Odlingsrummet

#1 - 3 februari 2008 18:19
Tänkte göra mig av med ett biljardbord (som tar upp ett stort rum) och flytta vardagsrummet dit. Det gör att jag får ett rum på 4x3.5 meter tomt. Tänkte odla fisk för skoj i detta rum.

Har i dagsläget bara 2 st 60 liters akvarium men tänkte ställa upp 2 hyllor längs med ena väggen. Har kollat på hyllor hos jula och dom hade en modell som tål 100 kg mer hyllplan. Borde vara stabilt nog för 3 st 60 lit. per hyllställning. Då kommer jag ha totalt 8 st 60 liters tankar att odla fisk i ;)

Senare hade jag tänkt att skaffa 2x300 liters akvarium också, men får ta en sak i taget.

Har lite erfarenhet ifrån odling innan! Har odlat metalpansarmalar, palettciklider och ungfödare.

Hade tänkt mig odla 2 arter corydoras, kampfiskar och kurvciklider. Vill ha tips på fler arter som lämpar sig för en nybliven odlingsfantast! :D

// mvh Tompa
#2 - 3 februari 2008 18:24
Vanliga levandefödare? Guppys, platy mm.. Räkor då? har du glömt dom? ;)
#3 - 3 februari 2008 18:26
Kan tänka mig några arter med lite mer utmaning i. :)
#4 - 3 februari 2008 18:28
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1247 Jag hade testar dwarfpuffer! Det är inte vanligt att folk odlar dessa men det finns en i Sverige som har skrivigt en mycket bra rapport om hur hon har gjort, dessa ska vara lite svårare!
#5 - 3 februari 2008 18:58
För att svara på din fråga så måste jag ställa en motfråga. Vad är prio 1, att kunna sälja det du odlar eller att hålla de arter som är mest intressanta?
#6 - 3 februari 2008 19:11
tycker du ska kolla runt lite vad som inte e så vanligt där du bor. diskus e ju kul att odla. apistogrammaarter kan ju va kul. börja med lite lättare typ cacatudie och gå sen till svårare som agassizii. själv hade jag gjort :

300l diskusodling
2x60l apistogramma
60l ancistrus (för skoj skull, lätta att få solt oxå)
300l malawi/tanganyika
60l red crystal/körsbärsräker.
60l kampfisk
100l kurvciklider

du måste visa fotton.

MVH daniel
#7 - 3 februari 2008 19:13
patriksg skrev:
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1247 Jag hade testar dwarfpuffer! Det är inte vanligt att folk odlar dessa men det finns en i Sverige som har skrivigt en mycket bra rapport om hur hon har gjort, dessa ska vara lite svårare!

Den där såg rolig ut :p
#8 - 3 februari 2008 19:14
Långås skrev:
För att svara på din fråga så måste jag ställa en motfråga. Vad är prio 1, att kunna sälja det du odlar eller att hålla de arter som är mest intressanta?

Är en klar fördel om jag kan få sålt dom. Vore trist att behöva avliva dom! Tanken är att rummer kommer producera en hel del yngel.

Kommer komma foton allteftersom det blir klart. En annan tanke for igenom huvudet nu! Filtreringen! Att ha 6 st innefilter blir en del hel jobb att hålla rent. Några förslag för att göra underhållet enklare?
#9 - 3 februari 2008 19:23
Vart bor du? bor du i en större stad är det ju lättare att sälja/ge bort firrarna
#10 - 3 februari 2008 19:26
patriksg skrev:
Vart bor du? bor du i en större stad är det ju lättare att sälja/ge bort firrarna

Bor utanför Göteborg så jag hoppas det ska gå lätt att bli av med avkommorna.
#11 - 3 februari 2008 19:27
Ja men här finns det massa bra butiker som du kan sälja, ge eller byta med. Många zoopetare bor här. =)

Du vet att det är lag på bilder va?
#12 - 3 februari 2008 19:38
patriksg skrev:
Ja men här finns det massa bra butiker som du kan sälja, ge eller byta med. Många zoopetare bor här. =)

Du vet att det är lag på bilder va?

Kommer att komma med tiden! Har fixat en ny digitalkamera på 8 mp. som borde klara jobbet! :p
#13 - 3 februari 2008 19:50
låter kanon =)....jag är ju inne på samma typ av projekt hemma. 15 st 150 liters akvarium,har dock inte helt bestämmt vad jag ska ha i dom =)
#14 - 3 februari 2008 19:55
tycker att danneregner har en bra fördeling på vilka fiskar som kan tänkas i karen.
Sen undrar jag vilken ställning det är ifrån jula du tänkt köra med?
#15 - 3 februari 2008 20:02
tompa: Vilka sorters fiskar intreserar dig?
#16 - 3 februari 2008 20:09
fredd skrev:
tycker att danneregner har en bra fördeling på vilka fiskar som kan tänkas i karen.

Kunde inte länka bild för sidan var byggd i nåt javascript. Men det var deras kraftigaste arbetshylla i plåtprofiler. Borde funka?

patriksg skrev:
tompa: Vilka sorters fiskar intreserar dig?

Främst fiskar med utvecklad yngelvård. :)
#17 - 3 februari 2008 20:13
fel länk
kan dett vare denna
mvh janne
#18 - 3 februari 2008 20:20
En tanke är att fråga runt bland affärer om dom vill köpa och isf vad dom är intresserade av.
#19 - 3 februari 2008 20:22
http://tinypic.com/view.php?pic=rlxnrc&s=3

La upp en bild på hyllan. :p
#20 - 3 februari 2008 20:48
Har aldrig använt den hyllan till akvarier så kanske får någon annan svara på om den funkar eller ej, men jag har byggt en sådan till ett förråd förut och minns att jag tänkte då att den inte skulle passa till akvarier pga av att den känns för ranglig för det. (För naturligtvis funderar man ju på akvarietillämpningar även när man snickrar förråd) Den håller säkert för 100 kg eller vad det nu är, men den ska ju vara stabil också när man har akvarier.

Men som sagt, kanske någon annan använt den till akvarium och kan ge sina erfarenheter.

Annars finns det trådar här om alu-ramsställningar och hyllor byggda i träreglar också som verkar vara vanliga lösningar.
#21 - 3 februari 2008 21:01
fredd skrev:

jaaa! nån som håller med mig.

var bor du nånstnas utanför göteborg? kanske kan köpa nåra roliga fiskar av dig sen
#22 - 3 februari 2008 21:07
jaaa! nån som håller med mig.

var bor du nånstnas utanför göteborg? kanske kan köpa nåra roliga fiskar av dig sen

Någon halvtimme emot borås i skogen. :D

Byggde några liknande ställningar rätt nyligen åt en bekant som kändes väldigt stabila. Dock var det inte samma modell. Jula kanske har någon uppmonterad så man kan känna på den först.
#23 - 3 februari 2008 21:09
bilder kräver jag!
#24 - 3 februari 2008 21:15
Ok, ett tips är att gå runt till de affärer du vill sälja till och fråga om/vad de är intresserade av att köpa. Då ökar du dina chanser mycket att bli av med din fisk senare.

En fisk som kurvciklid tror jag är väldigt svårsåld. Den ynglar av sig ganska lätt och är också väldigt billig som vildfångad. Malar av alla de slag är alltid populärt och lättsålt, både till privatpersoner och affärer.

Och passar på att instämma i kören som sjunger om bilder.
#25 - 3 februari 2008 21:36
Långås skrev:
Ok, ett tips är att gå runt till de affärer du vill sälja till och fråga om/vad de är intresserade av att köpa. Då ökar du dina chanser mycket att bli av med din fisk senare.

En fisk som kurvciklid tror jag är väldigt svårsåld. Den ynglar av sig ganska lätt och är också väldigt billig som vildfångad. Malar av alla de slag är alltid populärt och lättsålt, både till privatpersoner och affärer.

Och passar på att instämma i kören som sjunger om bilder.

Tack för tipset! Bilder kommer när det finns något att ta kort på :D

Då återstår ett problem. Måste bestämma mig för vilket filtersystem jag ska använda mig av. Hade tänkt köpa nya 60 liter akvariumpaket för jag vill ha nytt då ingår allt, men då ingår det innefilter till dessa. Kommer bli lite krävande att göra rent 8 filter åt gången. Kanske finns något effektivare sätt? Används botterfilter fortfarande? Har inte sett nåt i affärerna. Alla tips är bra förutom dom dåliga! :p
#26 - 3 februari 2008 21:40
Beroende på vad för innerfilter du får med kanske det går att göra om dem genom använda blå filtermatta istället. Då kanske du bara behöver göra rent varje månad istället för varje vecka.

I mina 54litare kör jag med luftfilter. Bra också då inga yngel kan sugas in och dödas.
#27 - 3 februari 2008 21:53
Haha... odlingen har visst redan börjat! Flyttade en rot idag ifrån ena akvariumet till det andra och fick syn på detta!

http://tinypic.com/view.php?pic=r0wd9x&s=3

Kontrollerade roten jag flyttade över och mycket riktigt satt det 7 klasar till med ägg där. Flyttade tillbaks roten igen!

Detta är alltså siamesiska algätare som lekt! :D

Någon som känner till något om deras lek/yngelvård??
#28 - 3 februari 2008 22:05
Efter att ha kollat runt lite så tror jag inte det är siamesiska algätare jag har. Tog en bild på en av dom, vore skoj ifall någon vet vilken art detta är :)

http://tinypic.com/view.php?pic=14cdzsg&s=3
#29 - 3 februari 2008 22:09
tompa_2006 skrev:
Haha... odlingen har visst redan börjat! Flyttade en rot idag ifrån ena akvariumet till det andra och fick syn på detta!

http://tinypic.com/view.php?pic=r0wd9x&s=3

Kontrollerade roten jag flyttade över och mycket riktigt satt det 7 klasar till med ägg där. Flyttade tillbaks roten igen!

Detta är alltså siamesiska algätare som lekt! :D

Någon som känner till något om deras lek/yngelvård??

Ser misstänkt mycket ut som snigelägg, fast är ju väldigt svårt att se. Om det är små genomskinliga klumpar med små vita prickar i så är det förmodligen det. Tror för övrigt aldrig de har odlats i akvarium :)

Angående hylla så har/hade Jula en hylla som kallas för "Robust förvaringshylla", de är mycket stabila och klarar 250kg per hyllplan.
#30 - 3 februari 2008 22:13
oaken skrev:
Ser misstänkt mycket ut som snigelägg, fast är ju väldigt svårt att se. Om det är små genomskinliga klumpar med små vita prickar i så är det förmodligen det. Tror för övrigt aldrig de har odlats i akvarium :)

Angående hylla så har/hade Jula en hylla som kallas för "Robust förvaringshylla", de är mycket stabila och klarar 250kg per hyllplan.

Ah synd... är säkert snigelägg då. Fan jag som gillar malar hehe.

Dom hyllorna låter klockrena! Får åka dit i veckan och köpa ett par. :)
#31 - 3 februari 2008 22:29
tror nog du hellre ska bygga träställning än den ställningen där på jula. Jag har en ställning från jula, tror det är den Oaken snackar om. Den är riktigt stabil, med 3 hyllplan. När jag köpte den pröjsade jag cirkus 500kr för den. Men när jag har kikat på jula nu så verkar dom inte ha kvar den, synd för den är bra som tusan.
Man fick med 3 spånskivor till den, och dom slängde jag och köpte 3 kraftigare skivor.
#32 - 3 februari 2008 22:31
Har sålt en del yngel (4cm:s) till en lokal butik. Fick tex 18:-/st. för mina Nicarguaciklider. Kunde då inte sälja allt på ett bräde, utan delade upp dem på två tillfällen. Ca. en tusenribba rakt ner i fickan på den kullen!!! :D

Rekomenderar den arten till uppfödning då föräldrarna är mycket bra vårdare och och de "gillar att leka om det blir ett bra par!! Tror dock att 60l är lite trångt då de är "ganska stora" och gräver runt!!
#33 - 3 februari 2008 22:52
fredd skrev:
tror nog du hellre ska bygga träställning än den ställningen där på jula. Jag har en ställning från jula, tror det är den Oaken snackar om. Den är riktigt stabil, med 3 hyllplan. När jag köpte den pröjsade jag cirkus 500kr för den. Men när jag har kikat på jula nu så verkar dom inte ha kvar den, synd för den är bra som tusan.

Man fick med 3 spånskivor till den, och dom slängde jag och köpte 3 kraftigare skivor.

Just exakt sån hylla jag tänkte skaffa. Får se ifall jag hittar nåt liknande... i värsta fall tar jag fram hammaren... men då blir det plats för ännu fler akvarier förmodligen :p

TheRoblin skrev:
Har sålt en del yngel (4cm:s) till en lokal butik. Fick tex 18:-/st. för mina Nicarguaciklider. Kunde då inte sälja allt på ett bräde, utan delade upp dem på två tillfällen. Ca. en tusenribba rakt ner i fickan på den kullen!!! :D

Rekomenderar den arten till uppfödning då föräldrarna är mycket bra vårdare och och de "gillar att leka om det blir ett bra par!! Tror dock att 60l är lite trångt då de är "ganska stora" och gräver runt!!

Låter inte dumt alls! Är inte så intresserad av att tjäna pengar men det vore skoj om det täckte driftkostnaderna :p Ska kolla upp den arten! Kanske blir några 100 liters tankar istället för 60 liters.
#34 - 3 februari 2008 23:06
tyckte inte den på jula var särskilt lik min faktiskt ;p
#35 - 4 februari 2008 17:45
fredd skrev:
tyckte inte den på jula var särskilt lik min faktiskt ;p

Nej, syftade på den jag hjälpte min bekant montera! Idag hittade jag den på harald nyborg! Stabil hylla som klarar 210 kg per hyllplan :). Blir att hämta 2 till att börja med i veckan.
#36 - 4 februari 2008 17:54
bilder!!!! :p
#37 - 4 februari 2008 17:57
hejsan.. rolig tråd:) har själv lite odling hemma:)
Men en sak du ska tänka på eller som jag har hört här iafall, de affärer jag pratat med vill köpa inte ganska stora mängder fisk åt gången (30-60st) med tanke på karantän osv.
dvs att man måste få upp gaska många yngel åt gången. (det kommer jag få svårt med)
men det är som sagt i uddevalla:P..

om jag skulle varit du så skulle jag sattst på 2-3 arter och då ganska svåra och som inte odlas i närheten. men det är ju bara jag..

bra filtrering är ju filterkammare! då kan du ha innerfiltret bakom och bara leda ut utblåst i en slang. har själv det fast istället för innerfilter så har jag en fontänpump (ett jäkla sprut) som jag satt på en ganska lång trädgårdsslang med massa hål i, fult som stryk men praktiskt:P
Axel
#38 - 4 februari 2008 18:12
axeisi skrev:
hejsan.. rolig tråd:) har själv lite odling hemma:)

Men en sak du ska tänka på eller som jag har hört här iafall, de affärer jag pratat med vill köpa inte ganska stora mängder fisk åt gången (30-60st) med tanke på karantän osv.

dvs att man måste få upp gaska många yngel åt gången. (det kommer jag få svårt med)

men det är som sagt i uddevalla:P..

om jag skulle varit du så skulle jag sattst på 2-3 arter och då ganska svåra och som inte odlas i närheten. men det är ju bara jag..

bra filtrering är ju filterkammare! då kan du ha innerfiltret bakom och bara leda ut utblåst i en slang. har själv det fast istället för innerfilter så har jag en fontänpump (ett jäkla sprut) som jag satt på en ganska lång trädgårdsslang med massa hål i, fult som stryk men praktiskt:P

Axel

Kan tänka mig att affärerna ofta får problem att ta emot större mängder! Får höra mig för noggrant innan. Efter mycket tankeverksamhet har jag också kommit fram till 2-3 arter är tillräckligt. Varje art kan behöva 3 akvarium om dom ska odlas. Ett för hållning, ett för lek, ett för att driva upp ungel i.

Filterkammare har jag tänkt på. Behöver bara rengöring ca 2 ggr per år? Man sätter filtermassan emot ett hörn och har en pump bakom som drar över vattnet genom en slang, men har ni några tips på hur man fäster filtret? Silikona fast en rostfri hörnprofil där filtrets ändar ska sitta?
#39 - 4 februari 2008 18:44
jag har skurit ut en bil som är lite större än ena kortsidan sen har jag helt enkelt kläma in den bara så filterkammaren är hela kortsidan, så nej man måste inte silikona om man inte vill.
#40 - 4 februari 2008 19:02
[quote=tompa_2006;1086755]Kan tänka mig att affärerna ofta får problem att ta emot större mängder! Får höra mig för noggrant innan.quote]

Ställen jag kan komma på som kan vara intreserade av att köpa, byta eller ta emot är. Tropiska akvarieimport, herkules zoo, nols ciklidhobby, havannazoo, mässan i kungsbacka (har iofs aldrig vart där men dom ska tydligen vara inriktade på fisk) Sen finns det ju jätte många mindra tex djurmagasinet runt om i Gbg som man kan höra med =)

Bild snart :confused:[:-16][:-47][:-84][:-157]
#41 - 4 februari 2008 19:17
Häftigt projekt, att starta egen "små" odling är en tanke som är riktigt kul att leka med hoppas allt går bra! Om du har bestämt dig på att ha 3 arter skulle jag valt en art som kanske kan vara lättsåld men lättodlad (levandefödare etc.) och sedan 2 som du är mer intresserad av och ser som en utmaning att odla för att hålla intresset uppe lite och ha något att titta på :D
#42 - 4 februari 2008 19:25
tompa_2006 skrev:
Efter att ha kollat runt lite så tror jag inte det är siamesiska algätare jag har. Tog en bild på en av dom, vore skoj ifall någon vet vilken art detta är :)

http://tinypic.com/view.php?pic=14cdzsg&s=3

DEt är otocinclus http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=329:)
#43 - 4 februari 2008 19:38
killen har ju inte kommit någonstans, så bilder på ett tomt rum, eller what ever som inte har med skiten å göra tror jag vi klarar oss utan.
#44 - 4 februari 2008 20:03
Abergoner skrev:
Häftigt projekt, att starta egen "små" odling är en tanke som är riktigt kul att leka med hoppas allt går bra! Om du har bestämt dig på att ha 3 arter skulle jag valt en art som kanske kan vara lättsåld men lättodlad (levandefödare etc.) och sedan 2 som du är mer intresserad av och ser som en utmaning att odla för att hålla intresset uppe lite och ha något att titta på :D

Ja, har gått å tänkt på detta i några år men inte fått utrymme förens ganska nyligen. 2 arter corydoras är spikat tills vidare. Kan tänka mig att hålla endlers om jag hittar en rolig stam.

MattiasL skrev:

Tackar, kan vara bra att veta. Dom verkar trivas bra.

fredd skrev:
killen har ju inte kommit någonstans, så bilder på ett tomt rum, eller what ever som inte har med skiten å göra tror jag vi klarar oss utan.

Fredd har rätt att det inte är mycket att se än. Tömde rummet på möbler idag. Slår jag upp en mittsektionen med akvarier i rummet kan jag maximalt få plats med 3x160 lit 15x100lit hehe. Hoppas jag inte blir så galen! ;) Nackdelen med rummet är att det inte finns någon brunn ifall det värsta skulle hända. Fördelen är att jag har en luftvärmepump i närheten som fungerar som avfuktar och AC på sommaren. Kan lätt ställa in temp. om det skulle bli för varmt. :)
#45 - 4 februari 2008 20:07
Låter som att detta kommer bli skit bra! Du ska inte ha ett par 54L? kan ju odla en hel del där, sen finns det billiga att få tag på. Hur hade du tänkt få tag på alla kar?
#46 - 4 februari 2008 20:18
patriksg skrev:
Låter som att detta kommer bli skit bra! Du ska inte ha ett par 54L? kan ju odla en hel del där, sen finns det billiga att få tag på. Hur hade du tänkt få tag på alla kar?

Funderar på skaffa 112 liters. Dom passar bra till hyllställningarna jag kommer skaffa. Förmodligen blir det ifrån herkulez zoo.

->[FONT=Verdana][SIZE=2]Aquael - 112 Liter (Rak)[/SIZE][/FONT] [FONT=Verdana][SIZE=2]80 X 35 X 40 - akvarium paket[/SIZE][/FONT] [FONT=Verdana][SIZE=2]935 Kr[/SIZE][/FONT]
Vet inte ännu vad som ingår i paketet. Är det bara lysramp så jag är nöjd med det priset. Kan bli några mindre kar också runt 60 liter. Får tänka igenom allt noggrant först ett par dagar.:p
#47 - 4 februari 2008 20:21
tompa_2006 skrev:
Funderar på skaffa 112 liters. Dom passar bra till hyllställningarna jag kommer skaffa. Förmodligen blir det ifrån herkulez zoo.

->[FONT=Verdana][SIZE=2]Aquael - 112 Liter (Rak)[/SIZE][/FONT] [FONT=Verdana][SIZE=2]80 X 35 X 40 - akvarium paket[/SIZE][/FONT] [FONT=Verdana][SIZE=2]935 Kr[/SIZE][/FONT]

Vet inte ännu vad som ingår i paketet. Är det bara lysramp så jag är nöjd med det priset. Kan bli några mindre kar också runt 60 liter. Får tänka igenom allt noggrant först ett par dagar.:p

HAHA! köpte ett sånt 112L i helgen, dock på Nols ciklidhobby för 890:- ca. hängde med en håv (kan ju vara gott att ha en håv till varje kar) Pump, värmare och belysning! Sen köpte jag en möbel på herkules zoo.. Han i Nol har ju annars billiga 54L Tror dom ligger på 400:-
#48 - 5 februari 2008 11:57
patriksg skrev:
HAHA! köpte ett sånt 112L i helgen, dock på Nols ciklidhobby för 890:- ca. hängde med en håv (kan ju vara gott att ha en håv till varje kar) Pump, värmare och belysning! Sen köpte jag en möbel på herkules zoo.. Han i Nol har ju annars billiga 54L Tror dom ligger på 400:-

Bra priser! :) Ser dom ut att vara vällimmade?

Nu till något trist. Har ett 45 lit. sällskapsakvarium jag startade upp för inte så längesen. Har vanliga guppys, algätare och zebrafisk i detta kar. Först dog en guppyhane... jag tänkte inte mer på detta. Såg inga tecken på sjukdom. Imorse visade en guppyhona samma tecken. Lite blekare i färgen och så hängde hon nära utan i ett lugnt hörn av karet med utspärrade fenor.

Eftersom det inte fanns några tecken på sjukdomar så antar jag att Ph-värdet kan vara lite off. Har egen brunn och vattenfilter till detta, så jag ringde föregående ägare till huset och hörde efter hur dom skött vattenfiltret. Dom hade inte gjort nåt alls med detta på många år.

Förmodligen räcker det att rengöra sandbädden i vattenfiltret för att få bra vattenvärden igen. Ska göra lite tester på vattnet så fort jag får tid.

Idag var jag på biltema och handlade på mig förlängningskablar. Kommer gå åt rätt många. Akvariebelysningen i hyllorna kommer ha separat el och styras av en programerbar digitaltimer.
#49 - 5 februari 2008 13:40
köpte ett 54L på zoomässan för 250kr bara belysning och kar dock men ändå ett bra pris.
#50 - 5 februari 2008 15:16
såg också dom karen där, i söndags. Blev faktiskt lite sugen hehe
#51 - 6 februari 2008 19:32
hur går de? slängt ut möblerna en?
#52 - 6 februari 2008 20:35
hur går de? slängt ut möblerna en?

Japp, möblerna är flyttade! Ska köpa hyllställningarna som behövs imorgon på harald nyborg.

Har funderat en del till och har fortfarande ingen aning om hur jag ska lägga upp det hela på. Första hyllväggen kan ta emot 6 st 112 lit. kar. Detta är egentligen lagom till en art om man vill ha lite fart på det hela. 3 odlingskar, 1 kläckningskar, 2 st kar för att driva upp ynglen i. Funderar på att odla pansarmalar och dvärgciklider. :p
#53 - 6 februari 2008 20:56
Mitt råd är nog att skynda långsamt. Kör igång några kar i taget. Dels kan du då lägga mer tid på varje och får bättre resultat. Dels kanske du som jag kommer till en punkt att nu är det lagom. När jag hade fått upp 10 kar så tyckte jag att det räckte, hade egentligen tänkt det dubbla ungefär. Men 10 kar var lagom för mig när det gäller skötsel mm.

Så skynda långsamt och gör inga temporära lösningar. Dom där temporära brukar man få dras med allt för länge. Bättre att göra riktigt ifrån början.
#54 - 7 februari 2008 12:32
Långås skrev:
Mitt råd är nog att skynda långsamt. Kör igång några kar i taget. Dels kan du då lägga mer tid på varje och får bättre resultat. Dels kanske du som jag kommer till en punkt att nu är det lagom. När jag hade fått upp 10 kar så tyckte jag att det räckte, hade egentligen tänkt det dubbla ungefär. Men 10 kar var lagom för mig när det gäller skötsel mm.

Så skynda långsamt och gör inga temporära lösningar. Dom där temporära brukar man få dras med allt för länge. Bättre att göra riktigt ifrån början.

Ska skynda långsamt. Det hela är en pengafråga också :)
#55 - 7 februari 2008 12:37
Idag monterade jag hyllställningarna och satte fast eluttagen med buntband.
Satte hyllorna med utrymmet 56 cm emellan varje hyllplan. Borde räcka med utrymme för rengöring osv.

Baksidan:
http://tinypic.com/view.php?pic=1zwjgqx&s=3

Frammefrån:
http://tinypic.com/view.php?pic=21engy9&s=3

Blev riktigt bra :D

Nästa steg är att invänta löning så jag kan beställa ett par kar. Tog dubbla spånskivor i dom 2 nedersta hyllplanen. Tänkte att dom tyngre tankarna skulle stå där.
#56 - 7 februari 2008 16:10
kör på dvärgar! 3 odlingskar 2 uppväxt kar och ett kar att ha paret/paren när dom inte sköter om ynglerna längre (så dom inte äter upp dom). ser grymmt ut. men de ska la inn nåra kar till? när ekonomin tilllåter hihi :) :) :) :) :) :p
#57 - 7 februari 2008 16:13
Yes yes! Det ser bra ut! kul med lite bilder med! Har du hört runt med zoo butikerna något? Om du har det, vad sa dom?
#58 - 7 februari 2008 16:18
kör på dvärgar! 3 odlingskar 2 uppväxt kar och ett kar att ha paret/paren när dom inte sköter om ynglerna längre (så dom inte äter upp dom). ser grymmt ut. men de ska la inn nåra kar till? när ekonomin tilllåter hihi :) :) :) :) :) :p

Funderar på dvärgciklider... men det vore kanske att ta mig vatten över huvudet. Drar igång några kar åt gången. Börjar med några ungfödare och pansarmalar.

patriksg skrev:
Yes yes! Det ser bra ut! kul med lite bilder med! Har du hört runt med zoo butikerna något? Om du har det, vad sa dom?

Har inte hört mig runt något än. Ciklidhuset i lerum verkar har riktigt sjysst utbud och priser på både corydoras och dvärgciklider. Blir nog att åka dit och titta lite nån dag först :)

Angående ställningarna. Är ju spånskivor som bottnar, bör dessa målas för att tåla fukten bättre?

En annan sak jag inte tänkte på var hur häverten skulle funka på bottenplanet. Det blir alltså bara 2 akvarium per ställning men ställningarna är billiga och det går köpa fler om det behövs :D

För påfyllning av vatten vid vattenbyten har jag köpt en 25 m slang som jag kopplar på i köket. Bör göra påfyllningen hyffsat enkel.
#59 - 7 februari 2008 16:20
En del säger att man ska läcka skivorna, tex på juwels bänkar.
#60 - 7 februari 2008 17:48
patriksg skrev:
En del säger att man ska läcka skivorna, tex på juwels bänkar.

Låter vettigt... köper lack imorgon :)
#61 - 7 februari 2008 19:14
finns ju lätta dvärgciklider också. apistogramma cacatudie eller palettciklid
#62 - 7 februari 2008 19:44
Jag målade mina spånskivor för att slippa problem i alla fall :)
#63 - 9 februari 2008 07:47
Något nytt?
#64 - 9 februari 2008 09:54
patriksg skrev:
Något nytt?

Inte så mycket än. Har satt upp 1 st 65 lit och 1 st 45 lit i ställningen.

http://tinypic.com/view.php?pic=2w1s3tw&s=3

Nu letar jag efter lämpliga elektriska pumpar för vattenbytena ska gå smidigt. Använder jag en pump för detta så går det fint att ha sex akvarier i hyllställningarna då jag slipper bry mig om häverteffekten.

När det gäller fiskarterna så har jag fortfarande inte bestämt mig för vilka arter som kommer odlas. Kampfisk? Udda ungfödare? Dvärgciklider? Olika former av malar? Får se vad det blir ;)
#65 - 9 februari 2008 11:39
kampfisk och dvärgciklider! här e en bra sida om kampfiskodling http://www.kampfisk.just.nu
Bilagor:
#66 - 9 februari 2008 13:52
Härligt! så du lackade skivorna då eller? Skulle vara kul med kakadua ciklid, dom är fina tycker jag =) Eller den kulfisken vi pratade om förut? :D
#67 - 12 februari 2008 17:05
Ja, jag lackade skivorna. Blev bra!

Har funderat en del över filtreringen i karen. Får med pumpar i akvariepaketen och det vore dumt att inte använda dessa. Nackdelen är att dom kan dra med sig yngel. Tänkte lösa detta såhär och samtidigt få ner underhållet i karen

http://tinypic.com/view.php?pic=14delgx&s=3

Alltså ett filter som tar upp hela bredsidan av karet. Det ger stor filteryta vilket borde vara bra? Kan använda dom vanliga innefilterpumparna jag får med genom att förlänga pipen på dom och dra dom igenom filtermattan.

Om någon har några tankar om detta så skriv av er! ;)
#68 - 12 februari 2008 17:59
Kan du inte bara köpa ett sånt "räksäkert" filter? Jag har aldrig haft problem med mina yngel, dock har jag inte fått så många yngel av någon fisk.
#69 - 12 februari 2008 18:06
patriksg skrev:
Kan du inte bara köpa ett sånt "räksäkert" filter? Jag har aldrig haft problem med mina yngel, dock har jag inte fått så många yngel av någon fisk.

Detta måste väl vara "räksäkert" ? [B)]

Tanken är att bara behöva göra rent filtret 2-3 ggr per år tack vare den stora filterytan. Sen finns det utrymme brevid pumpen att lägga i torv för att sänka ph-värdet. Hörde att dvärgarna gillade lite surt vatten. :p
#70 - 17 februari 2008 18:39
Något nytt dom har hänt? =)
#71 - 17 februari 2008 19:44
ja nått måste la ha hänt?
Bilagor:
#72 - 21 februari 2008 18:49
Ja vad händer nu? vilka firrar är i? har du mer kar? en till hylla? låt oss veta!!! :P
#73 - 16 mars 2008 21:10
Har inte hänt jättemycket men det är på gång. Krävs en del planering för att underhållet ska bli hyffsat enkelt sen.

Har uppe 2 st 60 liters idag. Har just köpt in dvärgciklider. Ett par kakaduciklider i ena och ett par fjärilsciklider i det andra.

Nästa inköp blir 4x112 liters!

Annars håller jag på att bygga en hemsida med ett forum om enbart dvärgciklider. Borde komma upp inom någon vecka! Kommer lägga upp videoklipp på firrarna där! :D
#74 - 16 mars 2008 21:11
Det var på tiden att du skrev något :P !! Om du får lite yngel av dessa har jag några köpare =) ev även jag
#75 - 16 mars 2008 21:35
Patrikg: De kan vi säkert ordna om det blir några yngel! Kakaduorna verkar redan vara på gång. Lite trist att dom har kort livstid bara. :)

Tog en dåliga bild på hanen! Det är mycket svårare än man tror att ta kort i tankarna. Fisken ser nästan sjuk ut på bilden men är skitfin irl :p

http://tinypic.com/view.php?pic=15frubd&s=3

Om jag lånar en bild så ser den ut sån här mer :)

http://213.180.95.58/artregister/artbild/a_cacatuoides02_michael_persson.jpg
#76 - 28 mars 2008 18:48
Liten uppdatering... kakaduahanen dog efter en (misslyckad)lek. Tror inte han befruktade äggen ca 20 st... han fick bra med stryk av honan efter detta som slog han hårt med stjärtfenan. Han höll sig i hörnerna av akvariet tills han gav upp och dog. Riktigt trist... har lagt akvarierummet på is tills vidare.

"Odlingsrummet" passar fint som sovrum har jag kommit på! Istället har jag en källare på 35 kvadrat som står tomt. Brunn, vatten finns. Fattas bara uppvärmning... en luftvärmepump skulle lösa detta perfekt! ;)

Det är alltså större planer på gång! hehe

Hyllorna som jag snackat om innan funkar bra för lekakvarium (ca 112 lit), för många arter! Men för att enkelt komma åt och rengöra karen bör man inte ha mer än 2 akvarium per ställning. Detta ger utrymme för en tredje hylla där man kan ha en murarbalja eller liknande att fylla med vatten dagen innan ett vattenbyte. Då får man tempurerat vatten automatiskt efter något dygn.

Från murarbaljan drar jag påfyllningsslangar av silikon ner till karen.

På golvet kommer jag bygga nåt enklare avloppsystem ifrån byggmax.se. 50 mm rör lär duga fint. Då kan jag tömma och fylla på många kar på en och samma gång. Detta kostar en bra slant att starta upp men det är skoj så va fan... nöjen får kosta! :)

Har ändå minst 20 zooaffärer häromkring i göteborg/alingsås/borås så det borde finnas avsättning för vad man än odlar nästan. Nu lutar det åt purpurhuvudbarber, tigerbarber, paletter, kurvciklider, och ancistrusmalar. Inget är spikat än :p

När det gäller hyllställningar för uppväxtakvarium så kommer jag svetsa dessa själv i stålkonstruktioner. ;)

Fan vet vart detta kommer sluta! haha
#77 - 28 mars 2008 19:27
lyckat till:) du kommer behöva de :D
#78 - 1 april 2008 18:35
Danne: Tack, får se vart detta leder.

Idag spickade jag ett komplett 160 liters som jag ska hämta imorrn. :p

Annons