I mitt 540 kar med BTN-bakgrund är vattnet oklart, i ljuset så ser det nästan lite dimmigt ut om man kollar under ljusrampen. Har fått en hel del gröna alger i karet, men det som bekymrar mig mest är de bruna algerna som växer väldigt mycket. De sätter sig på bakgrunden, på lavastenarna, på växterna och även på gruset. Har 4 gibbiceps som äter alger flitigt men det räcker inte. Lavastenarna är nästan helt täckta av de bruna algerna. Har alltid gjort vattenbyten varje vecka, (30-50% ungefär.) Har 2 fluval 4 plus pumpar som filtrerar 1000 liter/timme vardera. Båda pumparna sitter framför bakrunden, kan det vara upphovet till problemet att det blir stillastående vatten bakom bakgrunden? Det är ungefär 26-27 grader i karet, och när jag gör vattenbyte så fyller jag på med kallt vatten. Ljusrampen är en heltäckande med plats för 4 rör. Det sitter bara 3 rör i, ett aquarelle och ett annat philipsrör. Det tredje kommer jag inte ihåg säkert vad det var för fabrikat men det kan ha varit ett philipsrör det med. Belysningen är på ca 12 timmar per dygn och det kommer inte in något solljus i karet. Har sett samma typ av bruna alger i akvarieaffärer men då inte så mycket av dem. Hur gör jag för att bli av med dem innan karet växer igen? De växer tom på framrutan...
Tacksam för svar.