Ödlor till 13-årig tjej?

#1 - 25 november 2006 19:58
Tjena alla proffs!

Jag har en 13-årig tjej här hemma som så gärna vill ha ödlor. Om sanningen ska fram så vill nog jag det också!:)
Har en del frågor kring detta då jag är helt novis i detta ämne!

1. Vilka ödlor är lättast att sköta?
2. Vad behöver jag till dessa i form av teknisk utrustning?
3. Har bör jag inreda terrariet?
4. Vilken prisbild pratar vi om?
5. Övriga råd och tips.

Tacksam för alla svar!

// Jim!
#2 - 25 november 2006 20:06
Dabbagam är inte köttätare. Så vill man in inte ha syrsor mm hemma tycker jag eller rättare sagt hade jag inte redan haft så många djur hade jag skaffat en dabbagam. Som du kan ge grönsaker mm. Vill du ett kar med vatten kallt, mata med maskar. Axelotler mina favoriter. Ingen man håller i famnen men fräck.
#3 - 25 november 2006 20:11
Sikta in dig på leopardgeckos (Eublepharis macularis) lättskött, bra nybörjar ödla som bara kostar ett par hundringar.

/hansh
#4 - 25 november 2006 20:50
Tack för svaren!
Vad bör jag tänka på med dessa små skönheter?
Hur stort terrarie, teknisk utrustning, skötsel, inredning, foder mm?

Tacksam för alla svar!

// Jim!
#5 - 29 november 2006 12:57
http://www.djurklinikenroslagstull.se/skotselrad_leopardgecko.htm

Där står det lite om minsta storleken, fast det verkar inte stämma med L80 riktigt.

L80 är alltid bra att läsa igenom också.
http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Documents/F%C3%B6reskrifter/DFS_2004_16_L%2080.pdf
#6 - 29 november 2006 18:20
hej. repti.net är e n otroligt bra sida för dig att besöka tror jag.
#7 - 2 december 2006 12:41
miluhe skrev:
Dabbagam är inte köttätare. Så vill man in inte ha syrsor mm hemma tycker jag eller rättare sagt hade jag inte redan haft så många djur hade jag skaffat en dabbagam. Som du kan ge grönsaker mm. Vill du ett kar med vatten kallt, mata med maskar. Axelotler mina favoriter. Ingen man håller i famnen men fräck.

Axolotler är ju inte direkt lättskötta och skulle inte rekomendera dem.
Är förövrigt ingen ödla utan en akvatisk salamander ;D;D;D

nisse85: som du säger så är Repti.net är en otroligt bra sida! tonvis av information!

Annons