Okej med dvärgciklider i 30l?

#1 - 26 oktober 2011 12:56
Tycker ni att det är okej att hålla 1+1 av någon av de mindre dvärgcikliderna, i en "kub" 30x30x35?
#2 - 26 oktober 2011 13:05
Vimsa skrev:
Tycker ni att det är okej att hålla 1+1 av någon av de mindre dvärgcikliderna, i en "kub" 30x30x35?

Nej, det är inte okey med ett så pass litet kar - inte ens till dom mindre arterna av dvärgciklider. Du får nog gå upp till åtminstone ett 54-literskar:).

//Inger
#3 - 26 oktober 2011 17:09
Vem bestämmer när något inte är okej? vad gör just 54l till det "ultimata" minikaret?
Det går absolut att ha ett dvärgciklidpar i ett så litet akvarium, har man det rätta paret, bra filtrering, bra inredning så har du gladare fiskar en hos någon som stoppat ner massa olika fiskar i ett 150l.

Så det går att artanpassa ett akvarium där fiskarna kommer att trivas bättre än i ett större akvarium med massa skit i. Frågan är bara.., Skulle du vilja bo i en skokartong? :confused:;)
#4 - 26 oktober 2011 17:28
har ett kakaduapar i mitt 54l funkar fint, tror inte jag skulle vilja stoppa i dom i min 30l kub...eftersom bottenytan inte är särskilt stor på en kub....:)
#5 - 26 oktober 2011 18:15
Det var det jag trodde ;) Aja, det finns ju annat spännande att ha i 30l :)
#6 - 26 oktober 2011 19:05
Får inflika lite här, men jag har ett borelli par i mitt lilla fluval edge. Vet att det är alledes för litet men de se är små för tillfället men de ska få flytta när de har växt till sig. Har bara haft borelli innan i ett 30 liters utan några andra fiskar :)
#7 - 26 oktober 2011 19:45
har ett kakaduapar i mitt 54l funkar fint, tror inte jag skulle vilja stoppa i dom i min 30l kub...eftersom bottenytan inte är särskilt stor på en kub....:)

Vad har du för andra fiskar i det karet? Bara kakaduorna?
#8 - 26 oktober 2011 19:52
8 kolglödtetra :) och 2 äppelsnäckor
#9 - 27 oktober 2011 06:44
sting skrev:
Vem bestämmer när något inte är okej? vad gör just 54l till det "ultimata" minikaret?

Det går absolut att ha ett dvärgciklidpar i ett så litet akvarium, har man det rätta paret, bra filtrering, bra inredning så har du gladare fiskar en hos någon som stoppat ner massa olika fiskar i ett 150l.

Så det går att artanpassa ett akvarium där fiskarna kommer att trivas bättre än i ett större akvarium med massa skit i. Frågan är bara.., Skulle du vilja bo i en skokartong? :confused:;)

Nä, du har helt rätt sting - när du säger "att ingen bestämmer när något inte är ok";). Jag utgår självfallet till vad "jag" personligen anser vad som är humant - utifrån mina egna dvärgciklider och deras beteende:).

Om man går in på artbeskrivningar på dvärgciklider - ser man vilken akvariestorlek som rekommenderas till olika arter. Sen gör det ju ingenting om karet är större, än vad som rekommenderas;).

//inger

Annons