Ökenråttor projekt

#1 - 14 oktober 2010 18:48
Har lovat mina barn varsin ökenråtta om dom följer några regler i en vecka, får se om dom klarar det.

Sen blir det väll jag som får sköta det mesta men jag är lika ivrig jag:d

Vi har börjat fixa med buren till dom och börjat läsa om dom hur dom ska skötas.

Det jag skulle vilja att ni berättar är allt ni vet för att sköta om ökenråttor vad dom behöver om dom har speciell låda för sina behov och i såfall material, vad dom äter, vad dom gillar att göra o.s.v

Så här ser deras nya hem ut bara isatt några grejor inte färdigt på långa vägar.
[ATTACH]38198[/ATTACH]
#2 - 14 oktober 2010 18:54
Den första frågan är väl vad ni egentligen menar med ökenråttor? ; )
Gerbiler? Degusar?
#3 - 14 oktober 2010 18:54
Haha känns som att det kommer inhandlas ökenråtter även om dina barn inte klarar sina uppgifter ;)
#4 - 14 oktober 2010 19:04
Har ingen aning, hon sa bara i djuraffären att det var ökenråttor och annonser man läser står det också ökenråttor:confused:, jag är alldeles nybörjare på detta så ja vet ingenting ännu;)

MM det är risk för att det kommer ökenråttor ändå men jag ska försöka stå på mig villket inte är lätt när man längtar själv;):p:p:p
#5 - 14 oktober 2010 19:11
Jag antar att du menar gerbiler? Gerbilerna är ca 10cm i storlek, degusarna ca 20cm.

Alla ökenråttor (gerbiler, degusar) vill ha sand i sin bur, ialf möjlighet till sand. Sågspån/ströpellets är bra bottenmaterial, lätt att hålla rent för barn. Man kan ha en djupare skål med finkornig sand som de kan rulla sej i (klia pälsen i, bli av med hudavlagringar, lösa pälsstrån etc etc).

Du behöver inte ha nån speciell låda/hörn för sina behov, de sätter sig där nöden knackar på så att säga ;)

Gerbiler är mkt trevliga, och kan bli jättetama! Finns dessutom i flera olika färger.

Var noga med att ni inte väljer hona+hane, blir vääldigt många gerbiler på kort tid (om ni inte vill ha det förstås). Två hanar som växt upp tillsammans kommer förmodligen att hålla sams, annars blir det slagsmål. Två honor är att föredra.

De behöver nåt litet hus att krypa in i där de boar in sej o sover.

Gnagare förstås, sätt gärna in grenar som de kan slipa ner sina tänder på. Alla gnagares tänder växer, därför är gnagbehovet stort för att tänderna ska hållas i trim. Har de inte gnagmöjlighet finns risken att tänderna blir för långa och växer in i gommen (tänderna böjer sig som riktigt äckligt långa fingernaglar kan göra).
Bra gnaggrenar knycker man från äppelträd. Finns ju även gnagbars för smådjur, men det är ju mest "godis", mkt frön, honung o såna saker.

Grenarna blir även naturliga klätterställningar :D
#6 - 14 oktober 2010 19:12
Pfft! Känns som om det är dags att sätta stora pekfingret under näsan på djurhandlaren och kräva vettiga skötselråd SAMT det vetenskapliga namnet på djuren de säljer.
Svårt att ge dem vettiga hem annars. En 'ökenråtta' kan ju krasst sagt vara precis vad som helst.

Förmodligen gerbil eller degus dock. Den sistnämnda större än den första. ^^
#7 - 14 oktober 2010 19:58
Namn är inte så lätt ibland. Det vi talar om här har med all sannolikhet det vetenskapliga namnet Meriones ungiuculatus. Vad det är för djur som har det namnet är helt klart men de vanliga svenska namnen däremot är inte mycket att skryta med. Jag var nog bland de första som hade de här privat nån gång i början på sjuttiotalet när de först började komma ut från labben. Då kallades de ökenråttor och det var väl inte helt lyckat eftersom de varken lever i öken eller är råttor. Namnet lever dock kvar och jag ser det inte som nån förväxlingsrisk, man brukar inte kalla degus osv för ökenråttor utan det är den här arten det handlar om.

Sen började man av nån anledning kalla dem gerbiler. Problemet med det är att det finns en djurgrupp som är gerbiler men "gerbilerna" är inte äkta gerbiler utan hör till de närstående jirdarna. Ett mindre lyckat namn ersattes alltså med ett helt felaktigt. Ett korrakt namn på det här djuret är mongolisk jird. Därför kanske man inte skall skriva de som fortfarande talar om ökenråttor allt för mycket på näsan att de använder ett felaktigt namn.

Alldeles oavsett vad de nu än heter så är det synnerligen trevliga djur. Nyfikna, sociala, bits sällan, luktar inte mycket, skitar inte ner mycket, har rimliga krav på foder och utrymme, kort sagt ett idealiskt djur för den som vill pröva en liten gnagare.
#8 - 14 oktober 2010 20:15
Tack för alla svar, tänkte åka dit med barnen bara för att titta igen och fråga vad det är för sort(hoppas nu att det inte smiter in några i bilen när vi ska hem;))

Grenen i buren(vet inte villket trä det är) tror ni den räcker för dom, annars har jag äppelträd i trädgården.[:o]

Hade tänkt att göra en slags sandlåda och använda sågspån, hittade en sida som hade en del tips där stod det att dom behövde dammfritt hö med.

Vad äter dom egentligen?
#9 - 14 oktober 2010 20:23
Gerbiler är jättetrevliga, söta små djur.:) Jättesociala och i stort sett luktfria är de också. Vår äldsta kille fick två stycken när han fyllde 5 år och den ena utav dem lever fortfarande 3,5 år senare, den andra blev blev 2,5 år. "Normal" livslängd är runt 2-3 år. De två vår kille fick har aldrig bitit någon, ej heller de två stycken jag själv hade som barn. Förutom grenar gnager de gärna på toarullar. De äter alltså inte pappret utan älskar att gnaga dem i småbitar. Vi har spån på botten och även en liten skål med fin Chinchillasand de gillar att "bada" i. Våra har även alltid haft tillgång till hö, de äter inte hö direkt, men det håller dem sysselsatta, de gillar att gnaga på det och plocka med det, och de bäddar gärna med hö. Favvomaten alla kategorier är Broccoli och maskrosblad.:) Förutom det äter de "traditionell gnagarmat" som fröblandningar, äpple, gurka, smörgåsrån, gröna ärtor, ja lite av varje helt enkelt.
#10 - 14 oktober 2010 20:24
Det finns ju gnagarpellets o liknande i djurbutiken, färdigt o klart.

Jag fick dock lära mej (från min djurvårdarutbildning på gymnasiet) att man ska va lite försiktig med de här färdiga paketen med flera olika sorter i. Oftast mkt solrosfrön och andra frön, torkad frukt etc som innehåller alldeles för mkt fett och socker för dessa små djur. De är ju trots allt inte lika aktiva i fångenskap som i naturen, o feta djur blir sjuka djur..

Hur som helst, nån pelletssort som basfoder, sen lägger ni till lite färsk frukt o grönsaker (inte för mkt, de är trots allt samlare o det är inte så fräscht när de gömmer undan frukt o grönsaker som ligger o möglar). Sen kan man lyxa till det med lite frön o annat emellanåt.

Några hö o halmstrån håller dom sysselsatta (inte som mat), likaså toalettrullar. De gnager ner dessa i småbitar och använder som bomaterial.

Ut o klipp äppelgrenar, det är det bästa (o enklaste) tipset jag kan ge dej :)

Usch låter som värsta prettot nu, men jag skriver bara det jag har lärt mej [:o]
#11 - 14 oktober 2010 20:36
Jag är bara glad för alla tips och råd, har det mesta hemma för jämnan som hö och halm och spån och äppelträd och toarullarna kommer ju efter hand, tänkte att toarullarna blir bra terapi för min 6 åring som älskar att uppfinna saker.:D
Mycket av maten har man för det mesta hemma bara lite basfoder då, har ni saltsten till era för jag läste att dom behövde det med, kanske man kan ta en bit av kossornas saltsten:p:confused:
#12 - 14 oktober 2010 20:41
Man ska alltid vara försiktig med gnagarblandingar som innehåller mycket feta fröer och nötter - kanonsäkert tenderar att vara fröblandningar för finkar och undulater kombinerat med ett kontrollerat grönsaks och fruktintag. ^^

Sedan måste jag skrämmas lite angående 'luktfri'..... det fick jag höra angående taggmössen också och.. well.. det kanske är luktfritt för en människa som vanligtvis har gnagare i huset men nog fan luktar det råttpiss när jag kliver innaför dörren numera, oavsett hur ofta jag städar.
Puh!
När hunden ätit upp de här blir det inga fler gnagare hemma hos mig. XD

Hö, halm och spån är toppen - jag använder dessutom höstlöv nu när årstiden bjuder på det! Saltsten ska inte vara nödvändigt om man bjuder på pellets (?) och det känns ganska riktigt i min bok.... men samtidigt borde det inte skada så länge åtkomsten är selektiv. Släng in ett hörn av en saltmineralsten vettja, om ni ändå har det hemma.
Allt väl så länge gnagaren inte missbrukar den.
#13 - 14 oktober 2010 20:42
Njaaee.. risken med saltsten är att de gnager för mkt på dessa o får i sej för mkt salt. Tror jag ialf, men jag är ju heller ingen expert. Jag tror inte att det är nödvändigt med saltstenar till dessa småttingar, det bör finnas salt o mineraler i ett komplett basfoder.

Knäckebröd är bra terapiarbete för en liten gnagare oxå ;)

Ang urindoft.. klart det luktar, o hanarnas urin luktar mer fränt än honornas, ialf efter könsmognaden.. bara en liten tanke
#14 - 14 oktober 2010 20:47
Just det! Ser inte riktigt på bilden, men jag hoppas att du har nåt slags tak på buren? Även om de inte har nåt att klättra på över kanten så är de duktiga hoppare.. bara en tanke [:o]
#15 - 14 oktober 2010 20:55
Hm så dom kan salt beroende;)
Knäckebröd låter bra och ruttnar inte heller[:o]
Ska kolla vad dom säger i djuraffären men ha era tips i åtanke(har inte helt förtroende för djuraffärer och deras kunskaper):(

Visst är där tak och i mitten är ett stort hål med ett hårt galler som är dit skruvat, det kommer vara glasdörrar på framsidan sen med, annars blir det nog kattmat(hittade en död råtta på vardagsrumsmattan i förrgår så det är nog inget katterna drar sig för)
Kattförbud här inne blir det klart när man ska fixa buren;)
#16 - 14 oktober 2010 20:58
Haha saltberoende vet jag inte, men de har ju gnagarbehovet o en saltsten smakar säkerligen gott ;)

Det kommer att bli en kalastrevlig liten sidohobby (från akvaristiken) med gerbiler, blir ju lite sugen själv faktiskt :)
#17 - 14 oktober 2010 21:08
Tror det blir jättekul för mig och ungarna(INTE MANNEN) att uppfinna lite gnagrejor och pyssla och fixa lite tror grenen i buren kommer räcka ett tag kommer inte bli nergnagad i första taget.

Buren är jättestor det tar ett helt skrivbord så då kan du tänka dig hur stor grenen är.

Jag längtar och drömmer och lyckades att hejda mig från att köra dit idag haha, försöker intala barnen att det är bättre vi fixar och trixar i några dagar så det blir helt färdigt medans jag själv vill slänga mig i bilen och köpa dom.

Men vill samtidigt ha mer kött på benen så jag vet vad vi behöver, villket jag får hjälp av er tack.
#18 - 14 oktober 2010 21:09
Vi byter en gång i veckan och inte luktar det mycket om buren då inte. Samtidigt är ju allt relativt.;) Jag jämför dem nog med våra stora Tamråttor vi haft tidigare. Heeelt underbara djur men de luktar helt klart!
#19 - 14 oktober 2010 21:12
Haha, känner igen mej :D
Har man väl fått en idé så hade man ju helst av allt velat börja igår ;)
#20 - 14 oktober 2010 21:15
För mig är lukten definitivt en 'downside' och får mig att överväga en helomvändning när det gäller gnagare (jag kanske inte var så kräsen när jag hade råttor under tidigare år? ^^) Men vettigt underlag i buren och städning ett par gånger i veckan borde hjälpa. Kan man dessutom dra för dörr eller tak?
....well... det skadar inte.
#21 - 14 oktober 2010 21:17
solis skrev:
Tror det blir jättekul för mig och ungarna(INTE MANNEN) att uppfinna lite gnagrejor och pyssla och fixa lite tror grenen i buren kommer räcka ett tag kommer inte bli nergnagad i första taget.

Buren är jättestor det tar ett helt skrivbord så då kan du tänka dig hur stor grenen är.

Jag längtar och drömmer och lyckades att hejda mig från att köra dit idag haha, försöker intala barnen att det är bättre vi fixar och trixar i några dagar så det blir helt färdigt medans jag själv vill slänga mig i bilen och köpa dom.

Men vill samtidigt ha mer kött på benen så jag vet vad vi behöver, villket jag får hjälp av er tack.

Känner igen det där, man är otålig. Vi skulle inte ta upp akvariehobbyn som vi haft på paus i flera år innan våra båda Gerbils vandrat vidare till råtthimlen. Hmmm, vår ena Gerbilkille finns fortfarande kvar, vårt första kar startade vi trots detta upp för ett år sedan. Nu är snart kar nummer 3 på G. Vad hände???
#22 - 14 oktober 2010 21:18
Har faktisk varit sugen ett tag när man har tittat men hela tiden sagt att vi inte ska ha fler djur, men nu har jag veknat själv detta var min egen idee hmmmmmm

och visst skulle det varit färdigt för en vecka sen helst, jag vet en som kommer sitta där allt som oftast att titta KATTEN
#23 - 14 oktober 2010 21:20
Bara de får in luft i buren så [:o]
#24 - 14 oktober 2010 21:21
Det kan man undra vad som händer det bara ökar på i mängd i huset, 4 kar, 4 katter och snart så är här något mer, skulle inte förvåna mig om dom vill ha någon annan gnagare istället när vi är där, den minsta vill ha vanliga möss och det har jag haft och kommer ihåg att dom luktade mycket, men det lutar åt ökenråttor iallafall.
#25 - 14 oktober 2010 21:22
Min bur har ett stort hål i taket så där lär både komma in luft och ut lukt.
#26 - 14 oktober 2010 21:24
Ok, här har vi "bara" två katter, en råtta, snart 3 akvarium och två buskillar, icke att förglömma.;)
#27 - 14 oktober 2010 21:28
Gerbilerna är de trevligaste av smågnagarna tycker jag, blir jättetama och bits sällan.
Aktiva och roliga att titta på när de styr runt i buren, till skillnad från möss (bits) eller hamstrar (som bara sover, och bits)

En kompis till mej hade två gerbiler för några år sen. Hon satte upp några träskivor i dörrarna till köket o spärrade av, o så släppte hon dom lösa i köket (det var inte ju inte så stort) o det kutade de omkring så glatt. Satt man på golvet så klättrade de på en o kröp in i byxbenen :D
Hunden som hon hade då oxå (labbe-bordercollie mix, ursnäll) var oxå med i köket, och hunden var den roligaste klätterställningen de hade :d

Just nu har vi "bara" ett kar (450L) hade 3st ett tag, + 2 katter o en 2½årig rottweilertös.. i en tvåa på 70kvm :d
#28 - 14 oktober 2010 21:41
Vår Gerbil brukar också få springa lös i ett rum i samband med byte på buren. Även om han får springa hur han vill så är det mest spännande att hålla till där barnen sitter på golvet och undersöka deras kläder.:)
Bilagor:
#29 - 15 oktober 2010 05:59
Låter roligt det här med ökenråttor, har funderingar på om vi åker och kollar i eftermiddag när 6 åringen kommer hem från skolan.

Ja och 2 emil i lönneberga pojkar har jag ju med glömde jag att skriva, men dom är jättesnälla med djur iallafall så det är ju inga problem.

Hoppas nu dom klarar sitt uppdrag så att det får flytta hit några ökenråttor.

Mätte buren i morse för att se om den skulle vara på något annat ställe och den var 115 cm lång 64 hög och 39 bred så dom har lite plats att bo på, ska fråga i djuraffären om dom är intresserad av att köpa in ungar om jag köper en av varje kön annars köper jag samma kön på båda, och det låter ju som om det är bäst med flickor om man tänker på lukten.

Äter dom all slags frukt och grönsaker?

Är det något man ska undvika att ge dom?
#30 - 15 oktober 2010 07:08
Vad har ni under spånet som ska suga upp avföring?
#31 - 15 oktober 2010 07:34
tidningspapper kan du ha.. Men spånet i sig har en bra sugförmåga
#32 - 15 oktober 2010 08:27
Läste på någon sida att man inte skulle använda tidningspapper för det kan vara giftigt.
#33 - 15 oktober 2010 08:32
Det har jag aldrig hört något om har haft det i alla mina terrarie och smådjurs burar och aldrig varit med om något gift.. Hade till och med bara tidningspapper i rätt många burar och det har inte varit negativt:S
#34 - 15 oktober 2010 08:40
Det var zoohuset som skrivit skötselråd om detta men dom kan ju mena att använd inte tidningspapper som KAN vara giftigt istället för använd inte TIDNINGSPAPPER som kan vara giftigt vad vet jag, men då vet jag det är ok, undrar villken sorts tidningpapper som är giftig.
#35 - 15 oktober 2010 08:52
Ja det har jag ingen aning om hehe. Jag använder vanliga hushålls tidningen som jag får i lådan varje morgon
#36 - 15 oktober 2010 09:03
Gamla tidens dagstidningar med blytyper och suspekt trycksvärta var kanske inte så lyckat till djur. Numera satsar seriösa tidningar allt mer på miljövänliga metoder så om än det finns viss variation så är det normalt inga problem med giftighet när det gäller dagstidningar. Att det kanske inte ser så roligt ut är ju en annan historia.
#37 - 15 oktober 2010 09:10
Ne vackert är det inte. Men att ha under substratet som sug"papper" är ju hur bra som helst.. Vet att min syster har det till kaninen med . Dom burarna jag hade bara tidningspapper i va dom burarna jag odla råttor och möss som foder till mina reptiler... Till ökenråttorna osv hade jag det under sanden/sågspåna.

Fast det inte ska behövas när man har sågspån då det fungerar utmärkt med sin sugförmåga..
Använder det i verkstan för att suga upp olja och dylikt med.
#38 - 15 oktober 2010 09:32
Vad bra så vet jag att jag kan använda det, det är ju perfekt byggmaterial, sen är det spännande att läsa på småbitar för man kan få väldigt konstiga meningar i det.
#39 - 15 oktober 2010 13:44
Kattsand är också utmärkt att använda antingen som strö, eller som 'uppsugning' under spånet.
#40 - 15 oktober 2010 13:58
Bra att veta, var i djuraffären och vi köpte inget idag, däremot så är det en i halmstad som säljer ungar för 30 kr st ska se om jag får tag i henne.

Går det att ha ihop ökenråttor med dvärghamstrar?
#41 - 15 oktober 2010 14:06
Ökenråttor ska du ha ensama.
Går icke att blanda som det går med fiskar;) :P
#42 - 15 oktober 2010 14:09
Såvitt jag vet bör man inte blanda någon typ av mindre gnagare (jag minns med visst obehag hur min råtta reagerade på kaninen och hur hamstrar reagerar på varandra. Blodigt värre. ) men ska inte alls svära vid detta. Bäst att vänta på fler svar eller fråga runt.
#43 - 15 oktober 2010 14:59
Vad jag läst skall man inte ha kattsand till smågnagare då det dammar och så, däremot finns det andra typer av kattströ som man kan använda. Såna som är mer papperspellets typ. Vissa smågnagare kan vara allergiska mot sågspån så då är kattströ ett alternativ :)
#44 - 15 oktober 2010 15:05
Jag använder kattsand (euro shopper) blandat med vanlig sand som strö till mina möss och det fungerar utmärkt. Är förbaskat glad att det binder fukt såpass effektivt eftersom jag också har en hel del höstlöv i buren. ; )
Papperspellets har suverän uppsugningsförmåga, men absorberar inte lukt ett dugg bättre än tidningspapper gör.

Tror fortfarande att kattsand under spån kan vara en vinnande kombination. Dammet borde inte vara värre än det som kommer från kutterspån och/eller tidningsströ.
#45 - 15 oktober 2010 15:19
Nja den faktan stämmer inte.. kattsand är mycket bra och visa sorters kattsand är inte bara utvecklad till kattlådor.

Ta ett exempel. Denna sortens kattsand folk tycker om att ha i akvarie "coop x-tra" kattsand.
Den är utformad för att först och främst vara till smågnagare.
#46 - 15 oktober 2010 17:46
Så här ser det ut nu.:)
[ATTACH]38233[/ATTACH]
Bilagor:
#47 - 15 oktober 2010 18:15
Ser att det är ritat på toarullarna. "jag vet har barn själv" hehe.. Men bläcket sitter kvar i pappet ett tag innan det "torkar ut" helt och det kan dom dö av då dom kommer tugga isönder rullarna
Kjell Fohrman
Administrator
#48 - 15 oktober 2010 18:20
Majki01 skrev:
Ökenråttor ska du ha ensama.

Nja, nu var det länge sedan som jag hade ökenråttor men visst gick det bra att hålla dom parvis ihop.

Hittade följande text om detta

[FONT=Times New Roman]Gerbiler kan hållas parvis. Djur som vuxit upp tillsammans brukar acceptera varandra under hela livet oavsett kön. Könsmogna djur kan bara sammanföras med individer av det motsatta könet.[/FONT]
#49 - 15 oktober 2010 18:31
Toarullarna är ritade på för ca 1 månad sen men ska ta bort dom ifall att innan djuren kommer men så länge dom skapar så får det vara, kanske vi har fler rullar då med.

Trodde knappt att det gick med olika sorters djur man var ändå tvungen att fråga.
#50 - 15 oktober 2010 18:58
Nja, nu var det länge sedan som jag hade ökenråttor men visst gick det bra att hålla dom parvis ihop.

Hittade följande text om detta

Kolla vad jag svarade på:) Hon undrade om hon kunde ha dom tillsammans med hamstar. Och då svarar jag ökenråttor ska du ha ensama:)
Då syftar jag på sortvis.
#51 - 15 oktober 2010 18:59
En månad då ska det inte vara några problem:)

Jag vet själv hur det är mycket roligare för barnen när dom är med själv. Sist ville min son ha sina skor i akvariet men ICKE och då blidde det ett satans liv. Va borta 10 minuter kom hem och oj då stod det 2 pumpa skor på botten av akvariet haha
Kjell Fohrman
Administrator
#52 - 15 oktober 2010 19:27
Majki01 skrev:
Kolla vad jag svarade på:) Hon undrade om hon kunde ha dom tillsammans med hamstar. Och då svarar jag ökenråttor ska du ha ensama:)

Då syftar jag på sortvis.

Ok - nej de skall inte blandas med andra arter. Det har du helt rätt i.
#53 - 15 oktober 2010 19:42
Det är inte bara möjligt att hålla "gerbiler" parvis eller fler, det är till och med påbjudet. Gnagare skall - med vissa undantag - inte hållas ensamma om man vill följa reglerna.

Det är ibland möjligt att hålla gnagare av olika arter tillsammans men det finns en risk för oförutsägbara komplikationer. Jag avråder helt klart, det finns ingen anledning till såna experiment.
#54 - 15 oktober 2010 19:43
Jag hade en gång 2 gerbiler. 2 bröder var det. Mycket trevliga saker. De fick aldrig något eget hus utan det fick de bygga själva efter varje städning mycket kul att se dem sammarbeta och bygga upp sin nya sovplats efter städningarna. Vi hade ett ganska tjockt lager med tidningspapper, sen en del strö, sand i en skål, vattenskål som var upp på någon avsats, matskål och hö. Kunde även lägga i lite hushållspapper fr dem att ha där de byggde bo så att det blev lite mjukare. Vi hade ett 6kantigt 160l kar som bur till dem. Ställde i en stubbe och en gren som gik upp till stubben som de hade att klättra på. Brorsan gjorde även någon klätterställning till dem i skolan med en hängbro som dock blev söndertuggad tillslut. Man kan göra väldigt mycket med dem och de är ju trots allt råttor och anpassar sig väldigt bra till rådande miljö:)
Kjell Fohrman
Administrator
#55 - 15 oktober 2010 19:47
Bygert skrev:
Det är inte bara möjligt att hålla "gerbiler" parvis eller fler, det är till och med påbjudet. Gnagare skall - med vissa undantag - inte hållas ensamma om man vill följa reglerna.

Då borde nog i så fall hamster höra till undantagen;)

Sedan kan jag nog tycka att kaniner kan man hålla "ensamma" - förutsatt förstås att de inte lämnas ensamma för mycket på dagarna. Men nu är ju inte jag lagen så.....

Men oavsett vilket - nu var det ju inte om detta som tråden skulle handla om utan den halkade in på den tråden pga mitt missförstånd.
#56 - 15 oktober 2010 19:50
Det där om tidningspapper är väl trycksvärtan som man är rädd för. De kommer att tugga ner tidningspappret i småmolekyler, o får säkerligen i sej en del bläck (?) då.

Det finns ju "papperspellets" eller liknande, ha det som underst o sen spån ovanpå?
#57 - 15 oktober 2010 20:33
Då borde nog i så fall hamster höra till undantagen;)

Sedan kan jag nog tycka att kaniner kan man hålla "ensamma" - förutsatt förstås att de inte lämnas ensamma för mycket på dagarna. Men nu är ju inte jag lagen så.....

Men oavsett vilket - nu var det ju inte om detta som tråden skulle handla om utan den halkade in på den tråden pga mitt missförstånd.

Guldhamstrar är undantagna. När det gäller kaniner så står det att de "bör" hållas i par eller grupp och i det fallet bör bör tolkas som bör och inte som nästan skall. Vuxna kanininhanar kan nästan aldrig hållas ihop och har man dem ihop med honor så blir det ju lätt så att de förökar sig om - ja just det - kaniner.
admin
Christian Alfredsson
#58 - 15 oktober 2010 21:03
Å va skoj. Har haft två gerbiler under ett par år. Riktigt trevliga. Köpte en gallerbur så de fick en stor lekhage. Otroligt snälla och roliga husdjur.

Tuggar kartong som bara den!
#59 - 15 oktober 2010 21:25
Har pratat med hon i halmstad nu och på söndag hämtar vi 2 stycken ökenrått honor, ska bli jättespännande.

Ska bli spännande att se vad dom hittar på för rackartyg. ni har gett många tips och råd på vad jag kan pula med villket jag är tacksam för.
#60 - 15 oktober 2010 21:27
Majki01 skrev:
En månad då ska det inte vara några problem:)

Jag vet själv hur det är mycket roligare för barnen när dom är med själv. Sist ville min son ha sina skor i akvariet men ICKE och då blidde det ett satans liv. Va borta 10 minuter kom hem och oj då stod det 2 pumpa skor på botten av akvariet haha

Ja nog kommer det bli överraskningar i buren, kanske ska jag skaffa hänglås till den för presis sånt skulle mina barn få för sig att göra:d:d:d:d:d:d
#61 - 16 oktober 2010 17:55
Åh va roligt o spännande! Hoppas det blir ett par flickor med fina färger :)
Glöm inte lägga upp bilder o rapport här sen!
#62 - 17 oktober 2010 08:25
Det ska jag om några timmar är dom här:D[:-58][:-59][:-60]johooooo
#63 - 17 oktober 2010 12:16
Grattis:) Ja skulle också vilja ha ökenrottor men jag får inte köpa nån:(
men grattis i alla fall!!!
#64 - 17 oktober 2010 15:08
Nu har dom kommit hem det blev tre för jag ville ju också ha en:p, dom sprang runt och kollade en stund och sen gick dom in i huset och lade sig efter ett tag så öppnade jag huset och fick försiktigt ut dom så dom hittade maten och oj vad dom mummsade på det, sandlådan verkar vara favorit:D

Provade ge dom lite äpple men dom har inte villat smaka på dom bara luktat:(

Den vita är Linos och heter Vita röda öga.

Den bruna är Måns men han har inte kommit på något namn, har ni några förslag(alla ska vara honor).

Den vita med ljusbruna fläckar är min och jag vill gärna har lite namnförslag med:)

[ATTACH]38283[/ATTACH]
[ATTACH]38282[/ATTACH]
[ATTACH]38281[/ATTACH]
[ATTACH]38280[/ATTACH]
[ATTACH]38279[/ATTACH]
[ATTACH]38278[/ATTACH]
#65 - 17 oktober 2010 15:27
Tack för grattiset, min man kunnde ju faktiskt förbjudit mig[:o]

Sessan har fått en ny tv RÅTT TV:D

[ATTACH]38285[/ATTACH]
[ATTACH]38284[/ATTACH]
[ATTACH]38286[/ATTACH]
[ATTACH]38287[/ATTACH]
[ATTACH]38288[/ATTACH]
#66 - 17 oktober 2010 15:30
Åh så söta! [:-64]
#67 - 17 oktober 2010 15:35
Visst är dom:D
#68 - 17 oktober 2010 15:48
Hur varmt får det högst vara? satte på en akvarieramp precis och vill ju inte att dom ska koka där inne.
#69 - 17 oktober 2010 16:11
De sötaste råttorna jag har sett!;)
#70 - 17 oktober 2010 17:26
:)

Nu har min fått namn Busan blev det för hon har busat mest hela tiden sen hon kom hit, hon grävde ner maten med spån innan hon skulle lägga sig:d men nu när jag släckt deras lampa så är det full fart på alla igen:)

Då är det bara Måns bruna ökenråtta som saknar namn:(
#71 - 17 oktober 2010 17:42
solis skrev:

Nu har min fått namn Busan blev det för hon har busat mest hela tiden sen hon kom hit, hon grävde ner maten med spån innan hon skulle lägga sig:d men nu när jag släckt deras lampa så är det full fart på alla igen:)

Då är det bara Måns bruna ökenråtta som saknar namn:(

När jag hade hamstrar döpte jag alla efter teman. T.ex. så hette alla vuxna guldhamstrar nåt på W. Wilma hette min hona, det är ett fint namn tycker jag :D Sen döpte jag alla ungar de fick efter färger.

Dvärghamstrarna hette bl.a. Diamant och Glittra pga små fläckar de hade.

Kanske har den lilla någon liten skönhetsfläck eller roligt beteende som kan ge upphov till något kul namn? Den ser lite sandfärgad ut, kanske Sandis/Sandra nånting?

Gud vad kul med nya små gnagare! Jag är måttligt avundsjuk. Är ganska sugen på att köpa nya hamstrar varje gång jag går in i en djuraffär. Men, fiskarna får nog räcka för mig just nu.
#72 - 17 oktober 2010 17:53
Bra tips, får hoppas vi kommer på något som faller min son i smaken.

Dom är ju hur sköna som helst när dom är i farten, just nu så tog Busan spån från mitten av buren för att täcka över maten ännu mera så snart ser man inte skålen:D:D:D medans måns går dit och gräver upp för den vill ha lite mat:D:D:D:D villket motarbete men dom har ju att göra:d
Sessan kan inte slita sig från buren och smoky har också varit där och tittat, fiskarna struntar dom i men detta OWOW :d:d:d:d:d:d:d
#73 - 17 oktober 2010 17:54
Sandis kanske kan falla han i smaken för den vill nästan bara vara i sanden så det hade passat bra, får se imorgon vad han säger om det.
#74 - 17 oktober 2010 18:32
Skorpan kanske?
Bilagor:
#75 - 17 oktober 2010 20:08
Tack alla förslag är välkommna, kommer fråga honom imorgon.
#76 - 18 oktober 2010 20:41
Min son tyckte inte något av namnen passade, jag kom på ett som jag gillade smulan var det (hon sitter jämt och äter i sanden och verkar vara ett matvrak)men det dög inte heller:(
Han vill först den skulle heta svene äpple:D får väll se vad det blir det är ju ändå hans ökenråtta.

Väldigt intresserad publik har dom iallafall

[ATTACH]38344[/ATTACH]
[ATTACH]38345[/ATTACH]
#77 - 19 oktober 2010 11:55
Angående namn så döpte min pojke sina Gerbilkillar till Muffins och Bulle. Söta namn tycker jag.;) Vad fina de ser ut på bilderna.:)
#78 - 19 oktober 2010 14:47
Tack, namnet har äntligen kommit det blev smulan:)
#79 - 23 oktober 2010 12:45
Halloj!
ökenråttorna var riktigt söta, trotts att jag inte tycker om de :S
Vad tyckte de om bollen??
Du får inte glömma och ta kort på de när de är i bollen :) *nyfiken*

Ha det så bra och pussa MAx från Robban. ;-)
#80 - 23 oktober 2010 13:13
Visst är dom söta, bollen verkar som dom tyckte var rolig, köpte däremot 2 bollar så två kunnde springa rundor.
Tyckte inte R att Max stirrade läskigt på honom igår:p;)men jag ska pussa honom från han ändå.
Tyvärr blev inte kortet bra, batteriet tog slut i kameran så jag hann inte få något bra kort, ska ta ett nytt senare när batteriet är laddat:)

Kör försiktigt bara.
[ATTACH]38430[/ATTACH]
#81 - 24 oktober 2010 20:30

#82 - 24 oktober 2010 20:37
[ATTACH]38453[/ATTACH]Lillen blev namnet tillslut
[ATTACH]38452[/ATTACH]Måns med sin Lillen
[ATTACH]38451[/ATTACH]Sessan får spana in på nära håll, välldigt frustrerande:p
Bilagor:
#83 - 25 oktober 2010 13:35
Så här ser buren ut just nu. Måns håller på med dom hela tiden så snart är dom rejält handtama:)
[ATTACH]38471[/ATTACH]
#84 - 30 oktober 2010 15:54
Lite nya bilder på våra gerbiler:)
[ATTACH]38672[/ATTACH]Busan och lillen busan försöker hitta något gott
[ATTACH]38673[/ATTACH]
[ATTACH]38674[/ATTACH]vi tog ett vedträ och borrade hål igenom och lite hål åt sidorna mycket populär blev den.:)
[ATTACH]38675[/ATTACH]Rödöga
[ATTACH]38676[/ATTACH]Rödöga
#85 - 30 oktober 2010 16:01
Vilken kul idé med vedträet. Ska kommas ihåg om vi skaffar nya Ökenråttor någon gång. Storkillens gamla 3,5-åriga Gerbilkille lämnade oss för råtthimlen igår. Buhu, inte kul när husdjur blir gamla och dör, speciellt inte när de är barnens...[:(]
#86 - 30 oktober 2010 16:21
Nä så trist:(,var det bara den ni hade med?

Jag är rädd för att vi har en hane bland våra det var en som var här idag som sade det får se om han har rätt:(vi vill ju inte ha fler.
#87 - 30 oktober 2010 16:28
Vi hade ju två Ökenråttor ifrån början, brorsan till "Muffins" som dog igår blev 2,5 år. De lever ju oftast bara 2-3 år så vi får vara glada att Muffins levde så länge som han gjorde.

Ojdå, hoppas att de ni har är av samma kön. Det kan ju bli lite väl många råttor inom kort annars.
#88 - 30 oktober 2010 18:27
Om de inte är alldeles för unga (typ bebisar) då kan du vända upp o ner på dom o kolla vilket kön det är.
Avståndet mellan kön och analöppningen är längre hos hanarna än hos honorna.
#89 - 30 oktober 2010 20:58
Är lite rädd för det, tack för tipset ska kolla upp detta inom snart framtid men även om så är fallet (att det är båda könen)så vet jag inte hur jag ska lösa det vill ju inte göra av med någon av dom.
Men bli kanske tvungen.
#90 - 2 november 2010 13:49
Oj vilka fina gerbiler!
Jag har också blivit sugen men har så jädrans många djur här hemma ändå. Jag ser inte hur djupt med spån ni har till era men de vill ju gärna ha rejält djupt så de kan gräva ordentligt.
PÅ jobbet kör vi med http://www.ferplast.com/scheda_prodotto_eng.php/prodotto=glass_rodent_cage_complete_with_accessories.-for-mice-and-rats-cages-rodents-ratatout/id_menu=04010402/frm_pagina=1 Å så fyller hyfsat högt med spån. Sen får de en rejäl hötuss minst två gånger i veckan.
Jag sneglar lite då och då på mitt 180 literskar och tänker mig gerbiler i det... fast de gnager ju som attan och jag kan tänka mig hur fogarna skulle se ut efter ett tag. Det är ju inte så smidigt om jag vill starta upp de sen igen.
#91 - 2 november 2010 16:01
Där är några cm spån men dom flyttar allt till en ände av buren, där emot så har dom fyllt sitt hus nästan hela vägen upp med papper och spån:d
[ATTACH]38788[/ATTACH]
[ATTACH]38789[/ATTACH]
Är detta en hane och hona den ena se svullnare ut än den andra, vet att man skulle kolla avståndet på något sätt men det var lite svårt när det var svullet:( har ju ingen erfarenhet av detta som sagt.
#92 - 2 november 2010 16:52
solis skrev:
Där är några cm spån men dom flyttar allt till en ände av buren, där emot så har dom fyllt sitt hus nästan hela vägen upp med papper och spån:d

[ATTACH]38788[/ATTACH]

[ATTACH]38789[/ATTACH]

Är detta en hane och hona den ena se svullnare ut än den andra, vet att man skulle kolla avståndet på något sätt men det var lite svårt när det var svullet:( har ju ingen erfarenhet av detta som sagt.

Jag har aldrig haft gerbiler själv, så jag kan absolut inte påstå att jag är säker på någonting, men jag tycker nog att det ser ut som en hona på övre bilden och en hane på den undre.

Kolla på denna länken och se vad du tycker: http://www.gerbils.co.uk/gerbils/gender.htm
#93 - 2 november 2010 17:04
Tycker också att den nedre ser ut som våra Gerbilkillar, Muffins och Bulle, såg ut...
#94 - 2 november 2010 17:06
Jag är rädd för att fallet är så, det visar sig väll ganska snart, får kanske dela av buren så dom får vara skilda eller något, annars har jag nog överfullt snart för jag tror den tredje är en hona med, vill inte heller sälja dom som mat och att hitta hem till ett gäng är nog inte så lätt.
#95 - 2 november 2010 17:07
Helt plötsligt har min Busan blivit en Buse:D
#96 - 2 november 2010 17:14
Ärligt talat tycker jag att Zooaffären får hjälpa er med det här. Ni har ju köpt dem som honor så jag tycker de kan hållas ansvariga och att de ska hjälpa er sälja eventuella ungar. Förmodligen har ni 3 kullar på G redan nu...
#97 - 2 november 2010 17:17
Jag köpte dom av en privatperson så det är hon som inte lyckades skilja på dom helt, som tur är så är det bara 2 honor isåfall för dom är tre sammanlagt.
#98 - 2 november 2010 17:18
Hur många är normalt på en kull?
#99 - 2 november 2010 17:20
Ok, fick för mig ni hade tre honor, fyra sammanlagt. Meeen vad barnen kommer tycka att det är spännande OM det kommer bebisar.:)
#100 - 2 november 2010 17:22
Skulle tro de får omkring 4-6 bebisar per kull.
#101 - 2 november 2010 17:23
Visst kommer dom att tycka det, Måns frågade kan vi inte få en kull åtminstone[:o] och visst kommer vi ta en kull, sen måste vi ta ställning i resten, hur gammla ska dom vara för att säljas?
#102 - 2 november 2010 17:24
trevliga små krabater det dära:D köpte 2 för några år sedan, var hona hane, fick givetvis tilläk efter inte allt för lång tid:p mysiga, men hade tyvärr inte tid och råd med ny större bur. Men ställde in mig på råttor ist. Har dock itne kvar dem heller:D

hade det inte varit dåligt med plats och jag haft mer tid för djur som kräver ltie tid så hade jag haft kvar dem:D
#103 - 2 november 2010 17:30
Mysiga och söta är dom och katterna ÄLSKAAR att sitta och titta och barnen älskar att pyssla med dom och jag gillar att sitta och titta på hur dom jobbar rundor och hur dom beter sig och möblera runt och fixa hos dom.:D
Tid vad är det:confused::p
#104 - 2 november 2010 17:32
De mår bäst om de får vara kvar hos mamman 6 veckor. Här har du bra info; http://www.hamsterforeningen.se/gerbil/avel.htm
#105 - 2 november 2010 18:20
Tack för sidan den var jättebra, den som reagerar mest negativt med att det blev fel kön är min man[:o]
#106 - 2 november 2010 18:22
De är ju helt galet söta de små ungarna. Det kommer nog även din man att tycka när han får se dem.;)
#107 - 2 november 2010 18:41
Hm vem vet, han ser nog bara jobb i det hela och han som inte ens är involverad i att sköta djuren[:o]
#108 - 2 november 2010 20:45
Ja, snacka om att det ser ut som olika kön! Hur gamla är gerbilerna nu? Enligt vad jag lärt mig ska man aldrig para en gerbilhona innan hon är minst fem månader, helst sex till sju. Annars är risken att det går fel. Fast Hamsterföreningen borde ju givetvis ha bättre koll. Så gå hellre på deras info.
De är inte syskon då? Jag har ju inte följt hela den här tråden, så jag har inte läst allt som skrivits...
#109 - 2 november 2010 21:01
Bra frågor men inga bra svar har jag, vet inte hur gamla dom är bara att dom var tillräckligt gamla för att tas från mamman för 2-3 veckor sen och om dom är syskon vet jag inte hellre för dom hade ett gäng så det skulle inte förvåna mig om dom är det.
#110 - 2 november 2010 21:21
Grejen med gnagare är att precis när de klämt ut den sista bebisen så går de i "brunst" igen, så de blir parade igen på samma dag som de föder kullen.. därför de förökar sej så snabbt.. det blir lixom inte någon paus mer än under dräktigheterna.

Mitt råd är att byta hanen mot en hona, snabbast möjligast (om ni inte vill ha en hel massa ökenråttor förstås)
#111 - 2 november 2010 21:38
solis skrev:
Mysiga och söta är dom och katterna ÄLSKAAR att sitta och titta och barnen älskar att pyssla med dom och jag gillar att sitta och titta på hur dom jobbar rundor och hur dom beter sig och möblera runt och fixa hos dom.:D

Tid vad är det:confused::p

haha iofs sant:p
men fiskarna tar tillräckligt, plus hund:p men ja det var kul som fan att titta på dem. var väldigt kul att lägga in mjölkpaket eller hela äggkartonger oxå, satan så dom gnagde på. Dom fick att göra, samtdigt som det var lättare att slänga förpackningarna, och dom fyllde på underlaget :D många plus med att göra så:D
#112 - 3 november 2010 07:25
Jag går i samma tankar det är ju min råtta jag måste byta ut(den roligaste av dom alla)frågan är med vem
#113 - 3 november 2010 07:29
Jag håller med om att fiskarna tar tid jag har själv 4 kar uppe ibland funderar jag på varför , det hade varit roligare med färre kar så man hann studera karen mer än att fixa i dom, har även 4 katter.
Det är kul att kolla vad gerbilerna gör med alla grejor, vi satte in en plaststege där fattas ett halvt steg mjölk kartongen är bara en tredjedel av och alla toarullar bara försvinner helt och hållet haha. ska ta något kort sen.
Bilagor:
#114 - 3 november 2010 19:33
Har gått och grubblat hela dagen, jag vill verkligen inte göra mig av med min buse:(, har funderingar på att dela av buren i två och skaffa en hane till som får vara med den andra hanen så han inte blir ensam på sin sida bolla gärna ideer med mig så jag kanske kan komma på en bra lösning på problemet[:o]
Har hört att vissa djur kan para sig genom nät hur tror ni fallet är här med gerbiler:confused:
Har funderat på om jag ska sätta en glasruta mellan:confused::confused::confused::confused::confused:
#115 - 3 november 2010 20:37
Det låter väl som en jättbra idé att dela av buren. :) Sällskap vill din Buse säkert gärna ha, men skynda på i så fall. Äldre Gerbiler kan ha mycket svårt för att acceptera nya bekantskaper och det är stor risk för bråk. (Det var därför vår gamla råtta fick vara ensam när hans brorsa dött.)

Har ingen aning om det skulle funka med hönsnät i detta fallet. Glas känns väl mer säkert kanske...

(Hade hönsnät mellan hanen och honan i mina dvärgkaniners utebur och det funkade bra, men de var ju såklart avsevärt större än råttorna...)
#116 - 3 november 2010 21:02
Tror min man skulle slå sig för pannan om han visste att jag kanske planerar en gerbil till:D

Jag vet att dom vill byta ut sina råttor i djuraffären här för dom är runt 1,5 år men om det inte går att sätta ihop dom när en är gammal eller är det när båda är gamla tro som det inte funkar, annars får jag väll höra av mig till hon jag köpte av för att få en hane till så är dom ju unga iallafall.
Bilagor:
#117 - 3 november 2010 21:13
Det är de äldre råttorna som har svårt att acceptera andra råttor de inte är vana vid och en råtta på 1,5 år måste väl kategoriseras som "äldre". Dock ska hannar tydligen vara "snällare" än honor när det gäller detta så det är ju i så fall positivt. Antar att det enklaste hade varit om du hittat en unge.
#118 - 3 november 2010 21:24
Får nog bli en unge då kanske, läste något om att dom så gott som slutar att yngla sig efter ca 1,5 år kanske man kan släppa ihop dom om 2 år då hmm villken lång tid.

Har också funderingar på om man ska försöka hitta någon som har kommit i samma situation som jag med fel kön som vill byta men jag tror inte det är det lättaste att hitta,och så vill jag ju ändå ha kvar busen.
#119 - 3 november 2010 21:30
Är det vanligt att just hanen gömmer maten för busen gör allt för att gömma maten (täcka över matskålen så att den inte syns)och har gjort det sen första dagen han kom medans dom andra aldrig har gjort det vad jag sett?
#120 - 3 november 2010 21:35
Vad betyder det när dom står tassar mot tassar och viftar lite?

idag så regnar det frågor:p

Tycker det verkar som om gerbilerna har sandlådan till kisslåda där är alltid mycket kissat vad tror ni har dom en toalett eller tror ni det är toalett överallt, bajs hittar jag iallafall överallt men kisslukten hittar jag där.
#121 - 4 november 2010 13:36
Håller på att dela av buren så dom ska få vara på varsin sida, jag letade upp en annons på internet och hittade gerbiler ca 1 mil härifrån så vi får en pojke till och det roligaste med detta var att vi känner dom som har dom, det är en medlem på motorcykelklubben(hans dotter) som mange är medlem i som hade dom:d

Världen är bra liten ibland:p
Bilagor:
#122 - 4 november 2010 13:50
solis skrev:
Vad betyder det när dom står tassar mot tassar och viftar lite?

idag så regnar det frågor:p

Tycker det verkar som om gerbilerna har sandlådan till kisslåda där är alltid mycket kissat vad tror ni har dom en toalett eller tror ni det är toalett överallt, bajs hittar jag iallafall överallt men kisslukten hittar jag där.

Mina hamstrar använde sandbadet som toalett iaf :) Bajsar gör de ju överallt, men kissar gör de helst i samma hörn (så länge det inte är för skitigt), och detta hörnet är nog gärna sandlådan för många djur. Fördelen är ju att då kan man byta ut bara sanden när det blir mycket kiss (det är ju kisset som luktar mest äckligt), så måste man inte alltid städa hela buren.
#123 - 4 november 2010 15:13
Hej Solis!!
Jag har massor av svar på dina frågor *hihi* har glömt bort att du hade Gerbilprojektet rullande.

1. Du har DEFINETIVT Hane hona hona. Busan vart en Buse *hahaha*

2. Jag tycker inte du ska skaffa en till hane, det blir jobbigt, de kommer att markera revir när honorna blir brunstiga. Det kan bli så att de börjar slåss oavsett ålder.
(Dessutom kan inte jag komma på besök mer om de börjar markera revis för mkt. jag är allergisk mot gnagare. :()

3. Varför rekommenderar ingen kastrering? Vet att man kastrerar gerbiler som varit avels hanar. Varför inte? då slipper du skaffa en till och så slipper du oroa dig för ungar....inte ngn bra idé? Ring veterinären och fråga vad det skulle kosta :)

4. Sandbadet används som toalett. Det är för att de vill markera för andra att där bor de och ingen annan. Gnagare är väldigt rena av sig, de vill gärna ha en hörna där de kissar. Var glad att de valde en låda och inte hörnet av buren :D
#124 - 4 november 2010 16:58
solis skrev:
Håller på att dela av buren så dom ska få vara på varsin sida, jag letade upp en annons på internet och hittade gerbiler ca 1 mil härifrån så vi får en pojke till och det roligaste med detta var att vi känner dom som har dom, det är en medlem på motorcykelklubben(hans dotter) som mange är medlem i som hade dom:d

Världen är bra liten ibland:p

Tror det blir jättebra med lite sällskap till Buse, de är så sällskapliga av sig. Bra att det är en bekant som har dem dessutom, då kanske ni kan lämna tillbaka den nya OM, vilket jag inte tror, det skulle bli problem.
#125 - 4 november 2010 18:33
Nu är den nya hemkommen en härligt orangefärgad gerbil och den har fått namnet Råttsabo.
Fick en massa tips och råd av henne och ett som jag inte visste var att man inte skulle ha plastsaker för det kunde skada dom inuti när dom åt det så nu är alla plast saker borta förutom vattenflaskan.

Vi fick rådet att ta med busen när vi åkte dit så man kunde vänja dom vid varandra och se att det fungerade och först började busen bråka men sen lugnade dom ner sig och låg tillsammans.
När vi kom hem igen och släppte in dom i buren så började busen bråka igen(det var ju hans revir) men nu är det lugnare igen får hoppas på det bästa.
Jag har buren i detta rummet så öronen är på spänn hela tiden[:o]
[ATTACH]38881[/ATTACH]Buren som den ser ut nu
[ATTACH]38882[/ATTACH]pojkarnas
[ATTACH]38883[/ATTACH]flickornas
[ATTACH]38884[/ATTACH]Råttsabo
[ATTACH]38885[/ATTACH]Råttsabo
#126 - 4 november 2010 20:24
VAD FIN han var! :)
Skönt att det ordnat sig :)
Bilagor:
#127 - 4 november 2010 21:36
Visst var han riktigt skön färg hade den, tycker nog denna är finast av dom alla:)
#128 - 4 november 2010 21:37
Namnet är Råttasaabo lite felstavat innan
Bilagor:
#129 - 5 november 2010 16:45
Skönt att det ordnade sig ialf :) Håll ett öga på pojkarna så att inte en mobbar den andra extra mkt.
det kan förekomma lite senare när honorna börjar bli könsmogna och hanarna ska markera revir ännu mer-
Det man kan gå göra är att moblera om i deras bur så att reviret inte blir så stark :)
som man gör med firrar hihi
#130 - 7 november 2010 16:37
Gerbilerna på mitt jobb använder ALLTID sina sandbad som toalett. Massor av kiss blir det. Lite synd att de inte kan sandbada sen. Varje gång man byter blir de ju superglada och rullar sig i sanden... sen går det inte för att de gör cement av kissig sand.

Vilken fin kille du fått hem!
#131 - 10 november 2010 17:17
Visst är den fin men jag kan tydligen inte vänja ihop dom för busen håller på att bita ihjäl råttsabo, har försökt i omgångar, råttsabo har fått bo i en liten bur inne i den stora för att doften ska sprida sig däri och han får ändå vara säker.
Gav upp med invänjningen(försökte stoppa bråken hela tiden) när råttsabo hade flera sår och tyckte att han skulle få vila upp sig så att han inte dog.

Han har fått vila i 2 dagar nu och jag provade idag igen och direkt fick busen tag i råttsabo och bet där bak så det droppade blod och då var det bara att ta bort råttsabo igen, så nu bor råttsabo själv i buren och busen bor i en plastback sålänge tills jag vet hur jag ska göra och gå till väga.:(

Någon som kan ge några bra råd om hur man vänjer ihop dom eller är detta dött lopp, i början pep råttsabo och visade att busen var bossen, men råttsabo var så stressade att han hoppade runt som ett popcorn i buren när han försökte ta sig runt där och det räckte att man sträckte in handen för att göra något så sprang han upp på en och ville bort hela tiden ur buren, jag försökte ändå i 2-3 dygn sen tyckte jag att han såg så slut ut för han vågade inte ta mat eller vatten så beslutet var att sätta han i en egen bur för att vila upp och få i sej mat.
#132 - 10 november 2010 19:06
solis skrev:
Visst är den fin men jag kan tydligen inte vänja ihop dom för busen håller på att bita ihjäl råttsabo, har försökt i omgångar, råttsabo har fått bo i en liten bur inne i den stora för att doften ska sprida sig däri och han får ändå vara säker.

Gav upp med invänjningen(försökte stoppa bråken hela tiden) när råttsabo hade flera sår och tyckte att han skulle få vila upp sig så att han inte dog.

Han har fått vila i 2 dagar nu och jag provade idag igen och direkt fick busen tag i råttsabo och bet där bak så det droppade blod och då var det bara att ta bort råttsabo igen, så nu bor råttsabo själv i buren och busen bor i en plastback sålänge tills jag vet hur jag ska göra och gå till väga.:(

Någon som kan ge några bra råd om hur man vänjer ihop dom eller är detta dött lopp, i början pep råttsabo och visade att busen var bossen, men råttsabo var så stressade att han hoppade runt som ett popcorn i buren när han försökte ta sig runt där och det räckte att man sträckte in handen för att göra något så sprang han upp på en och ville bort hela tiden ur buren, jag försökte ändå i 2-3 dygn sen tyckte jag att han såg så slut ut för han vågade inte ta mat eller vatten så beslutet var att sätta han i en egen bur för att vila upp och få i sej mat.

Trist Solis, det är nog kört med att vänja de med varandra, pga av att de går igång av tjejernas dofter och inte bara reviren de bor i.
Jag tycker du bör göra dig av med båda pojkarna och köpa en ny hona, en UNG hona, eller nöja dig med båda honorna. För det kommer inte att funka att ha pojkarna ihop.
Super trist!
#133 - 10 november 2010 19:37
De kommer tyvärr inte att vänja sig vid varandra. Har de väl börjat slåss så kommer de att fortsätta tills den ena helt enkelt ger upp och dör.
Oftast så är det bara riktigt unga pojkar som får växa upp ihop som går att hålla ihop, så länge det inte kommer en hona med sina dofter, då splittras vänskapen för gott!

Hård värld tyvärr [B)]
#134 - 10 november 2010 21:16
SÅ om jag skulle lyckas vänja ihop dom i en plastbak med inga dofter från någon annan gerbil och dom bodde där om man säger i en vecka så hade dom ändå börjat bråka när dom känner hon doften när dom kommer på sin sida i buren igen,är det så du menar rätta mig om jag har fel,
Är min fråga för kluddigt så fråga vad jag menar.
#135 - 10 november 2010 21:33
Vill man sätta ihop ett gerbilpar bör man ha en delad neutral bur och låta gerbilerna vänja sig vid varandra genom ett finmaskigt galler. Låt dem byta sida flera gånger om dagen. När de slutat försöka attackera varandra genom gallret kan man släppa ihop dem under övervakning.
Läste detta på en veterinärsida, funderar på om man ska prova detta i backen på något sätt
#136 - 11 november 2010 10:35
solis skrev:
Vill man sätta ihop ett gerbilpar bör man ha en delad neutral bur och låta gerbilerna vänja sig vid varandra genom ett finmaskigt galler. Låt dem byta sida flera gånger om dagen. När de slutat försöka attackera varandra genom gallret kan man släppa ihop dem under övervakning.

Läste detta på en veterinärsida, funderar på om man ska prova detta i backen på något sätt

Du kan alltid testa :)
Men jag tror inte det lär funka, pojkarna blir mer och mer könsmogna och mobbaren har fått en smak på offret (risken att blanda båda namnen, och för att ja inte kommer ihåg vad de hette ;) ) och lär ge sig på honom igen.

Jag avråder dig från att testa och fundera på att omplacera pojkarna.
#137 - 11 november 2010 11:15
Attans vad trist att det inte funkade.:( Busen hade väl redan fått smak för det ljuva livet och vill ha sina tjejer i fred.
#138 - 11 november 2010 15:58
Så här har jag löst det för tillfället(tur att jag hade ett kar som måste siliconas om ståendes) har sett dom sniffa på varandra ett flertal ggr, råttsabo är glad att han kan smita iväg om han känner sig rädd.
Nu har vi en massa fix att göra till det nya hemmet.:)
[ATTACH]39071[/ATTACH]
[ATTACH]39072[/ATTACH]
[ATTACH]39073[/ATTACH]
#139 - 11 november 2010 18:51
Tänkte bygga varsitt enkelt hus till dom, idag var det mannes dag att ta hand om barnen på kvällen och detta blev resultatet av hus, dom hann göra ett och sen gjorde dom det andra snabbt för sen var det dags att äta och gå till sängen.
Råttsabo är den minst röriga av gerbilerna medans busan älskar att gräva och gnaga överallt.
Det kvittar om man gör fint där ser ut som kom och hjälp mig att .. efter bara en liten stund.
Ska fixa lite mer imorgon sätta in lite grenar som dom kan klättra i sen får dom byta plats några ggr så dom doftar in båda ställena.
Dom luktar ofta genom nätet på varandra och det ser ganska fredligt ut nu när Råttsabo känner sig säker:)
[ATTACH]39079[/ATTACH]Råttsabos hus med hål i skortstenen
[ATTACH]39080[/ATTACH]Busans enkla hus och röriga ställe man ser hur grejorna rör sig när B bökar rundor:)
[ATTACH]39081[/ATTACH]Råttsabo
[ATTACH]39082[/ATTACH]Busan
[ATTACH]39083[/ATTACH]Sniffning
#140 - 13 november 2010 21:57
Har faktiskt inte haft tid att vänja över dom men här är inget kiv ivarjefall.

Varför måste jag omplacera dom?

Vi trivs bra med att ha dom här och om vi lämnar bort dom vet vi ju inte hur dom får det ändå, kanske sämre kanske bättre.

Men om man snubblar över ett bra förslag och vet att dom får det riktigt bra så är det en annan sak.

Men först ska jag prova och se hur det går när där inte är några tjejdofter och att dom får bytta bonad varje dag i nån eller några veckor.

vill bara få det fint i buren så dom kan trivas på båda sidorna.

Har lite för många bollar i luften just nu och behöver lite mer ro för att kunna ge mig in 100% på detta.
#141 - 14 november 2010 11:00
det kan vara något =) bra för pojkarna :) tror inte du behöver stressa dig igenom processen, ju längre avväjning kanske desto bättre?
#142 - 14 november 2010 12:43
Processen är ju på sätt och vis igång dom är ju i akvariumet redan och är grannar och där är bara pojkdofter där i så nu har dom sina lukter där i.
Jag hoppas på det bästa.

Undrar om någon vet hur jag kan göra i tjejernas bur sålänge kan jag ha hela buren öppen så att tjejerna kan vara i hela och sen när pojkarna ska tillbaks dit(om jag nu får dom som vänner)så delar jag av buren och rengör pojkarnas sida grundligt innan jag sätter i dom där.
Eller är det bättre att låta pojkarnas sida vara orörd tills dom ska dit så att det inte luktar för mycket tjej(luktar självklart tjej från andra sidan ändå)
#143 - 14 november 2010 18:06
solis skrev:
Undrar om någon vet hur jag kan göra i tjejernas bur sålänge kan jag ha hela buren öppen så att tjejerna kan vara i hela och sen när pojkarna ska tillbaks dit(om jag nu får dom som vänner)så delar jag av buren och rengör pojkarnas sida grundligt innan jag sätter i dom där.

Eller är det bättre att låta pojkarnas sida vara orörd tills dom ska dit så att det inte luktar för mycket tjej(luktar självklart tjej från andra sidan ändå)

Oohj! det var en svår fråga, mkt mkt svår fråga, har du hittat en gerbilforum ? Du kanske kan ställa den frågan där....
#144 - 14 november 2010 20:48
Bra tänkt ska kolla upp det, här är nya kort på busen som kör bil, alla har fått varsin.:)
[ATTACH]39184[/ATTACH]
[ATTACH]39185[/ATTACH]
[ATTACH]39186[/ATTACH]
#145 - 15 november 2010 12:52
HAHAAHAH =) så söt!!! :) Roligt att de uppskattar sin bil, En Porche, inte sant ;)
#146 - 15 november 2010 18:21
Visst är det en porche, vi bytte plats på råttsabo och busen idag. dom verkar tycka det var jättekul för dom sprang rundor och undersökte jättelänge, får byta plats imorgon igen.
Har även öppnat den stora buren så att flickorna får utnyttja hela och dom verkade tycka det var jättekul med.
#147 - 15 november 2010 18:30
solis skrev:
Visst är det en porche, vi bytte plats på råttsabo och busen idag. dom verkar tycka det var jättekul för dom sprang rundor och undersökte jättelänge, får byta plats imorgon igen.

Har även öppnat den stora buren så att flickorna får utnyttja hela och dom verkade tycka det var jättekul med.

Hihihi, vem skulle inte det ;)
#148 - 15 november 2010 18:35
Det är precis som att flytta till något annat men är bara i grannhuset.
#149 - 15 november 2010 18:41
solis skrev:
Det är precis som att flytta till något annat men är bara i grannhuset.

Hahahaha =)
#150 - 22 november 2010 16:35
För en stund sen så satte vi ihop råttsabo och busen och där är inget bråk alls. jätteskönt, får hoppas att det håller sig så med.
#151 - 22 november 2010 17:26
håll ett öga på de och låt de INTE sova tillsammans över natten.
:) Håller tummarna :D
#152 - 22 november 2010 20:22
Tror du verkligen det behövs dom har inte bråkat en gång sen jag flyttade ihop dom och nu när jag skulle kolla för säkerhets skull så låg dom och sov tillsammans i samma hus (så jag råkade väcka dom) och där finns 2 hus och två bilar att sova i men dom ligger ihop.
#153 - 23 november 2010 10:37
Inatt har dom sovit ihop och allt ser bra ut.
#154 - 23 november 2010 10:51
Skönt att det fungerar.:) (Fast det är nog säkrast att hålla dem på avstånd från tjejerna så att de inte börjar bråka igen.) Hur går det, några tecken på bebisar ännu? (Vet inte hur lång tid det gått.)
#155 - 23 november 2010 11:10
Visst är det skönt och ja dom får bo i akvariet minst en månad till innan jag ens provar att sätta dom brevid tjejerna om jag ens flyttar dom dit.
Har inte sett några bäbisar ännu och hoppas att jag har tur att det inte kommer några heller.
#156 - 23 november 2010 11:19
GUD vad skönt att det har gått bra! :D *glad för er skull*
#157 - 23 november 2010 11:23
solis skrev:
Visst är det skönt och ja dom får bo i akvariet minst en månad till innan jag ens provar att sätta dom brevid tjejerna om jag ens flyttar dom dit.

Har inte sett några bäbisar ännu och hoppas att jag har tur att det inte kommer några heller.

Visserligen är de söta men det kan ju bli lite väl många av dem.;)
Bilagor:
#158 - 23 november 2010 11:38
Dexter skrev:

Hahaha, tänk dig Gerbiler, vilda Gerbiler som springer lösa i Laholm, som kaninerna mitt inne i Stockholm *skratt*
#159 - 23 november 2010 11:39
Dexter skrev:

Hahha Vilda Gerbiler härjer lös i Laholm. Undrar vart de en gång i tiden kom ifrån ;)
#160 - 23 november 2010 18:02
Har fixat lite och satt in lite hö till dom, råttsabo tappade en bit av sin svans idag, har sett den sett lite hängig ut på sistone en skada från när dom bråkade.:(
Dom verkar verkligen komma överens villket är jätteskönt[:o]
[ATTACH]39470[/ATTACH]Pojkarnas bostad
[ATTACH]39471[/ATTACH]Pojkarnas bostad
[ATTACH]39472[/ATTACH]Mums hö
[ATTACH]39473[/ATTACH]Flyr kameran
[ATTACH]39474[/ATTACH]Flickornasbostad
[ATTACH]39475[/ATTACH]Måns har byggt en stad till flickorna
#161 - 23 november 2010 18:30
Vad gulligt med en liten stad....släpp ut de på våren i Sågen där har de en stad ;)
#162 - 23 november 2010 18:57
Tror inte det det hade nog blivit för många ökenråttor på sågen och allt hade blivit uppätet:(men en storstad hade det blivit ungefär som stockholm:d
Nu är dom på landet i sin egen bur igen.;)
#163 - 26 november 2010 07:45
Allt har gått jättebra JIPPIIIIII inga problem alls, så skönt att det löste sig mellan dom tillslut.
#164 - 26 november 2010 13:59
Vad skönt!! :D
#165 - 2 december 2010 17:30
Inga gerbiler i sikte, men deras ställen.
Igår var alla ute på köksgolvet och sprang full rulle var det:d
Busen var väldigt intresserad av flickorna men dom bara sprang ifrån honom:p
[ATTACH]39810[/ATTACH]
[ATTACH]39811[/ATTACH]
[ATTACH]39812[/ATTACH]
#166 - 2 december 2010 17:33
Hahaha, Vad skoj, springer de i sina kulor? :)

Akta dig så du inte får småttingar :P
En kompis hade en kanin, en sommar skulle hon ha hand om en kompis kanin, en pojk kanin. De två gick i samma hage men med finmaskad hönsnät som delade av hagen i trädgården. efter en månad var kanin flickan stor som ett hus, och efter ngr dagar hade hon kaninbäbisar....hur FAN lyckades de!:O
#167 - 2 december 2010 19:55
Dom kan om dom vill haha, jag höll koll på gerbilerna när dom sprang runt på golvet såg det misstänkt ut så var jag där. Någon sprang i bollen en stund,
#168 - 16 januari 2011 14:33
Har mina gerbiler i samma bur men med ett glas som avskiljare, ser att rödöga den vita har skavt väck håret på nosen för dom står och sniffar på varandra där det är en liten springa lagom för nosen att komma in, känner mig lite taskig att dom inte får vara tillsammans dom vill så gärna träffas konstig va:confused:2 honor vill träffa 2 hanar hmm

[ATTACH]41288[/ATTACH]
[ATTACH]41289[/ATTACH]
[ATTACH]41290[/ATTACH]
#169 - 28 januari 2011 16:15
Hur går det? Ingen uppdatering på länge :)
#170 - 28 januari 2011 17:04
Hade ni turen att slippa råttbebisar? (Många råttor hade det blivit....)
#171 - 29 januari 2011 19:46
Trevligt att ni saknade mina uppdateringar, tog faktiskt kort för ett tag sen men har inte orkat eller kommit ihåg att sätta in dom men tack för att ni påminner mig för nu kommer korten.[:o]

Jag hade turen att jag delade på dom i tid för där blev inga ungar, visst hade det varit jättekul med en kull men sen kommer bekymret var man ska göra av dom och jag har ingen lust att sälja dom som orm mat:(

Allt går jättebra nu ivarjefall.:p

[ATTACH]41775[/ATTACH]Råttsabo med sin halva svans
[ATTACH]41774[/ATTACH]Lillan
[ATTACH]41776[/ATTACH]Råttsabo och busen
[ATTACH]41777[/ATTACH]Lillan
[ATTACH]41778[/ATTACH]Rödöga
[ATTACH]41779[/ATTACH]Råttsabo
[ATTACH]41780[/ATTACH]Den delade buren
#172 - 29 januari 2011 21:39
Vilka härliga fina bilder!! :) Se ser riktigt söta ut...på BILD *hihi*
#173 - 29 januari 2011 22:14
Tack visst är dom söta, ännu sötare i verkligheten är dom:d
#174 - 15 februari 2011 09:01
följde detta projekt förut men kom av mig lite men nu hitta jag hit igen för att berätta att jag ska skaffa råttor, tror dom kallades tamråttor. Så tänkte kolla lite med er som följt detta om intresset finns för ett liknande projekt?
#175 - 15 februari 2011 09:57
Vad kul jag hade tyckt det skulle vara kul att se hur dina råttor har det och får det.
#176 - 15 juni 2011 08:28
Länge sen jag skrev något här, tänkte visa villken bra hjälp jag får vid städning.
Fågelburen är deras busland som dom får komma till medans jag städar buren eller bara för att dom ska komma hemmifrån lite:)

Tro inte att sessan ville ur buren så jag kunnde göra färdigt:d
[ATTACH=CONFIG]45336[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]45334[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]45335[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]45337[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]45338[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]45333[/ATTACH]
#177 - 16 juni 2011 10:32
Jag går i funderingar kring att skaffa gerbiler :) Kommer då att bygga eget "akvarium" till dem. Ska sitta på en "trappformad" möbel.

Typ så här ;)
-------------|
|...............|
|----- ....... |
|xxxx|........|
|xxxx|____|
|xxxxxxxxxxxx
|

Bänken har tre "trappsteg". Bure/akvariet ska vara på de två översta stegen. Sen kanske lite glashyllor ska limmas med.
Vad tros? :)
#178 - 16 juni 2011 11:11
Kan bli spännande dom gillar att klättra, vad ska du ha hona hane, bara honor eller bara hanar?
#179 - 16 juni 2011 11:17
Har uppdaterat bilden. Formateringen blev inte så bra :P
x = bänken
. = inuti akvariet

Jag har inte riktigt planerat så långt men jag tror att det blir två st av samma kön. Spelar väl ingen större roll vilket kön? Läst att fler än två honor funkar inte men fler än två hanar funkar. Enda skillnaden vad jag förstått.

De ska kunna klättra och framförallt gräva. Tänkte mig en 30-40cm att gräva i. Och eventuellt lite glas silikonat på sidorna som hyllor så att spånet inte rasar så att de kan ha ett bo 30cm under allt.
#180 - 16 juni 2011 11:23
Låter jättemysigt.
Jag kan fråga en vän som föder upp gerbiler hur det ligger till hon har ju erfarenhet iallafall.
#181 - 16 juni 2011 11:38
solis skrev:
Låter jättemysigt.

Jag kan fråga en vän som föder upp gerbiler hur det ligger till hon har ju erfarenhet iallafall.

Jag läste det på http://www.gerbilforeningen.se/ under skaffa gerbil.

Känner du till någon uppfödare i halland? Det hade varit trevligt om du kunde förmedla kontakt sen. :) (är inte aktuellt riktigt ännu)
#182 - 16 juni 2011 12:30
Jo hon bor här nere i Laholm
#183 - 27 juni 2011 17:04
Sessan passa på att lägga sig i buren när flickorna var i buslandet:)
Nasso jag pratade med hon som föder upp gerbiler och hon sa att jag kunnde förmedla kontakt när det är aktuellt.

[ATTACH=CONFIG]45507[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]45508[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]45509[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]45510[/ATTACH]
#184 - 27 juni 2011 21:06
Kanon! Det är inte riktigt aktuellt ännu men kan nog bli det till hösten. :) för mycket andra projekt nu och dottern är nog lite för liten för att uppskatta det ännu.

Fina bilder!
#185 - 11 juli 2011 16:08
Här kommer en bild på hur jag tänkt bygga. Detta är bara en första skiss. Det kan komma att förändra sig allt eftersom själva bygget närmar sig :)
Det är tänkt att det ska vara en massa spån i nedre delen och en del i övre. På hyllorna är det tänkt att det ska vara mat, sandbad mm. Även tänkt ha någon gren någonstans.
Det är en lucka mellan nedre delen och förvaringsutrymmet för att man ska kunna få ut spån enkelt det hållet.

Vill att det ska se naturligt ut. Såg detta:
http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=217029&gid=3075905
G
rymt snyggt :) Blir eventuellt lite sten i buren. Vill inte ha plastleksaker iaf. Eventuellt trähus.
#186 - 11 juli 2011 16:32
Ser mysigt ut, är det lucka på framsidan så man kan öppna hela och komma åt att städa?
Eller är det bara luckan som syns på bilden?
#187 - 11 juli 2011 17:45
Det är tänkt att man ska komma åt att städa från skåpet. Det ska vara en lucka från skåpet in till den undre bursektionen. Den luckan borde nog göras större. Sen är ju hela toppen öppen. Tänkte mit 80x80cm på hela buren. Blir det jäkligt att komma åt och städa tror du?
#188 - 11 juli 2011 17:58
Lite kludd tror jag det blir men jag vet inte exakt hur du har tänkt så jag kanske feltolkar.
Ska du ha nät på toppen? tänk på att dom är duktiga på att klättra och även hoppa lite grann.
Tänk på att du ska nå överallt så du kan städa rent, där lär ju ligga lite bajs här och var men funkar det bra att få in armarna lätt och smidigt vid städning ska det inte var några problem.
Du ser säkert hur det blir när du bygger och får känna dig fram, kanske kan du ha en hylla på gångjärn så du kan fälla upp den vid städning?
#189 - 11 juli 2011 18:02
Är det man ser igenom glas eller nät?
Toppen var helt öppen så man når ner menar du:confused:
#190 - 11 juli 2011 18:37
Japp. Precis, det i locket är nät men det i fronten och på högra sidan är glas. Är tänkt att hela locket ska ligga löst på så att det får att plocka bort hela locket.

Hylla på gånggärn är absolut en ide jag kan använda mig utav ifall jag märker att det blir för trångt. Tänker mig att man kommer åt rätt mycket ovanifrån och resten (ta ut spånet mm) från botten. Genom lockan in till skåpet i nedre vänstra hörnan. Hittar man noga på bilden så ser man två sträck som går ner från nedersta hyllan. Det är luckan.
#191 - 11 juli 2011 19:39
Det blir säkert jättebra, buren är ju inte jättestor och man når ju ganska långt, är det tänkt att du ska ha något bakom dörren typ sovställe eller något?
#192 - 11 juli 2011 20:49
Nej. Tänkte bara ha det som förvaring. Mest för att det blir som en "grop" i högra delen som jag kan fylla med spån.

Hur är det med gerbilerna, springer de mycket? Har läst en massa om att de gräver väldigt mycket, så i det avseendet kommer de att vara nöjda. Längsta öppna ytan kommer nog dock bara vara runt 60cm. Har de något behova av att "sträcka på benen" och springa?
#193 - 11 juli 2011 21:11
Jag tror dom har mer behov av att klättra och gräva än springa men man ser hur kul det är för dom när dom springer på köksgolvet det blir fina sladdar efter dom, har även såna springbollar till dom så dom kan springa runt säkert för katterna.:)

Gren är en bra ide, toarullar kartonger är också bra, dom gillar att gnaga i det och göra småbitar, man kan göra toarulls gångar.
När vi hade varit på mcdonalds så tog vi happymeal kartongerna och gav en till pojkarna och en till flickorna och sen slog vi vad dom vem som skulle äta upp sin först, pojkarna gnagade ner sina på en liten stund flickorna hade kvar sin i flera dagar så olika det kan vara.
#194 - 18 juli 2011 18:10
[ATTACH=CONFIG]45941[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]45942[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]45943[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]45944[/ATTACH]
Lite kort efter dagens ständning, rödöga, råttsabo,lillen.
Råttsabo är den jag köpte av hon som födde upp gerbiler.
#195 - 21 februari 2012 18:24
R.I.P ikväll när vi kom hem så hittade jag Lillan död, ett av barnen hade glömt att stänga glasrutan när han hade lagt in lite toarullar i buren och då har sessan passat på att ha lite roligt, så nu har rödöga den vita ökenråttan ingen kompis mer villket känns väldigt trist.

Det värsta är att jag är väldigt kluven på hur man ska säga till den lilla, det är hans fel att för han glömde stänga(villket är lätt hänt) men sen är det ju inte han som dödat henne för det gjorde ju katten, men hade han inte glömt stänga så hade hon levt.

Jaja jag hoppas han inte slarvar med det mer det är inte första gången han glömmer stänga(det har jag också gjort någon gång)
Han är ivarjefall väldigt ledsen och han känner skuldkänslor för detta, Lillan var storebrors gerbil och rödöga är nu ensam villken är hans gerbil. Jag kan ju inte släppa ihop henne med pojkarna för då vet ni vad som händer, då blir där många gerbiler, hon kan ivarjefall prata med dom och se dom men ensam får hon tyvärr sova:(

Vila i frid lilla Lillan, imorgon ska vi begrava dig[:(]
#196 - 22 februari 2012 10:06
har läst tråden o det är inte lätt o vara nybörjare många fel är gjorda som det gärna blir i början.

Jättebra bur gerbiler ska ju INTR ha galler så det gjord eni bra jättefint inrett os å förutom hjulet för det frösta är det springor där d elätt kan bryta benen os en är det väldigt för litet svansade djur ska kunan springa RAKT en uppfödare räkande ut hur stort ett hjul ska vara tille n gerbil om den sk akunan springa rak med rygg o svans o det blev i storlek med ett traktordäck. HJul är inget bra alls, enformig motion som ofta ger sterotypa bettenden. dessutom ofta ryggskador.

3 honor är dömt o misslyckas det funkar ett tag ibland sen ryker de ihop 2 honor ska det vara, nu var ju den ena hane o hanar går o ha i större flockar men inte honor.

Hö har ofta ohyra i sig tex löss så det rekomenderas igenlitgen inte, massor av kartonger minst 15 cm djupt spånlager (helt hampa då vanligts pån är cancerframkallande pga terpentinet då vanligt spån är gjort av barrträd) sen massor av grenar. Precis som ni har det.

Det är väldigt revirtänkade djur så de ska inte kunan känna doft av andra individer då känner de sig inte trygga helt enkelt. De skaver ofta bort hår o får sår om det finsn springor eller galler de kan även bryta sina tänder om de gnager på galler.

Foder tja de köpte är som det står i tråden fulla med feta onyttiga saker. En osötad musli blandad med fink o lite gnagarbladning är den bästa maten, samt färskfoder alltså frukter, grönsaker, potatis/ris/pasta o kött såklart de äter ju kött med o behöver kött i sin kost.
pellets typ kanin är inte att rekomendera de kan inte smälta dessa då de inte är höätare.
Saltsten är fy fy det ger njur o lever skador.
#197 - 22 februari 2012 15:50
Nja, ett och annat där håller jag inte med om. Galler till gerbiler/jirdar (det som brukar kallas gerbil är egentligen en jird) är väl på ett sätt inte så bra men vill man ha djuren inne och hindra katter och liknande så måste man nästan ha galler nånstans. Raka galler är sällan problem, det som ställer till det är om det är kilar och krokigheter runt luckor mm. Där kan djuren fastna och det är inte bra. Det beror alltså mycket på hur gallret ser ut om det är ett problem.

Jag är ingen större vän av hjul eftersom det lätt uppstår rena idiotbeteenden då de springer mer än rimligt. Köper man hjul av råttstorlek och som är inklädda är det annars ingen större olycksrisk.

Jag har ingen erfarenhet av att det måste vara två honor. De kan ryka ihop ibland honor emellan men jag har inte sett nåt kopplat till antal, ibland går det bra i grupp, ibland ryker två ihop. Jag har ett intryck av att det handlar mer om vilket de växt upp tillsammans, hur gamla de varit annars när de satts ihop och inte minst personkemi.

Ohyra är inte särskilt vanligt i hö, däremot är det ofta gott om förrådskvalster. Kvalstren är väl i och för sig inte direkt nyttiga men kan ju inte klassas som ohyra. Hö är också nåt som de verkligen gillar, de både äter och bygger bo av det. Man är skyldig att ge dem hö eller något liknande som de kan använda till bomaterial, det står i L 80.

Det där med att spån skulle vara cancerframkallande påstås ibland men det finns inga direkta källor till att det skulle vara så, i alla fall inte när det gäller det kutterspån som brukar användas som strö i Sverige. För min del har jag fött upp tusentals gnagare på spån och de enda som fått tumörer är en stam natalråttor som uppenbarligen hade genetiska problem. Jag använder också kutterspån till nåt tusental nykläckta kycklingar om året och det är bland det känsligare man kan ha, inga problem med det. Spånet används också till försöksdjur och det skulle ju absolut inte funka med att använda nåt till försöksdjuren som de kunde få cancer av, det skulle störa försöken. 15 cm spån känns överdrivet, visst har det sina poänger om de kan gräva gångar men dels så brukar inte spån fungera som stabila gångar, dels så ser man inte mycket av dem om de verkligen skulle lyckas göra gångar.

Skulle det inte funka att de kände doften av andra individer, tja, tja då begriper jag inte hur jag lyckats föda upp dem.

Man kan använda, musli, fröer osv men det jag ser brukar vara alldeles för mycket fett och socker och för lite protein. Det är inte så lätt att få en bra foderstat på det viset. Pellet till råttor och möss fungerar bra som enda foder, ingen skall väl påstå att det är direkt kul för dem men det blir nyttigare än att häva till dem en massa jox med solrosfrön.
#198 - 22 februari 2012 16:31
Idag begravde vi henne lungt och stilla vid väggen, det enda stället där det inte var tjäle.
Hjulet används nästan inte alls av någon, Jag har bara några cm spån men sen klipper jag pappersremsor som dom bygger bo av och gör gångar av, slänger in lite kartonger som dom gnager sönder och bygger bo av. Gerbilerna känner lukten av varandra och nosar där det är en springa men jag har aldrig sett dom verkar må dåligt av det men vad vet jag, dom som finns kvar är 2 hanar på ena sidan och en stackars hona som blev av med sin syster igår:(
Tack för råden av foder.
#199 - 22 februari 2012 17:56
Hö har ofta ohyra i sig tex löss så det rekomenderas igenlitgen inte, massor av kartonger minst 15 cm djupt spånlager (helt hampa då vanligts pån är cancerframkallande pga terpentinet då vanligt spån är gjort av barrträd) sen massor av grenar. Precis som ni har det.

Spånet är inga problem det vi använder är ekspån;)

Annons