RobFrazie skrev:Det där med Boll och pinnar stämmer hur bra som helst!
ALLA (de flesta) fotbollsintresserade har bara sitt intresse i huvudet. Har dom inga större intressen förutom det så kan det vara. De flästa står gärna i grupp, och diskuterar olika matcher som gick för flera veckor sen........
Guy Palm skrev:Dösnack, de flesta av mina akvariekompisar ser jag på Örjans Vall eller några andra av Halmstads fotbollsarenor. Om du följer akvarieforumen så skall du se att trådar som Fotbolls-VM, fotbolls-EM eller allsvenskan är flitigt besökta av alla utom dig.
redrobjem skrev:Kjell: Bra inställning men som ickefotbollsintresserad blir man ständigt plågad av fotboll via media folk i hissen folk i almänhet osv för alla förutsätter att man gillar fotboll speciellt om man är man och bor i Solna. Därför kan jag ibland vara extra syrlig för att visa på att det faktiskt inte är självklart att man gillar fotboll (nu pratar jag om att hålla på lag och titta på fotboll att spela är en annan femma).
Lilla Damen skrev:
Å nu, gott folk, skall jag snart bänka mig framför TVn. Heja Mjällby, bästa gul-svarta laget :p!
Kjell Fohrman skrev:Ja men hallå där - jag tycker det är fullständigt meninsglöst att prata om vädret, men lika förbaskat är 99,9% av alla svenskar vädernördar som i tid och otid (mest) skall prata om väder - trots att de inte kan påverka det ändå;)
Det borde vara mer fotbollssnack och mindre vädersnack:p
Sedan uppriktigt sagt - oavsett vilket hobby man har snöat in på så tror jag att orsaken till att man skulle ses ned på inte beror på hobbyn i sig utan snarare pga en själv.
Bygert skrev:
redrobjem skrev:Så om någon ser ner på ens hobby är det i själva verket människan bakom hobbyn dom ser ner på eller hur menar du? Ja visst är vädret oxå trist att prata om men det kan man även som ointresserad ha en åsikt om.
Jag tror att du inte stöter på lika mycket fördommar är pga att du har vart i hobbyn så länge så alla vet att det är din grej medans jag som ny måste förklara för alla som redan känner mig varför jag har börjat med denna knasiga hobby
Hellsson skrev:Håller med "Akvarium" V75 börjar ju snart ;) Kul artikel på aftonbladet med =)
För övrigt tycker jag folk i almenhet det är intressant att man håller på som man gör.. lite spydiga komentarer ibland är nog bara att svälja..
Folk har svårare att förstå min andra hobby som är sportfiske och hur man kan ligga å meta karp i en vecka utan att få napp hehe men men alla är vi väll "nördar" på något sett =)
En stolt "nörd"
Tommy
karrokaja skrev:Jag har alltid varit djurnörd, det vet folk... ofta drar dom nytta av det:)
men jag vet att folk inte gillar att lyssna på djurtjat hela tiden så med folk som inte har det intresset så är jag "normal" :p
Men med folk som är intresserade kan man ju babbla med i timmar och djur, växter och balaser i naturen osv osv...
Folk som för första gången får reda på att jag har 4 akvarium hemma och fler planer på att skaffa "udda" djur.
Dom tycker att jag är nutts.
Men kom hem till mej och titta då, så ska jag visa dej en sorts fisk som fläktar sina ägg och faktiskt bryr sej om sina avkommor.
Och så ska jag visa dej hur snäckor ser ut när dom andas;)
Att visa hur fiskar gör...visst dom simmar runt. men dom tar hand om sina små, dom har matkö.
Visa olika sätt som bevisar att fisk inte är nåt som man käkar, utan att det är nåt som lever.
När folk fattar hur det hela funkar (vilket dom på sätt ofta gör när dom vart hemma hos mej och tittat)
Så är det helt plötsligt intressant:)
Senast idag hade jag en familj hemma som kollade in mina kar... Och dom stog ju i timmar och frågade om ALLT
Och var - efter ett tag, riktigt fascinerade över hur allt måste passa ihop för att det ska bli bra.
Folk som inte gillar det dom behöver man ju inte belasta med heller...då kan man prata om annat
Men om en annan nörd kommer och snackar om hur onödigt akvarium är...rackar ner på min hobby, då får dom igen.
Då brukar jag jämföra med deras egen hobby.
"Du håller på med dina jävla datorer och gör program kompatibla...tsss jag har ett helt kretslopp i min lägenhet så håll käften"
Då håller dom tyst, eftersom dom inte vill ha sin hobby sågad av mej så fattar dom att jag inte vill samma sak:)
Vissa tycker att det är intresant att höra om allt - det är ok
Andra bryr sej inte- det är ok
och några tycker att det är urlöjligt - det är inte ok = smack!
Men sen funkar våran familj och vår vänkrets på det viset att vi är dom vi är och vi ska inte förlöjliga varandra
För det finns ALLTID nåt att lära av en annan:)
redrobjem skrev:Berätta om planer på fler udda djur det lät intressant.
Kjell Fohrman skrev:Jag är en akvarienörd men är medveten om att jag är det och då plågar jag inte andra med mitt intresse, samtidigt som jag respekterar andras "nördinriktningar" så länge dom inte plågar mig med sina intressen.
karrokaja skrev:hihi... jo den 14:e åker jag till gbg för att i första hand vara med på zoopets kräftskiva...men i gbg ska jag hämta ett par afrikanska jättesnäckor, som utan problem blir 30 cm över skalet:O
Sen raggar jag vandrande pinnar också:) och dom finns ju i mängder av form och färg:)
Dessa kryp ska bo i 3 akvarium som jag fick, dessa är på en träställning. 4 akvarium räcker, nu blir det småkryps terrarium:)
redrobjem skrev:Karrokaja: Denna måste filmas sen hur får man tag på en sån och hur kommer den att bo?
ElinM skrev:
Jag har även ett stort fotbollsintresse men eftersom det är så pass vanligt är det inget folk kommenterar, snarare är det så att de låtsas kunna en massa de inte har en aning om. Säger en hel del om hur männinskor fungerar, man ska helst vara som alla andra och inte sticka ut:P
bossep skrev:Jag vet inte om jag har rätt att ytra mig om akvarier som hobby.
Jag har faktiskt inte ett enda hemma och har inte haft det på många år.
Men jag vill påpeka att vårt intresse för djurhållning inte bara är ”vårt intresse”
De människor som ser ett akvarium hemma hos någon automatiskt förstår att det finns något under ytan.
Detta låter kanske självklart men det är det inte!
Jag bor och lever i ett land (Guatemala) som kanske inte är så utvecklat som Sverige men i alla fall.
Jag odlar Tilapia i dammar och folk kommer och köper fisk av mig för att äta. När jag började med det ville alltid folk ha med sig fisken levande i en bärkasse så den skulle hålla sig färsk. Jag försökte förklara att det var djurplågeri och att fisken sakta skulle dö på vägen hem. Kommentarerna till detta var till 99% att det ju bara var en fisk! Man såg dom bara som mat.
Jag grubblade länge på detta och till slut köpte jag mig ett akvarium som jag fyllde på med fisk var morgon.
Sedan såg jag till att folk hamnade framför akvariet innan dom köpte sin fisk och helt plötsligt började folk förstå att fisken var levande väsen.
Nu händer det att folk vill ha levande fisk med sig hem men då kommer dom med en hink eller balja! Dessutom får jag kommentaren:
”Varför har du den stackars fisken i ett litet akvarium när du har stora dammar dom kan simma i.”
I princip ingen vill ha levande fisk i plastkasse nu för tiden.
Detta har i sin tur lätt till att jag fått ett litet anslag till att sätta upp ett par akvarium vid vår station vid Amatitlan sjön. Dessa akvarium kommer att vara en viktig del i vår miljöutbildning av skolbarn för att få dom att förstå att en sjö inte bara är till för att slänga skräp i eller åka båt på och kanske bada i.
Vad har nu det med akvariehobby att göra?
Jo, jag tänker ofta på hur mina kompisar retade mig för akvarierna jag hade på mitt pojkrum och varför jag gick på akvarieföreningens möten. Kanske jag inte var så knäpp i alla fall?
hawkse skrev:Är det bara jag som tycker det är otroligt kul att lyssna på någon som beskriver sin hobby ända ned på nörd-nivå? Oavsett om jag är intresserad av hobbyn eller ej tycker jag det är fascinerande att få alla detaljer beskrivna av någon som brinner för sitt ämne. Jag kan lyssna och diskutera hur länge som helst. (Undantag: sport!)
karrokaja skrev:Jorå visst är det kul...men snart tröttnar man:p
Jag tröttnat till och med på folk som pratar om akvarium:p
Är det bara jag som tycker det är otroligt kul att lyssna på någon som beskriver sin hobby ända ned på nörd-nivå? Oavsett om jag är intresserad av hobbyn eller ej tycker jag det är fascinerande att få alla detaljer beskrivna av någon som brinner för sitt ämne. Jag kan lyssna och diskutera hur länge som helst. (Undantag: sport!)
Spirea2 skrev:[INDENT]
Nej. Jag tycker också det! Det spelar liksom ingen roll om det är något avancerat universitetssnack eller bara om hur man får gräsmattan att bli extra fin (kanske är dåliga exempel). Att få lära sig mer om något, och helst få lyssna på någon som KAN är superkul!
[/INDENT]
hawkse skrev:Visst är det? Någon som lagt massor av tid och arbete på att bli bra på något berättar i hyfsat koncentrerad form om sina erfarenheter och kunskaper. Sådant ska man inte missa!
bossep skrev:I bland kan det dock gå fel! Satt en gång och lyssnade mycket intresserad på en man som förklarade hur han byggde flaskskepp.
Som det smart ass jag är sa jag till slut, Jag skall nog också börja med det men då vill jag nog bygga ett skepp av flaskor i stället, hade hört det någon stans tror jag men de blev inte populärt!
hawkse skrev:Visst är det? Någon som lagt massor av tid och arbete på att bli bra på något berättar i hyfsat koncentrerad form om sina erfarenheter och kunskaper. Sådant ska man inte missa!
karrokaja skrev:Men en sån där bessewisser, som pratar i termer (som man inte förstår) Och näst intill idiotförklarar en om man frågar vad det och det betyder... såna blir man TRÖTT på :p
Men det var förmodligen inte en du menade:p
bossep skrev:Har precis lagt på luren efter 1 ½ timme med en av dom yngre nördarna, Fabian min dotterson på 7 år. Han gick igenom alla nya växter han fått från en tant i Järna, och vad vi skall göra när jag kommer hem.
Ett av förslagen var att vi skall göra lokal av huset jag håller på att bygga och att jag gott kan bo i husvagnen. I vilken jag borde kunna få in ett 300 liters i enligt honom.
Han hade varit hos mormor (mitt x) och troligtvis fått lite järntvätt eftersom han sa Jag skall ha flera 100 akvarier, precis som du hade!
Stackars barn skall han bli mobbad i skolan och av kompisar?
RobFrazie skrev:Dröjer inte länge innan han är en zoopet snigel och läser varenda rad:D
akvavirum skrev:Min sons andra halva familj (pappa, plastmamma och halvbror) kom hit och hälsade på för 3 månader sen, där grabben är en sladdis på 8 år. Denne blev då våldsamt fascinerad av mina akvarier och ringer 1 gång i veckan för att kolla vad/om något hänt och berättar för alla i Bollnäs om mina fiskar och hur man sköter dem... till sina föräldrars förtret, som inte är såå intresserade :-) Senast i fredags ringde han och pratade 1 timme om hur jag skulle göra ditten och datten med dem - han hade googlat stackarn och läst både det ena och det andra (lillgammal sak)
Man får väl hoppas att han lugnar ner sig till skolstart för just nu är de tydligen lite trötta på hans akvariepladder däruppe :-)
Men vilken härlig entusiasm, för att vara 8 år och så många mil emellan så måste jag säga att 3 månader är lång tid att intressera sig för en 8-åring
Kanske en blivande akvarist :-)
akvavirum skrev:Min sons andra halva familj (pappa, plastmamma och halvbror) kom hit och hälsade på för 3 månader sen, där grabben är en sladdis på 8 år. Denne blev då våldsamt fascinerad av mina akvarier och ringer 1 gång i veckan för att kolla vad/om något hänt och berättar för alla i Bollnäs om mina fiskar och hur man sköter dem... till sina föräldrars förtret, som inte är såå intresserade :-) Senast i fredags ringde han och pratade 1 timme om hur jag skulle göra ditten och datten med dem - han hade googlat stackarn och läst både det ena och det andra (lillgammal sak)
Man får väl hoppas att han lugnar ner sig till skolstart för just nu är de tydligen lite trötta på hans akvariepladder däruppe :-)
Men vilken härlig entusiasm, för att vara 8 år och så många mil emellan så måste jag säga att 3 månader är lång tid att intressera sig för en 8-åring
Kanske en blivande akvarist :-)
GöranE skrev:Då har du ju nästa födelsedagspresent given till grabben. :d