Olika guppies

#1 - 23 juni 2008 12:11
Hej alla! Jag har precis skaffat guppies och dom ser ut ungefär så här (dock inte mina på bilden):

http://bp1.blogger.com/_cRw9_SMr3sM/RytIbnASVII/AAAAAAAAAgU/VFKtvE9UDc0/s1600-h/Guppy+Fish.jpg

Men jag vill ha guppies som ser ut som den här:

http://www.aquaxen.com/images/guppy_001.jpg

Vart får jag tag på det?
#2 - 23 juni 2008 12:31
Den första bilden du länkade till visar honor och de är oftast inte så färggranna medan den andra visar en hane. Hanar har mer färger och slöjigare fenor. Gäller bara att hitta snygg hane och hanen på bilden är garanterat avlad i många generationer för att få just den färgen. Det är bara att hitta en färgglad hane och börja odla :). De finns i affärer om du bara håller ögonen öppna ;)
#3 - 23 juni 2008 12:33
Nina82 skrev:
Den första bilden du länkade till visar honor och de är oftast inte så färggranna medan den andra visar en hane. Hanar har mer färger och slöjigare fenor. Gäller bara att hitta snygg hane och hanen på bilden är garanterat avlad i många generationer för att få just den färgen. Det är bara att hitta en färgglad hane och börja odla :). De finns i affärer om du bara håller ögonen öppna ;)

Aa jag hade ju en hane från början, men han såg ut precis som honorna fast med ytterst lite större stjärt. Och dom som man ser på internet, eller tex den du har som bild har oftast en färgad kropp men mina har silvriga kroppar.
#4 - 23 juni 2008 12:38
Guppie skrev:
Aa jag hade ju en hane från början, men han såg ut precis som honorna fast med ytterst lite större stjärt. Och dom som man ser på internet, eller tex den du har som bild har oftast en färgad kropp men mina har silvriga kroppar.

Då är det bara att leta upp en mer färgglad hane då ;)

Helt färglösa hanar är nog mer sällsynta än färgglada iaf.
#5 - 23 juni 2008 12:41
Jag får väl kolla i en annan fiskäffär då för där jag köpte fanns inte mkt fiskar att välja mellan. Det var mest vanliga fiskar där.
#6 - 23 juni 2008 12:58
Var de mest vanliga så borde de garanterat funnits :D
#7 - 23 juni 2008 13:03
Men alltså dom hade typ bara malar, guldfiskar, guppies, platy och olika tetror. Det finns många fisksorter som jag inte ens har hört talas om här på denna sidan!
#8 - 23 juni 2008 16:31
Hittade en fräck guppy film med ovanliga guppy honor enligt mitt öga iaf. :)
&feature=related" target="_blank">
&feature=related

Lägg märkte till storleken på honornas stjärtfenor. :)
#9 - 23 juni 2008 16:45
Aa nu har jag vart på ett annat ställe och köpt guppiesar och dom är jättefina, mina gamla honor är nästan lika små som den nya hanen och dom nya honorna är jättestora och fina, och hanen har en sån stor och fin fena som jag ville att den skulle ha:D
#10 - 23 juni 2008 16:49
Grattis :)
#11 - 23 juni 2008 16:52
beerzon skrev:
Grattis :)

Hihi tack:D
#12 - 23 juni 2008 16:55
Mina honor jag hade var oxå väldigt färgglada och storfenade. Här är en bild på dem med en hane längst till höger.

Har kvar den översta honans två hanyngel (könsmogna nu)
#13 - 23 juni 2008 16:56
Guppie skrev:
Aa nu har jag vart på ett annat ställe och köpt guppiesar och dom är jättefina, mina gamla honor är nästan lika små som den nya hanen och dom nya honorna är jättestora och fina, och hanen har en sån stor och fin fena som jag ville att den skulle ha:D

Grattis :). Vad kul..
#14 - 23 juni 2008 16:58
Nina82 skrev:
Mina honor jag hade var oxå väldigt färgglada och storfenade. Här är en bild på dem med en hane längst till höger.

Har kvar den översta honans två hanyngel (könsmogna nu)

Så ser mina fiskar ut, men dom gamla honorna är mkt mindre än dom nya. Är det normalt och beror endast på vart man har köpt dom?:confused::)
#15 - 23 juni 2008 17:02
Guppie skrev:
Så ser mina fiskar ut, men dom gamla honorna är mkt mindre än dom nya. Är det normalt och beror endast på vart man har köpt dom?:confused::)

Jag tror storleken kan variera ganska mycket beroende på hur de avlats. Har de använt sig av de största ynglen i kullen hela tiden blir de ganska stora tillslut. Mina var oxå ganska stora.
#16 - 23 juni 2008 17:04
Okej, va bra. Då är allting fint och prima! Tittar ofta nu bara så att den nya kampfisken inte är på guppiesarna, men det verkar gå jättebra!:)

Annons