Okej med 17-20L?

#1 - 2 mars 2008 11:18
Hej, jag har hört att man minst måste ha 40L akvarium till sina fiskar enligt Sveriges lagar. Men kan jag ha yngel i ett 17-20L akvarium? Jag har mina yngel nu i en yngelkasse som flyter runt i akvariet. Så jag tänkte att dom skulle få ett större [:o]..
#2 - 2 mars 2008 11:26
Du kan ha dem i 20 liter ett tag, även om du inte får det ;)

Men tänk på att vattnet i ett 20 liters akvarium lätt blir dåligt, så du måste ha ett filter och bra med växter (helst snabbväxande) och så får du hålla koll på vattnet och antagligen byta ofta.
#3 - 2 mars 2008 11:35
"Vattenvolymen i ett akvarium bör inte vara mindre än 40 liter. Akvariets volym, yta och djup ska vara anpassat efter fiskarnas storlek, antal och beteende." säger reglerna.

Det tolkar jag som att det är ok att ha ett akvarium på mindre än 40 liter, sålänge fiskarnas storlek, antal och beteende inte kräver mer. 40-liters regeln kan väl egentligen inte vara mer än en rekommendation.
#4 - 2 mars 2008 11:47
JO det ÄR mer en rekommendation. Alla missuppfattar det pga ordet bör. Men att det står bör är för att myndigheterna ska kunna ge dispens vid vissa fall (som t ex för betta imbellis). Men det är inget som du eller jag som privat personer har makt att göra.

40 liter är alltså minimum vattenvolym tillåten i Sverige när det gäller fiskar. Lagen gäller alltså inte räkor och andra skaldjur.

Är man inte säker på hur lagen ska tolkas får man kontakta Jordbruksverket.
#5 - 2 mars 2008 11:51
batski skrev:
Du kan ha dem i 20 liter ett tag, även om du inte får det ;)

Men tänk på att vattnet i ett 20 liters akvarium lätt blir dåligt, så du måste ha ett filter och bra med växter (helst snabbväxande) och så får du hålla koll på vattnet och antagligen byta ofta.

I yngelakvarium matar man som regel oftare och då byter man också vatten tätare
#6 - 2 mars 2008 11:52
batski skrev:
JO det ÄR mer en rekommendation. Alla missuppfattar det pga ordet bör. Men att det står bör är för att myndigheterna ska kunna ge dispens vid vissa fall (som t ex för betta imbellis). Men det är inget som du eller jag som privat personer har makt att göra.

40 liter är alltså minimum vattenvolym tillåten i Sverige när det gäller fiskar. Lagen gäller alltså inte räkor och andra skaldjur.

Och du tror att myndigheterna bryr sig om jag har killis i ett 10-liters akvarium. Tillåt mig tvivla
#7 - 2 mars 2008 11:56
Guy Palm skrev:
Och du tror att myndigheterna bryr sig om jag har killis i ett 10-liters akvarium. Tillåt mig tvivla

Nu var det inte det vi diskuterade, utan hur lagen ska tolkas. Och det är ju inte bara en rekommendation.

Förresten, hör inte killis till de arter som fått dispens? Det är alltså inget jag vet, utan jag bara undrar.
#8 - 2 mars 2008 12:32
Guy Palm skrev:

Nu är det ju inte jordbruksverket som är tillförordnad myndighet när det gäller dina Killisar utan Livsmedelsverket.. :D
#9 - 2 mars 2008 12:35
Men 17-20liters akvarium kan man dra upp yngel i.
Egentligen så kan man faktiskt säga att fiskarna ska kunna vända utan problem om man slår ut det på antal yngel.
1cm yngel cirka 10-20 beroende på akvarie måttet och art.
#10 - 2 mars 2008 12:38
Jag tycker vi blandar ihop två olika saker här. Den ena är vad som står i lagen och den andra är vad som är fysiskt möjligt att göra. Typ som att man kan ladda ner musik gratis, men det är inte lagligt för det. Inte än iaf.
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 2 mars 2008 12:45
Yejjeh skrev:
Hej, jag har hört att man minst måste ha 40L akvarium till sina fiskar enligt Sveriges lagar. Men kan jag ha yngel i ett 17-20L akvarium? Jag har mina yngel nu i en yngelkasse som flyter runt i akvariet. Så jag tänkte att dom skulle få ett större [:o]..

Jag har lagt in en artikel om lagarna här på Zoopet, men den behöver uppdateras lite eftersom en del har hänt.
Detta gäller - 40 liters regeln är inget annat än en rekommendation. Ungefär som att man rekommenderas att äta 6-8 brödskivor om dagen.

Om 20 liter räcker beror snarare på vilken fisk det handlar om.
#12 - 2 mars 2008 12:58
Bra

Jag har lagt in en artikel om lagarna här på Zoopet, men den behöver uppdateras lite eftersom en del har hänt.

Detta gäller - 40 liters regeln är inget annat än en rekommendation. Ungefär som att man rekommenderas att äta 6-8 brödskivor om dagen.

Då hade jag inte helt fel då...gällande att fiskart, storlek är avgörande.

Hade för mig att antalet samamlagda fiskars storlek måste kunna vända sig i akvariet utan problem.
Således är det tilllåtet att ha yngel på samanlagt 10cm i längd i ett kar som de kan vända sig i?!
#13 - 2 mars 2008 13:15

Men då måste de ha ändrat på det. Sist när vi pratade om detta skrev du att det inte var en rekommendation..
#14 - 2 mars 2008 13:31
Sen var 6-8 brödskivor ingen rekommendation från Socialstyrelsen utan en reklamkampanj beställd av brödinstitutet..
#15 - 2 mars 2008 13:40
Gaffel skrev:
Nu är det ju inte jordbruksverket som är tillförordnad myndighet när det gäller dina Killisar utan Livsmedelsverket.. :D

:confused: Ser inte att jag har skrivit ut något namn på någon myndighet. Tror nog att du förstår vad jag menar ändå :) Finns ingen myndighet som kommer bry sig om att göra hembesök för att mäta hur många liter vatten jag har.
#16 - 2 mars 2008 13:47
För att förtydliga det hela lite bättre så var det menat som ett skämtsamt inlägg syftandes på din mathållning och inte din djurhållning.. Ber om ursäkt för att skämtet inte föll i god jord..
#17 - 2 mars 2008 14:11
Gaffel skrev:
För att förtydliga det hela lite bättre så var det menat som ett skämtsamt inlägg syftandes på din mathållning och inte din djurhållning.. Ber om ursäkt för att skämtet inte föll i god jord..

Ledsen men jag förstår inte vad du menar med min mathållning
#18 - 2 mars 2008 14:15
Mixad fisksallad på torkad Fundulopanchax amieti med brödkrutonger och pepprigt god ruccola.. ..bon appétit.. ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 2 mars 2008 14:48
firefox75 skrev:
Då hade jag inte helt fel då...gällande att fiskart, storlek är avgörande.

Hade för mig att antalet samamlagda fiskars storlek måste kunna vända sig i akvariet utan problem.

Således är det tilllåtet att ha yngel på samanlagt 10cm i längd i ett kar som de kan vända sig i?!

Det finns inte några sådana specifika regler heller
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 2 mars 2008 14:50
batski skrev:
Men då måste de ha ändrat på det. Sist när vi pratade om detta skrev du att det inte var en rekommendation..

Nej SJV har inte ändrat på sin skrivning, men de har svarat på en direkt fråga på vad som gäller juridiskt.
Som sagt återkommer om detta.
#21 - 2 mars 2008 18:15
Okej. Jag ska ha små platy yngel i akvariumet. Jag komer ha dom där tills dom kan gå i det andra akvriet med dom vuxna fiskarna. Så dom kommer väl att vara där tills dom blir ca 2-3 cm, så att dom inte går in i föreldrarnas munnar.
#22 - 2 mars 2008 18:22
Om man har 20 liter vatten i ett 40-liters då? Är det Ok?
Äsch! Glöm det!
#23 - 2 mars 2008 19:56
Nej SJV har inte ändrat på sin skrivning, men de har svarat på en direkt fråga på vad som gäller juridiskt.

Som sagt återkommer om detta.

OK. Bra att veta iaf.
#24 - 6 mars 2008 12:06
Men kan man ha typ 1-5 yngel i en vas då? Utan pump?
#25 - 6 mars 2008 12:09
Även 1-5 yngel måste äta ofta. Och det är det som gör vattnet giftigt. Så nej det tycker jag inte. Inte om du inte byter 50% av vattnet varje dag, eller tom 2 ggr om dan.

Sen får du även tänka på att fiskar växer långsammare om de bor trångt.
#26 - 6 mars 2008 12:19
batski skrev:

Så det är ok att sätta en signalkräfta i 5 liter:confused:[:(!]:mad:
#27 - 6 mars 2008 20:20
3 guppy skrev:
Så det är ok att sätta en signalkräfta i 5 liter:confused:[:(!]:mad:

Givetvis inte. Men lagen gäller ju fiskar, inte skaldjur. Om 10 -20 år kommer vi att se tillbaka på dagens djurskyddslag med fasa. Det finns fortfarande mycket som måste förbättras och förändras, men utveckling tar ju tid.
#28 - 7 mars 2008 16:34
DFS 2005:8's gemensamma bestämmelser för hållande av olika djurarter lär väl inkludera kräftor, även om kräftdjur så vitt jag kan se inte har några särskilda bestämmelser. Om nu evertebrater går som "djur" överhuvudtaget.

Jag tror inte att djurlagarna kommer att se mycket annorlunda ut om 20 år, men jag tycker faktiskt att dom verkar vara väldigt ambitiösa som dom är. I många områden betydligt mer reglerande än vad som rimligtvis är möjligt att kontrollera. Jag har aldrig sett någon tillsynsman som har varit hemma hos mig och vill inspektera mina akvarium, och ärligt talat så är jag nöjd så. Med all respekt för korrekt akvaristisk skötsel, men det finns bättre saker att lägga samhällsresurser på tycker jag.

Däremot vad gäller djurhandlare är det ju en annan sak, men där vet jag inte hur det ser ut i praktiken idag. Men där lär det ju faktiskt vara praktiskt möjligt att kontrollera och reglera.
#29 - 7 mars 2008 18:24
Den där lagen/rekomendationen håller jag kanske till viss del med om men kolla denna länk: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=117

Titta gärna på vad rekomendationen är gällande storlek på kar :)

Alltså så är denna artsbeskrivning ett lagbrott om nu detta med minimum 40L för levande fisk är en riktig lag.

Äschhhhhhh :D
#30 - 7 mars 2008 18:28
MattiasL skrev:

Äsch! Glöm det!

hahahaha [:-27]

klockren tankebana. Me like
#31 - 7 mars 2008 18:28
Amaro skrev:
Den där lagen/rekomendationen håller jag kanske till viss del med om men kolla denna länk: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=117

Titta gärna på vad rekomendationen är gällande storlek på kar :)

Alltså så är denna artsbeskrivning missriktande och ett lagbrott om nu detta med minimum 40L för levande fisk är en riktig lag.

Äschhhhhhh :D

:confused: Och vad är problemet, menar du att akvariet inte är den lagstadgade volymen eller. Det är just det som är problemet med lagen. Enligt mig så skall man anpassa vattenvolym efter fiskart och inte efter vattenvolym.
#32 - 7 mars 2008 18:30
MattiasL skrev:

Äsch! Glöm det!

Det står inget om akvariestorlek, bara vattenvolym
#33 - 7 mars 2008 18:36
Vad jag menar är väll ganska uppenbart. Finns det en LAG på att fiskar inte får hållas i mindre än 40liters kar så är väll den där artsbeskrivningen, iallafall då det handlar om vattenvolymen en pissig rekomendation, eller? Följer man rekomendationen så bryter man ju mot en lag, men lagen är också till viss del, i vissa fall en pisslag.

Att jag ens la upp annonsen som exempel är för att poängtera hur löjlig lagen kan vara i vissa fall, men samtidigt så anser jag att det är en bra lag på vissa andra sätt.

Personligen så tycker jag inte att man ska ha akvarium på under 50L. Detta för både fiskarna ska må bra samt för att personen i fråga ska kunna njuta av att titta på karet. Finns ju inte så mycket man kan göra med ett för litet kar dvs.

Självklart håller jag med om att man ska anpassa vattenvolym efter fiskart, trots att jag just nu på sätt och vis gör motsatsen med mina hajar. Men men, det "problemet" är redan löst.
Bilagor:
#34 - 7 mars 2008 18:42
Guy Palm skrev:
Det står inget om akvariestorlek, bara vattenvolym

Vilket än en gång visar vilka brister lagen har :)

Så om ja har ett kar på ca 200L och fyller det med 40L vatten vilket VI påstår blir en vattennivå på 1cm, detta är alltså enligt just denna lag tillåtet då dem inte nämner något om akvariestorleken utan bara vattenvolym.

Vet att själva resonemanget i helhet är ganska efterblivet men rent tekniskt så bryter man ju inte mot just denna lag.
#35 - 7 mars 2008 18:55
Det är ingen lag, utan bara en rekomendation

#36 - 7 mars 2008 23:02
jag vet inte... men de som bryr sig om fisken som dom har trycker nog inte ner 150st neontetror i ett snapsglas.. det går inte, ser inte bra ut och går inte ens att mata. Är man förståndig så har man ett akvarium som en fisk kan trivas i ( inte en plastmugg för en kampfisk som man kör med i kina ). Jag vet inte hur maroiteten gör. Men jag har inte mina akvarium bara för jag ska kunna säga : jag har x antal liter på alla mina x antal akvarium där jag har x antal fisk i. Jag har mina akvarium + fiskar för att det är trevligt att ha ngt att hålla på med istället för att pilla i naveln och för att det är fint. Ett överbefolkat akvarium är inte snyggt.

Vad jag försöker komma fram till är att : Nu fick jag faktist tänka lite.. lagen finns för att det ska finnas något att jämnföra med. Så man inte trycker ner 150 neontetror i ett snapsglas...

You might get the point...
#37 - 8 mars 2008 12:17
Det är tyvärr ganska vanligt att folk håller fiskar i alltför små akvarier, fast de själva inte inser det.

Annons