Olika frågor

#1 - 10 april 2008 18:23
Jag har några frågor som jag hoppas att någon kan svara på.

1. Hur ska jag mata mina dvärgklogrodor med mygglarver? När jag lägger ner det i akvariumet så äter mina fiskar upp dem..

2. Kan man göra en egen yngelbur? En sådan med galler i botten så att ynglen ramlar ner och mamman inte kan få tag på dem.

3.Vad kostar det att göra ett eget akvarium? Om glaset kostar ca 200 kr (har tagit reda på det) Och om man ska ha doppvärmare, pump, inredning, lyse m.m vad blir det då för pris?

4. Finns det någon chans att jag har några yngel från mina ballongmolly kvar om hon föder i akvariumet med 3 dvärgklogrodor i på ca 2,5 cm?

5.När blir ballongmollyyngel könsmogna? Vilken storlekoch vilken ålder.

6. Mitt yngel som just nu bor ensam (för hans 3 kompisar har dött av olika anledningar) i en yngelbur av nät med lite javamossa, en snäcka och lite sten beter sig lite konstigt. Han vrider och vänder sig åt olika håll ibland, han liksom simmar ner till botten och simmar på sidan ibland. Är det något fel?
Han får mat 3 ggr om dagen med krossat vegetariskt foder och ibland får han fryst cyklops. Akvariumet buren han bor i är på 61L och det är en vanlig pump som gör bra cirkulation.
#2 - 10 april 2008 18:42
mm
#3 - 10 april 2008 18:42
Lones skrev:
mm

Vadå, mm??? Vad menar du?
#4 - 10 april 2008 18:45
inget:)
#5 - 10 april 2008 18:46
Kan ingen svara på mina frågor?
#6 - 10 april 2008 18:59
Det blir könsmogna vid 3 månaders ålder då kanske man ser vilket kön då
#7 - 10 april 2008 20:26
http://www.groda.tk/

MVH /Tobias
#8 - 10 april 2008 20:52
oftas kan grodorna få in lite större mat i munnen än fisk... så om jag va du skulle jag ta en liten bit räka och hålla framför den, funkar med Guldklogrodan jag har hemma hos mid, men den e lite större, angående Ballongmolly yngel, du kan ju få någr akvar ifall du ha mycket växter och lite större typ av grus som de kan gömma sig i, annas om du ser att hon ska föda kan du ju flytta ut henne till ett annat akvarium :) sen fråga 6, dra ner lite på matningen, till kanske en till två gånger om dagen, det är lätt att vattnet blir dåligt även om det är bra pump som pumpar ute i akvariumet. och om du ser någon mat ligga i botten på yngelkassen ta bort det såfort som möjligt :9

Lycka till MVH Oskar Wallin
#9 - 11 april 2008 10:26
Å, just det! Akvariumet jag ska bygga själv (eller ja, pappa rättare sagt) är på 36L med dessa mått: 40*30*30. Nu kanske någon kan svara på den frågan.
Tack alla andra som svarat! :)
#10 - 11 april 2008 10:37
det du måste köpa e ju silikon (utan antimögelmedel!) vet int eriktigt vad de kostar..
en doppvärmare går på kanske 150 kr en pump till 36L kanske 200-250 kr lysramp beror på vad du ska ha för lysrör eller om du ska ha något annat..

hoppas du får något mer detaljerat svar

MVH Oskar Wallin
#11 - 11 april 2008 17:21
Jag köpte en tub glassilikon på rusta för 69 kr som är till akvarie. Det byggde min man kar till räkor med & det funkar perfekt. Har även köpt i akvariebutik, större tud för 165 kr men den var inte lika bra.

Lycka till.

/Eva
#12 - 12 april 2008 09:16
EvaPeva skrev:
Jag köpte en tub glassilikon på rusta för 69 kr som är till akvarie. Det byggde min man kar till räkor med & det funkar perfekt. Har även köpt i akvariebutik, större tud för 165 kr men den var inte lika bra.

Lycka till.

/Eva

Tack! :)
Läs min tråd: Snacka om timing! så kanske du kan hjälpa mig med de frågorna också ;) Tack igen

Annons