Oinbjudna gäster....

#1 - 4 augusti 2007 06:57
Jag har fått sniglar (eller heter det snäckor när dom har hus) i mitt ena kar.Dom är små o brunsvarta.Vill inte ha dom där,äckliga varelser.Va tror ni det är för sort o hur blir jag av med dom?Mvh Elis:(
#2 - 4 augusti 2007 07:05
Har du plats i karet så gör några botior processen kort med sniglarna.
#3 - 4 augusti 2007 07:11
250l o där bor redan:
3 silverhajar
4 siamesiska algätare
3 guldalgätare(skall flytta)
5 kampfiskar
1 guldgurami
2 platy
3 molly
Har jag plats då? Är botian snälla mot mina andra o hur många måste jag ha?
Mvh Elis
#4 - 4 augusti 2007 07:19
Botior har jag haft ett flertal av och jag har aldrig uppfattat dem som ilskna eller att de gjort något som de inte får;).
Du kan skaffa några stycken botior (3-4 st) i ditt kar då jag inte tycker du har för mycket fisk som det är nu. Sedan vilken sort du vill ha är lite av en smaksak och en fråga om tillgång om du vill ha en annan sort än Praktbotia.
#5 - 4 augusti 2007 07:32
Mina prakbotior är snälla tycker jag, men de är buffliga och knuffas mycket vid matning. De äter även på vissa växter, så jag har fått anpassa mig efter det när jag väljer växter till det akvariet.
#6 - 4 augusti 2007 07:37
Läste i artbeskrivningen,där var flera.Dvärgbotian blir ju inte så stor,men äter den sniglarna den med?Praktbotian var ju jättefin,men blir ju stor.Båda skall ha finkornig sand,men jag har finkornigt grus,hur noga är det med den biten?
Mvh Elis
#7 - 4 augusti 2007 07:39
Glömde skriva att jag har neontetror med.Så dom inte hamnar på menyn dom är ju så små./Elis
#8 - 4 augusti 2007 07:44
Jag har haft mina med diverse fiskar och växter och klarat mig utan anmärkning. De kan göra hål på blad tydligen men inget som jag sett hos mig.
Mig veterligt käkar alla botior sniglar mer eller mindre så det är bara att ta dig till affären och spana in vad de har hemma.
Dvärgbotian är tyvärr ganska sällsynt i affärerna häromkring men du kanske kan ha tur och hitta dem.
#9 - 4 augusti 2007 07:58
Om det inte är problem med att jag inte har finkornig sand så köper jag några praktbotior på måndag om dom inte har dvärgbotior.
Men kan man ha 30cm fisk i ett 250 l?Silverhajar blir ju i den storleken,men dom köpte jag innan jag visste bättre(om det nu är en ursäkt).
Mvh Elis:)
#10 - 4 augusti 2007 08:25
Elis, du kanske ska gå till botten med problemet istället och förstå varför du får sniglar i karet. Sniglarna lever på all den skit dina fiskar inte äter upp. De är renhållare av den bästa sorten då de förökar sig för att "hinna" hålla ordning på karet. Ju mer "skit" desto fler sniglar.

Fler vattenbyten och mindre matande brukar vara lösningen. Ta ett vattenprov och kolla värderna innan du köper mer fisk. Mer fisk är absolut inte lösningen - tycker inte jag iaf.
#11 - 4 augusti 2007 08:26
elis12 skrev:
Om det inte är problem med att jag inte har finkornig sand så köper jag några praktbotior på måndag om dom inte har dvärgbotior.

Men kan man ha 30cm fisk i ett 250 l?Silverhajar blir ju i den storleken,men dom köpte jag innan jag visste bättre(om det nu är en ursäkt).

Nej en fisk som blir 30cm är inte så bra att skaffa när man har 250L. tycker du stället ska försöka få bort sniglarna på egen hand genom att slamsuga bort dem!
#12 - 4 augusti 2007 08:27
Det tar säkert minst 5-6 år för en praktbotia att bli 30cm.
Samma sak med silverhajar även om de växer snabbare. Det tar tid.
#13 - 4 augusti 2007 08:29
Byter vatten en gång i veckan o slamsuger botten då med.Det ser rent o snyggt ut i karet.Kan man inte få sniglar med när man köper växter?
Mvh Elis.
#14 - 4 augusti 2007 08:31
elis12 skrev:
Byter vatten en gång i veckan o slamsuger botten då med.Det ser rent o snyggt ut i karet.Kan man inte få sniglar med när man köper växter?

Mvh Elis.
Jo det är precis så man får dem:)
Något av dessa metoder kanske kan va nåt? (har aldrig haft sniglar så jag vet ej om det funkar)
http://www.guldfisken.se/beta/catalog/molluzin-60-ml-p-905?osCsid=7dc2cb2facf18216f3e580c3547315b0

http://www.guldfisken.se/beta/catalog/jbl-snaeckfaella-p-2393?osCsid=7dc2cb2facf18216f3e580c3547315b0
#15 - 4 augusti 2007 08:42
Jag gillar mina snäckor, vill gärna ha lite lagom av dem i mina akvarier

Förresten, mina praktbotior är inte så jättebra på att äta malaysiska sandsnäckor. Vet inte vilken sort det är som trådskaparen har problem med
#16 - 4 augusti 2007 08:43
elis12 skrev:

Du kan ju alltid sälja/omplacera dem när de börjar bli för stora
#17 - 4 augusti 2007 08:45
Dom är svart/bruna o små(barn säkert),men annars har jag ingen aning.
Mvh Elis
#18 - 4 augusti 2007 08:45
Elis, du kanske ska gå till botten med problemet istället och förstå varför du får sniglar i karet. Sniglarna lever på all den skit dina fiskar inte äter upp. De är renhållare av den bästa sorten då de förökar sig för att "hinna" hålla ordning på karet. Ju mer "skit" desto fler sniglar.

Visst är det så, men matar du inget så dör fiskarna med. Matar du lite och är kliniskt pedant när det gäller skit i karet så försvinner de inte för det.
Sedan äter inte fiskar skit;), men väl överbliven mat som även botiorna gör, så det blir två flugor på smällen!
Kollar du tex Zoopets artregister så rekomenderas minst 250 liters kar till Praktbotior och det är precis vad elis12 har.
#19 - 4 augusti 2007 08:49
elis12 skrev:
Dom är svart/bruna o små(barn säkert),men annars har jag ingen aning.

Mvh Elis

jag har bilder på de olika sorters snäckor jag har i ett album på min zon, du kan komma dit via länken nedan

kolla i galleriet och välj albumet som heter typ "andra kryp i akvarierna"
tyvärr är bilden rätt dålig på just malaysisk sandsnäcka, men jag tror att den kan duga till att se om du har såna eller inte
#20 - 4 augusti 2007 08:51
Hoppas hitta dvärgbotia på måndag,men det kan ju va som Ansjo säger svåra o få tag på även här.Finns det ingen annan fisk som tar sniglarna då?Vill inte så gärna skaffa fisk som växer ur mitt kar heller.Mvh Elis
#21 - 4 augusti 2007 08:55
Kolla in bland dessa så kanske du hittar någon sort som faller dig på läppen;): http://www.zoopet.com/fiskar/fisk_sok_resultat.php
#22 - 4 augusti 2007 08:58
Om du nu skaffar botior så få ditt grus absolut inte vara vasst!!
Bilagor:
#23 - 4 augusti 2007 08:59
Nej, den ser inte ut som din malaysiska snäcka.Om man ser mina från sidan går skalet som en kanelsnäcka/bulle.Dålig beskrivning,men den närmaste jag kan hitta:)Mvh Elis
#24 - 4 augusti 2007 09:01
ansjo skrev:
Kolla in bland dessa så kanske du hittar någon sort som faller dig på läppen;): http://www.zoopet.com/fiskar/fisk_sok_resultat.php

Tror det blir botia då:)Annars tack/Elis
#25 - 4 augusti 2007 09:02
åheim skrev:
Om du nu skaffar botior så få ditt grus absolut inte vara vasst!!

Gruset är smått o rundt så jag tror inte det är vasst./Elis
#26 - 4 augusti 2007 09:12
Det enklaste är att plocka de själv så fort man ser de, mata mindre och se till så sniglarna inte får förutsättningen att föröka sig. Jag har haft samma problem fick med sniglar med några växter jag köpte men de försvann snart bara jag började plocka de och vara mer nogrann med matningen.
#27 - 4 augusti 2007 09:31
Tyvärr lider jag av mask o snigelfobi så därför måste jag ha en fisk som gjör jobbet för mig.Ryser bara med tanken på att ta ner handen där nu.Löjligt tycker ni nog,men så är det.[:o]Mvh Elis
#28 - 4 augusti 2007 09:34
Städpatrull..

elis12 skrev:

Mvh Elis.

Visst får man in sniglar med växter men de blir inte många om det inte finns ett städbehov i karet, alltså de fyller en funktion och skapar BRA BALANS.. Man kan ha dem som indikatorer på balansen i karet.. Om man får många sniglar så matar man för mycket och har för mycket smuts i karet..

Om sniglarna klättrar upp och sätter sig i mängder vid vattenytan eller rent av ovanför så är det stort alarm, då har man dålig vattenkvalité och gör man inget då så kommer firrarna att börja må dåligt sedan..

Finns det inga sniglar som du kan tänka dig att ha?? För i såfall är mitt råd att skaffa de du vill ha och systematiskt plocka bort dem du inte vill ha.. Då kommer de nya att konkurrera ut de gamla mer eller mindra och ta över städningen.. :D :D
#29 - 4 augusti 2007 09:45
Nu är det inte så att det kryller av sniglar i karet,har bara sätt 4stk,men räknar med att det finns flera där jag inte ser dom.Jag är mycket försiktig med matningen numera.Matade för mycket i början då fick jag en massa alger.Se dess har jag varit försiktig.Slamsuger botten o byter vatten en gång i veckan.Lyfter även på stenar när jag slamsuger för att få med all skit.Men är ganska så ny på detta så är tacksam för alla svar då lär man sig ju en del.
Men sniglar pallar jag inte med,så äckligt.Mvh Elis.:(
#30 - 4 augusti 2007 10:23
Har du så få snäckor, som låter som om det är Posthornssnäckor förresten på din beskrivning, så är det nog enklast att helt enkelt plocka ut dom i samband med rengörning. Om du inte vill ta i dom så prova att suga ut dom med slangen vid vattenbyte. Eller be någon annan komma och lyfta ut dom. Nu är inte det någon garanti för att det inte kommer nya snäckor efter ett tag men då kan man fortsätta ta upp dom.

Råden du fått i denna tråd är hur man brukar göra när akvariet invaderas av snäckor - då pratar vi tusentals stycken.

För mig låter det inte som att du har för skitigt i akvariumet, tvärtom verkar det som om du rengör lite för noggrannt! :) Det är bra för balansen i ett inkört kar att det ligger kvar lite skit på botten inne i sanden och det enda man behöver göra egentligen är att byta vatten regelbundet och kanske suga upp större samlingar av döda växtdelar etc. Alltså inte lyfta på inredning och dammasuga hela botten för då försvinner många nyttiga bakterier.

Några få snäckor i akvariet brukar bara vara bra som tidigare sagts, det är när dom sätter igång och förökar sig explosionsartat som man vet att man har problem med balansen i akvariet. Därför kan man ha snäckorna som en slags indikator på att vattnet är bra plus att dom städar i burken åt en.

Men om man som du verkligen inte tycker om snäckor ska man förstås inte behöva "stå ut" med dom bara på grund av det, det finns ju andra sätt att kolla vattenkvaliteten och hålla rent på.

Jag skulle avvakta med att köpa botior ett tag om jag var dig om det enbart handlar om snäckorna. Men byter du ut lite fiskar vid något tillfälle och får mer plats över för nya fiskar så rekommenderar jag gärna dessa då det är roliga fiskar i vilket akvarium som helst. Praktbotior går helst i små stim, minst fem bör man ha. Färre botior innebär oftast att dom inte trivs och håller sig gömda mesta tiden så att man inte får se dom. Dom kan bli upp till 30 cm som sagt men för att dom ska bli så stora i akvarium så krävs det en hel del. Min erfarenhet är att i ett sällskapsakvarium med andra fiskar så stannar dom på max 10-15 cm efter något år.
#31 - 4 augusti 2007 10:31
Ha ha...

elis12 skrev:
Nu är det inte så att det kryller av sniglar i karet,har bara sätt 4stk,men räknar med att det finns flera där jag inte ser dom.Jag är mycket försiktig med matningen numera.Matade för mycket i början då fick jag en massa alger.Se dess har jag varit försiktig.Slamsuger botten o byter vatten en gång i veckan.Lyfter även på stenar när jag slamsuger för att få med all skit.Men är ganska så ny på detta så är tacksam för alla svar då lär man sig ju en del.

Men sniglar pallar jag inte med,så äckligt.Mvh Elis.:(

Ja, ja.. Det ska stämmas i bäcken.. :D :D Trodde att det var fullkomlig invasion!!! ;)

De är jättesvåra att bli av med, min väninna tycker som du och har hållit på nu ett halvår men jag tror att hon mer eller mindre har gett upp.. ;)

Håll koll efter ägg.. De brukar sitt på glaset eller på någon växt.. Genomskinliga i en liten ansamling.. ;)
#32 - 4 augusti 2007 10:49
elis12 skrev:
Nej, den ser inte ut som din malaysiska snäcka.Om man ser mina från sidan går skalet som en kanelsnäcka/bulle.Dålig beskrivning,men den närmaste jag kan hitta:)Mvh Elis

Jag vet två snäckor som ser ut som kanelbullar. Det finns skivsnäcka som har sin "kanelbulle" liggande så att man ser den uppifrån och så posthorn som har kanelbullen på andra ledden, alltså så att man ser snurren från sidan.

Posthornen blir rätt stora, de är mina favvisar
#33 - 4 augusti 2007 10:51
elis12 skrev:
Tyvärr lider jag av mask o snigelfobi så därför måste jag ha en fisk som gjör jobbet för mig.Ryser bara med tanken på att ta ner handen där nu.Löjligt tycker ni nog,men så är det.[:o]Mvh Elis

Jag tyckte också att snäckorna var väldigt äckliga tidigare. För mig gick det över, men det kanske inte är lika enkelt för alla.
#34 - 4 augusti 2007 11:17
Har kollat runt lite nu,så nu vet jag att det är posthorn jag har.Min son har lovat hjälpa mig plocka ut dom nästa gång han kommer.Dröjer väl lite så vem vet jag kanske vänjer mig innan dess även om jag har svårt att tro det.Mvh Elis:)
#35 - 4 augusti 2007 14:00
Tryck sönder dem så fort du ser en snäcka!
Fiskarna ÄLSKAR snäckkött.
Ta det som fobiträning ;)
#36 - 4 augusti 2007 15:18
Karon skrev:
Tryck sönder dem så fort du ser en snäcka!

Fiskarna ÄLSKAR snäckkött.

Ta det som fobiträning ;)

Då hoppas jag dom älskar det så pass att dom själva kan trycka då,dom får minsann ingen hjälp av mig.:DMvh Elis
#37 - 5 augusti 2007 06:00
Det finns även andra mindre botiasorter. Kolla i fiskarkivet på zoopet.
#38 - 5 augusti 2007 20:07
Vi har 2 pakistanbotior nu, dom gör jobbet galant, iaf, dom blir 10-12cm ca bara tror jag och dom är jättevackra och dom tog iaf kål på alla sniglar vi hade.

Dom är helt suveräna :)
#39 - 5 augusti 2007 20:12
elis12 skrev:
Då hoppas jag dom älskar det så pass att dom själva kan trycka då,dom får minsann ingen hjälp av mig.:DMvh Elis

:D
:D
:D Jag håller med just den biten tycker jag är attans äckligt också... :D

Annons