Ökad biofiltrering ?

#1 - 19 december 2015 20:28
Slänger in en tråd här med. Verkar vara mer aktivitet och frågan i sig är inte knutet tilö just malawiciklider.

Hur som helst...
Känner att jag behöver öka min biologiska filtrering. Vattenkvalitén är bra men ganska lättpåverkad.

Vattnet är relativt klart, därav lagt mycke krut på mekanisk filtrering.
Dock inte så mycket bio.

Så funderar på att byta ut eheim 1250 pump som ligger i en btn H modul mot ett Eheim 2217 som jag tänkte fylla med biomedia tex. Eheim substrat pro.

Ligger ppi 10 matta i kuber samt 2 lager av 5 resp 2.5cm heltäckande ppi 10 matta i modulen. I botten några stackars biobollar(3 liter) som såg mycket ur till jag hällde ner dom i modulen.

Denna komponering kommer isåfall agera mekaniskt förfilter till insuget till 2217 som då kommer ligga i toppen av modulen.

För att sedan leda ner i ca 5-6 liter substrat pro och slutligen kanske genom lite polering, vadd etc, innan retur i karet.

Skall hur dom helst investera i ett ytterligare ett ytterfilter då jag endast kör ett idag(Eheim 2073). Men vill helst inte ha mer rör och slang synligt burken, därav tanken att köra det via modulen.

Vad tror vi om detta? Finns de risk för att substratet kleggar igen?
Nåt annat att tänka på? Annan media i modulen kanske?
Bättre att köra 2217 separat(med komplett media) och låta modulen tugga på? Kanske fylla på lite mer biobollar?
Försöker hitta lite pros & cons. med projektet.

/Andreas
#2 - 20 december 2015 08:47
Är inte nitrat ett stort problem i samband med malawi? Då man inte har växter som kan äta upp det? Då kanske seachem matrix är något att satsa på? Nackdelen är väl att det är svindyrt.
#3 - 20 december 2015 10:10
[QUOTE=Einarsson;n2346099]Är inte nitrat ett stort problem i samband med malawi? Då man inte har växter som kan äta upp det? Då kanske seachem matrix är något att satsa på? Nackdelen är väl att det är svindyrt.[/QUOTE]

Njae nitraten håller jag ordning på ned regelbundna vattenbyten. Så där är det lungt.

Dock är det nitriten som är lite svajig. Ligger bra nu men då matar jag också väldigt väldigt sparsamt.

Så fort jag ökar lite i på fodret så syns de på testen senare.
Har inga alger allmänt välmående mbunas sim leker regelbundet, ibland lite för ofta för att ja ska hinnan ta vara på alla yngel.

Hur dom helst så känns det som jag har en bra balans i karet men som sagt lättrubbad.
Det kanske är npt annat men min första tanke att mängden biologisk filtrering är för liten.

Vad gäller Seachem Matrix där så skulle jag nog säga att det är de samma i pris kanske nästan lite billigare. . Nu har jag inte hittat någon svensk åf på Seachem men man får ju en 4l hink inkl frakt för ca 500 SEK från Amazon.
Eheim substrat pro 5l - 766 SEK, SE åf
(Endast en snabb googling, går säkert att få bättre pris på båda)
I detta fallet så får det faktiskt kosta lite. Ser hellre en bra filtrering än att sparat några 100 lappar.

Har även läst lite ang Matrix vs Substrat. Har själv aldrig använt Matrix så vet inte om det har någon annan fördel gentemot substraten. Men vad dom flesta säger så har Eheim större yta för att bakteriell tillväxt.
Obs att detta är endast vad jag läst, bl.a många US sidor har ingen egen erfarenhet.
Kan finnas nåt jag missat. Så om det är någon som kör Matrix så får dom gärna dela med sig.

Matrix verkar ju faktiskt ganska lovande när man läser om det.

/Andreas
#4 - 20 december 2015 13:43
Är det bara nitritproblem så är det väl som du säger bara att dunka i ett filter till så löser det sig nog, oavsett vad du har för media. :)
#5 - 20 december 2015 15:53
[QUOTE=Einarsson;n2346112]Är det bara nitritproblem så är det väl som du säger bara att dunka i ett filter till så löser det sig nog, oavsett vad du har för media. :)[/QUOTE]

Ja det är väl nitriten i första hand som lätt skenar iväg.
Tycker ändå det är konstigt jag har media i överflöd men det verkar inte sätta sig i den.

Passade på att ösa ner 2 liter biobollar i modulen idag vid vattenbytet.
Rev upp all filtermatta kuber och mattor tills ja kom till botten.
Blev förvånad över hur ren mattan var ändå. Lika väl dom när ja titta hur mycket jag rivit upp.
Hade fyllt ungefär en halv 55l balja med filter kuber samt 2 form klippta skivor.
Så med andra ord har jag ungefär 25-30 liter media i modulen.
Även om det är lite snålt med biobollar så borde det ju ändå sätta sig bakterier i mattan till slut, eller?

Verkar dock ta ett tag att gotta till 20 liter klippta ppi 10 kuber kanske.

/ Andreas
#6 - 20 december 2015 15:59
Som du säger så kommer det nog. Biobollar kan jag tänka mig tar ett tag också innan de kommer igång, den glatta ytan är säkert svår för bakterier att fästa sig på innan den har blivit lite småskitig och gottat till sig lite. Det är nog mest att vänta ut det så kommer det nog igång mycket bättre. Det är vanligt att man har lite för bråttom. :)
#7 - 20 december 2015 16:54
[QUOTE=Einarsson;n2346123]Som du säger så kommer det nog. Biobollar kan jag tänka mig tar ett tag också innan de kommer igång, den glatta ytan är säkert svår för bakterier att fästa sig på innan den har blivit lite småskitig och gottat till sig lite. Det är nog mest att vänta ut det så kommer det nog igång mycket bättre. Det är vanligt att man har lite för bråttom. :)[/QUOTE]

Precis! Tålamodet och väntan... det enda som inte går att köpa :)

Fast i takt med att all den mattan sätter igen ju bättre kommer den filtrera med, nypa dom mindre partiklarna.

Nåväl har 3 yngelkar att greja med under tiden så här finns att göra :)

/ Andreas
#8 - 20 december 2015 20:18
Ditt akvarium har väl inte varit igång så jättelänge? Det fina med den grova filtermattan är att de kan köras i åratal utan rengöring när du använder stora mängder så det är inte konstigt att du inte upplever det så smutsigt nu, men vänta några år så ska du se[;)] 20-30L grov matta borgar för en tillräcklig mekanisk OCH biologisk rening av ditt akvarium så jag tycker inte du ska vara orolig för den biten:) Blåmatta ppi 10 tycker jag förövrigt är det bästa filtermaterialet i alla lägen!
#9 - 20 december 2015 21:15
[QUOTE=åheim;n2346139]Ditt akvarium har väl inte varit igång så jättelänge? Det fina med den grova filtermattan är att de kan köras i åratal utan rengöring när du använder stora mängder så det är inte konstigt att du inte upplever det så smutsigt nu, men vänta några år så ska du se[;)] 20-30L grov matta borgar för en tillräcklig mekanisk OCH biologisk rening av ditt akvarium så jag tycker inte du ska vara orolig för den biten:) Blåmatta ppi 10 tycker jag förövrigt är det bästa filtermaterialet i alla lägen![/QUOTE]

Nae det är sant. Karet har vart igång i ett halvår ungefär. Och jag har inte rört filter median sen jag drog igång karet, förutom idag då när ja hällde ner lite extra biobollar.
Ytterfiltret har vart igång längre dock.

Vet dock inte hur jag ska göra känner mig alltid säkrare med 2 ytterfilter som lirar parallellt.
Alltid kört det innan. Lite hängsle och livrem :)

Behöver nåt mer för polering också. Den stackars vita mattan i 2073 är inte mycket att be för :(
Och behöva vänta 2 år på att modulen börjar tjockna till och börjar nypa mindre partiklar vet jag inte om jag klarar av.
Stör mig redan på dessa.

Så det nya filtret va tänkt för biologisk filtrering samt ett en bra laddning polerings media.

/Andreas

Annons