Olika gurami.

#1 - 23 juli 2010 20:19
Hej!

Tänkte att jag skulle skaffa ett antal guramis till mitt akvarium. Mosaik, dvärg och honung eller guldguramis hade jag tänkt. Jag undrar om någon kunde ge mig ett råd här, går det bra att ha typ 2 av varje eller ska man hellre ha fler av en sort?

Tack på förhand!
#2 - 24 juli 2010 17:34
Gärna fler av samma sort, då den är en gruppfisk och inte en parfisk som många affärer säger. Dom kan dock bilda par, men trivs bäst i grupp. Gärna fler flickor än pojkar.

Har märkt att dvärg modellerna inte verkar vara lika tåliga som dom vanliga. Jag har själv Guld, Blå, mosaik, marmor, lavendel, och rubin.
Har haft några dvärg arter , men håller inte dom längre efter som det blir dyrt att ersätta dom som dör hela tiden.
Vet inte om jag bara har otur, men mina vanliga Guramis mår hur bra som helst och har aldrig haft några problem.

Ett bra val på fisk då dom är fina och lite roliga då dom rör sig i hela karet och inte bara hänger på ett ställe
#3 - 24 juli 2010 18:18
Det var snällt av dig att ta dig tid att svara, jag visste inte om det där med gruppfisk. Trodde det var en parfisk. Vet du kanske hur det är med färgerna? Jag har läst att guramifiskar får starkare färger ju äldre de blir. På internet har jag sett bilder på väldigt färglada guramis men i affären var de inte lika starka i färgerna.
#4 - 24 juli 2010 18:53
Mosaik, blå, marmor, guld mfl ska fungera som grupp även om de skiljer i färgen. Det är vad jag fått höra och även upplevt det själv. Sedan är jag ganska säker på att de tenderar att para ut sig även om de är gruppfiskar.

Det med starkare färger när de blir äldre stämmer helt klart, om än det inte alltid stämmer. Att ge dem gott om skuggiga områden vid ytan och gömställen så att de trivs gör minst lika mycket dock.
#5 - 24 juli 2010 20:25
Ja Gurami verkar bli finare och finare med ålder. Guramis som i affären inte ser så fina ut, blir ofta med lite vettiga ljus och lite ålder riktigt fina exemplar. Köpte en grupp lavendel guramis häromdagen, dom var riktigt tråkiga i färgerna i affären, men var riktigt fina i mitt kar med 3st aquarelle ljusrör

Och som VisualDarkness sa , så bildar dom grupper även över färggränserna.
Håller även med om att dom älskar flytväxter.
Bilagor:
#6 - 24 juli 2010 22:52
Har du någon bild på lavendelguramisarna? Aldrig sett/hört talas om dem! En färgvariant?
#7 - 25 juli 2010 21:11
Har inga bilder just nu men kan fixa.
Vet faktiskt inte riktigt, men dom ser ut som en färgvariant från guld.
Fattar inte varför dom heter lavendel (då dom inte är blå) utan dom har mer koppar aktig färg.
Har googlat lite och hittat denna bild , den verkar gå åt det blå hållet, men mina är lite mer koppar.

Denna skulle jag gärna ha med , den kallas tydligen Archer vilket borde göra att den heter bågskyttsgurami på svenska? har aldrig sett den, så är en nån som vet var det går att få tag på dom hör gärna av er.[FONT=Times New Roman][FONT=Arial Narrow][SIZE=2]
[/SIZE][/FONT]
[/FONT]
#8 - 25 juli 2010 21:18
J.Milton skrev:
Denna skulle jag gärna ha med , den kallas tydligen Archer vilket borde göra att den heter bågskyttsgurami på svenska? har aldrig sett den, så är en nån som vet var det går att få tag på dom hör gärna av er.[FONT=Times New Roman][FONT=Arial Narrow][SIZE=2]

[/SIZE][/FONT]
[/FONT]

den heter Osphronemus goramy, och heter Jättegurami finns i lite olika färgvarianter, blir väldigt stor och kräver väldigt stora akvarium.
#9 - 25 juli 2010 21:20
Pixter skrev:
jag visste inte om det där med gruppfisk. Trodde det var en parfisk.

det beror på vilken art det handlar om, och många funkar väldigt bra i grupp som ensamma och som par. just guld-blå-marmor-gurami så ska man hålla dom i flera par eller en hane med flera honor. men som Dvärggurami funkar dom i par och som ensamma hanar.
#10 - 26 juli 2010 09:09
Flaxss skrev:
den heter Osphronemus goramy, och heter Jättegurami finns i lite olika färgvarianter, blir väldigt stor och kräver väldigt stora akvarium.

Mjo läst lite om den och den är nog inte riktigt för mig,=)
Hade bara sett lite bilder på den innan och inte fattat att den var ett monster...
#11 - 26 juli 2010 09:46
J.Milton skrev:
Mjo läst lite om den och den är nog inte riktigt för mig,=)

Hade bara sett lite bilder på den innan och inte fattat att den var ett monster...

jag skulle gärna vilja ha en sådan, gillar jätte gurami väldigt mycket. men problemet är ju utrymmet som den kräver. blir synd om den att trycka ner den i ett litet utrymme. men väldigt vackra fiskar. tydligen kan dom äta hela tomater.
#12 - 26 juli 2010 09:59
Skulle visserligen kanske kunna ha ett par i 400L karet, men då har man ju inte plats för nått mer sen:/
Och det är det inte värt. Finns dock några andra Gurami sorter jag skulle vilja ha, ska se om det går beställa lokalt.
Purple, amethyst och platinum ligger högt på listan.

[FONT=Times New Roman] [/FONT]
#13 - 26 juli 2010 10:39
ja när dom är små mellan 5-20cm kan dom nog vara i ett 400-500L, sedan 800-1000L, därefter behöves en större damm eller nåt likande. dom blir mellan 50-70cm långa och skitar ner rejält så det behövs bra filtrering och dom växer snabbt. så det har du nog rätt i att det inte är värt det.
#14 - 26 juli 2010 12:56
Har iof egen trädgård så en damm kanske skulle vara nått=)
#15 - 26 juli 2010 18:32
Jösses vad många färgvarianter det finns. Den på bilden såg ut att vara en vanlig blågurami? Min hane ser ut så.. I stort sett iaf!
#16 - 26 juli 2010 21:39
Jo som jag sa, den bilden är kanske lite missvisande, jag tyckte med den såg ut som blå.
Men mina är mer åt koppar hållet.

Annons