Odödliga vinägermikro samt oxydator utan katalysator

#1 - 28 december 2011 15:23
1) Städade i den skrubb där jag har alla mina akvariegrejer, och hittade en burk med brun vätska: min gamla vinägermikromask-odling. Tog ut burken och lyste med en ficklampa genom glaset: det sprattlade. Det var fortfarande gott om levande vinägermaskar i burken!

Det är alltså den här burken. Notera datumet på inlägget - samma burk har rullat sen dess, jag har bara fyllt på vinäger jag tagit för att starta nya kulturer. Rekord?

I sammanhanget ska man veta att den här burken är också den enda jag nånsin fått att fungera, jag har provat att starta nya kulturer två-tre gånger och kulturerna har aldrig riktigt tagit sig.

2) Fyllde igår på min hemmagjorda oxydator men tog ur blyhaglet jag använde som katalysator. Nog går det långsammare alltid! På ett dygn har uppskattningsvis bara 10-20 milliliter av peroxiden doserats till akvariet, alltså grovt räknat en 1/5 av doseringstakten med katalysator. Den ska få stå en vecka så jag får se om en så liten tillsats av peroxid har nån effekt alls, om inte ska jag testa att använda ett mindre blyhagel.

3) Visstja, det hade jag glömt - den varma vintern gav mig en oväntad present igår: svarta mygglarver! Eftersom det inte var is så provhåvade jag i ett dike vid vår sommarstuga, mest för att få se vad som finns där, och fick svarta mygglarver. Inga jättemängder, och allt ifrån pyttesmå nykläcktingar till centimeterstora larver redo att förpuppas, men tillräckligt för en utfodring av mina Biotoecus. Jag visste att mygg kunde övervintra som larver, men detta är första gången det varit isfritt och möjligt att håva så här sent på året.
#2 - 28 december 2011 16:23
Rekord eller inte så bättre iaf än mina erfarenheter som dock också är mångåriga. Jag tror jag hade vinägermikro på 1980-talet men blev inte vän med dom då. Skaffade nytt 2004 men de dog efter 3,5 år troligen pga något bakteriellt. Ny batch från Janne W (Södermalms akvarieaffär) för 3,5 år sedan som fortfarande är vid liv även om jag inte gjort mycket gott för dem under senaste året. Så det är iaf det segaste levande foder jag haft. Jag fick även min senaste batch moina från Janne W samtidigt och de skulle definitivt inte varit vi liv med samma typ av behandling som vinägermikron.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 28 december 2011 21:52
Ja det fodret var ju riktigt billigt om det har varat i 8 år:D

Ser fram emot en rapport om hur väteperoxiden funkar med "lösa skott"
#4 - 30 december 2011 20:15
Kan i alla fall redan nu säga att även en liten tillsats av peroxid har effekt: algerna har massor av luftbubblor och ser lidande brunaktiga ut. Snäckorna verkar i alla falll gladare nu. Så att köra utan katalysator verkar ha blivit rätt lagom för just det här karet.
#5 - 31 december 2011 13:23
Här omkring flyger det ett och annat mygg då och då så jag kan tro att det kan finns larver i vattendragen fortfarande. Och när det nu pratas foder så hittade jag förresten detta när jag sökte efter julklappar strax innan jul på nätet till ungarna. Vad sägs som ett eget urtidsdjur??? :D http://www.coolstuff.se/Triops
#6 - 1 januari 2012 12:09
Ja triops är tuffa, har ofta funderat på att köpa lite ägg. Eller varför inte amerikansk jätte-artemia?
#7 - 1 januari 2012 14:14
Triops som foderdjur är inte så lätt som det verkar iaf inte till mindre eller medelstora fiskar. Från början är de bara lite större än nykläckt artemia men sedan bär det iväg med tillväxten. Och tänk dej en överlevande triops kalasa på dina fiskägg - huvvaligen som man säger i norr. Men i grunden är problemet att kläckningen av triopsägg blir ganska sparsam - sällan några mängder alls...
#8 - 3 januari 2012 18:38
Nej, skulle jag kläcka triops vore de för att ha dem som husdjur, inte foder. Ännu roligare vore förstås att hitta nån av de svenska arterna, men de verkar vara så sällsynta nu att frågan väl är om de inte snart helt utgått ur faunan.
#9 - 5 januari 2012 15:26
Triops cancriformis lär vara den arten jag har BTW
#10 - 7 januari 2012 19:23
[QUOTE=erikthur;bt34255]Triops cancriformis lär vara den arten jag har BTW[/QUOTE]
Jag misstänker att den identifieringen nog är rätt skakig.Triops cancriformis är en utrotningshotad europeisk art, det känns osannolikt att det är samma som säljs. Det är nog troligare nån av de nordamerikanska arterna, de är fortfarande tillräckligt vanliga för att det ska gå lätt att samla ägg.

Fast det verkar som om taxonomin inom gruppen är rena kaoset, så vem vet.
#11 - 8 januari 2012 06:41
Siten jag köpte från är borta men dom påstod att det var cancriformis och att den var utrotad i naturen. Sant eller inte vet jag ju inte. Jag köpte dom 2004 och då såg siten ut så här via wayback:
http://web.archive.org/web/20040610184724/http://www.triops.cc/
Man kan i alla fall klicka lite där.

Annons