okända ägg

#1 - 26 april 2008 10:38
vet inte om de passar här men jag plockade dom i en damm:D
vi har ett skogsområde med många dammar och en liten sjö.
när jag gick förbi en av dammarna såg jag massa ägg å tyckte att de skulle va roligt att se vad det blir av dom, så jag tog en bit i en påse med mej hem jag var nästan säker på att de skulle vara paddor eller grodor.

Idag var det börjat röra sej i äggen som har fått två ögon
äggen är vita genomskinliga ca 4-5 mm
äggen ser ut som om dom är virkade samman som en lång halsduk ca 5-6 cm bred ca 30 cm lång (ännu längre bit fick stanna i dammen) dom satt inte fast på nått, men dom kan juh ha lossnat
nån som har någon ide på va det är?
dammarna finns planterade fiskar
#2 - 26 april 2008 11:57
Paddor lägger i strängar. Glöm inte att släppa ut dom när benen börjar komma där du hämtade rommen
#3 - 26 april 2008 12:13
det är nog inte paddor har kollat på bilder på internet och det är inte äns i
närheten av hur dom ser ut (men man kan juh inte vara helt säker):confused:. men självklart ska dom få flytta hem när dom e stora nog, vad det än är.

ps. grod/paddägg ser ut att ligga vid ytan och har en stor svart "prick" i ägget

dessa ligger helt på botten och djuret inuti har en genomskinlig kropp med två svarta ögon
#4 - 26 april 2008 12:23
Om det visar sig vara fisk skulle jag inte släppa ut dom eftersom inplanterade som du skrev. Kanske kul att ha i akvarium beroende på vad för fisk.
#5 - 26 april 2008 12:33
hehe jag tror att dom blir för stora jag har hört att han som äger dammarna har regnbågsforell och andra firrar

varför skulle du inte lägga tillbaka dom om de var fisk
det är säkert flera hundra ägg jag fick med mej
#6 - 26 april 2008 12:38
Jag kan tänka mig ett par kilo regnbågefilé, eller kommer du att basera kg priset på foderkostnaden? :D
#7 - 26 april 2008 12:44
he he he:D

fast de e juh inte säkert att de e just den firren i den dammen
men han har juh inte planterat aborre eller dylikt som finns i sjön brevid
så de ska bli kul å se vad de blir.. kanske skickar nån men du får rensa själv hehe:D
#8 - 26 april 2008 13:53
Såg nu att du är från Haninge, är dammarna i närheten av rudan?
#9 - 26 april 2008 14:27
nää dom ligger vid lycksjön i vendelsö....
om de är fisk ska jag nog kontakta han som äger dom så han får tillbaka sina dyrgripar [:o]... lite taskigt att sno nåns fisk så där hehe:D
#10 - 26 april 2008 17:51
Regnbåge förökar sig inte på våra bredd grader, kanske kan vara abborre...de lägger i typ en strumpa och vid hård vind kan dessa ägg strumpor lossna och driva iväg.
Annars kan det ju vara ruda, sutare ägg...de läggs på de mest konstiga platser och har en benägenhet att klumpa ihops sig.
#11 - 26 april 2008 21:20
Just för att om det är inplanterad fisk skulle jag inte ha några problem att avliva dom. Att inte släppa ut dom igen med tanke på ev amfibier som leker där skulle kännas bra för mig iaf.
#12 - 27 april 2008 05:39
Varför återbörda rommen.
Fiskevatten ägaren äger fisken men nu pratar vi inte om fisk utan om o kläckt rom av någe slag.
#13 - 27 april 2008 08:32
Fotta ^^ ?
#14 - 27 april 2008 08:42
Salamanderägg av nåt slag kanske?
Bilagor:
#15 - 27 april 2008 08:49
nu har två st små genomskinliga yngel kläckts:D

jag ska fota men får se hur bra det blir jag har inget sånt där macro eller va de heter
återkommer med pics :D
#16 - 27 april 2008 08:51
Regnbåge förökar sig inte på våra bredd grader, kanske kan vara abborre...de lägger i typ en strumpa och vid hård vind kan dessa ägg strumpor lossna och driva iväg.

Annars kan det ju vara ruda, sutare ägg...de läggs på de mest konstiga platser och har en benägenhet att klumpa ihops sig.

skulle vara rätt coolt å ha aborrar hemma :D
#17 - 27 april 2008 08:55
pics pics pics pics pics pics..
#18 - 27 april 2008 10:04
Gaffel skrev:
pics pics pics pics pics pics..

kommer kommer kommer kommer kommer kommer:p
#19 - 27 april 2008 10:54
otroligt dåliga bilder blev det men jag får försköka anstränga mej ikväll så kanske de blir några bättre.

men nu har ni ett hymm om hur de ser ut iaf

ena bilden kan man se ett yngel mot den svarta plastkrukan :D

bilderna ligger på min zoon, http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1918467
#20 - 27 april 2008 13:12
Varför återbörda rommen.

Fiskevatten ägaren äger fisken men nu pratar vi inte om fisk utan om o kläckt rom av någe slag.

men vad ska jag göra med flera hundra [FONT=Arial Black]stora[FONT=Verdana] firrar[/FONT][/FONT]
mitt största akvarium är bara på typ 200l [:o]
#21 - 27 april 2008 22:10
PlatyYngel skrev:
Salamanderägg av nåt slag kanske?

Lägger ett och ett som dom gärna viker in i ett blad på växter
#22 - 27 april 2008 22:38
men vad ska jag göra med flera hundra [FONT=Arial Black]stora[FONT=Verdana] firrar[/FONT][/FONT]

mitt största akvarium är bara på typ 200l [:o]

Blir det många fiskar som du inte har plats med så kommer jag gärna o hämtar två - tre styckna :D !!! !
#23 - 28 april 2008 00:16
Aircut64 skrev:
Blir det många fiskar som du inte har plats med så kommer jag gärna o hämtar två - tre styckna :D !!! !

hmm de har redan kläckts typ hundra å de e typ tre fyra ggr fler kvar
men två tre stycken är juh alltid en början:D
#24 - 28 april 2008 01:16
Precis :) !
Vad har du fått för tecken utav dom :D ? Tror du att det är en fisk kanske :D:D:D ;D ?
#25 - 28 april 2008 01:20
nu är jag nog helt säker på att det är fisk, fast vad för fisk:confused:
dom är ytte pytte små å genomskinliga nu
#26 - 28 april 2008 01:30
wohoo :D du måste bjussa mig på några senare till mitt nya 3000L kar :D !
#27 - 28 april 2008 01:37
de e bara att frossa;)

om dom överlever de vet man juh aldrig[:o]
#28 - 28 april 2008 05:05
Tyckte att det påminner om abborre rom.
Är bara de som lägger sin rom med en sådan strumpformation.
#29 - 28 april 2008 05:08
Men testa att mata dem med cyklops och artemia snart.
Abborrens gulesäck borde vara slut efter kläckning cirka 3-4dagar.
Ett förslag är att du skaffat vass eller något annat som sträcker sig till ytan.
Hoppas du inte har för högt tryck på pumpen bara.

Dock så är abborren väldigt syrekrävande så du bör ha en luftpump med cederträ diffusor.
#30 - 28 april 2008 05:08
Flytväxter och finbladiga växter ner till. helst gärna höga.
#31 - 28 april 2008 05:17
Du har verkligen haft tur.
Jag har letat hela förra veckan för att hitta abborre rom men inte lyckats.
#32 - 28 april 2008 13:39
Du har verkligen haft tur.

Jag har letat hela förra veckan för att hitta abborre rom men inte lyckats.

om de ska va någon fisk så ska de va aborre jag tycker dom är balla och snygga
men så klart så kan jag inte behålla alla, så de e bara att håjta till om du vill ha

får åka till dammen imorgon eller senare idag

nu har nästan alla kläckts *och de vimlar*[:-15]
just nu går dom i 55l med en fluval1 plus
tänkte flytta dom till 120 litern
och hämta massor me växter från dammen

Ska jag be hålla den lilla pumpen eller ska jag ta den som e typ ett snäpp högre?
#33 - 28 april 2008 13:40
vad är luftpump med cederträ diffusor?
#34 - 28 april 2008 14:50
Kommer gärna o hämtar ^^ Beroende på hur stora de blivigt och när det passar dig hehe ;D !
#35 - 28 april 2008 15:23
angrylinkan- diffusor i cederträ är en finare for än de syrestenar som finns idag.
Bara vattnet är bra syresatt och du inte har för fullt blås så kan du nog ha dem i ditt 120l med fluvalen.

Hämta lite växter från dammen du och ta några vattenprover.
Trivs abborren i dammen så bör du efterlikna åtminstone vatten kvaliteten.
Man kan testa med att lägga ner vattendränkta eklöv och ta någon rot eller gren med spretigt grenverk(ska vara vattendränkt) från samma damm.

Abborre växer relativt snabbt vid bra temperatur men det går åt en hisklig mängd mat.
Jag gjorde för några år sen liknande som dig, även fast jag hovade upp minst 200yngel o släppte ut i en insjö(på kommunens medverkan), så åt resterande yngel 140st cirka tre kuber frysta cyklops/dag och när de växte i storlek så ratade de all mat utom cyklops och svarta mygglarver.

Det roliga är att abborren kan skifta färg beroende på omgivningarna.
Så har man svartgrus och skärmat av bak samt sidorutorna med mörkt så får man en riktigt mörk abborre med sina orange fenor, flyttar man dem till ett annat akvarium med ljusare botten och otäckta sidor så får man en nästan sandfärgad abborre med knappt synbara sträck på kroppen.

Men som sagt var, rikligt med växter, rötter är ett måste.
Iallafall under första levnadsåret för abborre då den är strandberoende.

Jag hämtar gärna när de blivit lite större runt 1-2cm om du inte kan skicka förrstås.
Glasburk(syltburk) tätslutande lock och syretablett.
I en sådan på knappa 2-3dl klarar sig abborre ynglen cirka 3-4dagar.
I sin nyvarande storlek.
#36 - 28 april 2008 15:45
alla som vill ha får gärna ta men de e juh inte 100% att det är aborre.
vi håller på och tapetserar om just nu, (vi är ny inflyttade) så de fins just nu ingen tid att skicka. Men mot hösten kanske:)

ok eklöv har jag hemma får smyga till dammarna å leta rot men de kan nog bli svårt va händer om jag råkar ta en gren istället?
ska jag koka roten?

kan man strunta i syrestenar och ha nästan överdrivet (djungel) me växter istället. för att långa växter stoppar juh "vinden" från pumpen, och så syresätter det juh vattnet

hur långtid tar det tills dom är 2 cm
#37 - 28 april 2008 16:25
Abborre växer vid yngel tiden ungefär 1-3cm beroende på mat tillgång på cirka 7-9veckor.
Visst kan du ha massa växter istället för syresten.
Då det gäller rot så ska rot eller gren vara vattendränkt. Tar du den från samma damm som fiskäggen så behöver du inte koka den.
#38 - 28 april 2008 16:31
Roten behöver inte kokas bara att borsta av den ev lös gegga/bös. Det där om att släppte ut abborre med ok av kommunen. Hoppas verkligen att det inte var en fisktom sjö från början
#39 - 28 april 2008 17:50
eriahl- det var fisk i från början, abborre, gädda, mört.
#40 - 29 april 2008 22:30
idag har jag varit nere vid dammen å hemtat grenar (rötter fanns längre ut men de va sviiin kallt) och växter. tänkte hemta sand åxå men de vart för sent. nu har jag problem att inreda, för hur jag en gör så ser det tjaskigt ut, växterna är väldigt långa å ligger över vatten ytan, men jag vill inte klippa för dom är lite röd aktiga i topparna så det vill jag ha kvar.akvariumet är juh bra 120 liter så det blir svårt att få fint med så mycket grejjer som måste vara i,
får se ur det ser ut med sand i istället, då kanske de mer liknar en "biotop"
självklart pajjade lysröret också, bara för att göra det hela knepigare

har köpt cyklops nu, testade med lite men såg ingen äta.
nu ska jag sätta mej o fota dom små rackarna o se om det går att fånga dom på en bild ;)
#41 - 30 april 2008 05:19
Vi väntar med spänning på mera bilder:D
#42 - 1 maj 2008 23:33
Nu har jag satt in nya bilder, lyckades fota lite yngel också :D
är inte nöjd med karet, men men vad ska man göra, hade lite brådis att få ner dom. (de blev lite trångt med alla i ett 55L)[:o]
några fick vara kvar i 55l för att det blev jobbigt att springa fram o tillbaka med håven, det kändes lixom inte som att jag hade flytta på nån alls, för det var fortfarande packat i 55L och det såg lika packat ut i 120L.
gaaah!! vet inte vad jag ska ta mej till, :confused: vad har jag get mej in på
Fast det är ju kul också förstås.:D

ps. bilderna är på min zoon ;)
#43 - 2 maj 2008 05:17
Hej igen.
Verkligen snyggt inrett svensk akvarium.
Glöm inte att ta lite vatten från den damm du hittade dem o tillsätt.
Troligen så får du då med lite annat som dessa yngel äter.

Hur går det med matningen?
Läste förresten att regnbågeforell faktiskt kan leka i svenska vatten men de behöver en å eller rinnande vatten dock, de leker på liknande sätt som våra svenska laxartade fiskar.
Dvs gräver en grop i grus o sen lägger rom där o skyfflar igen gropen.

Så det är nog abborre du fått.
Kan du kanske ta några bilder när zoom på några yngel?
Så underlättar det ju vid identifierandet.
#44 - 2 maj 2008 12:35
Hej igen.

Verkligen snyggt inrett svensk akvarium.

Glöm inte att ta lite vatten från den damm du hittade dem o tillsätt.

Troligen så får du då med lite annat som dessa yngel äter.

Hur går det med matningen?

Läste förresten att regnbågeforell faktiskt kan leka i svenska vatten men de behöver en å eller rinnande vatten dock, de leker på liknande sätt som våra svenska laxartade fiskar.

Dvs gräver en grop i grus o sen lägger rom där o skyfflar igen gropen.

Så det är nog abborre du fått.

Kan du kanske ta några bilder när zoom på några yngel?

Så underlättar det ju vid identifierandet.

hahaha ja det är verkligen svenskt undervattensliv :D
Det finns en å som går i hop med alla dammar.
jag la in vattnet som jag tog med växterna, men nått små kryp lär ju ha kommit med, men de kan dom få jaga när dom blivit större.
Intresset för mat är inte sådär jätte stort såg nån ta en tugga.
Det är också många som dör tex simmar ner bland stenarna och fastnar eller simmar upp på bladen som ligger på ytan. Men men då kanske det inte blir så överdrivet många kvar. I naturen skulle det nog bli mindre ändå.

kan inte zooma in på ynglena för dom är för små de borde gå men jag vet inte hur man gör de är så mycke knappar, du kanske vet?
Jag har en canon eos 300D och på objektivet står det 24-85 mm ultrasonic, (vet inte om det säger nånting men :)) nån som vet hur man fotar 5mm yngel med sån?
#45 - 2 maj 2008 12:59
Oftast bara HD kameror som klarar sådant.
#46 - 2 maj 2008 13:06
Aircut64 skrev:
Oftast bara HD kameror som klarar sådant.

HD används väl ändå bara inom video?

angrylinkan: Du behöver förmodligen ett macroobjektiv för att kunna ta bilder på något så litet.
#47 - 2 maj 2008 14:02
oaken skrev:

angrylinkan: Du behöver förmodligen ett macroobjektiv för att kunna ta bilder på något så litet.

ok joo jag förstod att det skulle vara så [:o]
#48 - 2 maj 2008 15:07
Spara inte alla så är det större chans att du klarar några iaf. Om en hel drös dör kan ju påverka vattnet
#49 - 2 maj 2008 17:48
eriahl skrev:
Spara inte alla så är det större chans att du klarar några iaf. Om en hel drös dör kan ju påverka vattnet

Nää jag ska inte spara alla, det finns några som vill ha, så då blir det juh lite mindre.:D
Håller på att smöra här hemma för att skaffa ett ca 500 liters så där får det ju plats bättre, men jag vill spara kanske 3-5 till vuxen strl
#50 - 3 maj 2008 07:29
Försök att slamm suga ofta så du får bort de döda fiskynglena.
Eventuellt skulle du valt annat bottenmaterial typ fogsand eller liknande.
Försök att skaffa lite svenska rengörare till ditt akvarium typ husmaskar(bygger hus av sand och växter), vattenloppor, damm musslor.
Se till så du inte får in dykarbaggar eller trollslände larver, de brukar äta yngel.
#51 - 3 maj 2008 08:47
oaken skrev:

Nepp även bilder just därför sa jag det ;)
HD är en hög upplösning, riktig hd startar på 1920x1080, sen så finns det lägre upplösningar som kan få in en liten den utav 1080i
#52 - 3 maj 2008 09:22
Vattengråsuggor som lite renhållare på botten är helt ok. Dykare och trollsländor är lätta att se och pyttsa ur innan man åker hem. Dom äter inte bara fiskarna utan allt dom får tag i
#53 - 3 maj 2008 16:13
Jag ska försöka slammsuga med lågt tryck, eftersom att de inte bara är dö fisk på botten det är juh även mat så det är nog viktigt att jag gör det så fort som möjligt.
när kan jag vänta mej att dom äter? .. Jag har sett en å annan ta en tugga, men det är inte alls i samma mängd som akvarie fiskars yngel.
#54 - 3 maj 2008 20:00
Det tar ett bra tag innan abborre yngel äter.
Dock så kan man grovt räkna på cirka 7-10dagar, beroende på vattentemp.
#55 - 6 maj 2008 17:31
Ledsen att meddela men jag tror att alla har dött av batterisyra.[:-118]
jä*la snubben å hans jä*la brandvarnare som ligger över allt[:-115]

städade här om dan samtidigt som jag höll på med ynglena,
upptäckte när jag satt vid datan senare att jag hade nått brun gult på händerna, undrade var f*n de kom i från.
Idag piper det nånstans i lghen går runt och tittar, hittar i snubbens garderob en massa brandvarnare som jag la in där härom dan, tar ut den som lyser och ser att det har runnit nått brun gult från den. (även fast det är en oöppnad förpackning) Jag drog ut batteriarna å kom då på att det måste ha varit detta som jag hade på händerna förut.
Tackar gud att jag inte rörde dom andra akvariumen!

men men :(... jag har några ägg kvar att kläcka och denna gång ska allt gå bra *önskar*
#56 - 6 maj 2008 17:37
Synd, men nu vet du av erfarenhet att kadmium och annat från batterier är farligt för fiskar.
Då vet du ju hur ett enda läckande batteri kan orsaka fiskdöd om det dumpas i en mindre damm.

Hoppas att de resterande äggen kläcks och att du tvättar och sköljer händerna innan du är nere i akvariet o rotar.
#57 - 6 maj 2008 21:22
Synd, men nu vet du av erfarenhet att kadmium och annat från batterier är farligt för fiskar.

Då vet du ju hur ett enda läckande batteri kan orsaka fiskdöd om det dumpas i en mindre damm.

Hoppas att de resterande äggen kläcks och att du tvättar och sköljer händerna innan du är nere i akvariet o rotar.

joo... jag har defenitivt lärt mej en läxa:(.... Synd bara att det skulle ta tusen små liv, som bara är bortkastade och inte äns blev föda till något annat liv... Nu är jag riktigt förbannad å ledsen....

Men till dom andra äggen har jag skurat hela karet och pumpen, tagit bort gruset och bytt till sand som är noooga tvättad och kokt, ut med rötterna och växterna, fick flyt växter på posten idag. Så nu är det bara nitrivecen som ska i.
#58 - 7 maj 2008 05:17
Bra, bättre att vara mera noga är slarva o de också dör.

Nu väntar vi med spänning igen.

Annons