Oj oj OJ!

#1 - 1 februari 2008 16:43
Igår såg jag fullt med platy yngel (Röda och gula) i mitt 180 l kar :) Dom andra fiskarna i karet (Endlers,Platy,Neontetror & en ancistrus mal) bryr sig inte om dom små liven.

Idag när jag gick för att titta till platyynglerna. Så fick jag mig en överaskning när jag såg att den ena Endlers honan just hade fött. Och samma där dom andra fiskarna bryr sig inte om dom.

Juste. En sak har jag märkt att Platyynglerna simmar mest för sig själv och gömmer sig. Medans endlers ynglerna ''stimmar'' i mitten av karet. Är det vanligt? :)

Jaja. Jag är iallafall jätteglad :D:p
#2 - 1 februari 2008 18:37
Grattis grattis;)
#3 - 1 februari 2008 18:37
Tackar :D
#4 - 1 februari 2008 18:53
vad jag har för mig när jag fick min första kull för ca en månad senad av corall platy så gömde dom sig nära botten, med endlers simmar lite överallt, men helst i stimm. i mitten av karet.
#5 - 1 februari 2008 21:23
Samma här, mina platy yngel simmar för sig själva bland växter och på botten medans endler och guppy ynglena stimmar i mitten av karet eller nära ytan.
#6 - 2 februari 2008 10:14
man ser inte platyn yngel så ofta, men man ser någe rött röra sig nära botten då är det dom.. :)
#7 - 2 februari 2008 11:47

En sak har jag märkt att Platyynglerna simmar mest för sig själv och gömmer sig. Medans endlers ynglerna ''stimmar'' i mitten av karet. Är det vanligt? :)

Ja, så är det hos mig också.. Ändå har platyynglen en konstig förmåga att bli uppätna medan guppy/endlers klarar sig... Jag har spekulerat tidigare i om det är röda delikatesser eller om fiskarna har lärt sig att om ett yngel gömmer sig så är det mat men om det simmar omkring så kan man inte ta det??!
Grattis...
#8 - 2 februari 2008 15:15
Katharina skrev:
Ja, så är det hos mig också.. Ändå har platyynglen en konstig förmåga att bli uppätna medan guppy/endlers klarar sig... Jag har spekulerat tidigare i om det är röda delikatesser eller om fiskarna har lärt sig att om ett yngel gömmer sig så är det mat men om det simmar omkring så kan man inte ta det??!

Grattis...

har haft mina platyn i ca 2 månad,, och både av gångerna då honorna har fött så har jag inte fått någon yngel, fast jag har mkt gömställen.
Varför är det så?
#9 - 2 februari 2008 16:07
elinj skrev:
har haft mina platyn i ca 2 månad,, och både av gångerna då honorna har fött så har jag inte fått någon yngel, fast jag har mkt gömställen.

Varför är det så?

Jag har också mycket gömställen. För mig fick jag inte behålla några yngel förrän jag tog hand om guppyyngel och sedan släppte tillbaka dem i stora karet en månad senare när alla mina honor födde nya yngel, det blev alltså ca 70 yngel i karet. Denna totala babyboom gjorde att fiskarna vande sig vid att det fanns yngel, tror jag, och nu kan guppy ynglen simma fritt. Platyynglen var däremot inte så många så de ses fortfarande som delikatesser.
Nu håller jag på att försöka lösa problemet med att skaffa många platyhonor men det verkar inte som om de fungerar. Man måste nog försöka att släppa loss en massa små och halvsmå röda yngel samtidigt..

Annons