Odling? Sälja?

#1 - 23 augusti 2005 12:44
Hej.. sitter och funderar på om man ska börja odla någon fisk, men har en del frågor..
Undrar hur det är med att sälja fiskar sen?
Tänkte välja någon annorlunda fisk så det är lättare att sälja.
Jag vill inte göra det enbart för att tjäna pengar, utan för att det är intressant att bygga upp enbart för en art som kommer para sig, yngla och sen få se de små liven växa upp.
Stora drömmen är ju att odla zebramalen L046, men dessa är ju lite dyra att köpa in.. blir ju tre st. för att få lättare par.. inte så billigt :P

Någon som har tips och åsikter att komma med?
Jag tänker ju självklart läsa på arten rejält innan jag börjar med något när jag väl bestämt mig.. men just nu ligger allt lite i luften.
Jag har fått paletter att para sig, men ingen har klarat sina yngel. Det är ju också en väldigt vanlig och lättlekt fisk.
Vill ändå ha lite utmaning också..

Tacksam för svar på mina spekuleringar..

//P
#2 - 23 augusti 2005 13:03
Jag själv fastande direkt för kampfisk odling pga att dom har så specielt beteende när det gäller revir, parning, yngelvård m.m m.m

Sen när man är nybörjare som jag blir man ju inte ledsen för att dom är mycket tålig, kräver liten vatten mängd, lätta att få i lek m.m

Om man vill odla dyrare och ovanligare fisk så kan man fortsätta med Viltfångade kampfiskar som säljs för 150-200kr par och uppåt, då kräver dom en hel del mer av uppfödaren!

bara + från min sida med kampfisk :D

lycka till vad du än väljer, ta gära en titt på hur jag löste problematiken med att ha flera kar i hemmet i länken nedan "aquaroben"
#3 - 23 augusti 2005 13:09
Tack till Dj Hypnoz. Tål att tänkas på!
Läste också i en annan tråd om att man kan korsa för att få fram olika fina färger, det är ju alltid kul!

Tacksam också om någon mer svarar med sina åsikter!
#4 - 23 augusti 2005 14:15
Malar är alltid lättsålda - till och med Ancistrus. Varför inte någon eller några trevliga Corydoras-arter?
mvh Daniel
#5 - 23 augusti 2005 18:18
mm har kollat på olika köp och sälj här och det flockas runt alla ancitrus försäljningar.
#6 - 23 augusti 2005 18:45
Jo, visst lutar det åt någon mal.. är inte så förtjust i ancistrus av nån anledning, men jag ska kolla på artbeskrivningarna om Corydoras och se vad jag finner för intressant.
Tack för alla svar!
#7 - 24 augusti 2005 22:11
En bra Corydoras är sterbai. Den är snygg och inte helt omöjlig att få att leka. Och inte ett dugg svår att sälja, dessutom får man några spänn för dom. Sen beror det förstås hur stor ort ni bor i och hur många akvariebutiker det finns i trakten. Jag brukar i alla fall få 35 kr/st för dom och dom lägger en hel del rom som blir vackra yngel som inte är speciellt känsliga.

Annons