu under helgen pga. värmen så nu ligger tempen runt 27 i alla kar, och när det är varmt en längre tid på sommaren så brukar temperaturen inne ligga ungefär 3 grader högre än den gör nu...vete fan hur det kommer påverka karen men det känns som det kommer bli lite problematiskt
#457 - 29 juni 2010 06:43
en liten datorfläkt som fläktar ytan :) funkade fint för mig :)
#458 - 29 juni 2010 06:46
Jag har också 140liters så nej der känns inte snyggt med den där luftspalten. Hur många snäckor har du i ditt kar? Jag har nu 7 stycken.
Täckglaset bryr sig mina snäckor inte ett dugg om.
#459 - 29 juni 2010 07:53
Tinka skrev:
Jag har också 140liters så nej der känns inte snyggt med den där luftspalten. Hur många snäckor har du i ditt kar? Jag har nu 7 stycken.

Täckglaset bryr sig mina snäckor inte ett dugg om.

Jag har 9 st 4 stora och 5 små äppelsnäckor, övriga snäckor är jag inte säker på, finns 3 st stora Spixi i alla fall har två äggklasar från dom nu i karet men de har inte kläckts än...sen finns det ju uppskattningsvis en jäkla massa malaysiska sandsnäckor.:)
#460 - 29 juni 2010 21:26
Här händer det grejer :)
Grattis Tinka till dina ägg. Har du täckglas på så blir det fuktigt, men det hjälper snäcklingarna på traven att fukta kokongen med en vattenspruta om man vill :)
#461 - 29 juni 2010 21:38
Nubi skrev:
Här händer det grejer :)

Grattis Tinka till dina ägg. Har du täckglas på så blir det fuktigt, men det hjälper snäcklingarna på traven att fukta kokongen med en vattenspruta om man vill :)

Haha, vi har abstinens av att inget händer i din tråd, då slutar det såhär. ;)
#462 - 30 juni 2010 21:35
Tack Nubi!
Tycker min äggkorv ser rätt torr ut. Behöver jag va orolig? Har ju täckglas men ändå. Får ta o spreja lite vatten på dem.
En fråga. Hur mycket bikarbonat ska man hälla i karet och hur ofta?
#463 - 30 juni 2010 21:37
Jag skulle spreja :) med vatten varje morgon och kväll.

Jag kör 1msk bikarbonat till 100l :), då mitt 180l var igång. Kokade upp vatten i tekannan, blandade i en kastrull och lät det svalna. tillsatte det i samband med påfyllning vid vattenbyte =)
#464 - 30 juni 2010 21:38
Haha, vi har abstinens av att inget händer i din tråd, då slutar det såhär. ;)

hehe, abstinens, du ska se min almanacka, jag kryssar för för varje dag som går, det är inte långt kvar nu inbillar jag mig själv.
#465 - 30 juni 2010 21:40
Snabb du är på att svara Nubi! :)
Ok tackar för hjälpen!
Hur ser man när det är nära till äggkläckning?
Hur går det med dina prickiga bebisar?
#466 - 30 juni 2010 21:45
hehe, jag sitter på jobbet, kliver av om 7 timmar, så det finns inte mkt att göra för tillfället.
Jag brukar vara snabbare med mina svar, men nu när akvariet ligger på lågsidan (alla förutom ett 40l är avstängda) så är jag inte lika aktiv som tidigare.
Abstinens har jag däremot. Hemskt att vakna upp och inte se en enda fisk.

Mina prickiga bebisar är nu Lila/Blåa :) och det är en salig blandning av färg i det 40l karet.

Kokongerna blir mkt mer mörkare i färgen, och mer porösa, då vet man att det är nära. Jag vet att det ska ligga en bild på denna tråd på ett par kokonger som har olika "datum", dvs när de kläcks.

VD jag har 3 kokonger nu i mitt 40l. Jag har 1 stor hona och 2 småttingar, vad är oddsen att de två småttingarna skulle gå och bli hanar :P
#467 - 30 juni 2010 22:05
Nubi skrev:

VD jag har 3 kokonger nu i mitt 40l. Jag har 1 stor hona och 2 småttingar, vad är oddsen att de två småttingarna skulle gå och bli hanar :P

Vad är det med ditt kar?
I mitt kar blir alla sterila utom zebrafiskarna. ;)
#468 - 30 juni 2010 22:09
hahaah =) Karisma, harmoni och loove ;)
#469 - 30 juni 2010 22:13
Jag ska testa med en romantisk middag men har inte riktigt löst det där med levande ljus i miniatyrform under vattnet. ;)
Kan ju vara skillnaden att du använder bikarbonat men inte jag?
#470 - 1 juli 2010 05:13
Jag ska testa med en romantisk middag men har inte riktigt löst det där med levande ljus i miniatyrform under vattnet. ;)

Kan ju vara skillnaden att du använder bikarbonat men inte jag?

jag har samma problem...inga snäcklingar här inte :(

jag kör med bikarbonat så jag tror inte att det är det som är problemet, eller?

Vi har det inte tillräckligt romantiskt i våra kar, det är det som är felet ;)
#471 - 1 juli 2010 08:48
Vaknade till kl 5 och smög ut för att kolla mina äpplen då en rosa snäcka var uppe i luftspalten igår kväll och kollade läget, tänkte det kanske var en ny korv på g och japp, det var det! Fick se heöa förloppet! va häftigt!!!!!
Så nu hänger 2 korvar här!

Pia, tror inte heller det har med bikarbonat o göra, vet inte vad det är som får igång dem riktigt.... Jag matade dem med allt möjligt gott, fixade större luftspalt osv men inget hände. Så när jag var iväg 2 veckor i Grekland o de bara blev matade varannan dag så minsann hände det.
#472 - 1 juli 2010 10:50
PiaJo skrev:
jag har samma problem...inga snäcklingar här inte :(

jag kör med bikarbonat så jag tror inte att det är det som är problemet, eller?

Vi har det inte tillräckligt romantiskt i våra kar, det är det som är felet ;)

Verkar som det och visst är det inte någon romantisk stämning i mitt kar, om nu inte kärlek börjar med bråk det vill säga. ;)
#473 - 1 juli 2010 10:56
Hallå mina äppelsnäckor lägger ägg som galningar. i 900 liters är ju karet öppet, men dom lägger på btn-bakgrunden och akvariekanten, så att snäcklingarna kommer ner i vattnet när dom kläcks.
Och dom har börjat kläckas som bara faen!
2 kokonger är tomma nu om nån vecka ser man väl hur det kryllar av snäcklingar:)
#474 - 1 juli 2010 11:20
Jag kanske pressar mina snäckor så hårt att vissa genetala funktioner helt enkelt inte vill hänga med när det vankas myspys. ;) :p
#475 - 1 juli 2010 11:35
Jag kanske pressar mina snäckor så hårt att vissa genetala funktioner helt enkelt inte vill hänga med när det vankas myspys. ;) :p

Har du täckglas?? hur stort är utrymmet mellan vatenytan och täckglaset?
Är det för trångt så lägger dom inte ägg:/
Bröva sänk vattennivån, mixtra med temperatur, foder, vattenberedning (kör mkt med easylife, vilket dom ser ut att gilla)
Pröva att ha extra skitigt vatten (hoppa några VB:n) Extra rent vatten (Byt mer än vanligt) osv osv...
#476 - 1 juli 2010 11:45
Täckglas uppe nu i värmen, vattenivån är varierande med avdunstning så +/-10cm kant och temperatur 24-27 (Sewelliorna gillar inte värmen nu). De hinner endast till grönsaker utav de saker som jag slänger i, broccoli verkar bäst. Vattenberedning har jag ingen men det skulle kunna vara bra.
Ibland tror jag att jag har kokonger, men så är det undersidan av frogbiteblad som fastnat på rutan. :p
Alla andra snäckor förökar sig så visst borde äpplena också kunna det, jag är otålig! :D
#477 - 1 juli 2010 13:28
tror att äppelsnäckor är känsligare än vad man tror...
I mitt 200 liters så växer dom ganska långsamt Och egentligen inget tecken på att dom ens vill föröka sej, Men då har jag också 1cm mellan vatten och täckglas, så dom har väl gett upp.

Idetta karet får dom grönsaker var tredje dag typ.

I räkkaret är växer dom också rätt så dåligt. Och är väldigt inaktiva, säkert pga att det är typ 20 grader i vattnet.
Där får dom mat typ ibland...
Men endast maltabletter.
Där har utrymme till ägg men dom vill inte lägga...

I 900 liters har dom alger alger, riktigt strömt vatten, mkt utrymme, 27 grader (tror jag)
Och dom växer och lägger ägg som galningar.
Där får dom mat och var tredje dag plus alla alger alger som dom kalasar på.
#478 - 1 juli 2010 15:00
Joo jag fattar inte riktigt varför äppelsnäckorna inte vill lägga ägg, Spixi lägger ju ägg som busen i det karet och de är ju en typ av äppelsnäcka, största skillnaden då att de lägger sina ägg under vatten.

Får helt enkelt testa att öka luftspalten men det får bli vid senare tillfälle då kakaduorna har släppt ut ynglen ur grottan idag och mer eller mindre jagat upp alla andra fiskar i hörnen...så det känns lite :Dtaskigt att minska det utrymme de får ännu mer just nu

Det verkar som om det flesta invånarna är nöjda och glada iaf. Äppelsnäckorna pippar istort sett hela tiden men de vill inte lägga några ägg:(
Bilagor:
#479 - 4 juli 2010 17:24
Äntligen en kokong!!!

Härligt!! hittad en kokong för första gången nu:D

1:a kokongen http://img188.imageshack.us/i/011wk.jpg/

Verkar som det berott på att de har velat ha mer utrymme för äggläggningen.

Dels så har det ju varit så varmt de senaste dagarna så avdunstningen varit större än normalt + att jag har haft rampen tänd mycket längre för att hjälpa kakaduahonan att hålla koll på ynglen.

Detta i kombination har lett till att vattennivån är mycket lägre än den brukar va och nu dök den första kokongen upp säkert natt till idag men jag såg den inte förrän nu då den sitter på insidan av karet under rampen.

Har sprejat den nu men frågan är om jag ska försöka pilla bort den och lägga den på en flotte istället:confused:
#480 - 4 juli 2010 18:23
cavelzini skrev:
Härligt!! hittad en kokong för första gången nu:D

1:a kokongen http://img188.imageshack.us/i/011wk.jpg/

Verkar som det berott på att de har velat ha mer utrymme för äggläggningen.

Dels så har det ju varit så varmt de senaste dagarna så avdunstningen varit större än normalt + att jag har haft rampen tänd mycket längre för att hjälpa kakaduahonan att hålla koll på ynglen.

Detta i kombination har lett till att vattennivån är mycket lägre än den brukar va och nu dök den första kokongen upp säkert natt till idag men jag såg den inte förrän nu då den sitter på insidan av karet under rampen.

Har sprejat den nu men frågan är om jag ska försöka pilla bort den och lägga den på en flotte istället:confused:

Ja det kan du gott och väl göra. Så länge du har kokongen på frgolitbiten i samma akvarie, och inte i en matlåda, speciellt inte när det är såhär varmt. Risken är att vattnet i matlådan t.ex. (funkar skitbra att kläcka kokonger i) är att vattnet avdunstar mkt snabbare och att vattentemp i matlådan blir för hög att snäcklingarna dör.
Så jag votar för att ha kokongen på en frigolitbit i akvariet :)
#481 - 4 juli 2010 18:44
Ok, flyttade den till en liggunderlags båt som får flyta i samma kar:)

Cirkus hur länge brukar det ta innan de kläcks??
#482 - 5 juli 2010 12:40
Hejsan hoppsan, 3dje korven hittade jag idag...
Nubi du hade visst rätt. Nu börjar det nästan bli lite mycket korvar här.
Men första korven är rätt torr eftersom den sitter i "sladdhålet".
Den hare blivit rätt ljus, torr och lite svart här o där. Betyder det klöckning eller död korv??
Är det någon som vet om man kan mata sniglarna med brysselkål`?
#483 - 5 juli 2010 12:47
Va jag har läst mig till så blir de ljusare när det börjar bli dags för kläckning...själva skalen alltså, det mörkare du ser är antagligen snäckbebisarna

Har aldrig testat med brysselkål till snäckorna själv men ancistrus käkar det med god aptit så det gillar dom säkert.

Hittade kokong nr 2 här oxå imorse:)
#484 - 5 juli 2010 12:59
Undrar om det är värmen som sätter igång dem ;)
#485 - 5 juli 2010 13:08
Det kan nog va nåt sånt, värmen eller luftfuktigheten kanske:)
#486 - 6 juli 2010 10:44
Igår kläcktes min första kokong! Jättehäftigt!
Men tror nog ¨många blivit uppätna.(?) De är ju i samma kar som mina Molly-yngel.
Äter snäckorna upp bebisarna förresten?
När kan man se vad de blir för färg på de små? För nu är de ju helt genomskillniga.
#487 - 6 juli 2010 10:46
Kul:d

Hur lång tid tog det innan de kläcktes?? Hur stora är dom??
#488 - 6 juli 2010 11:06
Vet faktiskt inte hur lång tid det tog eftersom den klasen las när jag var iväg i 2 veckor, men den kläcktes en vecka efter att jag kommit hem så max 3 veckor tog det.
De är minimala! De är lika stora som ett ägg helt enkelt :) Men fullt utvecklade! Jättehäftigt.
#489 - 6 juli 2010 11:43
Ok...Då är de i samma storlek som spixibebisarna när de kommer fram då ungefär...skitsvåra att upptäcka ifall de kläcks direkt i karet med andra ord:d

har ju 2 st korvar som flyter runt på en flotte i karet nu så det blir intressant att se ifall de klarar sig, får va där och spreja lite då och då, ska bli kul att se vad det blir för färger
#490 - 6 juli 2010 13:38
Vad har du för färger på dina äpplen?
Simmar det fiskar i ditt kar?
Vad är spixi för nåt? Lät intressant.
Ja de var rätt svåra att se, man får kolla noga, men man ser ju på kokongen när den börjar bli svart att det är dags.
#491 - 6 juli 2010 14:08
De äpplen jag har är gulorange skulle jag kalla dom lite åt clementin hållet men de är fortfarande små sen så har jag helfärgad brun, och randiga vet inte vad de heter men åt vinröd/rosa hållet skulle tro att det är någon av de som vart inblandade nu. Har 4 st stora och 5 små äpplen.

Joo jag har alla äpplen i SA karet där det även finns 1 skalarpar, Kakaduaciklider, Kardinaltetror, Svärdbärare och Ancistrus.

Spixi är Asolene Spixi, även kallad Zebra äppelsnäcka, de lägger äggen under vatten och blir inte riktigt så stora som vanliga äppelsnäckor.

Sen har de huset åt andra hållet om man säger så spetsen går ut åt sidan istället för bakåt.

Jag tycker de är riktigt läckra:)

En av de små som växt till sig lite är ute och surfar;)

http://img80.imageshack.us/i/028wg.jpg/

Här är du en bild på några som jag tog igår, en bebis som växt till sig lite och en större.

http://img822.imageshack.us/i/026qf.jpg/
#492 - 6 juli 2010 17:23
cavelzini skrev:
De äpplen jag har är gulorange skulle jag kalla dom lite åt clementin hållet men de är fortfarande små sen så har jag helfärgad brun, och randiga vet inte vad de heter men åt vinröd/rosa hållet skulle tro att det är någon av de som vart inblandade nu. Har 4 st stora och 5 små äpplen.

Joo jag har alla äpplen i SA karet där det även finns 1 skalarpar, Kakaduaciklider, Kardinaltetror, Svärdbärare och Ancistrus.

Spixi är Asolene Spixi, även kallad Zebra äppelsnäcka, de lägger äggen under vatten och blir inte riktigt så stora som vanliga äppelsnäckor.

Sen har de huset åt andra hållet om man säger så spetsen går ut åt sidan istället för bakåt.

Jag tycker de är riktigt läckra:)

En av de små som växt till sig lite är ute och surfar;)

http://img80.imageshack.us/i/028wg.jpg/

Här är du en bild på några som jag tog igår, en bebis som växt till sig lite och en större.

http://img822.imageshack.us/i/026qf.jpg/

Riktigt nice bilder! De som är brunrandiga är riktigt fina :D
#493 - 6 juli 2010 17:30
Du, jag kom på en lite självklar sak nu! Det är ju faktiskt inte så konstigt om de inte lägger ägg med tanke på att jag pytsar i Glutaldehyd i form av HappyCarbo/EasyCarbo.
"Bekämpningsmedel mot slembildande organismer i pappersindustrin" och räknas som skadligt för snäckor.

Pu-pu-pu-pucko mig...
#494 - 6 juli 2010 17:33
smaaaaaaaaaaaaart VD! DÄR har vi den MGN! minsta gemensamma nämnaren :D
#495 - 6 juli 2010 17:35
Undrar om det är fler som har samma erfarenheter?
#496 - 6 juli 2010 17:50
Nubi skrev:
Riktigt nice bilder! De som är brunrandiga är riktigt fina :D

Tackar:)

Joo...de stora Spixisnäckorna jag fick tag i hade ju mer Pirates of the Caribbean stuket på skalen...såg ut som de legat på havets botten i 200 år;) så jag hade ju inte nån koll på färg direkt innan de växte så man såg skalet...

Kläckte ju en klase i en matlåda då bara för att se hur stora de va när de kläcktes osv. dessa la jag sen över i räkkaret och det verkar som om endel av dem har överlevt då jag såg endel bebisar idag:)

Så nu finns det små i både det och Bettakaret
#497 - 6 juli 2010 17:52
Undrar om det är fler som har samma erfarenheter?

Jag slutade med EC helt och hållet när jag skaffa snäckorna pga. allt jag läste om att det va så dåligt för dem... så det är nog högst troligt att det är det som spökat med dina.
#498 - 6 juli 2010 18:42
Ska nog trappa ner och sluta helt jag med. Hmm, mäsk eller CO2 efter semestern? :D
#499 - 6 juli 2010 18:56
Ska nog trappa ner och sluta helt jag med. Hmm, mäsk eller CO2 efter semestern? :D

Ska köra igång mäsk imorrn har jag tänkt:) fick hem grejerna jag väntade på idag...funkar det så kör jag nog på det, CO2 kostar ju endel även om det är lite mindre pyssel

Dock så är jag lite orolig att det ska medföra pH fall...gåt ner tillräckligt mycket som det är nu känns det som, har ju sjunkit stadigt de 3 veckorna sen jag körde igång PMDD.

Vid VB igår va det 6,4 ska kolla imorrn det ligger

I kran så ligger det på pH 7,2 KH 3 så det dippar jäkligt lätt pH här vet inte om det beror på att vattnet är så mjukt:confused:
#500 - 9 juli 2010 08:03
Va söta de var cavelzini!!!

Jaha min klase är kläckt o massa snigelbebisar kryllade i akvariet... Ett par dar, sen blev de bara färre o färre... Och nu ser jag itne en enda :(
Vad har hänt?? De bor tillsammans med Molly-yngel och siamesiska algätare. Vem är det som mumsar i sig dessa små varelser??
Har iaf 3 korvar kvar o ska nog lägga de i en glasslåda istället. Känns säkrare.
Hur länge behöver de bo där innan man kan släppa ut de i det stora igen?
#501 - 10 juli 2010 14:01

EC slutade jag med när snäckor o räkor dog det var ingen bra kombination
#502 - 11 juli 2010 06:49
Nu har jag plockat upp ca 10 småbebisar jag hittade och la i burk men ska nog lägga tillbaks de igen för jag såg nu att det rörde sig lite smått i karet :) Plus att min 5e korv las inatt, av en vit snäcka! KUL! Men det börjar kanske bli dags att ta bort lite korvar så man inte får överflöd?
#503 - 11 juli 2010 11:45
Vita:) Kul och se vad det blir för nått av den

hehe...jo det är ju lätt att de försvinner när de är så små...

De korvarna jag har här är väl en dryg vecka nu så det ska bli intressant att se om/vad det blir utav dom

Verkar som om det går att reglera korvläggandet riktigt bra med vatten nivån här...de lägger inga ägg om de inte kan komma upp så att de är helt ute ur vattnet va det verkar som...när vattnet var 1,5 cm lägre så lades det ägg 2 nätter efter varann, men efter att jag fyllde upp igen så har det inte kommit några mera ägg.

Jättenöjd ifall det funkar att reglera det så, ska testa och sänka och se ifall det kommer mer korvar när de 2 har kläckts
#504 - 13 juli 2010 17:24
Kom ihåg att snäckorna behöver luftspalt för att hämta luft. så man inte täpper till. Det vore inte snällt.
Det jag har märkt här hemma är att om jag har för kallt vatten triggar jag igång snäckornas äggläggande :) Brukar försöka undvika det.
#505 - 13 juli 2010 18:05
Nubi skrev:
Kom ihåg att snäckorna behöver luftspalt för att hämta luft. så man inte täpper till. Det vore inte snällt.

Det jag har märkt här hemma är att om jag har för kallt vatten triggar jag igång snäckornas äggläggande :) Brukar försöka undvika det.

De har alltid en luftspalt på nästan 4 cm (bredden på ramen) men de har inte lagt några ägg förrän vatten nivån sänktes ytterliggare1,5 cm pga. värmen så det verkar som om det funkar bra att reglera äggläggningstakten bra med det iaf. i detta karet.

Fick ju 2 korvar varav den första börjat kläckas idag:d

http://img685.imageshack.us/i/040pm.jpg/

Såg en liten på rutan av karet så de kryper väl ner i vattnet själva va det verkar lr ska jag hjälpa dom på traven??

Lägger in en bild på en av de Spixisnäckorna som fötts i kampfiskkaret, är väl stor som en ärta nu... bara för att jag tycker att de är sååå snygga:)

http://img51.imageshack.us/i/037xn.jpg/
#506 - 16 juli 2010 07:19
Har en fråga till alla er som använder er utav krossat äggskal till äpplesnäckor. Jag har läst att det ska vara krossat men hur smått ska man ha det? Har försökt att kämpa både med sked och fingret men det blir ju aldrig som något vitt pulver utan bara som jättesmå bitar.
Hur smått gör ni det?

//Janson
#507 - 16 juli 2010 11:22
Mortla? ;)
#508 - 16 juli 2010 12:46
mortla borde ju funka ja, jag kör med en liten kryddmortel för att få ner storlek på matmixen som jag kör till räkorna här hemma...

Har hört om äggskal...men inte testat det. är det meningen att snäckorna ska käka det för kalken. isf hur funkar det ifall man kör det till ett fint pulver som sprids i karet?? låter ju lite skumt tycker jag.:confused: men helt klart intressant då jag har sett lite tendenser på lite slitna skal hos de största snäckorna.

Räknade 82 små bebissnäckor mestadels på rutorna i karet från den första kokongen som kläcktes för några dagar sen...

svårt att se nån direkt färg än då de är så små ser mest vita/genomskinliga ut fortfarande tycker jag men de växer ju snabbt så det ska bli intressant att se vad det blir.
#509 - 16 juli 2010 18:56
Morta kan man ju göra, tänkte inte på det! Undrar lite Cavelzini, blåser det inte iväg om det är för smått?

//Janson
#510 - 16 juli 2010 19:16
janson skrev:
Morta kan man ju göra, tänkte inte på det! Undrar lite Cavelzini, blåser det inte iväg om det är för smått?

//Janson

Joo det känns ju som att ifall man kör det alldeles för smått så kommer det blåsa iväg i karet och vitsen med det försvinner som jag skrev.

Kanske kan fungera att lägga äggkrossen i nåt och placera i karet...men frågan är om alla snäckorna kommer äta av det??

Tror det är smidigare att bara se till att hålla bra vattenvärden för dom och se till att de får i sig kalk via den vanliga maten, broccoli funkar kanon här, sen kör jag även med sköldpaddskalk i karet och lite weekendfoder till snäckorna ibland.
#511 - 16 juli 2010 19:33
cavelzini skrev:
Joo det känns ju som att ifall man kör det alldeles för smått så kommer det blåsa iväg i karet och vitsen med det försvinner som jag skrev.

Kanske kan fungera att lägga äggkrossen i nåt och placera i karet...men frågan är om alla snäckorna kommer äta av det??

Tror det är smidigare att bara se till att hålla bra vattenvärden för dom och se till att de får i sig kalk via den vanliga maten, broccoli funkar kanon här, sen kör jag även med sköldpaddskalk i karet och lite weekendfoder till snäckorna ibland.

Tack för svaret. Jag har haft snäckor i snart 2 månader nu och jag tycker allt de börjar få lite dåliga skal. På topparna är det vitt och ser nästan ut som de "fräts" sönder. Vill absolut inte att det ska bli värre så jag måste ju agera nu. Har alltid i en kalksten men det verkar inte hjälpa. Får ta och skaffa lite broccolli imorgon och släppa ned till dem. När jag kommer till staun ska jag leta upp någon sådan där sköldpaddskalk som säljes i djuraffärer.

När skalen har blivit fula kan de återfå sin färg igen? Eller kan det bara bli sämre om man inte sköter det riktigt.
#512 - 16 juli 2010 20:24
Jag tror att det är svårt att göra nån jätteskillnad på skalen när de väl blivit dåliga tror jag...en liten förbättring kan man nog åstakomma iaf. på färgfronten vad jag har märkt...så länge inte skalen eroderat väldigt mycket så är det ju ingen fara för hälsan hos dom även om det kanske inte är jättesnyggt...

Äppelsnäckor vill gärna ha pH på 7,5 och uppåt för att skalen ska va i bästa kondition...

Själv så är jag nöjd om jag kan ligga över pH 7,2 pga vattenvärdena som jag utgår ifrån här, sen så är det ju en kompromiss för att fisken i karen oxå ska trivas

Du kan ju se på några Spixisnäckor som jag fick hem som var riktigt fula i skalet, du ser ju klart gränsen på utväxten sen de kom i karen här.

http://img203.imageshack.us/i/005pd.jpg/

Det jag har märkt på dom är att tillväxttakten minskar om de får mindre kalk lr går i kar med lägre pH...vet inte om samma sak gäller äpplena:confused:

Har oxå äpplen som har jättefin färg men som har fått nått litet hål på skalet och några som fått större sprickor.

Snäckorna är ju aktiva och lätt hänt att de trillar ner från rutor och landar på nån sten lr så...vissa skador får man nog räkna med:)
#513 - 17 juli 2010 20:35
Här kryllar det nu av äppelbebisar. De äldsta (2 veckor) har blivit riktigt stora! Men konstigt nog är alla vita/genomskillniga. Jag har ju sett att vita lagt ägg men även mina rosa har äggat och de borde inte kunna få vita. Eller är det så att den riktiga färgen inte visar sig förrän senare?
#514 - 17 juli 2010 20:44
Tinka skrev:
Här kryllar det nu av äppelbebisar. De äldsta (2 veckor) har blivit riktigt stora! Men konstigt nog är alla vita/genomskillniga. Jag har ju sett att vita lagt ägg men även mina rosa har äggat och de borde inte kunna få vita. Eller är det så att den riktiga färgen inte visar sig förrän senare?

Kul:)

Bara en klase som har kläckt här än, tror det är mellan 80-90 bebissnäckor alla ser mer lr mindre vita ut fortfarande tycker jag...ska jag se till de som jag tror är föräldrarna så är pappa typ vinröd-polka och mamma brun så jag fattar ingenting:confused:

Vet inte vilka färgkombinationer som ger vilka småttingar, om polka lr helfärgad är dominant normalt men tycker ju att efter 2 veckor borde de ha nån färg...troligtvis så är de nog genomskinliga isf.

Vad jag har fattat så är ju vita ofta genomskinliga med ljus fot vilket gör att de ser vita ut

Har du några snäckor med mörk fot??
#515 - 17 juli 2010 20:56
Såg precis att den bruna snäckan håller på och trycker ut en korv till as we speak...ser rätt skumt ut får jag säga:)
#516 - 17 juli 2010 21:12
Ansluter mej till äppelsnäckodlarna;)

@ cavelzini! du måste ju ta bild på korvtryckaren!!!

Sen lyckades jag kejsarsnitta en hel klase med äppelbebisar...
Vattnet hade dunstat av i värmen och när jag gjorde vattenbyte och fyllde vattnet till ordinarie nivå så hamnade klasen under vatten.
Eftersom detta får äpplena att dö så skar jag av klasen med ett rakblad, då RAMLADE ungarna ut:O
Och eftersom dom såg så stora och fina ut så fortsatte jag med resten av klasen (som delvis hade gått sönder)
Alla dessa äpplen lever, Men det var häftigt! dom singlade ner som snöflingor.
Nu har dom börjat få färg och det ser ut som om det är många "ghost"(grått skal, svart kropp) och mörkvioletta med svart kropp:)
#517 - 17 juli 2010 21:40
karrokaja skrev:
Ansluter mej till äppelsnäckodlarna;)

@ cavelzini! du måste ju ta bild på korvtryckaren!!!

Sen lyckades jag kejsarsnitta en hel klase med äppelbebisar...

Vattnet hade dunstat av i värmen och när jag gjorde vattenbyte och fyllde vattnet till ordinarie nivå så hamnade klasen under vatten.

Eftersom detta får äpplena att dö så skar jag av klasen med ett rakblad, då RAMLADE ungarna ut:O

Och eftersom dom såg så stora och fina ut så fortsatte jag med resten av klasen (som delvis hade gått sönder)

Alla dessa äpplen lever, Men det var häftigt! dom singlade ner som snöflingor.

Nu har dom börjat få färg och det ser ut som om det är många "ghost"(grått skal, svart kropp) och mörkvioletta med svart kropp:)

Här kommer några bilder på äggläggningen...

Bild 1:http://img693.imageshack.us/i/003nyw.jpg/

Bild 2:http://img718.imageshack.us/i/002rdj.jpg/

Får ta och flytta korven till flotten imorrn...

kul att de klarade sig med kirurghjälpen hehe:d
#518 - 17 juli 2010 22:37
cavelzini, jag har bara vita och rosarandiga, men har sätt att båda färgerna äggat.
Så nej inga snäckor med mörk fot här.
Har ett program här nånstans där det står vad olika färgkominationer på äpplena ger för färger till bebisarna.

Karrokaja, min äggklase föll i vattnet en gång men jag räddade den och la den på en frigolitbåt. Igår hände samma sak, den föll i men räddades.
Idag såg jag en liten som kröp ut ur korven.
Borde jag skära upp den?
#519 - 17 juli 2010 22:56
Tinka skrev:
cavelzini, jag har bara vita och rosarandiga, men har sätt att båda färgerna äggat.

Så nej inga snäckor med mörk fot här.

Har ett program här nånstans där det står vad olika färgkominationer på äpplena ger för färger till bebisarna.

Karrokaja, min äggklase föll i vattnet en gång men jag räddade den och la den på en frigolitbåt. Igår hände samma sak, den föll i men räddades.

Idag såg jag en liten som kröp ut ur korven.

Borde jag skära upp den?

Nej... skär inte upp den.. det som hände mej var outstanding, tycker inte man ska ta efter. Dom hade förmodligen kläcks samma natt.
Om dom ligger i vatten länge så drunkar dom, men om klasen bara fick sej ett dopp så går det bra;)
Låt dom kläckas i godan ro:)
#520 - 18 juli 2010 17:56
De fyra sista kokongerna jag haft har jag slängt. Har inte möjlighet att låta alla kläckas.
Mina minstingar som är ca 3 veckor har en mer "natur" färg. De är inte snygga för fem öre. Ett par är riktigt läckra och jag har lila med lila fot och nästan röda ränder :)
Ett par andra är Ghost. Har två st som jag sett som är mer albino Ghost, de har det vita skalet men foten är väldigt ljust. Fick be sambon att säga vilken färg han tyckte foten var "det är inte ljust och inte mörkt heller"
Ska bli spännande att se vad det blir av de två :)

Mina vackraste vackraste rosa, Polka, de finns inte mer. Har inga snäckor som fått den färgen mer. Som jag skrev tidigare, de är mer naturfärg. mer tråkiga och matta i färgen. Nog om de snäckorna.
Jag skulle lägga upp bilder, men min kamera är urladdad och laddaren till batteriet ligger i en av de många lådorna vi har i v-rummet. Mobilen tar inte bra bilder...längre :( (efter att ha tappat den ett par gånger så ger den upp ;-) )

Tycker tråden behöver en liten upplyft med karroKajas bilder på sina små snäckor och Ghost snäckorna :)
Gäller alla andra med ;-)
Bilder bilder!!
#521 - 18 juli 2010 18:54
jag bidrar! :D är ju dina snäckor trots allt ;)
#522 - 18 juli 2010 19:03
Tummen upp HC! :)
De ser jätte fina ut :D
#523 - 18 juli 2010 19:51
Snäckornas sexparty fortsätter...

Nu är det en av de guloranga som är igång med den rödbruna

Bild:http://img714.imageshack.us/i/003wse.jpg/

Börjar ana en antydan till färg på småttingarna nu...ljusa åt nåt håll typ sandfärgade ser de ut som:confused:

men klarar fortfarande inte att ta några vettiga bilder på dom än...alldeles för små för min eminenta mobilkamera;)
#524 - 19 juli 2010 08:53
Ser nu att ALLA mina bebisar faktiskt är vita.... Alla utom en enda som jag såg var rosa. Vääldigt konstigt tycker jag.
Väntar nu på att den rosa klasen ska kläckas så får vi se om det blir rosa bebisar där.
Börjar bli lite orolig över vad jag ska göra med alla småttingar, har ju hur många som helst!
Hur blir ni andra av med era?
Blocket? Nån spec sida?
#525 - 19 juli 2010 12:21
Man ser till att slänga en hel del kokonger, för ska man kläcka alla har man tillslut miljonerdriljoner snäckor i sitt kar.

Säljer via: blocket, eniro, kontakter, djuraffärer, Zoopet :)
#526 - 20 juli 2010 08:37
Nubi, hur stora är dina bebisar när du säljer dem? Och hur "paketerar" du dem om de ska skickas?
#527 - 20 juli 2010 11:24
Tinka skrev:
Nubi, hur stora är dina bebisar när du säljer dem? Och hur "paketerar" du dem om de ska skickas?

Hon tar mina gamla snusdosor och skickar iväg dom i:p
#528 - 20 juli 2010 13:30
Tinka skrev:

De kan vara mellan 5 veckor och 2 månader. Så fort jag ser vad det blir för färg på de så slänger jag ut de på annons.

Jag får gamla snusdosor av KarroKaja. Gör hål på locket av snusdosan, blöt bomull i botten av dosan.
Tejpar ihop snusdosan. Så inget skulle hända.
Tar gammal tidningspapper och fyller luftrummen i ett vadderat kuver så de inte far omkring. Vet att jag inte behöver göra så men ibland gör jag det.

Köper Vadderat kuver på Posten (30kr).

De som är större, vi säger som en körsbärstomat-storlek får inte plats i en snusdosa. Då kör jag på philladephia förpackning eller Cantadou. Vet att pizzasallads förpackning funkar med. Men jag äter inte Pizza så ofta. :)

karrokaja skrev:
Hon tar mina gamla snusdosor och skickar iväg dom i:p

Så bra med vänner som har dåliga vanor, sluta ALDRIG att snusa :D
#529 - 20 juli 2010 13:33
Nu har jag gått igenom mina snäckor. Kameran har jag inte hittat och min mobil börjar ge upp :(

JAG HAR GHOST!!!!! Fan vad coolt, av de lila, blåa och vita fick jag Ghost! Lite coolt :)

Jag har enstaka lila med mörkrosa ränder (de behåller jag) Ett par småttingar lyser jätte stark i färgen, Rosa :)
Finns en del snäckor som har en färg, ser ut som vita i skalen, men ändå inte och mörk fot. inte ghost.
Några är sandfärgade.
Såg två som var jätte jätte mörka i skalet, nästan svart. :)

Alla vita skickade jag idag till en zoopetare (finns risk att andra färger kom med)
#530 - 20 juli 2010 14:06
Nubi skrev:
De kan vara mellan 5 veckor och 2 månader. Så fort jag ser vad det blir för färg på de så slänger jag ut de på annons.

Jag får gamla snusdosor av KarroKaja. Gör hål på locket av snusdosan, blöt bomull i botten av dosan.

Tejpar ihop snusdosan. Så inget skulle hända.

Tar gammal tidningspapper och fyller luftrummen i ett vadderat kuver så de inte far omkring. Vet att jag inte behöver göra så men ibland gör jag det.

Köper Vadderat kuver på Posten (30kr).

De som är större, vi säger som en körsbärstomat-storlek får inte plats i en snusdosa. Då kör jag på philladephia förpackning eller Cantadou. Vet att pizzasallads förpackning funkar med. Men jag äter inte Pizza så ofta. :)

Så bra med vänner som har dåliga vanor, sluta ALDRIG att snusa :D

I will never stop;) [SIZE=1]Kanske om mina tuttar fortsätter att ömma så här, 2 veckor nu:p[SIZE=2]
Jag har ett gäng dosor som du måste ta innan renne slänger dom, sist slängde han 11 stycken som jag diskat åt dej...

Måste ta kort på mina snäckor... vet inte vad alla färger kallas, men jag har några riktigt snygga.
[/SIZE][/SIZE]
#531 - 20 juli 2010 21:32
Men... snusdosor?? :)
Går det verkligen diska ur de så bra så all lukt försvinner?
Eller luktar dina sniglar möjligtvis snus? :P
Annars är ju det perfekt då svärfar är en duktig snusare!

Vad är Ghost för färg?
Är det den jag har? Vit fot, vitt skal?
#532 - 20 juli 2010 22:04
Tinka skrev:
Men... snusdosor?? :)

Går det verkligen diska ur de så bra så all lukt försvinner?

Eller luktar dina sniglar möjligtvis snus? :P

Annars är ju det perfekt då svärfar är en duktig snusare!

Vad är Ghost för färg?

Är det den jag har? Vit fot, vitt skal?
Jag sköljer utt dom med varmt vatten och skrubbar dom med en svamp (UTAN DISKMEDEL)
Men jag har aldrig skickat med snusdosor... det är det nubi som får förklara vad som händer med snäckorna sen:p

Ghost är: gråvitt skal med mörk fot.
#533 - 20 juli 2010 22:51
Jag har fått både snäckor och flytväxter med snusdosor. Fungerar finfint så länge man sköjer ordentligt.

Nubi - bilder! XD
#534 - 21 juli 2010 13:33
KArro Bilder!
Bilagor:
#535 - 21 juli 2010 19:45
Åh så fint! Har Nubi några snäcklingar man kan få köpa? [8)]
#536 - 21 juli 2010 20:03
Sairys skrev:
Åh så fint! Har Nubi några snäcklingar man kan få köpa? [8)]

sorry dude... folk är rätt petiga med annonsiering i forumet...
Skicka ett meddelande till henne;) eller till mej:)
#537 - 21 juli 2010 20:35
Slänger upp en bild på dagens orgie!! Alla vill va med:d

http://img689.imageshack.us/i/001kck.jpg/
#538 - 22 juli 2010 16:24
cavelzini skrev:
Slänger upp en bild på dagens orgie!! Alla vill va med:d

http://img689.imageshack.us/i/001kck.jpg/

Jäääääävlar!!! riktig orgie :D
#539 - 31 juli 2010 20:52
Har nu 3 korvar som flyter omkring på en flotte av liggunderlag den äldsta av dem la dom den 4 juli...natten efter den första som kläcktes

De snäckorna är drygt 2 veckor nu, är det så att den korven är kass?? är det nån som har erfarenhet av att vissa inte kläcks överhuvudtaget

Tidigare så har det tagit runt 2 veckor för dem att kläckas men denna har legat en månad nästan nu

Har sett på andra snäckor att kläckningen kan ta lite olika lång tid beroende av vattenvärden men tycker inte att det ska spela nån roll i detta fallet:confused:
#540 - 1 augusti 2010 22:39
cavelzini, alla mina korvar som jag inte rört har kläckts efter ca 1 vecka, 10 dar.
Men en korv la jag på en frigolitbåt och det tog nog ungefär en månad och ingenting hände så jag började pilla på den fär att hjälpa sniglarna på traven, några bebisar tog sig ut men långt ifrån alla. Efter ett tag började korven lukta konstigt så då slängde jag den.
Tror inte det är någon hit att lägga korvarna på frigolitbåtar i mitt akvarium iaf. Eller var det nåt konstigt med just den korven.
#541 - 2 augusti 2010 12:29
Hmmm, nåt är ju skumt, den första korven kläcktes efter 9 dar på flotten...

Tog bort den äldsta och pillade upp den nu, fanns inga snäckor alls i den bara endel tomma skal...

Har 2 st till på flotten som jag inte kommer är säker på hur gamla de är...får se vad som händer med dom

Vet inte ifall dom har torkat lr nåt pga att det inte vart så varmt på senaste tiden och det har blivit mindre kondens men jag har sprejat dom några ggr om dan för att hålla dom fuktiga.

Den första korven kläcktes ju hur bra som helst på flotten närmare 90 som klarade sig så jag fattar inte riktigt vad som är problemet nu??

Jag tror att jag får låta nästa korv sitta kvar och se vad som händer då
#542 - 4 augusti 2010 22:10
Har varit med om att äppelsnäckor laggt tomma kokonger, vet inte vad det kan bero på, om de blir "fejkt" stimulerade till att lägga ägg eller om det är så att de äggen inte befruktade.

Oroa dig inte, bara att se framåt och tänk på alla de kokongerna som kommer. Ibland kan själva äggläggande vara säsongsbetonande.
#543 - 4 augusti 2010 22:17
Jag tror nog inte att dom e tomma, bara att dom har varit för torra o torkat ut. Då ser det ut som om dom är tomma. Har varit med om detta ett flertal gånger. Annas går allt bra med din snäckodling Nubi?
#544 - 5 augusti 2010 13:17
Har precis fått hem en kvartett utav Pomacea Canaliculata, jätteäpplen.
Otroligt tjusiga och Imponerande snäckor, tycker jag... men jag tror att de ska få en egen burk med skräpväxter som de får gnaga på av hjärtans lust.
[ATTACH]35963[/ATTACH]
#545 - 5 augusti 2010 13:22
Hur stora blir de? :o
#546 - 5 augusti 2010 13:32
Rejält stora! Den största av dessa två är redan snäppet större än ett vuxet äpple - har sett bilder på typer som är som en handflata, ungefär. Mycket charmigt. ^^
Här är väl en härlig bild?
http://www.manandmollusc.net/Odessa/barney-main-small.jpg
Tydligen ska de kunna föröka sig tillsammans med vanliga äpplen också. Kan bli intressant.
#547 - 5 augusti 2010 16:53
Kul!

Har velat ha sånna jag med men det får inte plats som det är nu...men tror jag kommer köra 140l.som ett mer eller mindre rent snäckkar snart, känns som det börjar bli lite trångt nu:) äpplena käkar som sagt va endel växter men så länge de håller sig till andmaten så ska jag väl inte klaga...ser jäkligt kul ut när de samlar ihop en hög å sen trycker upp den mot rutan och börjar mumsa:D

Häftigt ifall de parar sig med vanliga äpplen, kan ju bli riktigt intressant det:)
#548 - 5 augusti 2010 17:25
Mina vanliga äpplen har aldrig givit sig på en enda växt - de här käkar ett helt blad på en svärdsplanta på några timmar. *skratt!* Jag får väl tro att de är hungriga efter två dygn i en kartong visserligen, men de åkte raskt ned i ett eget kar tills jag gjort iordning det andra till något mer.. snäcksäkert. Med växter jag är mindre rädd om.
#549 - 5 augusti 2010 17:36
[ATTACH=CONFIG]35969[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]35970[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]35971[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]35972[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]35973[/ATTACH] lite snäckbilder:)
Det börjar bli många pluttar nu;) och föräldrarna lägger ägg så det sprutar om det:p
#550 - 5 augusti 2010 17:51
Jistanes så granna äpplen, Karro!
Inte märkt att några fiskar tar dem ännu? Mina spigg tog småsnäckor såg jag. På gott och ont. ; )
#551 - 5 augusti 2010 18:05
tack:)

några pyttesnäckor försvinner nog...men det är inget som märks. Det är bebisar ÖVERALLT. och jag har ju 900 liters, ett ganska stort kar men det är fan MYCKET snäckor i detta stora kar också:D

Har tagit många bilder nu, på stora och små. måste bara ladda kameran lite så att jag kan föra över fler bilder:)
#552 - 5 augusti 2010 18:07
Hur gör ni???
Jag får inga bebisar av mina äppelsnäckor, jag har nog inte tillräckligt romantiskt kar;)
#553 - 5 augusti 2010 18:15
PiaJo skrev:
Hur gör ni???

Jag får inga bebisar av mina äppelsnäckor, jag har nog inte tillräckligt romantiskt kar;)

när jag hade i 200 liters så hände INGENTING... dom la ägg men det blev aldrig nåt:/ kämpade som fan!!
När jag satte dom i 900 liters så kläcktes klasarna på löpande band:O och då sket jag i dom:p
#554 - 5 augusti 2010 18:17
Låter som en utmärkt idé, Karro. Fler bilder! ^^

Pia: Du får sätta dig framför karet, spela sådan där.. whatsitsname... ukulele? Sjunga serenad, dämpa belysningen och.. *suck* Vänta.
#555 - 5 augusti 2010 18:21
Pickles skrev:

Pia: Du får sätta dig framför karet, spela sådan där.. whatsitsname... ukulele? Sjunga serenad, dämpa belysningen och.. *suck* Vänta.

Hahaha, det hade varit en syn... kan nog lätt bli idiotförklarad när mina familjemedlemmar ser och HÖR detta, hihihi. Men tack för tipset!
#556 - 5 augusti 2010 18:24
lite mera bilder:)

[ATTACH=CONFIG]35974[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]35975[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]35976[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]35977[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]35978[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]35979[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]35980[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]35981[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]35982[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]35983[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]35984[/ATTACH]
#557 - 5 augusti 2010 18:26
Så fina färger det är på dem :)
#558 - 5 augusti 2010 22:06
Kaonfina bilder Karro!! :) Du som var så anti mot snäckorna *hahaha*
"De kommer käka upp mina växter bla bla bla"
#559 - 5 augusti 2010 22:14
Nubi skrev:
Kaonfina bilder Karro!! :) Du som var så anti mot snäckorna *hahaha*

"De kommer käka upp mina växter bla bla bla"

tack:)

Haha!! nee det var inte sniglarna... det var vissa malar jag är anti mot.
Det är 100 bebeisar bakom bakgrunden! YEY!!!! har aldrig haft det problemet förut!! :mad:
#560 - 5 augusti 2010 22:14
karrokaja skrev:
när jag hade i 200 liters så hände INGENTING... dom la ägg men det blev aldrig nåt:/ kämpade som fan!!

När jag satte dom i 900 liters så kläcktes klasarna på löpande band:O och då sket jag i dom:p
någon teori varför? :)
#561 - 5 augusti 2010 22:18
pontulf skrev:
någon teori varför? :)

Inte en aning:/
kanske för lite ström i 200?? Kanske för varmt.
Jofan!! en sak kanske... jag hällde i salt en gång och växterna krullade ihop sej som telefonsladden...
Det kanske var avtändande för dom?

Fick lite snäckor av nubi och plumsade ner några i 900 och några i 200.
Dom i 900 har vuxit till full storlek
Dom i 200 är typ 3-4 cm över skalet, ganska mkt mindre alltså.
Och jag matar lika mkt i båda karen...
#562 - 5 augusti 2010 23:27
Ingen av de 2 korvarna som är kvar har kläckts än. börjar misstänka att iaf. den äldsta av dem är torkad:(

Får ta och låta kommande korvar sitta kvar där de sitter istället tror jag.

Har märkt på mina att det ofta blir äggläggning efter att man har bytt vatten, antagligen så triggar temperaturskillnaden skulle jag tro.

Jag har bara vanliga äpplen i ett kar men om jag kollar på de andra snäckorna jag har så skiljer det ganska mycket i tillväxttakten mellan karen, såg att en äppelbebis hade åkt över till räkkaret när jag bytt vatten och den är mycket större än syskonen i det andra karet så det är troligtvis flera parametrar än enbart mattillgång som spelar in...

Lite Bilder:

Några av clementinerna som glider runt.
http://img820.imageshack.us/i/045s.jpg/

Vinrödaktig som jag tycker är jäkligt snygg
http://img685.imageshack.us/i/076bb.jpg/

En hög med Spixis som fick vila på diskbänken efter att jag rensat ut lite flytväxter:D
http://img153.imageshack.us/i/029cd.jpg/

En Brun och en Clementin samt en hög av de små Guld/Sand bebisarna
http://img217.imageshack.us/i/013he.jpg/
Bilagor:
#563 - 6 augusti 2010 06:44
cavelzini skrev:
Ingen av de 2 korvarna som är kvar har kläckts än. börjar misstänka att iaf. den äldsta av dem är torkad:(

Får ta och låta kommande korvar sitta kvar där de sitter istället tror jag.

Har märkt på mina att det ofta blir äggläggning efter att man har bytt vatten, antagligen så triggar temperaturskillnaden skulle jag tro.

Jag har bara vanliga äpplen i ett kar men om jag kollar på de andra snäckorna jag har så skiljer det ganska mycket i tillväxttakten mellan karen, såg att en äppelbebis hade åkt över till räkkaret när jag bytt vatten och den är mycket större än syskonen i det andra karet så det är troligtvis flera parametrar än enbart mattillgång som spelar in...

Lite Bilder:

Några av clementinerna som glider runt.

http://img820.imageshack.us/i/045s.jpg/

Vinrödaktig som jag tycker är jäkligt snygg

http://img685.imageshack.us/i/076bb.jpg/

En hög med Spixis som fick vila på diskbänken efter att jag rensat ut lite flytväxter:D

http://img153.imageshack.us/i/029cd.jpg/

En Brun och en Clementin samt en hög av de små Guld/Sand bebisarna

http://img217.imageshack.us/i/013he.jpg/

här hemma märker jag oxå att snäckorna lägger ägg när jag bytt vatten, försöker att inte ha för kallt så att det inte blir så många ägg :)
Vilka fina bilder (och snäckor) du lagt upp :) *tummen upp*
Sista bilden är jätte gullig!
#564 - 6 augusti 2010 10:50
Jag byter med samma temperatur, kanske det som är problemet! :p
#565 - 6 augusti 2010 11:29

Joo är vattennivån bara tillräckligt låg så blir det garanterat ägg här när jag bytt vatten...brukar inte kolla temperatur så noga då det inte blir nån jättepåverkan i karen men det sänks nog nån grad iaf.

Du kan ju testa med att köra lite kallare vid nästa VB och se vad som händer:)
#566 - 6 augusti 2010 13:33

kör kallare vatten vid VB :) det borde trigga igång de små rackarna
#567 - 8 augusti 2010 18:41
Hittade en ny korv idag:)

Kommer låta denna sitta kvar där den sitter för det verkar som om alla utom den första som jag flyttat till flotten helt enkelt torkat ut...

hoppas det går bättre med denna
#568 - 8 augusti 2010 19:26
vad roligt :) hoppas det går bra med denna :D
#569 - 9 augusti 2010 14:49
Ännu en korv till idag...ska ta och leka kirurg och öppna de två som ligger på flotten ikväll...tror de har torkat för jag tycker de borde ha kläckt vid det här laget annars
#570 - 9 augusti 2010 16:49
155 snäcklingar idag:)

Dom hade samlat sej som en slämmhög där korven satt,
så jag skyfflade upp som en smörklick och la dom i en liten plastbunke som jag fick av nubi.
Bilagor:
#571 - 9 augusti 2010 17:18
Den plastbunken funkar kanoners för att kläcka korven, vad ska du ha de kläckta däri?? O_O
#572 - 9 augusti 2010 17:24
Nubi skrev:
Den plastbunken funkar kanoners för att kläcka korven, vad ska du ha de kläckta däri?? O_O

Jupp dom kläckta snäckorna får vara där i...annars smiter dom in bakom bakgrunden och försvinner:O
Sen när dom blir lite större kanske jag får starta ett av akvarierna i datarummet.. snäckakvarium:)
Endast snäckor... fan va coolt!!!
#573 - 9 augusti 2010 17:26
FAN!!! va grymt!!! BARA äppelsnäckor...

Red moor rötter (dom spretiga) Grus och äppelsnäckor i varierande storlek... COOOOLT
#574 - 9 augusti 2010 17:26
Ahaaa :) har du ngn pump i det lilla karet? eller har du modifierat bunken så den får vara i det stora karet? :)
Ja ett snäckkar vore grymt coolt!!!
#575 - 9 augusti 2010 17:32
Nubi skrev:
Ahaaa :) har du ngn pump i det lilla karet? eller har du modifierat bunken så den får vara i det stora karet? :)

Ja ett snäckkar vore grymt coolt!!!

Nej ingen av det:p
Byter lite vatten varje dag;) ska inte vara så svårt.

Fan nu blev jag sugen på att starta upp det ena karet i ställningen...
Skulle vara sååå coolt

Är det någon som vet vilken naturfärgen på äppelsnäcka är??
Jag har fått en snäcka som är "brun" med mörkbruna ränder och violett kropp:/ skitflummig färg har den...
#576 - 9 augusti 2010 20:47
Här är lite bilder på mina nykläckta snäckllingar

[ATTACH=CONFIG]36134[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]36138[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]36135[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]36136[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]36137[/ATTACH]
#577 - 9 augusti 2010 20:51
Är jag konstig eller ser på goda ut? ;):p
#578 - 9 augusti 2010 20:54
Är jag konstig eller ser på goda ut? ;):p

knastrar lite mellan tänderna bara
#579 - 9 augusti 2010 20:55
Slemmigt lär det också bli!
Hoppas mina sätter igång att lägga kokonger... :(
#580 - 9 augusti 2010 21:05
En film... glömde ta bort ljudet:/

#581 - 9 augusti 2010 21:51
Och här är en till:)

#582 - 10 augusti 2010 16:35
super fina bilder och jätte kul att se filmsnutt på de :)
Jag tycker du ska starta upp karet i datarummet! :) Ett till projekt skadar väl inte ;-)
#583 - 11 augusti 2010 18:34
Plockade bort de 2 korvarna som låg på flotten idag...ena va tom, i den andra låg den en massa tomma skal i storlek som när de kläcks...är det så att om korven torkar för mycket så klarar inte snäckorna att ta sig ut...för de tomma skalen va i ungefär samma storlek som de nykläckta brukar va.

De som kläcktes är ca: 1 månad nu och har gått från helt genomskinliga till den guldaktiga färgen som de har nu...har oxå sett de senaste dagarna att vissa börjar få endel ränder.

Slänger upp en bild på en av dom...man ser lite ränder om man kollar noga.

http://img339.imageshack.us/i/019hsb.jpg/

Hur gamla behöver de va innan man vet hur teckningen blir tillslut??
Bilagor:
#584 - 12 augusti 2010 08:52
cavelzini, andmat??

här läggs korvar för fullt. Vet inte hur många jag tagit bort men kan inte ha fler bebisar nu. Har massor, sen ska jag flytta nu och då blir det rätt svårt att tömma med minismå bebisar man knappt ser.
Men ni som skickar snäckor... Har ni vatten i burken då eller hur gör ni?
#585 - 12 augusti 2010 10:34
Tinka skrev:
cavelzini, andmat??

här läggs korvar för fullt. Vet inte hur många jag tagit bort men kan inte ha fler bebisar nu. Har massor, sen ska jag flytta nu och då blir det rätt svårt att tömma med minismå bebisar man knappt ser.

Men ni som skickar snäckor... Har ni vatten i burken då eller hur gör ni?

andmat...en liten flutväxt som kan va rätt irriterande då den kan ta över väldigt snabbt. Har sett att både vanliga äpplena och Spixi käkar andmat Spixi väldigt mycket...men de gör inte så mycket då de förhoppningsvis håller sig ifrån de andra växterna.

Jag har skickat mestadels med blöt bomull och vadd när jag skickat snäckor men inte fyllt med vatten nån gång, beror ju lite på vad stora snäckor det är så jag brukar köra från snusdosor och mindre fiskmatsburkar till vanliga glas burkar från handeln ex. små Pestoburkar osv.
#586 - 20 augusti 2010 15:57
Ömsade räkskal

Mina brukar tugga i sig de ömsade räkskalen. Christin
#587 - 30 augusti 2010 19:26
Hej!

Nu har jag lusläst hela tråden, kul och lärorik läsning!!

Jag fick hem fyra rosa äpplen för cirka två månader sedan. Jag är frälst! Har inga fiskar alls, startade med ett 40L till mina äpplen, och införskaffade ett 125L för en vecka sedan. :d

Mina snäckor verkar trivas, fem kokonger har de åstadkommit och idag kläcktes de första bebisarna. Förvarar dem i SAMLA förvaringsbox från IKEA, tror att det blir bra tills de växt till sig lite.

Mina småttingar är mellanbruna i färgen, ser att de ni visat är vita/genomskinliga? Vad betyder det? Mina fyra vuxna är ganska mörkt rosa med ljus fot, deras pappa är i sin tur lila (med mörk fot). Vad kan mina bebisar få för färger?
#588 - 30 augusti 2010 19:32
EnMynta skrev:
Hej!

Nu har jag lusläst hela tråden, kul och lärorik läsning!!

Jag fick hem fyra rosa äpplen för cirka två månader sedan. Jag är frälst! Har inga fiskar alls, startade med ett 40L till mina äpplen, och införskaffade ett 125L för en vecka sedan. :d

Mina snäckor verkar trivas, fem kokonger har de åstadkommit och idag kläcktes de första bebisarna. Förvarar dem i SAMLA förvaringsbox från IKEA, tror att det blir bra tills de växt till sig lite.

Mina småttingar är mellanbruna i färgen, ser att de ni visat är vita/genomskinliga? Vad betyder det? Mina fyra vuxna är ganska mörkt rosa med ljus fot, deras pappa är i sin tur lila (med mörk fot). Vad kan mina bebisar få för färger?

Dom kan ha lite lustiga färger när dom är små... brun-guld, genomskinliga och vita.
det visar sej sen, när dom växt till sej. Vilken färg dom kommer få.
Chansen är rätt stor att du ha alla möjliga gener i dina snäckor och kan således få vilken färg som helst:p

Jag fick värsta gott och blandat syndromet. ghost, violett, helvit, polka, brun, gul...allt möjligt.
#589 - 13 oktober 2010 17:55
Lite trångt vid matdags...bilda hög:p

http://img704.imageshack.us/i/011na.jpg/
#590 - 19 oktober 2010 06:34
Mina Pomacea canaliculata lade sin första kokong under natten (jag har inte haft någon luftspalt åt dem tidigare)... och tror ni inte de lagar det så att de lägger den Under Vattnet?! Wtf liksom.
Nåväl, jag fiskade upp den och lade den på en flytande rot, så får vi se om någonting gick att rädda.
Stora har snäckorna blivit i alla fall, och jag har inte En Enda växt kvar i karet. *vissel*
#591 - 19 oktober 2010 06:57
Eftersom jag nyss flyttat så har jag vart tvungen att lägga över mina snäckor i stora fiskkaret.
Tyvärr dog en hel massa bebisar och även några vuxna i flytten. Snäckorna verkar inte alls trivas med alla fiskar. De är inte ute och glider som de alltid gjorde förr utan ligger mest inne i skalet, och som sagt.. De dör...
Är orolig att de inte får mat. Tror inte de hinner fram till algtabletterna jag stoppar ner för då är ju malarna framme kvickt o suger i sig dem.
Vad gör jag?
Kan inte starta upp mitt snigelkar på ett tag utan tänkte ha dem ihop med fiskarna, men vill ju att de ska trivas o må bra!
#592 - 19 oktober 2010 07:17
Det kan också vara så att de inte trivs med vattnet. Har du kopparrör i huset kan de reagera kraftigt på det. Det är rätt otroligt att de skulle dö av fiskarna, i det fall du inte har sådana fiskar som nafsar på dem ständigt. Har du kopparör (eller för den delen vatten som har klorbehandlats), använd vattenberedningsmedel.

Annons