Ökning av alger sedan ny belysning.

#1 - 31 oktober 2008 20:21
Algerna i mitt akvarium har spridit sig fort och i stor skala sedan jag skaffade ny belysning, trots att jag bara haft belysningen i en vecka. Det är 24W T5 två lysrör Phillips Aquarelle. Det fanns inga alger på bottensubstratet innan, men nu finns det och sprider sig snabbt. Algerna på växterna och också börjat växa markant mycket. Ska jag dra ner på belysningtiden? jag har det tänt i 12 timmar om dagen, kanske ska gå ner till 10 timmar?
Guest
#2 - 31 oktober 2008 21:07
Temeraire skrev:
Algerna i mitt akvarium har spridit sig fort och i stor skala sedan jag skaffade ny belysning, trots att jag bara haft belysningen i en vecka. Det är 24W T5 två lysrör Phillips Aquarelle. Det fanns inga alger på bottensubstratet innan, men nu finns det och sprider sig snabbt. Algerna på växterna och också börjat växa markant mycket. Ska jag dra ner på belysningtiden? jag har det tänt i 12 timmar om dagen, kanske ska gå ner till 10 timmar?

Du kan dra ner det till 8H med. Kör så i två veckor, öka sedan 1H i veckan. 10H totalt borde räcka bra sen.
Guest
#3 - 31 oktober 2008 21:08
Du kan dra ner det till 8H med. Kör så i nån vecka, öka sedan 1H i veckan. 10-11H totalt borde räcka bra sen.
#4 - 31 oktober 2008 21:21
Har du någon gödning till dina växter,växterna kanske behöver en kick för att ta hand om ämnena som göder algerna nu när du fått bättre ljus.
#5 - 1 november 2008 13:18
Jag använder Tetra Plantmin. ''Intensiv järngödning'' står det.
#6 - 1 november 2008 14:53
Prova med PMDD,dina växter kanske behöver mer än bara järngödning,här kan du läsa om en billig fungerande gödning.
http://www.haack.se/pmdd/index.php?option=com_content&view=article&id=27&Itemid=63
#7 - 1 november 2008 17:31
Är det något man sätter ihop själv? så uppfattar iallafall jag det när jag läst det som stod på hemsidan. Eller finns det att köpa färdigblandad?
#8 - 1 november 2008 19:36
Du blandar själv,lätt som en plätt :D plus att det är betydligt billigare än den färdigblandade som säljs på zoobutiker :D
#9 - 1 november 2008 20:07
Hur mycket PMDD drar man i varje gång och hur ofta??
#10 - 1 november 2008 20:34
Enklaste sättet är att göra tre halvliters(500ml) flaskor där man ur de tre använder sig av
doseringsanvisningen 10 ml per 100 liter vatten.

Själv doserar jag en gång i veckan efter delvattenbyte,men om man har mycket växter så bör man nog öka dosen eller korta ner tiden mellan doseringarna.
http://www.haack.se/pmdd/index.php?option=com_content&view=article&id=24&Itemid=66
#11 - 1 november 2008 21:28
Låter ju kanon, blir att beställa en omgång och pröva :D
#12 - 1 november 2008 23:18
Enklaste sättet är att göra tre halvliters(500ml) flaskor där man ur de tre använder sig av

doseringsanvisningen 10 ml per 100 liter vatten.

Själv doserar jag en gång i veckan efter delvattenbyte,men om man har mycket växter så bör man nog öka dosen eller korta ner tiden mellan doseringarna.

http://www.haack.se/pmdd/index.php?option=com_content&view=article&id=24&Itemid=66

Men hur gör man om man byter varannan vecka ? dvs. ung. 2 ggr i månaden ? För då blir det ju VB + dosering, dosering, VB + dosering, dosering. Kanske inte går ?
#13 - 1 november 2008 23:29
Stoffe.B skrev:
Men hur gör man om man byter varannan vecka ? dvs. ung. 2 ggr i månaden ? För då blir det ju VB + dosering, dosering, VB + dosering, dosering. Kanske inte går ?

Varför inte,jag kör min PMDD vid delvatten byte för att det är praktiskt och lätt att kommaihåg.
Kör med det här om det funkar för dig...V1:delvattenbyte+PMDD V2:PMDD V3:delvattenbyte+PMDD V4:PMDD osv...
#14 - 2 november 2008 07:28
Hur får man tag i ämnena då och hur blandar man och hur använder man det?
#15 - 2 november 2008 09:00
Temeraire skrev:
Hur får man tag i ämnena då och hur blandar man och hur använder man det?

Det står beskrivet på denna sidan: http://www.haack.se/pmdd/index.php?option=com_content&view=article&id=24&Itemid=66

Kolla runt där, så hittar du nog svar på dina frågor :p
#16 - 5 november 2008 18:33
Jag har läst, men förstår tyvärr inte riktigt. Men det verkar iallafall bra, så jag vill beställa. Men jag behöver hjälp. Vill någon hjälpa mig med beställningen? vet inte riktigt vad det är jag ska ha.
.. är förresten killen/tjejen som har sidan fortfarande aktiv med den? så att man inte gör en beställning och aldrig får den.
..hmm, börjar fatta lite.. men vilket ''recept'' behöver jag? hur ska jag veta?
#17 - 5 november 2008 18:40
Jag beställde ju i Lördags och fick igår. Mycket enkelt att blanda. Kan bara rekomendera det
#18 - 5 november 2008 19:49
..men det finns flera olika recept/blandningar?
#19 - 5 november 2008 20:05
Temeraire skrev:
..men det finns flera olika recept/blandningar?

Ja, men bara två som du behöver fundera över... den ena är "[COLOR=Red]Portions PMDD NutriSi[/COLOR]" om du har mjukt vatten under KH7 eller "[COLOR=Red]Portions PMDD Micro[/COLOR]" om du har hårt vatten över KH7... enklare än så kan det inte bli...
#20 - 6 november 2008 04:12
..ämnena ska inte blandas med varandra? varje ämne ska ensamt blandas med vatten? sedan häller man i det i akvariet, varje ämne för sig?
#21 - 6 november 2008 05:09
Temeraire skrev:
..ämnena ska inte blandas med varandra? varje ämne ska ensamt blandas med vatten? sedan häller man i det i akvariet, varje ämne för sig?

Man använder tre flaskor för det hela... det är lika enkelt som att blanda saft...

Portions PMDD NutriSi
1x KNO3 ca 50g, 1 påse blandas ut i 500ml vatten ([COLOR=Red]Flaska1[/COLOR])
1x KH2PO4 ca 8g, 1 påse blandas ut i 500ml vatten ([COLOR=Lime]Flaska 2[/COLOR])
1x NutriSI ca 8g 1 påse Blandas ut i 500ml batterivatten med citronsyra och ([COLOR=Magenta]Flaska 3[/COLOR])
1x C6H8O7 (Citronsyra) ca 4 ml 1 påse blandas ut i flaskan med Micronäringen ([COLOR=Magenta]Flaska 3[/COLOR])
1x K2SO4 ca 5g, 1 påse blandas ut i flaskan med Micronäringen ([COLOR=Magenta]Flaska 3[/COLOR])
(Har man inte tillgång till batteri vatten, koka upp vanligt vatten i 20min under lock, låt svalna!)

Portions PMDD Micro+
[FONT=arial,helvetica,sans-serif]1x KNO3 ca 50g, 1 påse blandas ut i 500ml vatten ([COLOR=Red]Flaska1[/COLOR])[/FONT][FONT=arial,helvetica,sans-serif]1x KH2PO4 ca 8g, 1 påse blandas ut i 500ml vatten ([COLOR=Lime]Flaska 2[/COLOR])[/FONT][FONT=arial,helvetica,sans-serif]1x K2SO4 ca 5g, 1 påse blandas ut i flaskan med Micronäringen ([COLOR=Magenta]Flaska 3[/COLOR])[/FONT][FONT=arial,helvetica,sans-serif]1x Micro+ 25ml, 25ml flaskan blandas i 500ml vatten ([COLOR=Magenta]Flaska 3[/COLOR])[/FONT]
#22 - 6 november 2008 09:16
Temeraire skrev:

Vad är det för färgtemperatur på lysrören?

Låg Kelvintemperatur ger rött ljus och hög blått. Låg färgtemperatur ger varma färger, medan hög färgtemperatur ger kalla färger. Vid soluppgång och solnedgång, med lågt stående sol, är färgtemperaturen låg. "Neutralt" dagsljus har en färgtemperatur på cirka 5500K. Det är den färgtemperatur som vanliga dagsljusfilmer är avstämda efter. Färgtemperaturen är hög mitt på dagen, speciellt om man fotograferar i skuggan och endast får ljuset från den blå himlen. Då kan färgtemperaturen uppgå till hela 15000K./http://www.aifo.se/bwf/infouv.htm

Jag kan tänka mig att höga färgtemperaturer stimulerar algtillväxt.

Själv kör jag bara med dagsljusrör på 6500 K. Jag har inga algproblem, kör inte med pmdd.

Annons