Öka ljus - dumt eller ej?

#1 - 9 februari 2011 08:25
I 150 l karet har jag 2 st 30 W rör. Kallvitt/dagsljus, 6500 kelvin. 'Vanliga' rör alltså inte 'akvarierör'/växtrör. Ingen reflektor alls, och lysrörskåpan är typ beige på insidan, dessutom inga gavlar (dvs jag borde 'förlora' en del ljus)

Hade ju tänkt skaffa reflektor. Men jag vet inte om det blir för mkt då? För sen jag skaffade de lysrören så det växer så det knakar, inklusive ljuskrävande växter. Och inom 1 v efter rörbyte så h. polysperman, som ändå är 30 cm under ytan/ljuset har blivit vackert rosa och fin. Den är köpt som vanlig polysperma men kanske är rosanervig, vad vet jag. Alldeles hursom var den grön och inget annat tills ljusbyte.

Ljuset är på 12 h/dag.

Kan det blir FÖR MYCKET ljus om jag sätter i reflektorer? Om jag inte måste pga alger eller annat vill jag ogärna dra ner ljustiden.
#2 - 9 februari 2011 08:34
För mycket tror jag inte det kan bli.

Med reflektorer blir det helt enkelt ljusare i akvariet och om du vill ha det för utseendets skull så kör på det. Om växterna växer som du säger behövs det i alla fall inte för deras skull.
#3 - 9 februari 2011 08:37
Tänkte om det kan bli för mycket ljus för växterna? Kör ju inte med co2/easycarbo, däremot PMDD - dock inte med 50% VB varje vecka, utan haft i PMDD 1 gång och tänkt tippa i när det ser ut att behövas, ihop med ett 'vanligt' 25% VB. Dock så är karet nystartat så inga veckobyten än.

Ljuset som är är helt okej för mig, var växterna jag tänkte på eg. Men då låter jag det vara som det är, tills växterna ev verkar vilja ha mer ljus då =)
#4 - 9 februari 2011 09:55
som sagt. tprr inte man kan få för mycket ljus åt växterna. hittills har jag inte sett nån som har matchat solen i ljus
#5 - 9 februari 2011 11:13
Sant att man egentligen inte kan ge växterna för mycket ljus - men ett akvarium är ett slutet system. Ökar man ljusmängden kommer växterna att kräva mer av annat, ffa kol, och strippar lätt vattnet från det. Kan lätt leda till att de stannar av i tillväxten, vilket ger alger ett fint försprång - de klarar sig på mycket lägre näringsnivåer än växter, plus att de kan ha lite olika strategier för att skaffa sig näringsämnen som de saknar (cyano är t ex kvävefixerare, kan klippa kväve från kvävgas). Funkar det bra med växterna nu så behåll den ljusmängd du har.

Att jämföra med solens ljusstyrka blir felaktigt, eftersom vi då pratar om naturen - som inte är ett slutet system. Näringsämnena finns i betydligt lägre koncentrationer i naturen, men tar sällan slut. Tillförs hela tiden nytt.

Hilsen,

/P
#6 - 9 februari 2011 21:45
Jo det var så jag tänkte, att ljuset kan bli för mycket sett till gödning och kol. Har ju läst dem eminenta förklaringen med bränsle - olja - gas, och man måste ha lagom av allt, tar man bort en så kommer exempelbilen gå dåligt.

Och jag göder ju iofs, men jag tillsätter ju ingen CO2/easycarbo/liknande och då kan det ju enligt vad jag förstått bli knas om det blir för mycket av 'det ena'? Även om jag inte riktigt räknat med att det ljuset jag har skulle sätta sån sprutt på det hela.
#7 - 10 februari 2011 08:28
Som ovan - funkar det bra nu, så behåll det du har.

Hilsen,

/P
#8 - 10 februari 2011 22:11
Hmm, det växer som sagt så det knakar i karet. 'Bara' den lilla detaljen att det börjar komma alger så det knakar med, gröna trådiga. Först lite på växterna - trodde jag fått in det med inköpta växter och var inte så bekymrad. Dock växer även algerna så det knakar, och har spridit sig till fler växter. Och idag såg jag att det var 'grönt skägg' på glaset med om man kollade i rätt vinkel.

Googlat lite om alger men vet inte om jag blev så mkt klokare. Å ena sidan står det att det är nästan omöjligt undvika, spec i nystartade kar - å andra sidan står det att för mycket ljus kan ge alger och även att gödning + ljus men inget C02 kan ge alger.

I lilla karet har jag inte en endaste liten alg i princip, och det har gått i 3 veckor, och med ganska stor belastning både vad gäller fisk samt matning. Dock sämre ljus i det. Det har växt bra där med, dock inte lika 'extremt' som i stora karet. I lilla växer det bra men inte explosionsartat, i stora växer det som sagt enormt bra.

Det som skiljer karen åt är i princip ljuset, där det lilla karet har väl lite ljus om man ska vara petig (11 W lågenergilysrör, ingen aning om kelvin etc men skulle ju gissa på varmvitt). 0,275W/liter (första två veckorna samma ljusstyrka, men från en liten minihalogen, som inte belyste hela karet och generellt gav ett mer dunkelt ljus)

I stora karet som sagt 2*30 W kallvitt, 6500 kelvin, 0,4 W/l.

Övrigt som skiljer är att stora karet har mer växter och fick PMDD tidigare (efter 2 v med fisk i lilla, jmf med efter 1 v med fisk i det stora).

Så, är det bara en slump det är alger i ena karet men inte det andra, eller kan ljuset osv - ja helt enkelt det som gör att dte växer så enormt i stora karet - vara anledningen till att jag fått alger där? Vad gör jag åt dem?
#9 - 10 februari 2011 22:17
#10 - 10 februari 2011 22:39
Svårt att säga. Ser inte ut riktigt som dem, men absolut inte helt olikt heller. Mest likt är det dock den här bilden på pälsalger
http://www.akvarieplanter.dk/images/stories/Artikel_billeder/identifikation_og_bekmpelse_af_alger/pels01.jpg
Liknar dock inte alls de andra bilderna av pälsalger. Å andra sidan kan det ju vara för mina är nya.

Ska försöka fiska upp den värst angripna växten och se om det går att fotografera vettigt.

Ingen verkar speciellt förtjust i att äta den från växterna iaf, men ena ancistrusen har formligen parkerat på frontrutan sen jag släckte lyset - så den kanske smaskar i sig dem.

Danska är inte min starkaste sida, men jag begrep tillräckligt i alla fall. Där nämns ju dock CO2-brist som alt. Är det då brist i kombination av för bra/för mkt av 'det andra' (ljus och gödning) då? För är ju samma CO2-brist i andra karet isf då. Dock, den växt som jag tror/trodde släpade in dem, finns inte i lilla karet - kom jag på..

Men, vad bör jag göra? Prova med EC, sänka ljustiden, kasta plantor, byta vatten oftare (trots under uppstart) - allt? Inget av det?

Tillägg - kom på en till sak som kanske skiljer karen. Cirkulation/filtrering. Lilla karet, 40 l äkta vattenvolym, har en Elite Stingray på 200 l/h. Ganska liten filtervolym. Stora karet, 150 l äkta vattenvolym, har en Fluval 2+ på 400 l/h och en Aquael Fan 3 Plus på 700 l/h. Stora karet fick aquael:en och bättre belysning samtidigt, innan dess gick det med växter, fluvalfiltret, kasst lyse och 100 l vatten i ca 1 v.
#11 - 11 februari 2011 00:17
EC kan vara en god idé, både som kolkälla men många, inkl mig själv, tycker att det har en viss verkan mot alger.
Men bästa åtgärden är att känna lugnet, som du själv säger är det nästan omöjligt att undgå en viss algtillväxt innan karet balanserats. Du kan ju rensa bort de blad som är värst angripna. Att det lilla karet klarar sig bättre beror nog på att det är sämre ljus där helt enkelt.
#12 - 11 februari 2011 08:53
Här är två bilder.

Det här är på värsta plantan. Och den jag tror/trodde 'tog in' det hela i akvariet. Vet inte om jag har rätt eller bara en slump. Men inga alger alls innan, och sen jag planterat den (är en sagittaria subulata, jag köpte en bunt samtidigt) så kom det inom ett halvt dygn lite lite 'trådar/ludd' på den. Trodde det skulle ge sig, och nån dag var det bara den (Inte de andra av samma sort). Sen sa det kapoff ungefär, och det inte bara spred sig utan blev mycket mer också. Dock fortfarande inte på alla växter, men..

[ATTACH=CONFIG]42177[/ATTACH]

Sen ett svärdplanteblad, som också drabbats, men det är såhär lite det (än iaf) är på de flesta andra växter. Dock har bladet 'skruvat' sig vilket jag antar kan vara någon brist?

[ATTACH=CONFIG]42178[/ATTACH]

Senaste dygnet har det 'exploderat' tycker jag, och de där på rutan har kommit med (som bara syns om man tittar i rätt vinkel etc, men ändock)

Så prova EC alltså? Har inte vågat det innan, sett det råder delade meningar om det, och varit lite rädd överdoser/få knas. Men får prova det då, hur ska jag göra med PMDD och vattenbyten osv? Dels är ju karet nystartat, och dels så vill jag helst inte 'fastna' i att behöva byta 50% vatten i veckan (pga den annalkande sommaren och egen brunn), utan hade ju tänkt dosera PMDD om/när jag såg växterna verkade behöva. Men det kanske jag kan glömma nu om jag ska ha EC?

Ska jag skrapa bort från rutorna eller 'rör de bara upp' det hela? Ta bort den värst angripna växten (den på första bilden) eller andra med? Något annat (förutom köpa EC då?)

Hoppas mina beställda äppelsnäckor tål EC bara..
#13 - 11 februari 2011 10:05
Jag tycker inte att det ser så mycket ut, som sagt helt normalt i ett nystartat kar. Skrapa rutan du.

EC är svårt att överdosera, man ger ju bara en liten skvätt varje dag på några få ml beroende på karets storlek. Funkar utmärkt med pmdd, bara bra med näringstillskott då den ökade tillväxten EC ger kan leda till näringsbrist om man inte tillför något alls.

Äppelsnäckor tål det mesta och EC är inget problem vad jag vet, mina har aldrig tagit stryk då jag tillsatt EC.

Känn lugnet :)
#14 - 11 februari 2011 10:09
Förresten tycker jag gott att du kan köra i pmdd regelbundet, ta halv dos om du är rädd att överdosera. Bättre konstant låg tillgång på näring än att vänta på att någon brist ska synas, då har redan algerna satt fart. De "älskar" svängiga nivåer och brister.
#15 - 11 februari 2011 10:56
http://sg.kicks-ass.org/akvarium/IMG_2825.JPG sådär ser de håralgerna ut i min kub.
#16 - 11 februari 2011 11:15
Trådalger är ett bra tecken, kindof. Dom brukar gilla ungefär samma förhållanden som växter och reagerar lite snabbare än växterna när förhållanden är perfekta. Det man gör fel i det läget är att börja modfiera och sänka näringsnivåer för att få bort algerna, när man istället bör köra på som vanligt tills att växterna sätter igång rejält.

Tyvärr kan det bli en liten period med trådalger där akvariet ser trist ut men man får försöka koppla av och lita till att växternas framfart kommer tränga undan dom.

utan hade ju tänkt dosera PMDD om/när jag såg växterna verkade behöva. Men det kanske jag kan glömma nu om jag ska ha EC?

Ja med EC så går akvariet mer över till att enklast skötas som ett "hightech". Dvs 20-50% vattenbyten en gång i veckan för att nollställa näringsnivåer följt av en fulldos PMDD.
#17 - 11 februari 2011 11:31
Nu blev det lite förvirrat. I någon annan tråd jag hade, som jag just nu inte minns vilken, hinner inte leta upp den just nu heller tyvärr (ska bara äta så måste jag till jobbet, efter att i 40 minuter stått och slirat i en snödriva svärandes över den sk plogningen här..), men där så sas att om man skulle dosera PMDD i fulldos varje vecka så skulle jag byta 50% av vattnet.

Om jag inte ville byta 50% av vattnet varje vecka pga egen brunn t ex (vilket var helt korrekt antaget) så skulle jag inte dosera PMDD varje vecka, utan då hellre tillsätta när det såg ut att behövas, men vara försiktig så det inte blev för mkt. Jag frågade ju då glatt om dte inte gick att mäta och/eller byta 20% vatten men dosera mindre PMDD, men så fungerade det inte.

Nu säger du defdac - som jag förstått är KUNNIG på det här (jag hoppades du skulle svara =)) att det går bra att byta 20% vatten/v och dosera PMDD i fulldos varje vecka?

Så nu blev det lite förvirrat?

Men om jag kan byta 20% vatten (25% går bra med om det är bättre) per vecka, fulldosera PMDD efter det, och ha EC enligt dosering på flaskan varje dag, så känns det ju absolut enklast och minst risk jag gör fel. Men byta 50% vatten/v slipper jag gärna just pga brunnen.

Ska jag isf byta och köra så även nu under uppstart?

Förlänger/försvårar/förstör det cykeln? Häromdagen när jag kollade vattenvärdena så ingen mätbar nitrit, 25 mg/l nitrat - dock hade totalhårdheten sjunkit lite sen första gången jag testade, karbonathårdheten var samma. De är på sticka dock så inte så himla exakta värden, men totalhårdheten hade tydligt sjunkit. Ph låg ungefär lika ev aningens högre än sist (7.5 innan, 7.8 enligt sticka nu men om det är stickan som är svajig eller dte verkligen höjts är ju svårt att säga, neonerna mår bra iaf).

Ska jag isf applicera det på lilla karet med, det har nästan inga alger än (lite på en rot sen ancistrusen flyttade, det ska dock flytta in äppelsnäckor istället sen), sämre ljus, växer bra men långsammare/rangligare och dessutom bor det endlersyngel där. Eller ska jag låta lilla karet vara tills det ev inte funkar lika bra som nu längre? Lilla karet har för övrigt i princip identiska vattenvärden, och har envist vägrat uppvisa minsta nitrit vid mätning under hela uppstarten (förvånande nog). Efter 2 v hade det ingen mätbar nitrit och 25 mg/l nitrat.

Ska jag behålla samma belysningstid (12 h) som innan? Jag sänkte den med 2 h igår till 10 h men kanske var dumt, och just det där med att 'börja modifiera'
#18 - 11 februari 2011 11:33
fremar skrev:
http://sg.kicks-ass.org/akvarium/IMG_2825.JPG sådär ser de håralgerna ut i min kub.

Var ju det där jag hade tänkt slippa om jag kunde. Därför jag frågar redan nu när det börjar ta fart. Det verkar ju iofs inte som det är farligt/hela världen om det blir mycket men mitt estetiska sinne föredrar om det INTE blir så utan håller sig fint och 'algfritt' =)
#19 - 11 februari 2011 11:46

men där så sas att om man skulle dosera PMDD i fulldos varje vecka så skulle jag byta 50% av vattnet.

Om jag inte ville byta 50% av vattnet varje vecka pga egen brunn t ex (vilket var helt korrekt antaget) så skulle jag inte dosera PMDD varje vecka, utan då hellre tillsätta när det såg ut att behövas, men vara försiktig så det inte blev för mkt. Jag frågade ju då glatt om dte inte gick att mäta och/eller byta 20% vatten men dosera mindre PMDD, men så fungerade det inte.

Nu säger du defdac - som jag förstått är KUNNIG på det här (jag hoppades du skulle svara =)) att det går bra att byta 20% vatten/v och dosera PMDD i fulldos varje vecka?

Enda skillnaden med att göra mindre vattenbyten än 50% är att de potentiella maxnivåerna av näringshalter kan bli högre och att det tar lite längre tid innan näringsnivåer svänger in mot de doserade.

Eller ska jag låta lilla karet vara tills det ev inte funkar lika bra som nu längre?

Det brukar vara en ganska bra idé att behålla ett skötselsätt som fungerat en längre period.
#20 - 11 februari 2011 11:51
Och vad kan bli effekten/vara risken med att "de potentiella maxnivåerna av näringshalter kan bli högre och att det tar lite längre tid innan näringsnivåer svänger in mot de doserade"? =)
#21 - 11 februari 2011 12:01
Jag ser ingen direkt risk eftersom problemet med växtakvarier ofta är att man har för låga näringsnivåer, inte tvärtom.

50% vattenbyten är främst för dom som vill göda riktigt svinhårt utan att riskera att nivåerna blir toxiska för fiskar (och växter för den delen). Jag gör 50% mest för att när jag bökat klart med häverten bland växterna och noppat av de alger jag hittat så har vattennivån sänkts till 50% ungefär. Känns även skönt att få ut så mycket omkringdrivande alg/växtdelar som möjligt.
#22 - 11 februari 2011 12:07
Och göda 'svinhårt' är ingen risk med normaldos PMDD? Då låter det ju som jag skulle våga prova. Beroende på väglaget kanske jag hinner in köpa EC nu innan jobbet.

Men ska jag börja med vattenbyten osv varje vecka nu fast det är under uppstart?
#23 - 11 februari 2011 12:12

Och göda 'svinhårt' är ingen risk med normaldos PMDD?

Förlåt, med "svinhårt" menar jag dubbeldos varje dag.

Men ska jag börja med vattenbyten osv varje vecka nu fast det är under uppstart?

Aldrig något jag någonsin behövt reflektera över. Växterna snappar allt dåligt (ammonium som blir nitrit) förutsatt att dom får näring och ljus.

Mao, kör så det ryker från dag 1.
#24 - 11 februari 2011 12:29
Ja, ju tidigare du får fart på växterna, vilket du redan har fått låter det som, desto mindre bekymmer med alger. Så kör på med både näring och EC.
#25 - 11 februari 2011 21:25
Oki, då kör jag på det. Så skriiiiker jag här när/om det går åt skogen ;)

Handlat EC idag iaf, så får vi se vad det gör. Tack så jättemycket för hjälpen!
#26 - 12 februari 2011 11:15
även jag har börjat tillsätta EC nu när jag köpt ett akvarellrör och reflektorer till båda ljusrören....
Bilagor:
#27 - 15 februari 2011 09:52
Ska bli väldigt intressant att se vad EC + regelbunden PMDD gör. För såhär växer det utan EC och utan att fulldosera PMDD liksom.. jisses.. 1 v mellan bilderna. (Flyttat en vallis i bakkant och klippt ner saggitaria subulatan (stavn?) i förgrunden mellan bilderna)

8 feb

[ATTACH=CONFIG]42300[/ATTACH]

15 feb
[ATTACH=CONFIG]42299[/ATTACH]
#28 - 15 februari 2011 10:10
Här är en veckas tillväxt med CO2/PMDD:
http://www.defblog.se/picture/1483.html
#29 - 15 februari 2011 10:46
Jisses! Men det är med 'riktig' CO2 va, inte EC?

Tur man har fiskar som gillar växter ;)
#30 - 15 februari 2011 10:52
Jag kör mäsk-co2 med hemmabygd reaktor och tex spikblad växer runt 1cm per dag, så nog kommer du märka skillnad.

Annons