Öka KH men inte PH?

#1 - 21 december 2003 19:50
Jag har i mitt akvarium ett ph på 7.5 och ett kh på 3 och ett kh på 3 är ju inte optimalt (vad man läst i allfall) utan bör ligga över 4 för att få ett stabilt vatten.
Om jag tillsätter bikarbonat ökar väl ph halten också? och det vill jag inte!, om det är så vad ska jag göra då??

#2 - 21 december 2003 19:52
Om du inte får pH-svängningar mellan varje vattenbyte är det ingen idé att ändra KH. Skaffa pH-test och se om du behöver den extra stabiliteten ett högre KH medför.
#3 - 21 december 2003 19:57
Jag testar ph 2-3gånger i veckan och det ligger på samma nivå men jag gör vattenbyte på 30% varje vecka så det är kanske därför det är stabilt ändå?
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 21 december 2003 20:02
Ditt KH är inte extremt lågt och detta i kombination med dina täta vattenbyten ger nog ett rätt stabilt pH om du inte övermatar i akvariet.
#5 - 21 december 2003 20:10
Tack för svaren, men låt säga att om ökar kh ökar då ph också?
#6 - 21 december 2003 20:12
Ja. Du kan inte öka KH utan att samtidigt trycka pH mot 8.3.
#7 - 21 december 2003 20:19
så om man har fiskar som är vana eller trivs bäst i ph7 så kan man inte ändra sitt kh utan att tillsätta något medel som sänker ph halten, om man sänker ph halten sänker man då också Kh??? eller
#8 - 21 december 2003 20:55
Om du nu har stabilt pH på 7.5 och vill sänka det till 7.0 - varför vill du ändå höja KH?
#9 - 22 december 2003 00:13
Det är bättre att låta det vara som det är. Om du börjar fippla med syror är risken stor att du kommer få ett ostabilt pH om du inte har tungan rätt i mun och skaffar dig massor med kunskap innan. Om du använder torvgranulat så kommer det överta buffringen av pH till ca 6,2 stabilt och färga vattnet som te.
#10 - 22 december 2003 11:03
Defdac därför att ett kh över mitt 3 skulle ge ett stabilare vatten.
#11 - 22 december 2003 11:14
Jonas: pH och KH sitter ihop. Det är som två vattenhinkar med en slang emellan - man kan inte höja vattennivån i den ena utan att nivån stiger i den andra, och vice versa.

Vad du _kan_ ändra är alkaliniteten, och det är också det du är intresserad av att göra om du vill få stabilare pH. Det enda praktiska sättet att göra det utan att ändra pH är att köpa en fosfatbuffert inställd till rätt pH och använda den. Fosfat är ett växtgödningsämne, och kan ge algproblem.

Men: har du verkligen problem med stora pH svängningar? Har du inte det bör du nog inte börja mickla med vattenkemin. If it aint broken, don't try to fix it.

#12 - 22 december 2003 11:22
Tack för svaren!!

Annons