Okänd fisk! vad är det för en rackare?

#1 - 9 mars 2012 17:32
http://simone9222.gblogg.se/2012/03/09/vilken-fisk-ar-det-har/

Förmodligen någon typ av dvärgciklid. Lär ska vara mycket aggressiv.
Säljaren själv hade ingen aning om art och namn, ändå äger jag numera ett par...

Mycket tacksamt för all slags information angående fisken :)
#2 - 9 mars 2012 17:44
Ser ut som Laetacara dorsiger. En rätt fredlig liten ciklid, men blir ju såklart aggressivare under yngelvården, även om jag ju inte skulle kalla den mycket aggressiv.

Zoopets artbeskrivning:
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=898&SOK=1
#3 - 9 mars 2012 18:08
Tyckte först det liknade en kurvciklid.
#4 - 9 mars 2012 18:11
macke_fisk skrev:
Tyckte först det liknade en kurvciklid.

De är lika, men dorsiger går mer i rödbrunt, medan kurvcikliden är mer grön/blå/svart. Som vuxen är dorsiger lite knubbigare än kurvcikliden.
#5 - 9 mars 2012 18:15
Aha, känns som om jag har tagit fel på dem ett par gånger innan. Tycker att jag har sett dem någon i djuraffärer.
#6 - 9 mars 2012 18:18
macke_fisk skrev:
Aha, känns som om jag har tagit fel på dem ett par gånger innan. Tycker att jag har sett dem någon i djuraffärer.

Ja, tror t.o.m att en av bilderna i kurvciklidens artbeskrivning egentligen är en dorsiger. Numer är nog dorsiger vanligare än kurvcikliden, känns det som.
#7 - 9 mars 2012 18:29
Jaha :)

Jag har ett akvarium på 180 liter, hur många passar det att man har?
#8 - 9 mars 2012 18:44
Animaniac skrev:
Ja, tror t.o.m att en av bilderna i kurvciklidens artbeskrivning egentligen är en dorsiger. Numer är nog dorsiger vanligare än kurvcikliden, känns det som.

Då är det med största sannolikhet de jag har sett då.
#9 - 9 mars 2012 18:47
Eftersom den är parbildande enligt artbrskrivningen så tycker att du ska hålla ett par. Men kan kanske gå med två par om du har gott om gömställen så.
#10 - 9 mars 2012 19:12
Japp det där är dorsiger, inte kurv. Inte alls särskilt aggressiva för att vara ciklider och håller inte så stora revir. Två par kan hållas i ett kar på minst metern skulle jag säga.

Annons