Hejsan!
I mitt 95 liters har jag lite platy, endlers, 2 malar, 2 snäckor och en kakaduahona. För ett tag sedan fick en av mina platys lite styk av kakahonan, nån reva i stjärten och något litet sår vid ögat.. Efter ett tag så fick platyn svamp eller något där hon har såret. Nu är det vitt ovanför ögat, och lite på ögat.. :/ Hon mår inte bra, och ligger mest på pumpen, med fenorna mot kroppen. Men när det är matdags så blir det liv i rutan... :S
Dessutom så upptäckte jag i förrgår att en av mina andra platyhonor flämtar väldigt. Hon ser helt normal ut annars, är inte uppe vid ytan eller så, men munnen bara går på henne :( Igår fick hon bebisar, hennes första kull, så hon var inte så tjock. Men flämtandet fortsatte.. Ingen av de andra platyna eller endlerna verkar må dåligt förutom dessa två. Hon verkar oxå vilja vara ifred :/
DESSUTOM så fann jag en prick på min kakahonas huvud för några dagar sedan. Den sitter där än, men hon visar inga tecken på att må dåligt, det blir inga fler prickar heller.
Jag är så förvirrad just nu! Känner mig så taskig som inte har gjort något åt min stackars "svamp" platy. Fick råd av Mr. Ansjo att ha i lite salt, men jag är osäker på hur resterande fiskar, malarna, snäckorna kommer att reagera.
Tål äppelsnäckor salt i vattnet?
jag upptäckte just att en av mina platys i 200litarn också har något vitt ovanför ögat! Varför ska allt hända på en gång för??
vad ska jag göra? :(
Den rödorangea platyn är den som ligger på pumpen och deppar.
Det andra är en superdålig bild på den med något vitt på ögat, men det syns inte bra på denna bild.. Det var JÄTTE svårt att plåta henne idag...