Oförstålse och ifrågasättande av vår hobby.

#1 - 31 juli 2010 09:23
Möts ni ofta av oförståelse och ifrågasättande av erat fiskintresse? Kommentarer som varför måste du ha så många akvarium osv himmlande ögon mm. Eller är det bara min umgängeskrets som tycker det är knäppt att intressera sig för naturens kretslopp och djurs beteende men helt naturligt att i timmar prata om och titta på ett gäng grabbar som försöker få en boll mellan två pinnar. Berätta om era erfarenheter och hur ni får försvars våran hobby.
#2 - 31 juli 2010 10:02
Det där med Boll och pinnar stämmer hur bra som helst!
ALLA (de flesta) fotbollsintresserade har bara sitt intresse i huvudet. Har dom inga större intressen förutom det så kan det vara. De flästa står gärna i grupp, och diskuterar olika matcher som gick för flera veckor sen........

Gällande de flesta andra intressen jag har/haft så har man oftast fått försvara sitt intresse då andra inte förstått varför det kan vara kul.
Jag umgås ju oxå med rätt mycket sportintresserat folk. Men dom har börjat vänja sig vid mina konstiga och ibland impulsiva intressen.

Innan höll jag på med råttor, fick försvara genom att säga att det var trevliga djur! roligt sällskap mm
Omgivningen bara skakade på huvudet!

har hållt på med skateboard och varit intresserad av extreme sporter i övrigt, var bara jag och några andra som höll på med, vilket fick fotbolls- intresserade att rynka på näsan då man helt plötsligt bröt mot fotboll och började med sådant!

Det är likadant med Akvarie-intresset det ända där är att folk kan tycka att det är snyggt att titta på. en liten stund iaf....
nu har jag inte så många akvarium ännu, så ännu tkr dom inte att det är farligare än att, vad onödigt att skaffa dem!

När jag skaffade mig min hund, ja då var det lita onödigt att jag hade den och fick ta upp tid med den. Men dom hade ändå mer intresse och förståelse för en hund än för annat man hållt på med.
Och det är nog bara för att,, ja En hund, det har ju alla, så det vet dem ju, den skäller lite, fäller lite, och måste rastas.
Så en hund är okej!

Men allt annat man har sysslat med då? Varför är det bara okej att hålla på med saker som alla andra gör? typ fotboll, innebandy osv.

Så någon direkt försvars mekanism har jag inte, mer än att förklara hur allt ligger till och varför jag har intresset osv.
Det är faktiskt svårt att för omgivningen förklara varför man fått intresset och varför man vill ha det, eller testa på det!
#3 - 31 juli 2010 10:44
Jag är sportintresserad och känner knappast att det har med saken att göra, snarare är det många "sporthatare" i min omgivning som är helt oförstående till akvaristik. Problemet är att fiskar inte är något folk känner en närhet till, det är mat som fastnar på krokar och inget mer. Hundar ser man, fåglar likaså men fiskar är inte lätta att studera i naturen.

Citat från den senaste tiden:
"Fiskar är inte ens riktiga djur"
"En guldfisk simmar till andra sidan skålen och glömmer bort var den kom ifrån"
"Fiskar simmar bara runt på måfå"
När jag berättade att man kan träna fiskar att göra saker på kommando fick jag "Haha, du är tokig du och inbillar dig bara"
"Det är bara vatten med tråkiga fiskar i"

Rent allmänt verkar folk underskatta fiskars beteende och intelligens (beroende på vad man klassar som intelligens). Folk har ofta fel fiskar för sig och fel förhållanden så att de aldrig får se deras riktiga beteenden och slutar efter barndomen med akvarium för att racka ner på andra som tar hobbyn seriöst.

Gnagare vet ju de flesta att de är "någorlunda klipska" och det blir då lite accepterat medan hundar och katter är såpass välkända hos gemene man att folk förstår hur smarta de är.
#4 - 31 juli 2010 10:47
RobFrazie skrev:
Det där med Boll och pinnar stämmer hur bra som helst!

ALLA (de flesta) fotbollsintresserade har bara sitt intresse i huvudet. Har dom inga större intressen förutom det så kan det vara. De flästa står gärna i grupp, och diskuterar olika matcher som gick för flera veckor sen........

Dösnack, de flesta av mina akvariekompisar ser jag på Örjans Vall eller några andra av Halmstads fotbollsarenor. Om du följer akvarieforumen så skall du se att trådar som Fotbolls-VM, fotbolls-EM eller allsvenskan är flitigt besökta av alla utom dig.
#5 - 31 juli 2010 10:51
Jag har alltid varit djurnörd, det vet folk... ofta drar dom nytta av det:)
men jag vet att folk inte gillar att lyssna på djurtjat hela tiden så med folk som inte har det intresset så är jag "normal" :p
Men med folk som är intresserade kan man ju babbla med i timmar och djur, växter och balaser i naturen osv osv...

Folk som för första gången får reda på att jag har 4 akvarium hemma och fler planer på att skaffa "udda" djur.
Dom tycker att jag är nutts.
Men kom hem till mej och titta då, så ska jag visa dej en sorts fisk som fläktar sina ägg och faktiskt bryr sej om sina avkommor.
Och så ska jag visa dej hur snäckor ser ut när dom andas;)
Att visa hur fiskar gör...visst dom simmar runt. men dom tar hand om sina små, dom har matkö.
Visa olika sätt som bevisar att fisk inte är nåt som man käkar, utan att det är nåt som lever.
När folk fattar hur det hela funkar (vilket dom på sätt ofta gör när dom vart hemma hos mej och tittat)
Så är det helt plötsligt intressant:)

Senast idag hade jag en familj hemma som kollade in mina kar... Och dom stog ju i timmar och frågade om ALLT
Och var - efter ett tag, riktigt fascinerade över hur allt måste passa ihop för att det ska bli bra.

Folk som inte gillar det dom behöver man ju inte belasta med heller...då kan man prata om annat

Men om en annan nörd kommer och snackar om hur onödigt akvarium är...rackar ner på min hobby, då får dom igen.
Då brukar jag jämföra med deras egen hobby.
"Du håller på med dina jävla datorer och gör program kompatibla...tsss jag har ett helt kretslopp i min lägenhet så håll käften"
Då håller dom tyst, eftersom dom inte vill ha sin hobby sågad av mej så fattar dom att jag inte vill samma sak:)

Vissa tycker att det är intresant att höra om allt - det är ok
Andra bryr sej inte- det är ok
och några tycker att det är urlöjligt - det är inte ok = smack!

Men sen funkar våran familj och vår vänkrets på det viset att vi är dom vi är och vi ska inte förlöjliga varandra
För det finns ALLTID nåt att lära av en annan:)
#6 - 31 juli 2010 11:00
Ang fotboll så tog jag endast upp det då det är en av dom största ingresserna och ville visa på att det inte innebär att det är logiskt bara för det är stort men allt behöver inte vara logiskt så inget ont om fotbollsintresserade (min fru är fotbollsnörd).
#7 - 31 juli 2010 11:00
Guy Palm skrev:
Dösnack, de flesta av mina akvariekompisar ser jag på Örjans Vall eller några andra av Halmstads fotbollsarenor. Om du följer akvarieforumen så skall du se att trådar som Fotbolls-VM, fotbolls-EM eller allsvenskan är flitigt besökta av alla utom dig.

Nja nu tog du mig lite fel!
Jag gillar att utföra sporter av de nämnda ovan, men folk jag känner med de intressena förstår inte alls hur man kan ha ett annat intresse eller varför man kan ha intresse för något annat än just fotboll som är en folksport och den största sporten osv osv...

Ja jag skrev lite fel, ALLA är inte såna, men dom jag känner som bara har intresset för sporten kan inte alls förstå hur man kan ha intresse för något annat.

Det är som när man var liten och mobbade tjejerna för att dom gillade hästar!
Fast nu är det på mer moget stadium och handlar mer om oförståelse för intresset.

Detta är ju hur jag ser på saken och hur det är för mig. Jag bor i ett litet samhälle där sport är en vardag för många.
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 31 juli 2010 11:18
Kan absolut inte påstå att jag bemöts av någon "oförståelse eller ifrågasättande av min hobby" - snarare är det väl tvärtom och jag drar sällan upp det om jag inte blir "tvingad". Tyvärr är det dock oftast som så att "alla" ickeakvarister man träffar en gång i tiden har haft ett akvarium som de då tröttnade på och då vill dom bara diskutera varför deras akvarium inte funkade. Detta har jag för länge sedan tröttnat på.

Jag är en akvarienörd men är medveten om att jag är det och då plågar jag inte andra med mitt intresse, samtidigt som jag respekterar andras "nördinriktningar" så länge dom inte plågar mig med sina intressen.

Heja Elfsborg - 5 mål i torsdags kväll var rätt "hyfsat" - mitt andra nördintresse:D
#9 - 31 juli 2010 11:20
Jag bryr mig helt enkelt inte om vad andra tycker. Är det någon som ifrågasätter så svarar jag oftast något neutralt och låter ämnet falla. Insisterar dem så vässar jag humorn och ger svar på tal. Sen är det sällan något problem. Jag umgås inte med intoleranta människor...tycker de är för negativa och tråkiga.
#10 - 31 juli 2010 11:32
Kjell: Bra inställning men som ickefotbollsintresserad blir man ständigt plågad av fotboll via media folk i hissen folk i almänhet osv för alla förutsätter att man gillar fotboll speciellt om man är man och bor i Solna. Därför kan jag ibland vara extra syrlig för att visa på att det faktiskt inte är självklart att man gillar fotboll (nu pratar jag om att hålla på lag och titta på fotboll att spela är en annan femma).
#11 - 31 juli 2010 11:43
Det är viktigt att lyssna på sina vänner om deras intressen. Men för att återkomma till fotbollen, som jag inte är så intresserad av att kolla på, men hellre spelar. Är att Det är som du redrobjem säger, Det syns och hörs överallt om just denna sporten. Så det blir lätt lite tjatigt.

Jag säger även som Kjell, jag plågar inte så många med mitt intresse då jag vet att det blir tjatigt. Ibland glider man ju in på ämnet bara föra att försöka få med fler till att kanske prova på eller bli intresserade.
#12 - 31 juli 2010 11:57
Jag har då aldrig förstått hur folk orkar bry sig om hur det slutar i en fotbollsmatch mellan länder man knappt hört talas om - men så länge de inte tycker att jag också skall bry mig om sånt så får de gärna hållas. Man behöver inte begripa vad folk kan se för spännande i sånt som man själv tycker är sömnpiller, var och en kan väl få bli lycklig på sitt sätt.

För min del brukar folk knappt notera akvarierna, efter att ha tittat på fladdermöss och präriehundar så är det där med akvarier liksom inget som gör nåt till eller från. Det jag däremot får ägna mig mycket åt att förklara är ormarna, det verkar vara svårast att förstå för de som inte har dem. Där kommer också de konstigaste argumenten, rena fördomar plus sånt som att man kan ju inte kela med dem, nej och än sen då, brukar man kela med akvariefisk och krukväxter?

Att fotbollsintresserade kan se djurhobby som lite udda mås så vara, det som är tråkigt är att se hur även de som har ett djurintresse är komplett oförstående till att andra kan ha något annorlunda djurintresse. Speciellt är ormarna illa ute där men det gäller annat också, även genuint djurintresserade kan ha hatobjekt som hundar, katter, råttor osv. Det finns också tråkiga tendenser till snobberi, det är trams att ha guppy men fint att ha diskus, att ha sebrafinkar är blaha, aror skall det vara. Och så vidare.

Det där har jag lite svårt att förstå, att man kan nörda in sig så totalt på ett djurslag att man inte alls förstår att nån kan vara intresserad av andra djur. Det är ju inte bara tråkigt utan också riskabelt. Att fotbollsintresserade inte förstår sig på akvarier må så vara, jag förstår mig inte på fotboll och ingen behöver egentligen fundera så mycket mer på den saken. En annan sak är att det finns folk som jobbar för att i stort radera ut allt vad husdjur heter, tro inte att aktivisterna bara är ute efter djurförsök och pälsdjur, agendan är mycket större än så.

När vi gnabbas inbördes och argumenterar om det hemska i att hålla ormar, kamphundar, stora papegojor eller vad som så är de som tjänar mest på den saken de som inte vill att vi skall ha djur överhuvudtaget. De finns och de jobbar aktivt, tro inget annat. Respekterar vi inte varandras olika inriktningar så får vi helt enkelt skylla oss själva när det kommer fler och fler förbud.
#13 - 31 juli 2010 12:50
Tyvärr är det nog så att många som är "ointresserade" av t.ex akvarier nog ofta är det för att de är okunniga och fördomsfulla, de verkar se på fiskar som nå´n sorts grönsaker med fenor, och det är ju rätt tragiskt faktiskt.

Tyvärr har nog människan rent allmänt ganska lätt för att se ner på andra varelser, och se sig själv som störst, bäst, och vackrast.

För övrigt är jag lite idrottsintresserad, utan att gå till överdrift, kollar på fotbolls och hockeylandskamper, men kunde inte bry mig mindre om allsvenskan och elitserien. OS och så´nt följs ju såklart.
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 31 juli 2010 13:03
redrobjem skrev:
Kjell: Bra inställning men som ickefotbollsintresserad blir man ständigt plågad av fotboll via media folk i hissen folk i almänhet osv för alla förutsätter att man gillar fotboll speciellt om man är man och bor i Solna. Därför kan jag ibland vara extra syrlig för att visa på att det faktiskt inte är självklart att man gillar fotboll (nu pratar jag om att hålla på lag och titta på fotboll att spela är en annan femma).

Ja men hallå där - jag tycker det är fullständigt meninsglöst att prata om vädret, men lika förbaskat är 99,9% av alla svenskar vädernördar som i tid och otid (mest) skall prata om väder - trots att de inte kan påverka det ändå;)
Det borde vara mer fotbollssnack och mindre vädersnack:p

Sedan uppriktigt sagt - oavsett vilket hobby man har snöat in på så tror jag att orsaken till att man skulle ses ned på inte beror på hobbyn i sig utan snarare pga en själv.
#15 - 31 juli 2010 13:15
Bingo Micke A :)!

Hade en jobbarkompis en gång som kommenterade mitt akvarieintress som följer; Jo, hon hade oxå haft fiskar i en skål... men det hade hon inte längre, för att 1: Hon fick köpa nya väldigt ofta, och 2: De höll henne vaken på natten... eftersom de "suppade" hela tiden.
Orkade inte förklara varför de "suppade" ;)...

Brukar ljuga om mina katter... för om jag säger att jag har fem, brukar det ge negativa kommentarer, typ: FEM?!? Du är inte klok!

Å nu, gott folk, skall jag snart bänka mig framför TVn. Heja Mjällby, bästa gul-svarta laget :p!
#16 - 31 juli 2010 13:52
Har inte mötts av någon som helst oförståelse över vårt akvarieintresse men så har vi bara 2 möbelkar igång som det är nu. Folk tycker mest de är fina. (Kanske hade det varit annorlunda om vi haft fler.) Det är också många som är intesserade av att skaffa små akvarier till sina barn för att de tror att de är så mycket enklare att sköta än andra husdjur. Efter att de ställt lite frågor inser de att det är mer jobb än vad man kan tro att ta hand om ett kar...Det är inte bara att hälla i lite vatten och fiskar och så sköter det sig självt som många verkar tro. Det är faktiskt ganska skönt att få ta ur folk den villfarelsen. Får inte ev husdjur ta någon som helst tid tycker jag inte man ska skaffa dem.

(Har alltid haft många djur så folk är mest nyfikna på vad mitt stora djurintresse beror på om de nu undrar något. Däremot hade människor oftast väldigt svårt att förstå varför i hela friden vi envisades med att ha Tamråttor, supermysiga djur med oförtjänt dåligt rykte, som vi hade under några år. De flesta ändrade sig efter att ha fått tillbringa lite tid med dem då de insåg att de inte alls var otäcka som de trodde utan både tillgivna och intelligenta.)
akvavirum
#17 - 31 juli 2010 13:55

Å nu, gott folk, skall jag snart bänka mig framför TVn. Heja Mjällby, bästa gul-svarta laget :p!

Å snart är det dags för V75 på TV4 plus :-)
-antar att det som alltid är fotboll först, sen travet - men det får man väl ha - får vara glad sålänge de visar trav på TV :-)

#18 - 31 juli 2010 13:58
Ja men hallå där - jag tycker det är fullständigt meninsglöst att prata om vädret, men lika förbaskat är 99,9% av alla svenskar vädernördar som i tid och otid (mest) skall prata om väder - trots att de inte kan påverka det ändå;)

Det borde vara mer fotbollssnack och mindre vädersnack:p

Sedan uppriktigt sagt - oavsett vilket hobby man har snöat in på så tror jag att orsaken till att man skulle ses ned på inte beror på hobbyn i sig utan snarare pga en själv.

Så om någon ser ner på ens hobby är det i själva verket människan bakom hobbyn dom ser ner på eller hur menar du? Ja visst är vädret oxå trist att prata om men det kan man även som ointresserad ha en åsikt om.

Jag tror att du inte stöter på lika mycket fördommar är pga att du har vart i hobbyn så länge så alla vet att det är din grej medans jag som ny måste förklara för alla som redan känner mig varför jag har börjat med denna knasiga hobby.
akvavirum
#20 - 31 juli 2010 14:47
Bygert skrev:

Vad roligt inlägg, just nu :-) Men om det stämmer vet jag inte. Jag jobbar i kommunhuset hemmavid och jag tror att merparten av dem vet om min hobby iallafall (akvarier + trav) Har kacklat om trav och fått med folk på middagar/möten - på Åbytravet :-)
Likaså vet jag inte hur många snäckor jag sprang runt och visade upp när jag hade dem - och fiskköp :-)

De flesta har varit toleranta :-) Men jag babblar inte i en timme iofs och rynkar nån på näsan så lägger jag ner det...
Men en stor eloge till min chef som har stort tålamod och ändå ser det som en positiv sida att bjuda på sig själv :-)
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 31 juli 2010 14:59
redrobjem skrev:
Så om någon ser ner på ens hobby är det i själva verket människan bakom hobbyn dom ser ner på eller hur menar du? Ja visst är vädret oxå trist att prata om men det kan man även som ointresserad ha en åsikt om.

Ingen regel utan undantag. Om någon inte är intresserad av akvarium så självklart pratar jag inte akvarium med dom

Jag tror att du inte stöter på lika mycket fördommar är pga att du har vart i hobbyn så länge så alla vet att det är din grej medans jag som ny måste förklara för alla som redan känner mig varför jag har börjat med denna knasiga hobby

Jag tror nog ändå att de flesta jag umgås med eller bara träffar faktiskt inte har akvarium och då pratar jag som sagt inte akvarium med dom. Sedan tycker jag som sagt inte heller att akvarium är en knasig hobby som du verkar göra;)
Det ligger uppenbarligen något i vad som står i länken Bygert la in:D
#22 - 31 juli 2010 15:14
Håller med "Akvarium" V75 börjar ju snart ;) Kul artikel på aftonbladet med =)

För övrigt tycker jag folk i almenhet det är intressant att man håller på som man gör.. lite spydiga komentarer ibland är nog bara att svälja..

Folk har svårare att förstå min andra hobby som är sportfiske och hur man kan ligga å meta karp i en vecka utan att få napp hehe men men alla är vi väll "nördar" på något sett =)

En stolt "nörd"
Tommy
#23 - 31 juli 2010 15:17
Många av dom jag känner förstår att man kan ha akvarium som intresse, men det dom inte förstår och man får offta den där blicken "är du galen" är att jag har köpt en fisk för 350kr.
Folk värkar tycka att det är totalt galet att lägga ner så mycket pengar på en fisk och dom flesta av mina vänner tror att en fisk max kostar 30kr.
Bilagor:
akvavirum
#24 - 31 juli 2010 15:21
Hellsson skrev:
Håller med "Akvarium" V75 börjar ju snart ;) Kul artikel på aftonbladet med =)

För övrigt tycker jag folk i almenhet det är intressant att man håller på som man gör.. lite spydiga komentarer ibland är nog bara att svälja..

Folk har svårare att förstå min andra hobby som är sportfiske och hur man kan ligga å meta karp i en vecka utan att få napp hehe men men alla är vi väll "nördar" på något sett =)

En stolt "nörd"

Tommy

Snajsigt :-) Då kan jag tillägga att min son också är en "nörd" då - inbiten fiskare, insjö, Norge nån gång, samt flugfiske :-)

- däremot tycker han inte att mina fiskar är riktiga fiskar.... fjuttisar kallar han dem :-D

Dock har han inte hittat något "bra ställe" här i knutarna ännu :-(
(bodde uppåt tidigare)
#25 - 31 juli 2010 15:33
Kjell: JAG tycker inte hobbyn är knasig för då hade jag inte ägnat mig åt det när jag la in knasigt så syftade jag på dom som ifrågassätter den konstant och även om jag inte pratar akvarium med ointresserad så kommer dom ifrågasätta så fort dom går in i min lägenhet.
#26 - 31 juli 2010 15:42
karrokaja skrev:
Jag har alltid varit djurnörd, det vet folk... ofta drar dom nytta av det:)

men jag vet att folk inte gillar att lyssna på djurtjat hela tiden så med folk som inte har det intresset så är jag "normal" :p

Men med folk som är intresserade kan man ju babbla med i timmar och djur, växter och balaser i naturen osv osv...

Folk som för första gången får reda på att jag har 4 akvarium hemma och fler planer på att skaffa "udda" djur.

Dom tycker att jag är nutts.

Men kom hem till mej och titta då, så ska jag visa dej en sorts fisk som fläktar sina ägg och faktiskt bryr sej om sina avkommor.

Och så ska jag visa dej hur snäckor ser ut när dom andas;)

Att visa hur fiskar gör...visst dom simmar runt. men dom tar hand om sina små, dom har matkö.

Visa olika sätt som bevisar att fisk inte är nåt som man käkar, utan att det är nåt som lever.

När folk fattar hur det hela funkar (vilket dom på sätt ofta gör när dom vart hemma hos mej och tittat)

Så är det helt plötsligt intressant:)

Senast idag hade jag en familj hemma som kollade in mina kar... Och dom stog ju i timmar och frågade om ALLT

Och var - efter ett tag, riktigt fascinerade över hur allt måste passa ihop för att det ska bli bra.

Folk som inte gillar det dom behöver man ju inte belasta med heller...då kan man prata om annat

Men om en annan nörd kommer och snackar om hur onödigt akvarium är...rackar ner på min hobby, då får dom igen.

Då brukar jag jämföra med deras egen hobby.

"Du håller på med dina jävla datorer och gör program kompatibla...tsss jag har ett helt kretslopp i min lägenhet så håll käften"

Då håller dom tyst, eftersom dom inte vill ha sin hobby sågad av mej så fattar dom att jag inte vill samma sak:)

Vissa tycker att det är intresant att höra om allt - det är ok

Andra bryr sej inte- det är ok

och några tycker att det är urlöjligt - det är inte ok = smack!

Men sen funkar våran familj och vår vänkrets på det viset att vi är dom vi är och vi ska inte förlöjliga varandra

För det finns ALLTID nåt att lära av en annan:)

Berätta om planer på fler udda djur det lät intressant.
#27 - 31 juli 2010 15:52
redrobjem skrev:
Berätta om planer på fler udda djur det lät intressant.

hihi... jo den 14:e åker jag till gbg för att i första hand vara med på zoopets kräftskiva...men i gbg ska jag hämta ett par afrikanska jättesnäckor, som utan problem blir 30 cm över skalet:O
Sen raggar jag vandrande pinnar också:) och dom finns ju i mängder av form och färg:)

Dessa kryp ska bo i 3 akvarium som jag fick, dessa är på en träställning. 4 akvarium räcker, nu blir det småkryps terrarium:)
#28 - 31 juli 2010 16:11
När jag berättade att jag skulle skaffa mitt femte akvarium sa min storebror något i stil med detta:
Va, ett till? Inte får jag ta in skotern i vardagsrummet, och inte tar jag hem och fyller vatten och fiskar i varenda bil jag får.

:p
#29 - 31 juli 2010 16:58
Jag är en akvarienörd men är medveten om att jag är det och då plågar jag inte andra med mitt intresse, samtidigt som jag respekterar andras "nördinriktningar" så länge dom inte plågar mig med sina intressen.

Håller med till 100%, det är det tråkigaste som finns när folk bara pratar om sina egna intressen som man själv inte är så intresserad av...då är det bättre att hålla tyst tills någon frågar:).
#30 - 31 juli 2010 17:40
karrokaja skrev:
hihi... jo den 14:e åker jag till gbg för att i första hand vara med på zoopets kräftskiva...men i gbg ska jag hämta ett par afrikanska jättesnäckor, som utan problem blir 30 cm över skalet:O

Sen raggar jag vandrande pinnar också:) och dom finns ju i mängder av form och färg:)

Dessa kryp ska bo i 3 akvarium som jag fick, dessa är på en träställning. 4 akvarium räcker, nu blir det småkryps terrarium:)

Wow 30 cm snäcka visste jag inte ens att det fanns.
#31 - 31 juli 2010 17:44
redrobjem skrev:
Wow 30 cm snäcka visste jag inte ens att det fanns.

Visst är dom söta:)
#32 - 31 juli 2010 17:47
Karrokaja: Denna måste filmas sen hur får man tag på en sån och hur kommer den att bo?
#33 - 31 juli 2010 17:54
redrobjem skrev:
Karrokaja: Denna måste filmas sen hur får man tag på en sån och hur kommer den att bo?

nja detta hör inte riktigt till ämnet hehe...
Men den bor fuktigt i typ en plastbunke med möjlighet att kunna gräva ner sej (typ ekologiskt blommjord, då den inte innehåller kemikaler)
Hittade dom som jag ska köpa på blocket. och det är den absolut största i familjen.:D
man ger den mat och kalk varje dag, låter den promenera i gräset. sprayar terrariet med vatten (blommspruta)
Rengör nångång ibalnd.
Dom lägger ägg i bottensubstratet och när du rengör så MÅSTE du bränna bottensubstratet du skall slänga eftersom nån tror att dom kan överleva i Sverige... jag tror inte det, men jag är inte allt för säker i frågan:p
dom är hermafroditer... sen finns det MASSOR av info på nätet... googla african giant snail så kommer det massa:)
#34 - 31 juli 2010 18:23
Jag vet inte om jag har rätt att ytra mig om akvarier som hobby.
Jag har faktiskt inte ett enda hemma och har inte haft det på många år.
Men jag vill påpeka att vårt intresse för djurhållning inte bara är ”vårt intresse”
De människor som ser ett akvarium hemma hos någon automatiskt förstår att det finns något under ytan.
Detta låter kanske självklart men det är det inte!
Jag bor och lever i ett land (Guatemala) som kanske inte är så utvecklat som Sverige men i alla fall.
Jag odlar Tilapia i dammar och folk kommer och köper fisk av mig för att äta. När jag började med det ville alltid folk ha med sig fisken levande i en bärkasse så den skulle hålla sig färsk. Jag försökte förklara att det var djurplågeri och att fisken sakta skulle dö på vägen hem. Kommentarerna till detta var till 99% att det ju bara var en fisk! Man såg dom bara som mat.

Jag grubblade länge på detta och till slut köpte jag mig ett akvarium som jag fyllde på med fisk var morgon.
Sedan såg jag till att folk hamnade framför akvariet innan dom köpte sin fisk och helt plötsligt började folk förstå att fisken var levande väsen.
Nu händer det att folk vill ha levande fisk med sig hem men då kommer dom med en hink eller balja! Dessutom får jag kommentaren:
”Varför har du den stackars fisken i ett litet akvarium när du har stora dammar dom kan simma i.”
I princip ingen vill ha levande fisk i plastkasse nu för tiden.

Detta har i sin tur lätt till att jag fått ett litet anslag till att sätta upp ett par akvarium vid vår station vid Amatitlan sjön. Dessa akvarium kommer att vara en viktig del i vår miljöutbildning av skolbarn för att få dom att förstå att en sjö inte bara är till för att slänga skräp i eller åka båt på och kanske bada i.

Vad har nu det med akvariehobby att göra?
Jo, jag tänker ofta på hur mina kompisar retade mig för akvarierna jag hade på mitt pojkrum och varför jag gick på akvarieföreningens möten. Kanske jag inte var så knäpp i alla fall?
#35 - 31 juli 2010 18:40
Jag är ganska van vid att folk skrattar när de kommer hem till oss..."Herregud 3 akvarium, ni är inte kloka!!"
(Brukar inte nämna att vi dessutom har ett till på min killes jobb haha)
Självklart försöker jag inte pracka på mina vänner som inte är intresserade en massa akvariesnack men man kan väl tycka att om de inte bryr sig så kanske de bara kan låta saken vara. Varför gå hem till sina vänner och skratta åt hur de har det hemma liksom??

Jag har även ett stort fotbollsintresse men eftersom det är så pass vanligt är det inget folk kommenterar, snarare är det så att de låtsas kunna en massa de inte har en aning om. Säger en hel del om hur männinskor fungerar, man ska helst vara som alla andra och inte sticka ut:P
#36 - 31 juli 2010 19:30
ElinM skrev:

Jag har även ett stort fotbollsintresse men eftersom det är så pass vanligt är det inget folk kommenterar, snarare är det så att de låtsas kunna en massa de inte har en aning om. Säger en hel del om hur männinskor fungerar, man ska helst vara som alla andra och inte sticka ut:P

Det var lite dit jag ville komma intressen som är ovanliga anses som "knäppa" mest för att dom är ovanliga.
#37 - 31 juli 2010 19:56
Jo, jag kan absolut relatera till att folk kollar lite snett på en när man berättar att man bedriver sin fritid med (än så länge) sju akvarier. Men man kan lätta upp stämningen och berätta för folk att jag även är intresserad av (inte sympatiserar med) nazistyskland. Då brukar folk generellt sätta en i dårpippifacket, men va fan "if the shoe fits".
#38 - 31 juli 2010 20:07
Haha ja den var bra ska dom tycka man är knäpp så är det lika bra att dom gör det ordentligt. Men jag har full förståelse för nazitysklands intresset jag har funderat mycket på hur det kundw bli som det blev bakomliggande orsaker sätt att förföra folket osv opps of topic (igen).
akvavirum
#39 - 31 juli 2010 21:02
bossep skrev:
Jag vet inte om jag har rätt att ytra mig om akvarier som hobby.

Jag har faktiskt inte ett enda hemma och har inte haft det på många år.

Men jag vill påpeka att vårt intresse för djurhållning inte bara är ”vårt intresse”

De människor som ser ett akvarium hemma hos någon automatiskt förstår att det finns något under ytan.

Detta låter kanske självklart men det är det inte!

Jag bor och lever i ett land (Guatemala) som kanske inte är så utvecklat som Sverige men i alla fall.

Jag odlar Tilapia i dammar och folk kommer och köper fisk av mig för att äta. När jag började med det ville alltid folk ha med sig fisken levande i en bärkasse så den skulle hålla sig färsk. Jag försökte förklara att det var djurplågeri och att fisken sakta skulle dö på vägen hem. Kommentarerna till detta var till 99% att det ju bara var en fisk! Man såg dom bara som mat.

Jag grubblade länge på detta och till slut köpte jag mig ett akvarium som jag fyllde på med fisk var morgon.

Sedan såg jag till att folk hamnade framför akvariet innan dom köpte sin fisk och helt plötsligt började folk förstå att fisken var levande väsen.

Nu händer det att folk vill ha levande fisk med sig hem men då kommer dom med en hink eller balja! Dessutom får jag kommentaren:

”Varför har du den stackars fisken i ett litet akvarium när du har stora dammar dom kan simma i.”

I princip ingen vill ha levande fisk i plastkasse nu för tiden.

Detta har i sin tur lätt till att jag fått ett litet anslag till att sätta upp ett par akvarium vid vår station vid Amatitlan sjön. Dessa akvarium kommer att vara en viktig del i vår miljöutbildning av skolbarn för att få dom att förstå att en sjö inte bara är till för att slänga skräp i eller åka båt på och kanske bada i.

Vad har nu det med akvariehobby att göra?

Jo, jag tänker ofta på hur mina kompisar retade mig för akvarierna jag hade på mitt pojkrum och varför jag gick på akvarieföreningens möten. Kanske jag inte var så knäpp i alla fall?

Detta var roligt att läsa - det som började som en tragisk story , - vände till en solskenshistoria :-)
#40 - 31 juli 2010 21:22
Är det bara jag som tycker det är otroligt kul att lyssna på någon som beskriver sin hobby ända ned på nörd-nivå? Oavsett om jag är intresserad av hobbyn eller ej tycker jag det är fascinerande att få alla detaljer beskrivna av någon som brinner för sitt ämne. Jag kan lyssna och diskutera hur länge som helst. (Undantag: sport!)
#41 - 31 juli 2010 21:25
hawkse skrev:
Är det bara jag som tycker det är otroligt kul att lyssna på någon som beskriver sin hobby ända ned på nörd-nivå? Oavsett om jag är intresserad av hobbyn eller ej tycker jag det är fascinerande att få alla detaljer beskrivna av någon som brinner för sitt ämne. Jag kan lyssna och diskutera hur länge som helst. (Undantag: sport!)

Jorå visst är det kul...men snart tröttnar man:p
Jag tröttnat till och med på folk som pratar om akvarium:p
#42 - 31 juli 2010 21:32
karrokaja skrev:

Om man verkligen lyssnar? Inte en chans! Som jag ser det är det troligare att man tröttnar på att höra om akvarium eftersom det inte är säkert att den som pratar kommer med något nytt. Den som pratar sig svettig om något jag inte har en aning om har betydligt bättre chans att fånga min uppmärksamhet.
#43 - 31 juli 2010 21:44
Har precis lagt på luren efter 1 ½ timme med en av dom yngre ”nördarna”, Fabian min dotterson på 7 år. Han gick igenom alla nya växter han fått från en tant i Järna, och vad vi skall göra när jag kommer hem.
Ett av förslagen var att vi skall göra ”lokal” av huset jag håller på att bygga och att jag gott kan bo i husvagnen. I vilken jag borde kunna få in ett 300 liters i enligt honom.
Han hade varit hos mormor (mitt x) och troligtvis fått lite järntvätt eftersom han sa ”Jag skall ha flera 100 akvarier, precis som du hade”!

Stackars barn skall han bli mobbad i skolan och av kompisar?
#44 - 31 juli 2010 21:50
bossep skrev:
Fabian min dotterson på 7 år. Han gick igenom alla nya växter han fått från en tant i Järna, och vad vi skall göra när jag kommer hem.

Tack ♥:p
Bilagor:
#45 - 31 juli 2010 21:55
karrokaja skrev:
Tack ♥:p

Det är jag och Fabian som skall tacka![:o]:d:p
Stinker av klor här och sitter och väntar på bildbevis att allt är planterat!
#46 - 31 juli 2010 21:58
[INDENT]

Nej. Jag tycker också det! Det spelar liksom ingen roll om det är något avancerat universitetssnack eller bara om hur man får gräsmattan att bli extra fin (kanske är dåliga exempel). Att få lära sig mer om något, och helst få lyssna på någon som KAN är superkul!
[/INDENT]
#47 - 31 juli 2010 22:01
Spirea2 skrev:
[INDENT]

Nej. Jag tycker också det! Det spelar liksom ingen roll om det är något avancerat universitetssnack eller bara om hur man får gräsmattan att bli extra fin (kanske är dåliga exempel). Att få lära sig mer om något, och helst få lyssna på någon som KAN är superkul!

[/INDENT]

Visst är det? Någon som lagt massor av tid och arbete på att bli bra på något berättar i hyfsat koncentrerad form om sina erfarenheter och kunskaper. Sådant ska man inte missa!
#48 - 31 juli 2010 22:08
hawkse skrev:
Visst är det? Någon som lagt massor av tid och arbete på att bli bra på något berättar i hyfsat koncentrerad form om sina erfarenheter och kunskaper. Sådant ska man inte missa!

I bland kan det dock gå fel! Satt en gång och lyssnade mycket intresserad på en man som förklarade hur han byggde flaskskepp.
Som det ”smart ass” jag är sa jag till slut, ”Jag skall nog också börja med det men då vill jag nog bygga ett skepp av flaskor i stället”, hade hört det någon stans tror jag men de blev inte populärt!
#49 - 31 juli 2010 22:11
bossep skrev:
I bland kan det dock gå fel! Satt en gång och lyssnade mycket intresserad på en man som förklarade hur han byggde flaskskepp.

Som det ”smart ass” jag är sa jag till slut, ”Jag skall nog också börja med det men då vill jag nog bygga ett skepp av flaskor i stället”, hade hört det någon stans tror jag men de blev inte populärt!

Lyssna skrev jag ;)
#50 - 31 juli 2010 22:13
hawkse skrev:

Jo en sån VET vad h*n snackar om, en som KAN och en som vill dela med sej av det h*n har varit med om, absolut...såna kan man ju lyssna på i timmar.
Men en sån där bessewisser, som pratar i termer (som man inte förstår) Och näst intill idiotförklarar en om man frågar vad det och det betyder... såna blir man TRÖTT på :p
Men det var förmodligen inte en du menade:p
#51 - 31 juli 2010 22:15
karrokaja skrev:
Men en sån där bessewisser, som pratar i termer (som man inte förstår) Och näst intill idiotförklarar en om man frågar vad det och det betyder... såna blir man TRÖTT på :p

Men det var förmodligen inte en du menade:p

Nej, men det brukar man sällan behöva för de avslöjar sig oftast tidigt. Då kan man antingen hålla låda själv eller avlägsna sig.
#52 - 1 augusti 2010 04:25
karrokaja skrev:

Visst är dom söta:)

Nej!
akvavirum
#53 - 1 augusti 2010 07:03
bossep skrev:
Har precis lagt på luren efter 1 ½ timme med en av dom yngre ”nördarna”, Fabian min dotterson på 7 år. Han gick igenom alla nya växter han fått från en tant i Järna, och vad vi skall göra när jag kommer hem.

Ett av förslagen var att vi skall göra ”lokal” av huset jag håller på att bygga och att jag gott kan bo i husvagnen. I vilken jag borde kunna få in ett 300 liters i enligt honom.

Han hade varit hos mormor (mitt x) och troligtvis fått lite järntvätt eftersom han sa ”Jag skall ha flera 100 akvarier, precis som du hade”!

Stackars barn skall han bli mobbad i skolan och av kompisar?

Min sons andra halva familj (pappa, plastmamma och halvbror) kom hit och hälsade på för 3 månader sen, där grabben är en sladdis på 8 år. Denne blev då våldsamt fascinerad av mina akvarier och ringer 1 gång i veckan för att kolla vad/om något hänt och berättar för alla i Bollnäs om mina fiskar och hur man sköter dem... till sina föräldrars förtret, som inte är såå intresserade :-) Senast i fredags ringde han och pratade 1 timme om hur jag skulle göra ditten och datten med dem - han hade googlat stackarn och läst både det ena och det andra (lillgammal sak)
Man får väl hoppas att han lugnar ner sig till skolstart för just nu är de tydligen lite trötta på hans akvariepladder däruppe :-)

Men vilken härlig entusiasm, för att vara 8 år och så många mil emellan så måste jag säga att 3 månader är lång tid att intressera sig för en 8-åring
Kanske en blivande akvarist :-)
#54 - 1 augusti 2010 08:28
Dröjer inte länge innan han är en zoopet snigel och läser varenda rad:D
#55 - 1 augusti 2010 09:11
karrokaja skrev:

Men folk som skriver om akvarium funkar bättre eller ;).
akvavirum
#56 - 1 augusti 2010 09:49
RobFrazie skrev:
Dröjer inte länge innan han är en zoopet snigel och läser varenda rad:D

Ja, jisses du :D då kommer de aldrig att förlåta mig...
men nog vore det trevligt :D
#57 - 1 augusti 2010 18:39
akvavirum skrev:
Min sons andra halva familj (pappa, plastmamma och halvbror) kom hit och hälsade på för 3 månader sen, där grabben är en sladdis på 8 år. Denne blev då våldsamt fascinerad av mina akvarier och ringer 1 gång i veckan för att kolla vad/om något hänt och berättar för alla i Bollnäs om mina fiskar och hur man sköter dem... till sina föräldrars förtret, som inte är såå intresserade :-) Senast i fredags ringde han och pratade 1 timme om hur jag skulle göra ditten och datten med dem - han hade googlat stackarn och läst både det ena och det andra (lillgammal sak)

Man får väl hoppas att han lugnar ner sig till skolstart för just nu är de tydligen lite trötta på hans akvariepladder däruppe :-)

Men vilken härlig entusiasm, för att vara 8 år och så många mil emellan så måste jag säga att 3 månader är lång tid att intressera sig för en 8-åring

[COLOR=#000000][FONT=Arial, sans-serif][SIZE=3]Skrattar! kan inte vänta tills jag kommer hem och får det hela live![/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=#000000][FONT=Arial, sans-serif][SIZE=3]Blir nog et Nano i husvagnen som han får sköta när jag åker hem![/SIZE][/FONT][/COLOR]
#58 - 2 augusti 2010 11:35
Jag bryr mig för mycket om min hobby för att bry mig om vad andra tycker ;)
#59 - 2 augusti 2010 13:14
Då har du ju nästa födelsedagspresent given till grabben. :d

akvavirum skrev:

akvavirum
#60 - 2 augusti 2010 20:01
GöranE skrev:
Då har du ju nästa födelsedagspresent given till grabben. :d

Ja, hihi alltså :D Men då kan jag inte vänta 1 år till. Han fyllde för inte sålänge sen - däremot är det ju snart jul......
tack för tipset!
:D
#61 - 2 augusti 2010 21:16
Jag har inte utvecklat min hobby till någon stor nivå än. Har bara ett 325L kar men det ska bli ett ca 50l till på den stora TVbänken tänkte jag. Ska försöka få fram en lite egen färgkombination som är Endlerhybrider :) Kanske blir ett till litet kar för att sprida ut generna lite bättre sen.

Har dock inte direkt fått några kommentarer om mitt akvarium förutom att många tycker att det ser fint ut:)
#62 - 3 augusti 2010 06:03
Jag är fortfarande i den nyförälskade fasen inom akvariehobbyn men tack och lov inser mina vänner att bara jag får prata av mig lite så är jag nöjd och de ställer upp på det även om de bara är smått intresserade :) har inte stött på att någon tycker det skulle vara konstigt men många i min omgivning har haft akvarium en gång i tiden eller har familj som haft eller har akvarium.
#63 - 16 augusti 2010 00:11
När folk undrar brukar jag förklara att oavsett hur många watt alla växtljus drar eller hur högt priset på el blir så kommer det aldrig i närheten av vad jag får ut per hekto blad som varje vecka skördas från den finaste bolivianska vattenväxande kokabusken i hela norra europa, när jag sen målar upp chiklasomorna som en framavlad vildsint vakthund med käkar som skruvstäd brukar det skrattas högt och nervöst runt akvariet..
#64 - 16 augusti 2010 06:47
haha! helt rätt taktik gaffel. anfall är bästa försvar. ;)

när folk frågar varför så förklarar jag att jag är en nörd i en jävligt ball människas skal :P
#65 - 16 augusti 2010 13:32
Kommentarer som. "Du och dina fiskar" följt av en suck förekommer ofta.. Håller mest snacket om fisk här. ;-) Sedan är det så att jag vet att många av dom är väldigt sugna på ett eget men inte får/kan osv.
#66 - 16 augusti 2010 13:38
a den kommentaren kommer lite då o då. följt av ett "harregud..." *skaka på huvve*

jag kan ju inte hålla mig från akvarie-snacket med folk. klarar inte att bara ha det här. :P
#67 - 16 augusti 2010 13:41
Skulle någon börja fråga något blir det ofta också "Neeeeeeej, börja inte prata med han om fiskar". Ha ha!
#68 - 16 augusti 2010 13:51
haha ...a samma här typ..men fan börjar då är dom tametusan fast! mohahah!!

Annons