"Ölandsand"

#1 - 16 oktober 2008 11:35
Den vita fina sanden som finns på en del platser på Öland. Är den lämplig som akvariesand?

Nu är jag medveten om att det är fel att sno sand. Men mina föräldrar har en havstomt och jag tvivlar på att det kommer märkas ;)

Tror ni sanden har mkt salt på sig eller skadliga ämnen för ett akvarium? Är ute efter en mkt fin sand....
#2 - 16 oktober 2008 11:37
Den innehåller mycket kalk, så den är inte lämplig om du vill ha mjukt, surt, vatten. Annars är den bra, har använt liknande sand från gotland i egna kar vid några tillfällen.
#3 - 16 oktober 2008 11:43
Tanken är att ha scalarer.
Bilagor:
#4 - 16 oktober 2008 11:50
zoolander skrev:
Den vita fina sanden som finns på en del platser på Öland. Är den lämplig som akvariesand?

Nu är jag medveten om att det är fel att sno sand. Men mina föräldrar har en havstomt och jag tvivlar på att det kommer märkas ;)

Tror ni sanden har mkt salt på sig eller skadliga ämnen för ett akvarium? Är ute efter en mkt fin sand....

Jag vill inte uppmana till brott eller liknande...men jag "fick tag" på sån sand bara förra veckan...fyllde la 40-60kg i mitt stora kar å de var kalas...tvättade ur sanden i karet 2-3 gånger fyllde med vatten å dagen efter la jag i fiskarna...funka problemfritt! å så jävla snyggt

http://www1.garaget.org/gallery/archive/40446/large/305014_iuqiy3.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/archive/40446/large/305017_j7rv81.jpg

Gamla bilder på yngelkaret med sån där jätte fin vit/grå havsand

:)
#5 - 16 oktober 2008 12:30
Sjukt snyggt!

Hällde du bara i sanden i en balja och hällde på vatten ett par gånger för att få den "ren"? Eller hur gjorde du.

Trivs ciklider med denna typ av sand?
#6 - 16 oktober 2008 16:36
zoolander skrev:
Sjukt snyggt!

Hällde du bara i sanden i en balja och hällde på vatten ett par gånger för att få den "ren"? Eller hur gjorde du.

Trivs ciklider med denna typ av sand?

Jag tömde gamla gruset ur karet, tömde 50% vatten..

La i nya sanden...rörde runt å fångade dom största grejerna som flöt runt med med håv...

tömde helt på vatten..fyllde ut å sköljde sanden samtidigt som jag fyllde på...fyllde till 60% rörde runt lite å fångade den största sketen med håv...

Tömde allt vatten....fyllde på 50%-70%..fångade med hov å rörde runt...

tömde.... fyllde helt å körde igång pumparna så jag skulle få riktigt cirklulation i sketen..fick gå utan fisk 1 dygn å sedan la jag i dom också
men innnan jag la i dom så sög jag upp den sista sketen...

dock så bör du nog tänka på att diverse fiskar kan gräva riktigt mycke ur denna sanden på en dag å de finns rasrisk om man har lite stengrottor osv..la i en frigolitskiva i botten på mitt kar innan jag la i nya sanden som genomslagsskydd om nån sten skulle trilla

Mja mina malawis gillar de....på denna veckan sanden har varit i har jag sett mer lekbeteenden hos vissa arter än jag har gjort dom 7-8 månaderna jag haft fiskarna...
#7 - 18 oktober 2008 10:14
Nu har jag skaffat sand. Hittade en rejält fin hög ett par hundra meter från havet. Sanden är helt ren från skräp och det är något åratal sedan den legat i vatten.
Tog bara översta lagret så det lär ha regnat/varit mkt sol på den.

Behöver jag spöja ur den, eller är det bara att köra tro?
#8 - 18 oktober 2008 15:36
om spöja ur den betyder skölja ur den så tycker jag du ska göra det... :)
#9 - 18 oktober 2008 16:24
Regnet innehåller en hel del skadliga försurningar så du bör skölja, kanske koka?:confused:
#10 - 18 oktober 2008 16:46
KoiKe skrev:
Jag vill inte uppmana till brott eller liknande...men jag "fick tag" på sån sand bara förra veckan...fyllde la 40-60kg i mitt stora kar å de var kalas...tvättade ur sanden i karet 2-3 gånger fyllde med vatten å dagen efter la jag i fiskarna...funka problemfritt! å så jävla snyggt

http://www1.garaget.org/gallery/archive/40446/large/305014_iuqiy3.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/archive/40446/large/305017_j7rv81.jpg

Gamla bilder på yngelkaret med sån där jätte fin vit/grå havsand

:)

Snyggt som fan,ger ett väldigt bra ljus också...
#11 - 19 oktober 2008 09:02
Snyggt som fan,ger ett väldigt bra ljus också...

Jo de blev äckligt bra...mitt stora kar blev äckligt fint de också :)
blir bättre helhet på att i mitt 500liters kar
#12 - 21 oktober 2008 05:24
Sanden blev finfin! Däremot har den inte lagt sig riktigt ännu, fortfarande mkt i vattnet. 1.5 dag nu, men jag antar att det kan ta ett par dagar...!

Funderar faktiskt på att byta i mitt 60L. Har någon form av sjösten där idag, och rör jag stenen så ser jag hur skitigt det är... Problemet är väl bara hur fanken man byter i ett kar som redan rullar... Tar jag bort all grus och +växter+stenar och behåller fiskarna och sedan häller ner sanden så blir det lagom mkt sand i vattnet, klarar fiskarna det...? Alternativ två att tömma hela karet är väl knappast bra det heller...
#13 - 21 oktober 2008 11:30
Töm hela karet på fisk växter och sten,och behåll så mycket vatten som du kan av det gamla vattnet.
Och rengör inte filtret,det kan du göra om någon vecka så blir nog inte påverkan så stor.
#14 - 25 oktober 2008 19:15
zoolander skrev:
Sanden blev finfin! Däremot har den inte lagt sig riktigt ännu, fortfarande mkt i vattnet. 1.5 dag nu, men jag antar att det kan ta ett par dagar...!

Funderar faktiskt på att byta i mitt 60L. Har någon form av sjösten där idag, och rör jag stenen så ser jag hur skitigt det är... Problemet är väl bara hur fanken man byter i ett kar som redan rullar... Tar jag bort all grus och +växter+stenar och behåller fiskarna och sedan häller ner sanden så blir det lagom mkt sand i vattnet, klarar fiskarna det...? Alternativ två att tömma hela karet är väl knappast bra det heller...

Kan väl tillägga att mitt 500liters kar som hade rullat 8 månader tömde jag på 30-40 vuxna å 60 talet yngel (alla firrar malawiciklider) å bytte ALLT vatten..24 timmar senare slängde jag i fiskarna...rengjorde inte filtret i nått av mina 3 pumpar... hade fiskarna i 65 liters baljor från ikea med en liten 100 liters akvariepump sålänge :p

vattnet var klart på 1 dag...dock pumpar pumparna ca 3300liter i timmen

Annons