oh nej kan man fixa sådant här?

#1 - 13 september 2007 15:15
efter å ha läst om en massa hundra liter vatten på golvet vart jag skrämd, började kolla mitt akvarium med fasa hittade jag en grov spricka(flisa) saknas.

Frågan är håller det i längden eller måste jag skaffa nytt eller kan man fixa sånt ..... spännband kommer det ur mitt huvud... *en ramsa ord man inte kan översätta*

:(
/eva
#3 - 13 september 2007 16:42
Skadan är ju på "rätt" ställe åtminstone. Vet du hur länge skadan varit där? Ser inte ut att vara någon akut risk att karet skall börja läcka men personligen hade jag sett det som ett utmärkt skäl till att köpa ett nytt (och större) kar! :)
#4 - 13 september 2007 17:21
men karet e ju nytt för mig =P vart igång endast ca 3 veckor men viist ett på 150 liter eller nått hade vart kul...

hmm vart hittar man en karl som betalar det då?...

/eva
#5 - 13 september 2007 18:07
150 liter? Nej, 350 - minst:D
#6 - 13 september 2007 19:20
jag hade iallafall lagt i silikon där
#7 - 13 september 2007 19:34
aa, silikon hade jag också kletat dit, för säkerhetens skull
#8 - 13 september 2007 20:43
EvaLeva skrev:
men karet e ju nytt för mig =P vart igång endast ca 3 veckor men viist ett på 150 liter eller nått hade vart kul...

hmm vart hittar man en karl som betalar det då?...

/eva

min polares akvarium sprack i botten när han kikade på tv för någon vecka sen, han lämnade in den till en glas mästare? så fixade han det för 150-200kr.
#9 - 14 september 2007 06:03
Varför inte göra det lätt...köp aluminium list 2,5m och kapa, silikonera fast den längs med botten och kanske gavlarna.
Då lär det garanterat hålla...i FLERA ÅR TILL!!!
#10 - 14 september 2007 07:37
Kjear ja det hade vart någe fint det har du nått till övers som skräpar i källarn?

utav alla förslag så var jag själv inne på sätta dit aluminiumlist för att stärka kanten, det läcker inte vatten där.
Borde nog sätta runt hela botten *fyrkanten* för det skall ge nog stabilitet

förr eller senare så börjar det nog läcka så nått borde gå att göra

tack för alla förslag

/eva
#11 - 14 september 2007 07:41
Har själv ett likadant kar med ungefär samma skada på karet på jobbet och det har varit igång i över 4 år nu utan att jag gjort någonting åt det. Inga läckor eller fortsatt sprickbildning har skett...ännu;).
#12 - 14 september 2007 08:03
ansjo
ja då kanske jag överreagerar och blev lite oroad i onödan
Med tanke på hur kul det är med 100l vatten på parketten så är det inte en roande tanke om det börjar fara ut vatten

fast det ser inte så farligt ut när jag tänker efter.

visst flisan är grov men glaset är grovt med med tyngden av glaset och även sanden tror jag pånågevis det håller

fast jag tänkte aldrig på att ha frigolit i botten för stenarna jag öste i sanden å placera stenarna på bara, tryckte ner dom lite bara

kanske borde vara mer försiktig med hur jag trycker ner dom i sanden, bottenglaset vill man ju inte skada

/eva
#13 - 14 september 2007 08:41
Den största risken med stenar i karet är om man bygger upp ett röse och har grävande ciklider i karet, eller om man trycker ner stenar med handen ända ner till bottenglaset och kanske råkar trycka lite hårt och det är ett gruskorn i vägen.
Ta det lugnt med planteringen av stenarna så är det ingen större fara, men känner du dig det minsta osäker så köp frigolit eller liknande tills nästa gång det är aquarium-makeover;).
#14 - 14 september 2007 10:21
hmm har du bara ett riktigt lackat golv så klarar sig det med 100 liter!

jag skulle byta på mitt 600liters o tryckte bara ner 1,5m slang bak bakgrunden o klämde inte slangen! skulle ju bara ner i källaren o hämta en kokosnöt.

men den låg inte där jag laggt den sisst så jag fick lete efter den o det tog säkert 5 min att hitta den men när jag kom upp igen så tyckte jag att golvet bälnkte så fint NOOOOOOO kutade in i köket o stängde av kranen!!

kan medela att vi fick nytvättade kläder täcken filter o handukar o sängkläder men jag fick upp allt vatten o golvet klarade sig!
#15 - 14 september 2007 10:51
saken e den att jag flyttade in med ett oslipat och dåligt lackat golv, sa jag inte ville ha det slipat för jag har ändå katter.
Bättre dom gör det när jag flyttat för det bör nog ändå göras, så jag slipper betala för det.
Det var ialf min plan hehe

/eva
#16 - 14 september 2007 15:24
Björne_77 skrev:
hmm har du bara ett riktigt lackat golv så klarar sig det med 100 liter!
Inte en chans att ett golv klarar sig om det får 100 liter vatten på sig. Jag har varit golvläggare och har bytt ut ett flertal golv som haft rest sig 50cm över undergolvet och det var bara att hugga upp det för att sedan förpassas till dumpen. Ytan kanske klarar sig några minuter, men när det väl börjar rinna ner under golvlister och mellan brädorna så är det kört.

EvaLeva skrev:
saken e den att jag flyttade in med ett oslipat och dåligt lackat golv, sa jag inte ville ha det slipat för jag har ändå katter.

Bättre dom gör det när jag flyttat för det bör nog ändå göras, så jag slipper betala för det.

Det var ialf min plan hehe

/eva
Se bara upp för kattpiss då det färgar eken svart efter ett tag när de kommer i kontakt med varandra. Det försvinner inte vid en omslipning utan då får dessa ytskikt/brädor bytas ut.
#17 - 14 september 2007 16:20
då får jag bjuda hem dig på kaffe o kolla på mitt mirakelparkett! :)

iof fick jag upp allt vatten på mindre än 6-7 minuter
#18 - 15 september 2007 08:15
ansjo
mina katter är säkert väldigt ovanliga för dom pinkar alltid i lådan oavsett hur den ser ut ;-)
enda gången dom vart utanför är när dom inte komåt sin låda då krafsa dom till nå papper dom hitta för att göra på det ist, kanske har jag ovanligt kloka kattor =D
/eva
#19 - 15 september 2007 08:17
ps golvet är helt kasst och aldig bytt sedan 50 talet eller så, lacken är tunn och bortskavd här å där ds
#20 - 15 september 2007 08:34
Björne_77 skrev:
då får jag bjuda hem dig på kaffe o kolla på mitt mirakelparkett! :)

iof fick jag upp allt vatten på mindre än 6-7 minuter
Det låter trevligt:D! Där hade du nog tur att du fick upp vattnet såpass tidigt annars skulle det se ganska kul ut kan jag lova när golvet svällt och bågnar upp en halv meter från golvet:p.

EvaLeva skrev:
ansjo

mina katter är säkert väldigt ovanliga för dom pinkar alltid i lådan oavsett hur den ser ut ;-)

enda gången dom vart utanför är när dom inte komåt sin låda då krafsa dom till nå papper dom hitta för att göra på det ist, kanske har jag ovanligt kloka kattor =D

/eva
Ovanliga vet jag inte, men duktiga! Jag menade inte att de går och pissar överallt i lägenheten, men det kan ske små olyckor ibland som med jycken min när hon var valp, och golvet är kanske inte så där jättesnyggt[:o] på ett par ställen.
#21 - 17 september 2007 08:56
hehe jo min polare fick sitt 400liters akvarie över sin mammas vardagsrum med obehandlat furugolv sånna breeda plank såg jätte fint ut innan katastrofen efter liknade det en puckelpist :(
#22 - 20 september 2007 13:00
Det var en god gärning- obehandlade furugolv är vansinningt fula. Bra anledning att lägg in något snyggare!
Hehehe
#23 - 29 september 2007 12:03
Idag när jag vaknade såg jag till min glädje att svärdbäraren fått smått
sen kollade jag ner på golvet o såg till min FÖRFÄRAN att karet läckte!

Skickade min mor (som bor 5 min från djuraffären) dit o hon fick fråga vad vi skulle göra :)
1h senare var hon här med ett nytt likadant kar som det jag redan hade.

När vi flyttat över sand sten fiskar grodor födande svärdis o div yngel så lyfte vi bort karet från golvet och då RANN det ur botten... kan tillägas att jag haft karet sen den 14 aug i år.

Måttligt road var jag kan ja säga.

Annons