Oklart vatten och alger.

#1 - 12 april 2004 13:53
I mitt 540 kar med BTN-bakgrund är vattnet oklart, i ljuset så ser det nästan lite dimmigt ut om man kollar under ljusrampen. Har fått en hel del gröna alger i karet, men det som bekymrar mig mest är de bruna algerna som växer väldigt mycket. De sätter sig på bakgrunden, på lavastenarna, på växterna och även på gruset. Har 4 gibbiceps som äter alger flitigt men det räcker inte. Lavastenarna är nästan helt täckta av de bruna algerna. Har alltid gjort vattenbyten varje vecka, (30-50% ungefär.) Har 2 fluval 4 plus pumpar som filtrerar 1000 liter/timme vardera. Båda pumparna sitter framför bakrunden, kan det vara upphovet till problemet att det blir stillastående vatten bakom bakgrunden? Det är ungefär 26-27 grader i karet, och när jag gör vattenbyte så fyller jag på med kallt vatten. Ljusrampen är en heltäckande med plats för 4 rör. Det sitter bara 3 rör i, ett aquarelle och ett annat philipsrör. Det tredje kommer jag inte ihåg säkert vad det var för fabrikat men det kan ha varit ett philipsrör det med. Belysningen är på ca 12 timmar per dygn och det kommer inte in något solljus i karet. Har sett samma typ av bruna alger i akvarieaffärer men då inte så mycket av dem. Hur gör jag för att bli av med dem innan karet växer igen? De växer tom på framrutan...
Tacksam för svar.
#2 - 12 april 2004 14:42
Har du samma problem som här http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=24528
Annars är väl det vanligaste rådet att miska på maten och avlägsna organiskt avfall.
#3 - 12 april 2004 14:48
Jag matar lite, de äter upp på nån minut.

Spelar det någon roll om vattnet bakom bakgrunden är stillastående?
#4 - 13 april 2004 16:21
Ingen som vet vad det kan bero på eller hur man enklast blir av med det?
#5 - 13 april 2004 16:24
Alger och Infusorier (som kan göra vattnet grumligt) "botas" väl ofta med mörkläggning av karet ett par dagar? eller?
#6 - 13 april 2004 21:17
Grumligheten: Beroende på vad man har för kranvatten är det rätt vanligt att man får fällningar i vattnet vid stora/täta vattenbyten. Prova håll upp med vattenbyten i två veckor och se om det klarnar.

Stillastående vatten: Tror jag inte är några problem.

Algerna: Det låter på beskrivningen som kiselalger. De tyder på att akvariet inte kommit i balans, prova lämna det i fred en månad, det *brukar* blir bättre då. Försök även ta reda på vad du kan göra för att växterna skall trivas bättre, friska växter är bästa botemedlet mot alla alger.

Infusorier: Ryktet är mycket vanligare än de är.
#7 - 14 april 2004 07:14
Stillastående vatten kan bli en grogrund för anaeroba bakterier.
#8 - 14 april 2004 15:40
Ursprungligen skickat av dgqlof

Grumligheten: Beroende på vad man har för kranvatten är det rätt vanligt att man får fällningar i vattnet vid stora/täta vattenbyten. Prova håll upp med vattenbyten i två veckor och se om det klarnar.

Jag byter lika mycket procentuellt sett i mitt 720 och där är det kristallklart vatten... [?]
#9 - 14 april 2004 15:42
Ursprungligen skickat av dgqlof

Algerna: Det låter på beskrivningen som kiselalger. De tyder på att akvariet inte kommit i balans, prova lämna det i fred en månad, det *brukar* blir bättre då.

Lämna det ifred? Ska jag strunta i vattenbyten eller hur menar du?
#10 - 14 april 2004 15:43
Ursprungligen skickat av Kramfors

Stillastående vatten kan bli en grogrund för anaeroba bakterier.

Vad är det?
#11 - 14 april 2004 16:44
Bakterier som lever utan syre, som kan bla. orsaka lukt.
#12 - 14 april 2004 17:14
Ursprungligen skickat av Kramfors

Bakterier som lever utan syre, som kan bla. orsaka lukt.

Aha, då vet jag. Det luktar inte nåt i karet nu iaf.
#13 - 14 april 2004 17:20
Men hela ideén med att ha btn bakgrund trodde jag var att man kan ha filter bakom? Varför har du inte det? Då har du ett perfekt filter och inga som helst problem med stillastående vatten.
Vad har du för filter idag?
MVH
Magnus
#14 - 14 april 2004 17:27
Jag har 2 fluval 4+. (Båda pumpar 1000 l/h styck).

Anledningen till att jag satte dem framför var att fiskarna stod och flämtade för det verkade vara för lite syre i vattnet. Så jag flyttade filtrena och riktade utblåsen mot ytan och problemet försvann.
#15 - 14 april 2004 18:05
Kan det vara för lite ljus? Bruna alger kan väl vara indikation på lite ljus? Till växtakvarium vill man ha runt 0,4-0,5 W/liter. Och då behöver du uppåt fem-sex lysrör till ditt kar (jag har sex i mit 540 liters, och anser det vara lite :-).
Hur växer växterna i ditt kar? Bra växande växter är bra "botemedel" mot alger.
#16 - 14 april 2004 19:00
Berätta mer om ditt kar.....Hur mycket fisk? Vad för fisk? Hur mycket växter? Skriv så mycket du kan......Jag tror jag har en förklaring på lut.
MVH
Magnus
#17 - 15 april 2004 15:27
Det är bara malawi(Alunocaror), vet inte exakt antal men 15-20 st är det nog, och 3 eller 4 gibbiceps. De enda växterna som jag har i karet är en medelstor javaormbunke och två små skott från den, samt lite ciklidgräs (det heter säkert något annat men det var det som stod hos handlaren.)
#18 - 17 april 2004 14:22
Flyttade runt inredningen i karet igår och hittade en död fisk under en lavasten. Kan det vara den som är upphovet till hela problemet?
#19 - 25 juni 2004 11:41
hej thundercat!..såg dina frågor först nu, jag har själv haft ett 540 kar med btn bakgrund med malawi och gissa om jag hade samma problem som du upplever nu...!alla dessa frågor du ställt om det beror på det, har jag med ställt mig.!vilket inte alls har med det att göra!! och alla tips som man får går inte bara: undra varför! jo för dom ger dig tips om hur man gör sig av med vanliga alger typ gröna alger blåa osv. kisel alger bekämpar man med mer ljus & mindre vatten byten!!! och mindre kisel! i vattnet!med andra ord tvärtom hur man bekämpar grö alger
sååå så "enkelt" är det! jag körde själv med 2 rör till mitt och det är på tok för lite om man har lite mer kisel i sitt vatten!

har för mig att det finns att läsa om på akvarie guiden...

Annons