Öka ytcirkulationen

#1 - 17 maj 2008 12:19
Jag har beställt ett 1080l akvarium med tanganyikabakgrund som skall fyllas med filtermassa. Till det har jag en Eheim 1262 som drar 3400l/tim. Jag ska också ha ett uv-c filter som är kopplat till en Eheim 1250 som drar 1200l/tim, alltså sammanlagt 4400l/tim. Men om jag nu skulle vilja ha mer ytcirkulation, vad ska jag göra då? Jag vill gärna inte göra fler hål i bakgrunden. Hade tänkt lite på Tunze Turbelle Nanostream, men läste på saltvattensguiden att kvalién inte var någon höjdare. Finns det något liknande eller finns det andra lösningar?

Mvh/Jesper
#2 - 17 maj 2008 12:58
1250 pumpen borde utan problem klara av att sköta ytcirkulationen, nu vet jag inte om du tänker köra vattenytan hela vägen upp till toppen av bakgrunden men jag har själv funderat på en utloppslösning lite som eheims hangon filter med en dold rektangulär öppning precis under bakgrundens överkant där man kan låta vattnet likt i ett vattenfall i miniatyr porla ut, en slang kopplad till 1250 med ett strilrör med 3-4 st 6-8mm hål kanske vore nått?
#3 - 17 maj 2008 13:16
Stilrör från 1250:an var något jag tänkt att ha, men kommer jag få tillräcklig cirkulation på ytan med dessa filter? Ytan är ju trots allt 200x90...(minus den plats bakgrunden tar förstås). Jag hade tänkt ha tanganyika i det och de ska ju ha rätt kraftig cirkulation och bra syresättning.
#4 - 17 maj 2008 13:26
Hydor Koralia finns i fyra storlekar. Själv har jag två billiga men lite klumpiga Seio-pumpar på 10000 resp 4400 liter/timme.
#5 - 17 maj 2008 13:59
Ja se där, det var en annan variant. Tydligen fått lite bättre omdöme...
Fan(ursäkta), det här med att planera akvarium är ju hopplöst, en miljon tankar och teorier i huvudet samtidigt. "Är detta bra, var kan jag göra för att få det och det bättre, hur göra vad när man gör det och det". Man blir alldeles väck i huvet... Men kul är det:)...

Annons